550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Halloj
    Det blev en dag i trädgården och på altanen. Just precis avslutat en fin grillmiddag.

    Mats och Pia , ni gör precis det ni själva tycker passar er bäst. Ett kar som är anpassat till Adoketa och ett för diskus står på önskelistan. Hur ni lägger upp det hoppas jag ni själva kan komma överens om.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Härligt med grillmiddag!

      Hoppas ork och lust kommer åter snart Thomas. Till dess gör du nog klokt i att bara göra det som måste ske i form av vattenbyte och matning. Om jag bodde närmare, och Corona-skiten var över, skulle jag komma på en gång och ta mig an ett av dina ”små” kar. När Mats och Pia har gjort sitt med de större lär du snabbt få mer lust igen. Dessa kar kommer, utan tvekan, att bli magiska och en källa till glädje. Tycker för övrigt som fler andra redan sagt, att du lyckades riktigt bra med det senaste karet du inredde. Låt växterna ta fart, utvärdera lite, och tillsätt ev något ytterligare om du tycker det behövs.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Nu är jag här och petar i din tråd igen . Hur mår du Thomas?

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Halloj
          Det blev en dag i trädgården och på altanen. Just precis avslutat en fin grillmiddag.

          Mats och Pia , ni gör precis det ni själva tycker passar er bäst. Ett kar som är anpassat till Adoketa och ett för diskus står på önskelistan. Hur ni lägger upp det hoppas jag ni själva kan komma överens om.
          Vi får slåss om det... en lång och ståtlig man och en liten kort rund tjej... känns som det redan är avgjort vem som får bestämma hehee... jag kan vara hantlangare åt Mats så ansvarar han för båda karen
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo

            Vi får slåss om det... en lång och ståtlig man och en liten kort rund tjej... känns som det redan är avgjort vem som får bestämma hehee... jag kan vara hantlangare åt Mats så ansvarar han för båda karen
            Eller tvärtom!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Nu är jag här och petar i din tråd igen . Hur mår du Thomas?
              Hej. I det hela mår jag bra. Har väldigt mycket på jobbet, känns som väldigt många tänker använda sommaren för att bygga om och bygga till nu när man inte får resa. Så jag behöver ju inte oroa mig för att bli av med jobbet iallafall. Annars har det känns roligare med rabatter än akvarium den senaste veckan. Allt flyter på i karen, mycket alger här hemma men det har varit mycket solljus så det har väl sin förklaring. Väntar in lite sämre väder innan nästa projekt körs igång.

              Så pausar lite fortfarande men njuter av vädret.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Hej på er. Helg igen..... och denna helgen blir det akvarium för hela slanten.
                Det funkar att bara byta vatten och mata under några veckor. Men denna helgen är det daxs för stort vattenbyte och jag måste ta rutor nu efter all sol. Men ännu inga stora projekt utan bara skötsel. Allt funkar fortfarande finfint. Mina diskusyngel är om en vecka tre månader och nästan tre centimeter. Fortfarande har jag inte tappat många av denna lilla kull, jag har inte gallrat den heller eftersom det händer så mycket och en liten diskus som har en avlång form kan vara cirkelrund en vecka efter. Ser inte heller några med fel. Så de får långsamt växa vidare, de går fortfarande tillsammans med sina föräldrar harmoniskt och fint.
                Satt en stund framför mina stora diskus, det skall bli skönt att få hem dem igen. Jag tycker om alla diskusar men just dessa är ju de jag suttit mest framför och lärt känna varje individ, och fortfarande när man sitter där lägger man alltid märke till något nytt.
                Idag upptäckte jag att Bridget hade lagt beslag på Duke och Duckface rot, vet inte riktigt om hon tagit den med våld, hon är minst i karet och Duke är störrst, eller om paret tröttnat och frivilligt lämnat roten. I alla fall, när jag var i lokalen och matade höll hon som bäst på att lägga rom. Och vilken hane tror ni var där och befruktade......Big Boy, den stora blå Diamond hanen, han som övertaget inte varit intresserad......spännande, ja och Duke simmade runt med Snoken, tänk om jag har haft fel om snoken hela tiden och han ändå visar sig vara en hona...som sagt, det skall bli kul att flytta hem de här gänget igen....

