550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Thomas!
    Jag har några lite kraftigare stammar av Körsbär som troligtvis inte kommer att användas i 720-burken. Skall jag spara dessa till dig, för eventuella inredningstrix?

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Thomas!
      Jag har några lite kraftigare stammar av Körsbär som troligtvis inte kommer att användas i 720-burken. Skall jag spara dessa till dig, för eventuella inredningstrix?
      Jätte gärna, jag tror att det som skall ske först är mitt 600 med back to natur Amazonas bakgrund. Men lite beroende på Johan och när han behöver sitt 720 tillbaka så vore önskemålet att köra mina 540 i vardagsrummet först. Jag vill att de blir så snarlikt biotopen hos vilda diskus som möjligt och då egentligen inte översvämmad djungel utan ren flod, med ytterst lite växter, kanske bara lite javaorbunkar hört på grenverket och flytväxter som dämpar. Kanske kommer körsbärs stammarna till pass redan där. Jag vill då att båda karen är inredda så att det blir en sammanhängande biotop . Men som sagt bara önskemål. Men här behöver jag hjälp .

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Så, jag förstod att tidigare bilder inte kom med. Vi gör ett nytt försök. Fast utan bildtext bara de bilder jag planerade att lägga upp tidigare.

        Klicka på bilden för större version

Namn: 7A3E4B28-5BD1-4853-8CB6-8E3202BB1450.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 505,6 KB
ID: 2418138

        Klicka på bilden för större version

Namn: 9706214D-86CD-415B-AFFC-5EEFCCD4B9A3.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 473,4 KB
ID: 2418139

        Klicka på bilden för större version

Namn: 479D1514-89CC-49A4-A985-67C683AB7844.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 770,5 KB
ID: 2418140

        Klicka på bilden för större version

Namn: 5D342538-1DE3-4171-9EF7-F49A164338C5.jpeg
Visningar: 159
Storlek: 536,2 KB
ID: 2418141

        Klicka på bilden för större version

Namn: 8A904102-BE71-4386-8F0A-92E2D5D27B68.jpeg
Visningar: 156
Storlek: 561,8 KB
ID: 2418142

        Klicka på bilden för större version

Namn: 9DCFF3C1-7764-49ED-877C-297BA0E7B92B.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 846,0 KB
ID: 2418143

        Klicka på bilden för större version

Namn: A7F8221F-856D-4458-898D-73A70A4E6FD6.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 548,2 KB
ID: 2418144

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ja tyvärr kom de ju i en annan ordning, så om man såg bildtexterna på tidigare inslag får man ett litet quis men att gissa rätt text till rätt bild

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Jätte gärna, jag tror att det som skall ske först är mitt 600 med back to natur Amazonas bakgrund. Men lite beroende på Johan och när han behöver sitt 720 tillbaka så vore önskemålet att köra mina 540 i vardagsrummet först. Jag vill att de blir så snarlikt biotopen hos vilda diskus som möjligt och då egentligen inte översvämmad djungel utan ren flod, med ytterst lite växter, kanske bara lite javaorbunkar hört på grenverket och flytväxter som dämpar. Kanske kommer körsbärs stammarna till pass redan där. Jag vill då att båda karen är inredda så att det blir en sammanhängande biotop . Men som sagt bara önskemål. Men här behöver jag hjälp .
            Klubbat!
            Jag sparar detta material till dig, så ser vi om om det kommer till användning lite längre fram.


            Stammarna är närmare en meter långa, så lite sågande kommer det att bli...

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0078.jpg
Visningar: 152
Storlek: 1,11 MB
ID: 2418147

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Jag är tillbaka hemma igen efter att jag varit på lokalen. Snake var inte bra men kanske något bättre. Allt hos de övriga såg bra ut.
              möjligtvis åker Snake över till ett tomt kar imorgon med värme och salt, får lite känslan av att han har förstoppning men som sagt det är bara min gissning. Eller möjligtvis luft i sig. Han brukar vara glupskas när det gäller mat i vanliga fall. Håller tummarna .

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Klubbat!
                Jag sparar detta material till dig, så ser vi om om det kommer till användning lite längre fram.


                Stammarna är närmare en meter långa, så lite sågande kommer det att bli...

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0078.jpg
Visningar: 152
Storlek: 1,11 MB
ID: 2418147
                tror att de kan bli kanon, stående från botten upp, om jag sågar dem i rätt höjd kommer man ju kunna ställa dem på botten och kläms fast dem under glas listen. Det är ju helglas akvarium.

                Vad tror du om att försöka sig på biotop

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Så en parentes ( vill ni följa med mitt äventyr med min buss, ja då är ni välkomna. Jag skapade en ny Facebook sida där jag bara skriver om bussen och resorna som förhoppningsvis kommer. Sidan heter " Thomas Ekenberg" och så är det en bild på min VW buss. Men där blir det inget akvarierelaterat ) som sagt bara en parentes....

