550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    Ursprungligen postat av Ekenberg

    alltid lika kul att höra att någon läser det man skriver.

    Jag kommer skriva regelbundet nu, kanske inte så mycket man lita av vad som händer varje dag framigenom.

    Ja storleken ja. Det är mina minsta men mellan 14-16 cm uppskattar jag det till, har många runt 18 och ett par stycken i 20 cm storleken. Sedan jag flyttat hem alla och jobbar hemifrån kan jag ju mata flera gånger per dag och det mår de bra av.
    Jag tror att vi är många som läser här inne, sen säkert många dom jag, som endast kommenterar då och då.
    jag har mest frågor och inte så mycket att tillföra, då jag är så ny med akvarium.

    blir spännande att se skillnaden på tillväxten om du får yngel sen, när du har möjlighet att lättare mata ofta.
    väldigt fina är dina diskus iaf

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Thomas - jag blir så glad för dina uppdateringar! Kul att tråden tagit fart igen och det ska verkligen bli spännande att följa ditt ”flytta-hem-projekt”. Jag skriver inte så mycket för tillfället men läser allt och hänger här i bakgrunden. När vi är vaccinerade får vi se till att ses med ICC och ev. andra intresserade.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Superpescado

        Jag tror att vi är många som läser här inne, sen säkert många dom jag, som endast kommenterar då och då.
        jag har mest frågor och inte så mycket att tillföra, då jag är så ny med akvarium.

        blir spännande att se skillnaden på tillväxten om du får yngel sen, när du har möjlighet att lättare mata ofta.
        väldigt fina är dina diskus iaf
        Visst är det så, jag läser ju också allas trådar men har sällan något direkt att säga. Så är det nog med de flesta.
        Jag är spänd på vad som händer med de yngel jag har kvar. Jag kommer så småningom flytta dem till ett inrett kar och hålla tummarna för att de utvecklas på ett bra sätt.

        Men som sagt, nästa kull om jag får någon kommer jag köra i tomt kar med mycket mat och mycket vattenbyte. Vi får se hur det går.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Thomas - jag blir så glad för dina uppdateringar! Kul att tråden tagit fart igen och det ska verkligen bli spännande att följa ditt ”flytta-hem-projekt”. Jag skriver inte så mycket för tillfället men läser allt och hänger här i bakgrunden. När vi är vaccinerade får vi se till att ses med ICC och ev. andra intresserade.
          Jag känner din närvaro , Nando och du är så flitig i så många trådar så du håller mycket igång här.....

          Jag har gärna en träff här igen när det känns säkert, förra sommaren besökte jag flera vänner från andra forum runt om i Sverige och även om vi höll avstånd och mest träffades ute ( naturligtvis kollade vi akvarium också) så är det alltid kul med denna extra dimension.

          Nu kommer jag uppdatera varje dag, även om det inte händer mycket. Jag använder ju forumet lite som min dagbok och dessutom hjälper det mig att veta att jag har kollen på mig här på forumet nu när viljan inte är hundra.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Dag 5
            Jobbat, jobbat, jobbat......och nu äntligen klar, hade tänkt ta halvdag men det gick inte. Så det blev inte mycket gjort här idag heller. Skall koppla pumpar och filter idag, och värmare. Men imorgon är det ledig dag som jag bara skall ägna åt karen. Jag har valt ut grenarna jag skall ha, så de skall bara kapas i rätt längder. Det blir åtta stycken stående med tjockare delen upp och smalare ner. Skall ju se ut som rötter till träd som växer precis vid flodens kant där en bit av flodbanken spolats bort vid senaste regnperioden. Växterna har jag ju beskrivit tidigare skall grupperas tätt och resten av bottenytan skall vara öpen. Jag kommer att tillföra botteninredning allteftersom tills jag känner att Corydorasen har fått en bra miljö. Så, planen är att hinna med grenar och växter under morgondagen. Ytan skall ha ett par flytormbunkar.

            Karet har ju gått med cloraminT nu, dubbel dos och jag tror att jag gör en till sådan behandling imorgon eftersom växterna kommer från flera olika kar i lokalen där jag ju har haft problem med parasiter. Så på något sätt känns det som jag inte kan vara nog försiktig. CloraminT verkar ju i 24 timmar så någon gång på torsdag tömmer jag karet helt och fyller på med hälften av vattnet från ett 540 här i vardagsrummet hälften nytt. Sedan kommer ett av de stora ytterfilerna kopplas till de nya karet .Om alla värden är bra kommer de första fiskarna släppas i på lördag.

            Så imorgon blir det karet från morgon till kväll. Jag kommer naturligtvis fotografera allt medans arbetet fortskrider. Men det blir först imorgon, nu middag....