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Lördag och en lugn och skön förmiddag. Dagens tidning (pappersupplagan, älskar den) nybryggt kaffe och dagsfärska frallor hemlevererat. Men ännu lite kallt att sitta ute på morgonen.....

                  Jag har peppar dagen med att nu senaste timmen kollat igenom foton på mina akvarium och min fisk och det har faktiskt hjälpt. Nu är jag grymt sugen på att köra igång igen. Men skall börja lugnt, med att städa karen efter tre veckor med bara vatten byten.
                  så det kommer troligen lite nya foton ikväll. Men nu blir det en långpromenad sedan kommer det bli sex timmar i lokalen. Jag ser verkligen fram emot det.

                  Vi hörs

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Lördag och en lugn och skön förmiddag. Dagens tidning (pappersupplagan, älskar den) nybryggt kaffe och dagsfärska frallor hemlevererat. Men ännu lite kallt att sitta ute på morgonen.....
                    Jag har peppar dagen med att nu senaste timmen kollat igenom foton på mina akvarium och min fisk och det har faktiskt hjälpt. Nu är jag grymt sugen på att köra igång igen. Men skall börja lugnt, med att städa karen efter tre veckor med bara vatten byten.
                    så det kommer troligen lite nya foton ikväll. Men nu blir det en långpromenad sedan kommer det bli sex timmar i lokalen. Jag ser verkligen fram emot det.
                    Vi hörs
                    Låter gôtt!
                    Det kan nog bli en go' dag för lite fixande ute i trädgården med olika trämaterial till karen - blir änna sugen av att läsa dina planer!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Är skönt, jag måste liksom ta mig tid när jag är här. Har varit här i snart en timme och bara tittat . Först när jag kommer brukar jag ge mig tiden att titta igenom alla kar. Vi har trettio kar igång, så även om man gör det snabbt tar det trettio minuter lätt, en minut vid varje kar är ju inget... sedan har jag matat alla mina för då kan jag göra en ny matning innan jag går ikväll och ynglen kan få en gång därimellan. Nu har jag börjat med vattenbyte på ynglen, funderar på att flytta föräldrarna idag , fr se hur det blir.

                      Det första lilla projekt jag skall ta är ju mitt ny inredda 312, skall byta plats på ett par växter och flytta några lite. Ta bort någon art, det blev lite väl mycket olika för att jag tycker att det blir bra. Idag går fem geophagus orange head i karet, små cirka fem centimeter och en Ellioti , som skall försökas fångas och flyttas till de andra i smådiskusarnas kar. Om jag blir nöjd skall sex diskus få flytta in i detta kar.

                      så här ser det ut just nu

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 5ADEFE69-BD35-4D39-B969-C7CB506B48BA.jpeg
Visningar: 166
Storlek: 439,6 KB
ID: 2416699

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Härligt att läsa dina inlägg Thomas. Du verkar komma tillbaka till ditt vanliga jag igen. Tycker karet ovan har stor potential. När det växer till sig lite blir det toppen. Trevlig helg!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ja, igår fick jag lusten tillbaka. Men börjar mjukt. Var i lokalen i åtta och en halv timme, men satt nog mest och kollade , gav mig tid så att säga. Stora vattenbyten i alla kar och filter rengöring. Idag kör jag samma hämma. Sedan är tanken att börja styra om för sommaren, använda måndag till torsdag efter jobbet för pysslet så att helgerna är fria för stuga och båt. Men har tre stora projekt kvar, de som skulle vara klara i april men nu står ostartade...... får se hur jag löser det. Det är nu vi har som mest på jobbet och jag börjar inse att jag inte orkar så mycket efter tio timmer jobb (restid och lunch inräknat) vi får väl se....