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    tror att de kan bli kanon, stående från botten upp, om jag sågar dem i rätt höjd kommer man ju kunna ställa dem på botten och kläms fast dem under glas listen. Det är ju helglas akvarium.
                    Vad tror du om att försöka sig på biotop
                    Åja, jag hade nog tänkt såga lite, jag också.
                    En flodbädd med några stående stammar kan bli redigt flådigt.
                    Det finns andra trix (som vi också kan använda oss av), inbegripande styvare alu-tråd, som fixar stående stammar i karet.
                    Nu skall vi fanimej fixa till ett biotopkar till några av de där jädrans discusarna, så det så!


                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Åja, jag hade nog tänkt såga lite, jag också.
                      En flodbädd med några stående stammar kan bli redigt flådigt.
                      Det finns andra trix (som vi också kan använda oss av), inbegripande styvare alu-tråd, som fixar stående stammar i karet.
                      Nu skall vi fanimej fixa till ett biotopkar till några av de där jädrans discusarna, så det så!

                      Grymt, då gäller det bara att få med Johan på amazonasflotten, för att detta skall funka måste mina stora få bo kvar lite längre i hans 720. Så att jag kan använda mitt 600 för tillfällighets kar. Det krävs alltid planering när det gäller fiskar. Och som sagt, det är ju det jag är sämst på...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Grymt, då gäller det bara att få med Johan på amazonasflotten, för att detta skall funka måste mina stora få bo kvar lite längre i hans 720. Så att jag kan använda mitt 600 för tillfällighets kar. Det krävs alltid planering när det gäller fiskar. Och som sagt, det är ju det jag är sämst på...
                        Medans ni fixar till logistiken, skall jag kolla om det finns lite plats att vattenmätta dessa stammar - så att vi bara kan fläska på när stjärnorna står i rätt position!



                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Medans ni fixar till logistiken, skall jag kolla om det finns lite plats att vattenmätta dessa stammar - så att vi bara kan fläska på när stjärnorna står i rätt position!


                          Grymt. Jag har ett kar men det är redan fullt och en spann också full så saker är på g.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Grymt. Jag har ett kar men det är redan fullt och en spann också full så saker är på g.


                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              God förmiddag och glad national dag

                              helgen mjukstartas i lugn och ro. Kaffe och akvarie tittande innan en långpromenad med vovven och sedan kör vi igång.
                              jag har ännu inte lyckats klara av skötsel av mina kar på veckodagarna, jag är för trött efter jobbet så då är det helgen som gäller. Detta är inte bra. Jag måste göra bättre ifrån mig. Jag vill ha fredag kväll till söndag kväll utan mer än matning. Jag har "bara tio kar igång" varav fyra är hemma. Dessa klarar jag ju på en kväll när man är hemma. Vilket innebär att jag bara har sex som skall klaras på fyra dagar. På torsdagar slutar jag tidigast 18:00 vilket gör att den dagen funkar inte. Så sex kar på tre kvällar borde ju gå, ja en av kvällarna måste jag ju ta de hemma. Så två kvällar i veckan tre kar varje kväll. Jag måste ha ett schema och följa det. Men som sagt. Idag får allt bli ordentligt gjort och sedan måste jag köra vattenbyten i veckan för nästa lördag börjar jag med första semester veckan. Premiär tur för min campingbuss.....

                              Jag måste ju minska ner jag inser det men samtidigt är det lite svårt att övertyga mig själv..... men nu känns karen faktiskt bara för nödvändiga måsten, ja inte precis hela tiden men just när man har ännu en helg som man skulle vilja göra annat på....
                              så vad är egentligen det minsta antalet kar jag kan klara mig på. Om jag räknat rätt har jag nu 56 vuxna diskus. Tror faktiskt det är 54 yngel, men de räknar vi inte. Så skall jag nu minimera är det blir det två biotop kar för i vardagsrummet där mina Curilenquer och San Merah får bo, tror även att hantlar och jordätare skall testas i dessa kar. I 600 i hallen får Stordiskusarna bo kanske med nyckelhålet . Karen kommer ju också ha både Corydoras och tetror. Ett 375 kommer även i fortsättningen ha min grupp med mindre diskus. Det andra 375 kommer ha Ivanacara och inredas så nära som möjligt Mats inredda 540. Sedan har jag mina "golden" diskus som får vara kvar i sitt 300 och så blir det ett trehundra för min grupp med blå och de redspoted green.
                              Japp, det är det minsta antalet jag ser som möjligt. Det är alltså sju kar. Sedan måst jag ju ha två lekkuber och två kar för uppväxt och ett karantän...så ett minimum av 12 kar....hm, lustigt att minimum blir exakt det samma som Max antalet.....

                              Nå väl , målet är ju att ha alla hemma då så kanske bara den saken gör att det blir enklare.... vi får väl se

                              förövrigt har snake blivit bättre. Men annars inget direkt nytt allt tuggar på. Ha en riktigt skön dag, vänner.

                              Kommentar

                              • LAncer

                                • February 2010
                                • 846

                                Detta med max antal med akvarium är alltid svårt
                                Men har man allt hemma så blir det mycket lättar det vet jag .
                                Då kan man njuta av karen varje kväll och även greja lite med dom utan att åka någonstans.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...