550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Skönt att höra att din sjukling verkar frisk nu även om han tappat sin position i karet. Dina bilder är verkligen fina!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Nando
      Skönt att höra att din sjukling verkar frisk nu även om han tappat sin position i karet. Dina bilder är verkligen fina!
      Tack Nando, ja idag är han sitt vanliga gamla jag, de svarta ränderna har bleknat och han har tagit tillbaka sitt område i mitten av karet, dessutom har hans fanklubb återvänt bestående av de tre mindre snakeskin ..... den större av de två leopard har börjat visa sig mer och kacksar sig lite mot de större fiskarna. Den mindre leopard håller sig fortfarande hellre bakom växternas skydd. Så nu är det betydligt lugnare i karet igen.....
      Var sak på sin plats, så att säga. Alla fiskar är fint utfärdade, andas lugnt och äter glupskt......kan inte hitta något att oroa mig för. Skönt.
      Bara att sitta och njuta....

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Fredag igen, underbart.

        Nu har jag faktiskt haft diskusarna i en hel vecka, och karet har snart varit igång i två. Jag har ännu inte gjort något vattenbyte, kan inte heller se att det skulle finnas något behov av detta, det känns som allt funkar som det skall.

        Fast kan jag lita på mitt öga, min blick för att allt är bra.......tänk om jag har fel, det är en liten röst i huvudet som misstror mig, som inte riktigt litar på att jag klarar det här....det var nog den rösten som övertygade mig om att det var bra att köpa Easy Test...... jag har aldrig någonsin kört vattentest förut, bara tittat på fiskarna och luktat på vattnet, fiskarna ser bra ut, ingen gnider sig, ingen står vid ytan, ingen flämta och vattnet luktar friskt och fräscht , lite skogstjärnsdoft men inte unket eller illa så det borde inte vara några problem.....men den där rösten i huvud gnager lite fortfarande.....använd stickan, gör en test....

        Jag vet ju att dessa stickor inte anses vara bra, men tror ni de visar helt fel.... om jag gör testen borde väl resultatet antingen visa mig att mina iakttagelser stämmer, eller att jag kanske måste göra ett riktigt dropptest, eller rent ut av köra ett vattenbyte.....helt värdelös är väl inte stickan?

        Jag har gjort testet, läst noga på bruksanvisningen och gjort precis som det står att man skall göra..... mitt livs första vattentest. Detta visar stickan.

        Nitrat 25
        Nitrit. 0
        GH. >4 d
        KH. 3 d
        pH. 6,8
        klor. 0

        Skall jag lita på mina iakttagelser och på stickans resultat borde det inte behövas något vattenbyte, eller hur?

        Hur gör ni som har SA, ja eller även ni andra....byter ni vatten trotts att vattnet i karet är bra och att fiskarna är livliga..... på mina Malawi kar ser jag ju direkt på fiskarna om det går ett par dagar över veckobyten..... men hur är det med SA i allmänhet och diskus i synnerhet . Anledningen att jag vill dra så mycket som möjligt på bytet är ju att jag vill ge karet en chans att komma i balans men utan att det på något sätt tar på diskusarnas hälsa.

        Hur gör ni?

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Igår trodde jag ju att diskusen hade satt rom på rutan... blev ju rättad i detta. Det är ju pansarmalarn, ja och de har de fortsatt med idag med, skvätter rom lite varstans i sin framfart.....
          Men paret Jones som ägnade hela kvällen igår åt lek, har nu också hittat sin rot att sätta rommen på.....

          Klicka på bilden för större version

Namn: 43DAFF71-7C1D-4B92-B6CB-52CB051A3FBE.jpeg
Visningar: 110
Storlek: 484,7 KB
ID: 2380490Klicka på bilden för större version

Namn: 80CC14DE-EF90-4C2B-B737-CC8AA30304EC.jpeg
Visningar: 111
Storlek: 488,0 KB
ID: 2380491Klicka på bilden för större version

Namn: 94AF2440-8911-4FD9-AE02-107F095ECD54.jpeg
Visningar: 108
Storlek: 583,7 KB
ID: 2380492Klicka på bilden för större version

