550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Ha. Äntligen just nu var Ivanacara adoketa hanen framme, har inte sett honom på över två veckor , men nu vet jag ialla att lever och fortfarande är vacker.... men nu har jag ju inte sett honan på en vecka......undra om det beror på att de är vildfångade och att mitt kar inte har tillräckligt med gömställen, förhoppningsvis är de framme mer när jag inte är hemma.....eller på nätterna, men jag kan ju inte säga att detta skygga par har blivit direkt favoriten.....

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Vänd på frågan, hur har du lyckats ha tre hannar i samma kar så länge?

    Har varit helt förundrad eftersom mina och andras erfarenhet är att de krigar tills bara en återstår, med andra ord börjar de rätta in sig i ledet efter sitt genetiska förutbestämda beteende.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Suck, jag blir nog aldrig något vidare bra på det här med syd amerikaner

    Igår satt jag och njut av fiskarna i karet hemma. Framförallt av de tre bågfencikliderna..... satt och tänkte på hur friska och vackra de är, idag när jag kom hem var en död......jag såg absolut inget fel igår och ser inget fel idag antingen på båfenorna eller på diskusarna.... fattar inte, men nu är den vackraste bågfensciklid hanen död. Varför, vad gör jag fel eller vad är det jag inte ser.......

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawi_forever

    Tycker mer det liknar en form av snygg snapper. Men det brukar inte vara en akvariefisk. Ah. Jag får kolla nästa gång jag är där. Han har jäkla mycket amerikanare i karen.
    Intressant, meddela gärna när du vet. Låter som det kan vara någon variant på hantel- eller triangelciklid.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawi_forever

    Ser inte i närheten ut som dessa eller hantlar jag sett. Därför jag reagerade på dom. Mycket mer mot Diskus hållet. Men ändå inte.
    Eftersom du vet att det inte var diskus så antar jag att de skiljer sig åt uppenbart... så vad skiljer? Form och färg?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawi_forever

    Ser inte i närheten ut som dessa eller hantlar jag sett. Därför jag reagerade på dom. Mycket mer mot Diskus hållet. Men ändå inte.
    Spännande, då har jag absolut ingen aning.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Eller föresten , jag menar det sora i mitten. De lånat upp till höger är hantlar.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet

    Stork zoo hade en fisk som påminde starkt om diskusar med tydliga stressätandet.

    Karet längst uppe till höger vid kassan om du har set dom Thomas

    glömde själv fråga dom var det var för en sort.
    Stämmer favoritkaret , kommer inte heller ihåg vad den lite gulare heter, men sen är det ju hantlar där också.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Jag gissar på hantel. De finns ju i flera odlade varianter och färger. Jag har två olika typer av F1, grymt spännande och tuffare tåligare ciklid än diskus, men gräver enormt och äter all växtlighet. Skall försöka få igång ett riktigt biotop kar för mina, på liten
    Stork zoo hade en fisk som påminde starkt om diskusar med tydliga stressätandet.

    Karet längst uppe till höger vid kassan om du har set dom Thomas

    glömde själv fråga dom var det var för en sort.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawi_forever
    Såg en ciklid idag som gick med mindre diskusar inne hos Lasse i Södra Sandby. Påminde lite om diskus fast såg lite tuffare ut och mer aktiv. De var mindre än diskusarna men jag vet ju inte om det var små exemplar och hur stora de kan bli.

    Någon idé om vad det kan vara? Har försökt hitta någon som är likt i Zoopet arkivet men ingen direkt träff. Lite mer oval än diskusarna.

    Kan det varit en variant av hanteciklid? Isåfall de snyggaste hantlar jag sett.Och redan i den storleken. Glömde fråga. Har inte gått där länge. Nya. De gick med nya diskusar som också var riktigt jäkla fina för sin storlek. Undra om han kommit över några special? Han har ibland det.
    Jag gissar på hantel. De finns ju i flera odlade varianter och färger. Jag har två olika typer av F1, grymt spännande och tuffare tåligare ciklid än diskus, men gräver enormt och äter all växtlighet. Skall försöka få igång ett riktigt biotop kar för mina, på lite sikt

    Klicka på bilden för större version

Namn: 99177FD2-081A-4648-A4C4-52363AD0604B.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 401,2 KB
ID: 2407578

    Klicka på bilden för större version

Namn: 72177993-299A-408B-B283-C3264B5639A4.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 451,4 KB
ID: 2407579

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9C64D680-91ED-44AE-B92F-853C079BCF33.jpeg
Visningar: 158
Storlek: 402,5 KB
ID: 2407580

    Klicka på bilden för större version

Namn: 7D3B2A48-07A9-4BF7-817C-CC586ECDB000.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 527,2 KB
ID: 2407581

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Absolut, men försök att förklara det för Bosse
    nu har jag gjort som han vill, det gäller att hålla sams.
    Ha ha, sant.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Om du får plats med frigolit mellan diskus och tangyanika så kan du väl lika gärna bara dra isär och ha en luftspalt istället?
    Absolut, men försök att förklara det för Bosse
    nu har jag gjort som han vill, det gäller att hålla sams.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Om du får plats med frigolit mellan diskus och tangyanika så kan du väl lika gärna bara dra isär och ha en luftspalt istället?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Hm....ser just att ännu en av de små corydoras ungarna dött.....konstigt tyckte ju alla verkade pigga igår.
    Det blev kanske för stor chock för dessa små gynnare som levt sina lev i mörkret bakom bakgrunden att komma till allt ljus på andra sidan......

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Jättekul. Måste börja odla på corydorasen också...
    men en sak i taget. Idag är det tvätt av filtermatrialet och pumpar mm, fixa svart bakgrund till gavlar eftersom karet nu står i ställning blir det rörigt annars. Sedan skall sidorna kläs med frigolit så att mitt kar inte värmer upp Tanganyika karet som står rygg mot rygg med mitt och Davids levandefödare bredvid. Alla mina andra kar står ju mot yttervägg och påverkar inte lika direkt som detta. Imorgon trodde Patric att den fina rådasanden som jag beställt. Tycker fortfarande inte riktigt om julas blästersand......den jag hade i karet åker till tippen.
    kommer sanden imorgon skall karet planteras, och inredas. Sparsamt bara några rötter och lite grönt. I detta kar skall bakgrund och fiskar vara det som syns. Men ett hörn om de vill gömma sig och rötter om nu det ändå blir lek. Hade ju egentligen viljat samla rötterna på ett ställe men har ju lärt mig att placera ut tre till fyra stycken så långt ifrån varandra som möjligt för att skapa möjlighet till tre till fyra revir. Sedan fylla på med hälften från de två kar där fisken går. Då blir deras kar halvfyllda och detta halvfyllt, sedan fylla upp med kranvatten i alla. Då borde ju vattnet vara väldigt likt. Sen när flytten blir, förhoppningsvis torsdag-fredag så jag har helgen på mig att se att allt funkar....
    Hoppas verkligen vädret blir sämre.....annars måste jag ju till sommarstugan eller ut med båten

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...