550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Kul att några klarade sig i alla fall!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Kul med cory-yngel Thomas även om jag förstår att det var en oväntad fyndplats. Hur mår de nu?
    Tyvärr dog två av de sju jag lyckats rädda. Så nu är det fem kvar och de mår fint. Lite skygga men det är klart med tanke på att de levt hela sitt liv bakom bakgrunden. De är över två centimeter så nu simmar de med de grönfläckiga pansarmalarna här nere. Även kerrytetra ynglen får simma med kardinaltetrorna nu och det funkar bra.. men de kommer bli jobbigt att flytta dem sedan.....

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul med cory-yngel Thomas även om jag förstår att det var en oväntad fyndplats. Hur mår de nu?

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Nej, men du får en fisksoppa eftersom de är lika varandra och kommer att blandas.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Sorry, jag tänkte Sorgmanteltera, börjar bli trött. Fantomtetror finns naturligtvis både gula, röda och svarta. Men undrar om det är en bra idé att blanda dem...
    Tror du det är risk att de korsar sig med varandra, kände bara att de kunde bli rätt härligt...

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Sorry, jag tänkte Sorgmanteltera, börjar bli trött. Fantomtetror finns naturligtvis både gula, röda och svarta. Men undrar om det är en bra idé att blanda dem...

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Fantomteror finns bara i en "original" färg, så gå inte bort dig odlarnas penga jakt...

    Tyvärr är utbudet av valbara tetror inte så stort, man kör på de säkra korten, här kommer en lista på de familjenamn som du kan söka på
    • Nannostomus
    • Hemigrammus
    • Hyphessobrycon
    • Paracheirodon
    • Hyphessobrycon
    • Carnegiella
    • Gasteropelecus
    • Thayeria
    • Gymnocorymbus
    Sen finns det en fisk som inte är en tetra, ett eget släkte som jag jag själv inte har haft, men varit väldigt nyfiken på
    Bottentittare, Anostomus
    Åh, där ser man. De röda fantomtetrorna finns inte på riktigt, bara framodlade..... det vill jag inte ha, bara äkta vara

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Fantomteror finns bara i en "original" färg, så gå inte bort dig odlarnas penga jakt...

    Tyvärr är utbudet av valbara tetror inte så stort, man kör på de säkra korten, här kommer en lista på de familjenamn som du kan söka på
    • Nannostomus
    • Hemigrammus
    • Hyphessobrycon
    • Paracheirodon
    • Hyphessobrycon
    • Carnegiella
    • Gasteropelecus
    • Thayeria
    • Gymnocorymbus
    Sen finns det en fisk som inte är en tetra, ett eget släkte som jag jag själv inte har haft, men varit väldigt nyfiken på
    Bottentittare, Anostomus
    Senast redigerad av c90368; 25 August 2019, 21:24.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Akvariet är flyttat, sjutton vad tungt det är.....
    Imorgon börjar jobbet, så då hinner jag bara med två timmars akvariepyssel i lokalen, hemma blir det vattenbyte senare. Så egentligen skulle jag inte sitta här och slappa utan tvätta hundratals filterkuber som skall tillbaka bakom bakgrunden.....men nu orkar jag inte mer. Sedan skall akvarierummet bli sovrum igen.
    Det lustiga är att en av mina inneboende börjar fråga lite om akvarier....kanske jag kan få honom att köra igång ett.....

    I lokalen var allt som vanligt igen hor de stora diskusarna. Otroligt , undra vad han fick för sig egentligen.....annars var allt kanon. Det känns fantastiskt att de små tar sig så bar.... snart är det dax ICC att komma och hämta dina tio. Skall bara kolla att de är helt fria från gälparasit sedan är du välkommen.

    Hemma är allt lugnt. Skall kolla upp hur många yngel de är. De skall någ få gå här hemma med åsnorna , de är minst. Kerry ynglen skall tillbaka till sexhundra och sitt stimm. Kul ändå att fiskarna får yngel....

    Nå, nu gäller det att planera tiden, Jobbet skall åter samsas med hobbyn

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Jenny_E

    För tillfället har jag kardinaltetror. Är sugen på kilfläcksrasbora, ingen tetra dock (fel världsdel). Och bilbukar.
    Tidigare har jag, förutom sorgmantel, haft lykttetra och diamanttetra. Och visst är fantom fina också.
    De kanske är lite små för dig, men kardinal/svart neontetra/glödbandtetra är nog favoriter.
    Kul. Jag funderar på att ha ett kar med bara fantomtetror i olika färg förutom diskusen och corydorasen som finns i alla karen.

    i det andra har jag funderat på bilbukar och glödbandstetra..... men som sagt ännu bara funderingar.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Jenny_E

    Låter smart, men får du upp något bös då?
    Nix, jag får bara upp vatten inget bös, men i vanliga fall tar filtren böset och jag vattnet. Fast nu när jag tömde karet helt ville jag ha upp böset så jag tog av nätet.... trodde ju inte jag hade både sterbai och tetra yngel bakom bakgrunden.....men rent är karet och flyttat imorgon skall jag kolla ynglen, tur att jag hade ett tomt akvarium brevid.....

    Lämna en kommentar:


  • Jenny_E
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Vilken är sin favorit? Sitter ju just och funderar på vad jag skall ha för tetror i framtid kar
    För tillfället har jag kardinaltetror. Är sugen på kilfläcksrasbora, ingen tetra dock (fel världsdel). Och bilbukar.
    Tidigare har jag, förutom sorgmantel, haft lykttetra och diamanttetra. Och visst är fantom fina också.
    De kanske är lite små för dig, men kardinal/svart neontetra/glödbandtetra är nog favoriter.

    Lämna en kommentar:


  • Jenny_E
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Helt rätt jag har ju en enklare lösning ...sönderklippt fint nät från håv och tunt spännband . Tog tid att få loss eftersom jag ville få ut all skit.....suck, trodde ju aldrig jag hade yngel där. Känner mig verkligen skitdum.
    Låter smart, men får du upp något bös då?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    .... synd! Nästan ingen, tror jag, har det men alla borde ha ett insugsskydd på slangen för att alltid förhindra att man suger upp eller skadar fisk! Jag har ett aquaclear quickfilter på slangen (alltså bara höljet), enelt att sätta dit, man skuvar upp filtret, trär ringen över slangen, sätter på en gardenakoppling sen skruvar man på filtret med kopplingen inne i filtret. https://www.ebay.com/itm/143081551871

    Till alla som inte har skydd säger jag -skärpning!


    God Fiskelycka Ekenberg
    Helt rätt jag har ju en enklare lösning ...sönderklippt fint nät från håv och tunt spännband . Tog tid att få loss eftersom jag ville få ut all skit.....suck, trodde ju aldrig jag hade yngel där. Känner mig verkligen skitdum.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    .... synd! Nästan ingen, tror jag, har det men alla borde ha ett insugsskydd på slangen för att alltid förhindra att man suger upp eller skadar fisk! Jag har ett aquaclear quickfilter på slangen (alltså bara höljet), enelt att sätta dit, man skuvar upp filtret, trär ringen över slangen, sätter på en gardenakoppling sen skruvar man på filtret med kopplingen inne i filtret. https://www.ebay.com/itm/143081551871

    Till alla som inte har skydd säger jag -skärpning!


    God Fiskelycka Ekenberg
    Senast redigerad av åheim; 25 August 2019, 17:40.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...