Namn: 307E79F8-633F-4E9B-8A0C-303576273CD1.jpeg
Visningar: 101
Storlek: 536,1 KB
ID: 2380493Klicka på bilden för större version

Namn: 19590E3F-8DC2-4216-A8B0-D552694DCF23.jpeg
Visningar: 116
Storlek: 481,8 KB
ID: 2380494Klicka på bilden för större version

Namn: 947E3437-44B6-43F2-A97F-8F9FF2E1C0FE.jpeg
Visningar: 108
Storlek: 543,7 KB
ID: 2380495Klicka på bilden för större version

Namn: 5C577156-57C6-4E15-8CC8-354A3081D76D.jpeg
Visningar: 106
Storlek: 465,5 KB
ID: 2380496Klicka på bilden för större version

Namn: 32241165-130D-44A7-9F37-CD66E45DB3F2.jpeg
Visningar: 106
Storlek: 542,4 KB
ID: 2380497

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Någon sjukling finns ju inte heller mer.....han har tagit tillbaka sitt revir i mitten och hans följeslagare är tillbaka.

            Klicka på bilden för större version

Namn: 082EF36C-FB22-488C-B0FA-5E067D37D322.jpeg
Visningar: 91
Storlek: 818,6 KB
ID: 2380499Klicka på bilden för större version

Namn: 2D445E4B-A01A-489B-90E7-43AF0A6434BA.jpeg
Visningar: 99
Storlek: 762,7 KB
ID: 2380500

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Så den näst störst har bakat tillbaka till sitt hörn , men lyckats få med sig en partner och båda håller på att putsa en rot i detta hörn....

              Klicka på bilden för större version

Namn: 8FB829E9-5509-4CEF-B630-8E977292F12E.jpeg
Visningar: 102
Storlek: 535,1 KB
ID: 2380503Klicka på bilden för större version

Namn: AA81D391-6CBB-4152-9FA4-446D065EC234.jpeg
Visningar: 110
Storlek: 537,1 KB
ID: 2380504

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Min önskan när jag skaffade diskusen var att de inte skulle para ut, utan bli en homogen grupp som i lugn och ro fick växa till sig.... ja, man kan ju inte få allt man vill här i livet...nu känns det som det under första veckan har blivit fyra par, och så lilla snoken då som simmar emmelan dessa utan att någon verkar bry sig.....det leks och putsas på rötter precis överallt.... Men idag är det iallafall betydligt lugnare, känns lite som ordningen återställdes när stora snakeskin kom tillbaka. Alla verkar tycka att de hittat en bra plats att hålla till på. Men vi får väl se vad som händer imorgon.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Underbara nyheter! Grattis till att allt funkar så bra!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Underbara nyheter! Grattis till att allt funkar så bra!
                    Tack Nando, tänk att jag bara haft fiskarna en vecka.....känns som det varit mycket längre, vi for väl se vad som händer nästa vecka....

                    Kommentar

                    • Camenius
                      • November 2004
                      • 180

                      Bra betyg att de leker så snart efter inköpet!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Är själv väldigt förvånad, men även om förhoppningen var mer av en lugn homogen grupp, så känns det ju skojigt att fiskarna trivs .

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Är själv väldigt förvånad, men även om förhoppningen var mer av en lugn homogen grupp, så känns det ju skojigt att fiskarna trivs .
                          Kul att de lekt!
                          Har du lite flyt nu så kan det trots lek/lekar ändå bibehållas en ganska skön lunk i baljan (finns i min tråd en liten avdelning, långt tillbaka, om ett kar med tre par Röd-Turkar som leker samtidigt - och det var lugna puckar).
                          Du får väl räkna med att det kommer att markeras lite extra, paren emellan.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Så kul att de leker och har sig. Jag är så glad för din skull som får belöning för att du vågade. För min skull som får läsa om allt spännande som händer. Du tar så fina bilder. Du har så mysig text. Helmysigt!


                            Skickat från min iPhone med Tapatalk
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Det är så trevligt att få följa ditt discusäventyr!

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Trevliga händelser i akvariet. Du har lyckats bra, och man kan förstå att du tillbringar mycket tid att sitta och titta på akvariet i sin helhet. Fina bilder också.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...