550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Ja men i januari var jag lycklig. I slutet av februari ringde Patric från Storkzoo. Ville jag möjligtvis ha de tio stora diskusar som han hade kvar i butiken. De höll på att plocka ner de sista karen och egentligen hade han tänkt ha dem själv men kommit fram till att han redan hade för många. Så det var ju bara att hämta dessa. Det sista Patric sa var att jag skulle ha dem i eget kar och inte blanda med de jag hade innan jag kört in dem och var säker på att de varken hade bakterier eller parasiter.

    Jag väntade några veckor sedan satte jag ihop dem med de tolv jag hade hemma. Detta misstag kostade mig under våren 2020 tio diskusar, fem av de nya och fem av mina.....Men det visste jag ju inte nu. Nu exakt två år efter start hade jag 54 diskus.....

    I mitten av mars var det så dax att inreda ett nytt kar, det var till mina tolv små, ja de var ju inte så små längre.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0013.JPG
Visningar: 157
Storlek: 346,2 KB
ID: 2425552 körde denna inredning precis som med hantlarna, bara stoppade i......och resultatet blev ett kar jag älskar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0028.JPG
Visningar: 156
Storlek: 415,6 KB
ID: 2425553
    karet i april 2020

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ja så kommer vi då fram till slutet av januari , snart ett år efter lokalen togs i bestittning och två år efter det att jag började med diskus. Diskusantalet är nu 44 diskus.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0087.JPG
Visningar: 144
Storlek: 574,6 KB
ID: 2425548
    Mats startar med sitt skapande, jag sitter i fotöljen och försöker lära....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0088.JPG
Visningar: 149
Storlek: 496,5 KB
ID: 2425546 Det går snabbt och helt plötsligt är det klart...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0020.JPG
Visningar: 146
Storlek: 293,5 KB
ID: 2425547
    karet 6 februari.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0030.JPG
Visningar: 150
Storlek: 303,0 KB
ID: 2425545
    karet i mitten av februari. Älskar det verkligen

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0097.JPG
Visningar: 144
Storlek: 508,1 KB
ID: 2425549
    karet den 4 april......efter att räddat fisken var det bara att tömma, tur att det inte hade hunnit gå helt tomt.

    Lämna en kommentar:


  • pereli
    svarade
    Det är inte så ofta jag skriver så mycket i trådarna trots att jag varit medlem ganska lång tid.
    Men jag läser ganska mycket och får många nya idéer att prova av många som skriver här.

    Men jag känner att jag måste lägga in en kommentar i din tråd för att jag känner igen mig så väl i mycket du beskriver. Jag har också gjort en del misstag genom åren genom att inte alltid tänka igenom det jag gör. Jag många gånger haft en tendens att köpa nya fiskar som ser attraktiva ut utan att kolla upp att de passar ihop med de fiskar jag har.

    Så lösningen på det är att skaffa nya kar att inreda och flytta fiskarna till. Som mest hade sju kar igång samtidigt hemma till min frus ”förtjusning”.
    Och hur många gånger jag gjort om inredningen i de olika karen vågar jag inte räkna.

    Jag blir aldrig nöjd hur jag en försöker utan ändrar om lite då och då. Många gånger överarbetar jag inredningen och det blir aldrig bra.
    Men efter den stora sunamin som inträffade när mitt 600 liters kar sprack i botten kl 2 på natten var jag tvungen att fundera om jag skulle lägga ner helt eftersom jag knappt kunde sova pga av olika mardrömmar där jag sprang runt och fångade fiskar i läckande kar.

    Så efter en flytt bestämde jag mig ändå för att behålla två kar och ta det lite lugnare med inköp av nya fiskar. Genom att läsa många av trådarna här bestämde jag mig att försöka använda lite Mats sätt att jobba med inredningen. Börja ganska minimalistiskt med några få rötter och stenar och sedan bygga på eftersom även om det kliar i fingrarna.

    När man har lite större fiskar så tycker jag det är bättre att inte ha för mycket rötter och stenar så att fiskarna syns mera och inte försvinner i inredningen för man köper ju fiskarna många gånger för att man tycker de är vackra och/eller ha ett intressant beteende.
    Sen måste man givetvis se till att de har någonstans att gömma sig om det behöver så att de mår bra.
    Eftersom du har så många vackra diskusar tycker jag att du inte ska fokusera så hårt på inredningen utan kör med en sparsam inredning i början och låt de synas i stället.

