550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Men alltså! Sluta visa smörgåstårtor! Har varit sugen på det hur länge som helst nu för att du visat det! Och ett stort grattis i efterskott!
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av ampe
      Men alltså! Sluta visa smörgåstårtor! Har varit sugen på det hur länge som helst nu för att du visat det! Och ett stort grattis i efterskott!
      Japp, nu slutar jag med smörgåstårta, lovar, ända tills den 20 juli då storsinne fyller och då är det naturligtvis smörgåstårta igen....

      tusen tack, jag mår bra som 55 åring men tyvärr har inte lusten för karen återvänt ännu.
      fast allt puttar på.

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        Ursprungligen postat av Ekenberg

        Japp, nu slutar jag med smörgåstårta, lovar, ända tills den 20 juli då storsinne fyller och då är det naturligtvis smörgåstårta igen....

        tusen tack, jag mår bra som 55 åring men tyvärr har inte lusten för karen återvänt ännu.
        fast allt puttar på.
        Du är ju iaf smart som låter det va så då. Jag har när jag tappat gnistan sålt av allt. Och sen går det ett tag så ångrar jag mig o får köpa allt nytt.
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Gjorde en smörgåstårta i höstas, mest av nostalgi själ. Var en flitig smörgåstårtbakare på 90 talet. Men insåg nu att en smörgåstårta av bra kvalité är en ganska dyr pjäs. Smakar gott, men värt priset, tveksamt.
          Om man inte fyller år naturligtvis
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av ampe

            Du är ju iaf smart som låter det va så då. Jag har när jag tappat gnistan sålt av allt. Och sen går det ett tag så ångrar jag mig o får köpa allt nytt.
            Jag har ju hållit på de senaste 40 åren och har aldrig sålt av karen.... och under hobbyns gång har ju intresset gott upp och ner. Men alltid har fiskarna funnits kvar. Nu är ju allt hemma igen och jag har testat attt ha lokal.
            jag har fantastiska fiskar och allt fungerar. Så jag kommer låta det puttra på och kommer naturligtvis fortsätta på forumet. Men den här lusten måste få komma tillbaka igen och det verkar ta tid.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av c90368
              Gjorde en smörgåstårta i höstas, mest av nostalgi själ. Var en flitig smörgåstårtbakare på 90 talet. Men insåg nu att en smörgåstårta av bra kvalité är en ganska dyr pjäs. Smakar gott, men värt priset, tveksamt.
              Om man inte fyller år naturligtvis
              I min barndom på 70 talet åt vi smörgåstårta vid några tillfällen och jag älskade det, så sedan dess har det varit ett stående inslag att på min födelsedag är det smörgås tårta. När vi sedan fick barn på 90 talet var det utmärkt mat vid barnens dop. Så smörgåstårtan har följt med hela tiden. Och en av mina söner hyser samma kärlek till smörgåstårtan som jag så nu är det alltså även på hans födelsedagar ett stående inslag. Sedan kan det ju hända att det blir några till när vi har besök från utlandet för fortfarande är väl smörgåstårtan det svenskaste som finns, ja efter smörgåsbordet och köttbullarna vill säga.......

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                Jag får vara undantaget som inte är sådär superförtjust i smörgåstårta, jag kan äta det, men äter hellre vanlig tårta

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Superpescado
                  Jag får vara undantaget som inte är sådär superförtjust i smörgåstårta, jag kan äta det, men äter hellre vanlig tårta
                  Helt ok alla kan inte älska smörgåstårta. Och en vanlig tårta är ju inte så dumt det heller.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Kan du ta några översiktsbilder på dina kar därhemma, vi vet ju att du har flyttat hem dem, men hur ser de ut i sin nya miljö. Lite nyfiken
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Kan du ta några översiktsbilder på dina kar därhemma, vi vet ju att du har flyttat hem dem, men hur ser de ut i sin nya miljö. Lite nyfiken
                      Ja, jag vet det har varit dåligt med bilder men det beror ju på att inget kar är klart , alla är halvfärdiga och mest lager av fisk och växter. Men jag tänkte bli klar med ett kar i helgen och börja inreda kar två..... så om lusten faller på .... kommer lite foton snart...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Gôtt, Thomas!
                        Det skall bli spännande att få se dina nya burkar!

                        Kommentar

                        • Hella 40
                          • February 2021
                          • 86

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Dag 49

                          Förkylningen börjar släppa, väntar fortfarande på provsvaret dock. Men i dessa tider är det liksom svårt att veta vad man vill. Hade ju varit grymt skönt om man hade Corona och fick lite immunitet . Men samtidigt är det skönt att inte fått det och klarat av att isolera sig som folkhälsomyndigheten vill. Nå jag mår bättre iallafall .

                          Tänker ta itu med helgens vattenbyte redan idag , det är bara fem kar numer och alla hemma så egentligen är det ju lätt som en plätt. Men när jag jobbar hinner jag inte med det och efter jobbet är jag för trött. Så idag är perfekt. Och då är tanken att imorgon eller i helgen kalasa av att nyinreda ett av 540 i vardagsrummet.