            Kommentar

            • EzAndre
              • December 2015
              • 92

              Fan Ekenberg, nu när man läser allt du ska göra blev man själv sugen på göra något.
              va och köpte ett nytt kar idag, ska tömma mitt diskus kar och bygga om det
              Tänkte göra en combo green aquascape och amazonas

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av EzAndre
                Fan Ekenberg, nu när man läser allt du ska göra blev man själv sugen på göra något.
                va och köpte ett nytt kar idag, ska tömma mitt diskus kar och bygga om det
                Tänkte göra en combo green aquascape och amazonas
                Hahahaha, vad kul, ja att jag kan peppa andra. Här gör jag allt jag kan för att peppa mig själv ( går sådär) så om jag då kan dra med några fler är det ju bara roligt. Jag har inte lyckats bli aquascapeare ännu så jag är nöjd om jag kan få en tillfredställande lösning. Det blir morgondagen det......

                kör nu ditt skapande här på forumet så kanske du lyckas väcka mitt sug

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Men imorgon är det ledig dag som jag bara skall ägna åt karen. Jag har valt ut grenarna jag skall ha, så de skall bara kapas i rätt längder. Det blir åtta stycken stående med tjockare delen upp och smalare ner. Skall ju se ut som rötter till träd som växer precis vid flodens kant där en bit av flodbanken spolats bort vid senaste regnperioden. Växterna har jag ju beskrivit tidigare skall grupperas tätt och resten av bottenytan skall vara öpen. Jag kommer att tillföra botteninredning allteftersom tills jag känner att Corydorasen har fått en bra miljö. Så, planen är att hinna med grenar och växter under morgondagen. Ytan skall ha ett par flytormbunkar.

                  Så imorgon blir det karet från morgon till kväll. Jag kommer naturligtvis fotografera allt medans arbetet fortskrider. Men det blir först imorgon, nu middag....
                  Jäklar vad nyfiken jag blir. Ska bli kul att se detta akvarium. Kommer att bli tjusigt tänker jag mig

                  Psst Ekenberg, oss i mellan.... jag har gått och skaffat Malawi
                  Senast redigerad av ICC; 05 January 2021, 18:50.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Spännande, Thomas!
                    Jag är bombsäker på att du kommer att inreda dina kar på ett fantastiskt fint vis.
                    Skall bli härligt att följa. Topp!

                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Dag 5
                      Jobbat, jobbat, jobbat......och nu äntligen klar, hade tänkt ta halvdag men det gick inte. Så det blev inte mycket gjort här idag heller. Skall koppla pumpar och filter idag, och värmare. Men imorgon är det ledig dag som jag bara skall ägna åt karen. Jag har valt ut grenarna jag skall ha, så de skall bara kapas i rätt längder. Det blir åtta stycken stående med tjockare delen upp och smalare ner. Skall ju se ut som rötter till träd som växer precis vid flodens kant där en bit av flodbanken spolats bort vid senaste regnperioden. Växterna har jag ju beskrivit tidigare skall grupperas tätt och resten av bottenytan skall vara öpen. Jag kommer att tillföra botteninredning allteftersom tills jag känner att Corydorasen har fått en bra miljö. Så, planen är att hinna med grenar och växter under morgondagen. Ytan skall ha ett par flytormbunkar.

                      Karet har ju gått med cloraminT nu, dubbel dos och jag tror att jag gör en till sådan behandling imorgon eftersom växterna kommer från flera olika kar i lokalen där jag ju har haft problem med parasiter. Så på något sätt känns det som jag inte kan vara nog försiktig. CloraminT verkar ju i 24 timmar så någon gång på torsdag tömmer jag karet helt och fyller på med hälften av vattnet från ett 540 här i vardagsrummet hälften nytt. Sedan kommer ett av de stora ytterfilerna kopplas till de nya karet .Om alla värden är bra kommer de första fiskarna släppas i på lördag.

                      Så imorgon blir det karet från morgon till kväll. Jag kommer naturligtvis fotografera allt medans arbetet fortskrider. Men det blir först imorgon, nu middag....
                      Spännande! Vill oxå ha en ledig dag (dvs utan barn hemma) som jag kan fixa o pyssla! Ser fram emot att se resultatet!
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av ICC

                        Jäklar vad nyfiken jag blir. Ska bli kul att se detta akvarium. Kommer att bli tjusigt tänker jag mig

                        Psst Ekenberg, oss i mellan.... jag har gått och skaffat Malawi
                        Visst är det skönt att bara andas och njuta av dessa fantastiska varelser. Om jag inte lyckas med mina diskusar blir det Malawi igen

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Spännande, Thomas!
                          Jag är bombsäker på att du kommer att inreda dina kar på ett fantastiskt fint vis.
                          Skall bli härligt att följa. Topp!
                          nja Mats, men jag vet mina begränsningar så tanken är att dra nytta av bakgrund och fiskarnas otroliga skönhet. Så några inrednings storverk blir det troligen inte. Men förhoppningen är att det ger diskusarna det de behöver och beskådaren en fröjd för ögat.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av ampe

                            Spännande! Vill oxå ha en ledig dag (dvs utan barn hemma) som jag kan fixa o pyssla! Ser fram emot att se resultatet!
                            en dag utan avbrott är guld värt emellanåt . Jag skall använda dagen väl......

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              en dag utan avbrott är guld värt emellanåt . Jag skall använda dagen väl......
                              Jag har stora förhoppningar på måndag! Är ledig större delen av dagen. (Bara pappersarbete som jag kan göra hemma...) Barnen är i skolan/förskolan och jag hoppas att mannen är på kontoret. Så om mitt paket från aqua tantan har kommit ska jag se om jag kan få lite fason på iaf 180an!
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Jo, jag är med. Men kommentarer är inte nödvändiga då du har landat i dig själv.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...