    Hoppsan, det var nog det längsta inlägg jag någonsin skrivit

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    oj.....skickade iväg det utan att skriva om sista bilden.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0086.JPG
Visningar: 152
Storlek: 498,3 KB
ID: 2425539
    Det övre karet är ett 720 med tangayika ciklider som tillhör Marten64 här på forumet. Och under detta är mitt 600 liters, där diskusarna som inte är i lek karen får gå. Detta karet är ju det jag nu har flyttat hem och försöker inreda. Som sagt, januari 2020.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ja det var nog lite det som hände 2019. Ett år som gick utan stora missöden. Hemma hade jag bara mina två 540 och där gick allt utan problem. I lokalen förlorade jag under året ytterligare två av de stora diskusarna, kobolt hanen och rödturkos honan. Jag vet inte varför, vi speckulerade lite i om det var vattnet i lokalen men idag gissar jag på att jag fick gälparasiten i karen tidigare än jag uppmärksammade det. I slutet av september 2019 övermatade jag Diskusynglen och under natten dog alla. Så ett riktigt lyckat år var det ju inte heller. Men jag var lite inställd på att diskusyngel var svårt och var nog lite inställd på att något sådant kunde ske.

    Så 2020 tänkte jag om lite. Jag skulle inte bara ha diskus, utan även andra spännande sydamerikanskt . Corydoras låg mig varmt om hjärtat och även tetrorna var mycket mer spännande än jag tänkt mig. Desutom hade jag skaffat mig ett par Ivanacara adoketa som gick i ett av 540 karen hemma. Så lite mer specialinredda art kar hade ju varit kul.

    Så här såg det ut i mina kar i januari 2020 i lokalen

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0083.JPG
Visningar: 151
Storlek: 434,9 KB
ID: 2425535
    överst mina tolv små, de jag köpt i juli 2019. Under två nya lekpar från karen hemma. De har lekt och fått yngel i 540 hemma flera gånger . Och bredvid dessa mitt återfall till Malawi. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0085.JPG
Visningar: 149
Storlek: 381,0 KB
ID: 2425536
    ja bordet på golvet byttes rätt tidigt till fotöljer. Jag är i lokalen två timmar per dag plus åtta timmar på helgen... så fåtöljerna används

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0082.JPG
Visningar: 163
Storlek: 410,1 KB
ID: 2425534
    Överst har jag fyllt vatten i 540 och lagt grenar i blöt, planen är att inreda detta med hjälp av ett proffs . Bredvid är Duke och Lady, jag har inte givit upp hoppet på en kull av dem ännu. Under hantlarna och bredvid mitt avelspar, de som fick kullen förra året.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Det här med yngel var svårare än jag trodde. Även om alla mina lekpar lägger rom lyckas inte många komma vidare till yngel. Paret kobolt får inte mer än obefruktade ägg, det rödturkosa paret får vid några tillfällen ett eller två levande yngel som äts upp av honan. Samma sak sker hos Duke och Lady. Så jag inser att få lek på diskus är lätt men att få upp yngel är svårt. För att det skall funka hela vägen krävs rätt förutsättningar och dessa lyckas jag inte riktigt erbjuda. Så kanske jag inte behöver alla kar till diskus kanske skall jag ha något annat spännande sydamerikanskt..... en tanke och sedan kör jag.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0031.JPG
Visningar: 156
Storlek: 285,1 KB
ID: 2425531
    I september 2019 blir jag med hantlar, en kompis hade tröttnat och skulle gå över till VF diskus och undrade om inte jag kunde ta över dem. Vilket jag naturligtvis gärna gjorde. I detta kar mer eller mindre slängde jag i lite rötter och grenar som jag hade liggande och ser man på, förutom de tidiga Malawi cikliderna kar är detta det första jag är riktigt nöjd med.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0032.JPG
Visningar: 155
Storlek: 346,0 KB
ID: 2425532
    jag tycker om att det ser naturligt ut.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0022.JPG
Visningar: 170
Storlek: 247,1 KB
ID: 2425530
    så här såg karet ut i januari 2020.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Nu hade jag ju kommit en bit på väg. Plats hade jag, tillräckligt med akvarium hade jag, tillräckligt med fisk hade jag......allt fanns ju. Eller ? Jag såg det inte då men känner det nu.... här någon gång börjar tiden bli bristvaran, hobbyn tar mer och mer av min lediga tid. Det är maj 2019 och jag har yngel för första gången, inte kan jag åka iväg denna sommar. Jag bestämmer mig för att stanna hemma kommande semester, och då när jag nu ändå har yngel kan jag ju lika gärna göra en ny beställning av små diskus, tolv stycken femcentimeters diskusar , åtta rödturkos och fyra redspotted green beställdes .