                          förövrigt så har jag ju sedan i tisdags världens underbaraste valp hemma Biscotti , lite skillnad är det ju att ha en liten Pudel valp mot att ha en stor schäfer.... men helt underbart att vara med hund igen...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 37118167-5B52-4BE0-999C-DEC7F5728FF4.jpeg
Visningar: 358
Storlek: 377,0 KB
ID: 2427375

                          Klicka på bilden för större version

Namn: AC79BFEA-EF71-4710-AEEA-6FA1F412DC3C.jpeg
Visningar: 361
Storlek: 223,5 KB
ID: 2427376

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 06309C0B-3ED8-4C8A-898D-44A681989712.jpeg
Visningar: 338
Storlek: 415,9 KB
ID: 2427377
                          Men så fin

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            Jag instämmer med de andra - vore kul med bilder på karen, även om de inte är ”färdiga”!

                            Din valp är otroligt söt!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Dag 72

                              Trodde ju att jag tömt lokalen....men nu hörde Bosse precis av sig, har glömt all mat i frysen, alltid är det något.

                              Men för övrigt känns det bara som en otrolig lättnad över att jag äntligen är klar med projektet "tömma och flytta" det är alltid ett större jobb än man tror.

                              Så egentligen är jag nog lite orättvis mot mig själv när jag säger att jag tappat lusten, detta är faktiskt bara andra helgen efter det att flytten blev klar och förra helgen kände jag verkligen att jag kunde spy på allt vad akvarier och akvariesand heter....och det är nog inte så konstigt. Ett par hundra kg blöt sand har transporterats förutom åtta akvarium och allt som tillhör, samt allt vike för träställningarna så känslan av att tröttnat är nog snarare känslan av att vara trött..... men förutom mat i frys så är det äntligen klart...... så ja, förra helgen var det inget akvarium, minns faktiskt inte ännu vad jag gjorde.

                              Så av förståeliga anledningar har det inte blivit så många kort på karen, de ser hemska ut, ja vattnet har bytts men inget mer så verkligen inget jag är stolt över. Men vad sjutton alla fiskar har ju klarat flytten och allt flyter på som det skall. Så jag lovar, foton kommer snart igen. Jag behövde bara lite tid att landa, sedan skall väl erkännas att Biscotti har tagit betydligt mycket mer tid än jag trodde..... fast ännu helt underbart.

                              Så helgens plan är ingen plan mer än i lugnt lunk gå här och småpyssla med karen och när det mörknar kommer det kanske några kort igen. Tänkte försöka få klart mitt sexhundra liters idag. Där är det ju inte så mycket kvar.

                              Så får vi se lite vad jag hinner med, men målet är ju att få ordning på tre kar och avveckla två. Så under denna vår och sommar kommer det bara vara tre kar igång. Mitt 600 och mina två 540. Bara tre akvarium....vet inte när jag senast hade så få.

                              Men som jag tidigare så, allt annat är sparat och snyggt och prydligt lagrat i min mammas källar förråd som tack och lov stod tomt... där står nu förutom ett par lådor akvarieprylar, ett 450, två 375, två 312, två 275 och två 125. Så när lusten faller på finns det resurser .

                              I de tre kar som kommer bli slutresultatet här hemma kommer fiskarna fördelas enligt följande:

                              600 liter i hallen.
                              Mina 12 bruna stora fina diskusar (de går ju redan där)
                              Mina 5 stora fina nyckelhålciklider
                              Mina rödmunstetror (när allt är klart kanske jag köper till ett gäng det är nog bara drygt tio kvar av de tjugo jag hade)
                              Mina vinkeltetror ( även här köps det nog till ett gäng till hösten)
                              Och mitt alltid växande gäng Corydoras sterbai

                              I ett av 540 i vardagsrummet.
                              Mina 12 kvarvarande diskusar ( 3st blue Diamond, 2 leopard, 2 redspotted snakeskin, 1 redspotted green, 1 rödturkos, 1 coboltblue, 1 white butterfly och 1 pidgonblood yellow.) en salig blandning.....
                              Mina 5 stora fina orange head
                              Mina 12 stora fina dolkstygns tetror
                              Och ett gäng pansarmalar både vanliga och Albino

                              Mitt sista 540
                              Där kommer en grupp på 6 diskus få gå ( mina ettåriga egenodlade yngel ) ja de är ju inte yngel längre men inte stora heller, har hört att de som inte utvecklas utan förblir små dör snabbt så vi får väl se hur det går. Men de är ännu vad jag kan se friska och glada.
                              Förutom detta misslyckade försök att bli diskusodlare kommer övriga fiskar få gå här,
                              Mina 5 stora fina Ivanacara Adoketa
                              Mina cirka tjugo citrontetror
                              Mina smyckestetror av olika storlekar , det dyker hela tiden upp nya små
                              Mina åtta corrydorasgoldstripe Och sist mitt gäng med corrydoras panda.

                              Ja de är de fiskarna som finns kvar nu efter drygt tre år med diskus och sydamerikanskt, och visst har det varit en resa men på något sätt känns det väl som jag äntligen har landat. Men nu har jag inte tid att sitta här längre, nu måste jag ju köra igång om det skall bli något gjort. Önskar er alla en riktigt skön lördag, och missa inte Melodifestivalen ikväll......
                              Senast redigerad av Ekenberg; 13 March 2021, 11:10.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Fint med en uppdatering! Klart jag ska se Mello ikväll - med två barn i åldrarna 5-9 är det ett självklart val! Min äldsta håller på Tusse och den yngsta vill att alla utom Arvingarna ska vinna (men om hon måste välja blir det Anton Ewald).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...