                          Nu var det ju gårdagen och en liten avrapportering. Allt är bra, men jag känner att det vore skönt att få iordning Ivanacara Adoketa karet, märker kanske inte att de lider men nu har de det lite som en zoo affär, ett dåligt inrett kar med mat och vatten. Men alla äter och verkar må bra. Det är de två dominanta hanarna som färgar mest och de andra är rätt bleka. Goldstripe corydororna är det full fart på och rom på rutorna varje dag. Så var det inte i det stora karen, kolglödstetrorna färgar mer och acceptera också tillvaron . Får se om jag har kraften att täta karet nästa vecka......

                          Klicka på bilden för större version

Namn: D9890870-23F8-4DCA-A3E2-62A9B30903BB.jpeg
Visningar: 107
Storlek: 428,2 KB
ID: 2416729

                          Klicka på bilden för större version

Namn: BC3214AB-0507-4F43-BC94-3F74338473C9.jpeg
Visningar: 126
Storlek: 317,7 KB
ID: 2416726

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 94D1675F-EE7E-400E-B277-1434CDEE874C.jpeg
Visningar: 119
Storlek: 330,9 KB
ID: 2416727

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2F780756-7505-4EEE-A595-D00A05177A61.jpeg
Visningar: 113
Storlek: 437,1 KB
ID: 2416728

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Härlig läsning, Thomas!
                            Det är så skönt att höra att du fått lust och energi tillbaka. Keep up the good work!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Jag vet att jag sagt det förut, men säger det igen.....att fota diskus är svårt, när man kommer in i rummet slutar nästan all aktivitet i karet och alla kommer för att tigga mat. Här kommer en bildbomb från stordiskusarna, alla är pigga, matglada och vackra och gruppen funkar kanon , inte någon direkt utmobbad och inte heller någon som är mest dominant utan gruppen består av en homogen grupp med flera lekpar men som ändå funkar . Kan det vara så att en sådan här grupp mår bra av att vissa individer går i lek kar emellan åt för att sedan komma tillbaka....bara en fundering, jag får liksom känslan av att ett lek par som flyttas till eget kar är rätt nöjda när de kommer dit och får chansen att vara i fred, och gruppen de lämnar blir också lugnare när lekparet är borta. Sedan verkar de lika glada när de efter en tid kommer tillbaka till gruppen.....slitningarna i en grupp kommer kanske när den är konstant för länge. Jag har inte kunnat se någon stress när ett lek par flyttas ur eller flyttas tillbaka.... nå bara en fundering. Nu bildbomb

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 7E92C317-1D75-4133-891E-79FAC44CF17B.jpeg
Visningar: 116
Storlek: 508,5 KB
ID: 2416734

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 5731815C-53E1-4841-A621-10DF1A243528.jpeg
Visningar: 107
Storlek: 534,0 KB
ID: 2416735

                              Klicka på bilden för större version

Namn: A2E474D5-DC92-4471-97F4-EDEFEF40F059.jpeg
Visningar: 112
Storlek: 509,0 KB
ID: 2416736

                              Klicka på bilden för större version

Namn: FDAD82B9-77EB-4FBB-B3F3-22985BBA4D04.jpeg
Visningar: 108
Storlek: 556,7 KB
ID: 2416737

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 8BD7486C-190D-4C2C-A21B-4E232BC50003.jpeg
Visningar: 113
Storlek: 536,2 KB
ID: 2416738

                              Klicka på bilden för större version

Namn: C5AFBFB1-10D3-498C-BA09-737F0D4ABFBA.jpeg
Visningar: 119
Storlek: 504,9 KB
ID: 2416739

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 276FE5B2-9CFC-4FE4-A960-603260310385.jpeg
Visningar: 118
Storlek: 507,8 KB
ID: 2416740

                              Klicka på bilden för större version

Namn: D7715A5E-F15B-4FAC-A06A-F9B715E59D20.jpeg
Visningar: 113
Storlek: 505,8 KB
ID: 2416741

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 3CDF039B-5B0C-4A6D-83D1-81F04009C548.jpeg
Visningar: 104
Storlek: 618,4 KB
ID: 2416742

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Thomas, jag ser mig aldrig mätt på dina vackra Discusar . Så vackert med så många kolglödstetror - dina adoketor även dom så vackra, vill ha, om dom inte kostade multum. Å andra sidan har jag för litet kar som stopppar mig.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...