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0078.JPG
Visningar: 99
Storlek: 464,4 KB
ID: 2425527
    En dryg månad senare har jag min nya små, början av juli 2019

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0079.JPG
Visningar: 100
Storlek: 362,9 KB
ID: 2425528
    i slutet av augusti, de små har växt bra under sommaren och alla är friska.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0080.JPG
Visningar: 115
Storlek: 566,1 KB
ID: 2425526
    i januari 2020 är det dax att flytta dem till ett nytt kar. De har nu mer än fördubblats i storlek.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Inredning var det ju, ja min plan var att ha lekpar i lokalen och då inte inreda karen. Men jag ville inte ha nakna kar så sand, någon rot att lägga rom på och lite växter. Min tanke var ju att det fortfarande skulle vara lite mer än bara kuber.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0044.JPG
Visningar: 114
Storlek: 328,5 KB
ID: 2425522
    första paret i lokalen var mina rödturkosa i slutet av april.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0047.JPG
Visningar: 112
Storlek: 277,0 KB
ID: 2425524
    därefter mitt cobolt blau par

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0045.JPG
Visningar: 110
Storlek: 284,5 KB
ID: 2425523
    och paren Duke och Lady samt Snake och Duckface. Dessa har ju alltid gått tillsammans så jag tänkte att de kansk kunde gå i lek kar tillsammans. Det funkade inte så detta kar delades senare av med en filtermatta.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0046.JPG
Visningar: 110
Storlek: 243,7 KB
ID: 2425521
    redan i början av maj kom de första ynglen, det var ett par av mina röd/bruna.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Vi hittade en källarlokal hyfsat nära och till ett ok månadskostnad, den 1 mars 2019 fick vi tillträde. Min plan var nu att se om jag kunde få yngel på mina vackra fiskar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0073.JPG
Visningar: 131
Storlek: 290,0 KB
ID: 2425514
    en ritning gjorde jag ju snabbt. Vi hade alla ett visst antal löpmeter akvarium som vi ville ha, så det gällde ju att få plats.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0068.JPG
Visningar: 112
Storlek: 349,7 KB
ID: 2425515
    den 3 mars hade jag flyttat in mitt första kar.....ingen tid skulle ju gå till spillo.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0072.JPG
Visningar: 114
Storlek: 387,7 KB
ID: 2425517
    10 mars hade jag fått dit nästan alla kar efter att fått köpa ett gäng av LAncer här på forumet

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0074.JPG
Visningar: 115
Storlek: 342,8 KB
ID: 2425516
    lite virke inhandlades

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0070.JPG
Visningar: 114
Storlek: 309,4 KB
ID: 2425518
    16 mars var det mesta klart i mitt hörn. Nu var det bara att sätta igång.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0075.JPG
Visningar: 113
Storlek: 324,8 KB
ID: 2425519
    en månad senare den 19 april var det igång.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Tack vänner. Kloka ord.

    Anledningen till att jag skriver om det här och dokumenterar allt är väldigt mycket för mig själv. Oftast helt enkelt för att komma ihåg när det hände och hur det var, sedan är ju önskan att det skall kunna sprida både kunskap, erfarenheter och lust till andra. Men just denna gång med detta kar och kommande är det för att jag behöver piskan nu när lusten inte finns. Och när lusten inte finns utan snarare är ett måste det är då jag tror stressen kommer. Idag känns det bättre igen. De två grenarna som står där är jag ju nöjd med, det behövs bara två till

    Att det nu blev en liten tillbakablick över karen jag haft de senaste åren..... fick mig att inse att jag haft en otrolig fart, att jag skaffade så många diskusar redan första året, otroligt. Jag tror egentligen först nu jag förstår hur mycket tid jag lagt på hopbbyn sedan jag startade med diskus och undrar om det som hänt nu gällande hobbyn är lite samma sak som gå in i väggen när det gäller jobb. Det blev helt enkelt för mycket.......

    Men nu när jag börjat så tar vi väl även 2019 och 2020, de här var ju bara det första året...... I början av 2019 kläcktes ju idéen att ha en lokal. Det var inte jag som kom med idén utan en kille i vår akvarieförening, men jag hakade på innan jag ens tänkt efter (vilket har varit min väg hela livet) Tanken att ge mig på att odla själv hade ju sökt upp men slagits undan på grund av brist på plats. Men i en lokal, vilka möjligheter.

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Tycker att det är intressant att få ta del av dina tankar och funderingar kring hur året har fått.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jätteintressant läsning. Jag önskar bara att jag kunde skicka dig lite lugn och tillförsikt. Det kommer bli bra i dina kar! Tycker ICC:s inlägg var klokt. Försök att inte stressa och se det som en prestation. Du ska ju skapa en bra miljö för dina fiskar i första hand. Du vet vad de behöver för att trivas. Att inreda för diskusens behov kan du! Börja där. Om det sedan också blir tilltalande för ögat är det en bonus. Och om det känns lättare att fixa allt utan att dokumentera i tråden så kör på det. Jag tror på dig!

    Lämna en kommentar:


  • EzAndre
    svarade
    Så vackra fiskar, Ekenberg.
    Hoppas du får Tillbaka suget nu!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Jag har suttit här och funderat, funderat på vad som gör det så svårt.
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0041.JPG Visningar:	0 Storlek:	286.9 kB ID:     	2425464
    det senaste malawikaret jag hade när jag fick återfall för något drygt år sedan. Men det visade sig att det ändå var diskus som jag kände. Mer för, så dessa hamnade hos en kompis son som börjat intressera sig för akvarium. Detta karet var jag verkligen nöjd med.
    Tack för kavalkaden. Mycket trevlig in och tillbakablick.
    Läste om, i ditt tycke, eget missnöje med att inreda karet igår. Säger nog som någon skrev tidigare. Sänk dina förväntningar och krav.
    Låter nästan som om du stressar dig själv genom att skriva här på forumet att du skall inreda och dokumentera ett akvarium. Sen kör du på med vetskapen att ett resultat skall läggas upp i din tråd till våran beskådan. Ta det i din takt och när du vill, det är ditt/dina kar.

    Akvariet som du inrett ovan och som du är nöjd med är snyggt som du säger. Att det dessutom tilltalar dig själv gör att du har svaret på din "setup". Kör vidare på den. Den skulle i mitt tycke även kunna passa till Diskus, tetror, malar och annan fisk. Fortsätt med stenformationer och lägg till/ och kläm in fler grenar bara. Sen petar du ner några växter på lämpliga ställen så har du ett vackert akvarie. Du har ju en fin fin mall i detta kar om du bara tittar en extra stund på det
    Senast redigerad av ICC; 07 January 2021, 09:09.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ja, jag vet ju inte om ni tycker detta blir rörigt. Om det överhuvudtaget intresserar er. Men jag fastnade ju lite i att dokumentera mina olika kar. Så ordningen är ju från när karet startades och sedan dess utveckling. Så när mina smådiskusar fått flytta från 375 till de två nya 540 i början av december gjordes 375 rent och mina nya stora diskus flyttade in. Dessa var köpta stora direkt från Piwowarski . De skulle ersätta de som dog och komplettera min första grupp stordiskusar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0056.JPG
Visningar: 150
Storlek: 257,3 KB
ID: 2425491
    inredningen känner ni igen. Men nu var detta ju också ett tillfälligt innan de skulle få flytta ihop med de övriga i 600 karet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0054.JPG
Visningar: 142
Storlek: 288,2 KB
ID: 2425492
    så även här är det ju fisken som gör karet. Detta är 23 december 2018 alltså ännu första året som diskusägare och jag är uppe i 34 diskus. Gick jag för fort fram. Ja naturligtvis gjorde jag det, alldeles för fort med facit i hand. Och ännu inget inrett kar jag är nöjd med.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...