Ett inlägg från Lasse här på forumet, vår gamla vattenspecialist, detta är från 2007.
Om du en längre tid har ett pH under 7 och inte har haft ett av karbonatsystemet orsakat KH på ca 4 så är det stor risk att nitrifieringen har stoppat av och att du fått en ansamling av ammonium. Sätter du då till bikarbonat så höjer du pH och riskerar därmed att farlig ammoniak bildas (ammonium/ammoniak är två sidor av samma mynt och det är pH som bestämmer förhållandet mellan dom).
Någonstans kring 7,3 - 7,4 troligtvis
Min erfarenhet är att så fort du tillför något som skall försura så tär du på karbonatsystemet och minskar innehållet av bikarbonat/karbonater. Det enda sättet att pH sänka utan att påverka negativt karbonatsystemets innehåll av bikarbonat/karbonat är att använda koldioxid. Koldioxid, kolsyra, bikarbonat och karbonat är olika sidor av samma pyramid. pH sänkningen när du tillför koldioxid är i själva verked orsakad av att jämnvikten mellan dessa fyra tillstånd hos koldioxiden förskjuts och systemet försöker att balansera jämnvikten med bildandet av mer bikarbonat/karbonat. Tillförsel av koldioxid höjer alltså den del av KH som beror på karbonatsystemet! Varför skall man ha ett utgångsvärde på ca 4 vad gäller det KH som orsakas av karbonatsystemet (f-n - Azur vi måste komma på något bättre uttryck för detta) då. En orsak har jag nämnt - nitrifikationssystemets funktion. Dels så innebär hela processen att vätejoner frisläpps men karbonater förbrukas också på grund av att bakterierna behöver oorganiskt kol i form av karbonater för att tillväxa. Finns inte det så stoppas tillväxten och ammonium anrikas! En annan viktig sak är också att i akvarium där man inte kör med koldioxid så kommer fotoperiodens konsumtion av koldioxid bli så kraftig (om det finns växter) att pH påverkas uppåt. Detta beror på att den koldioxid som förbrukas till största delen ersätts med att karbonat/bikarbonat går över till koldioxid. Detta är pH höjande. Vid låga nivåer av bikarbonat/karbonat kan det bli väldiga svägningar mellan dag och natt. I ett välväxt akvarium kan det röra sig om ett par tre pH enheter. Att utgå från ett innehåll av bikarbonat/karbonat motsvarande ett KH på 4 jämnar just ut dessa svägningar. I saltvatten där denna typ av KH är ca 7-10 så brukar pH svägningarna var någon halv enhet bara - och då är det inte dåligt med ljus som används. I den perfekta av världar så ligger du på ditt 6,8 - saker och ting är stabilt osv. Akvarie är inte den perfekta av världar! Man måste kompromissa! Det är mycket viktigare för fiskarna (och andra innevånare) att ha ett ganska stabilt pH och stabil nedbrytning och omvandling. Mycket viktigare är ett visst pH! Vill du ha ett stabilt vatten med alla processer fungerande och ett pH på ca 6,8 då återstår bara att investera 2 - 3000 kronor i en pH justerande koldioxidanläggning. Alla andra "snik" lösningar som jag känner till att sänka pH påverkar innehållet av bikarbonat/karbonat och äventyrar åtminstone nitrifikationes funktion. Ni som kör low-tech kar - prova med att lägga er på ett karbonatsystems orsakat KH på ca 4. Jag tror ni kommer bli lite överraskade av vad som händer!
Långt inlägg - klarnade det Batski
Viktigt att veta är också att jag tar upp det här med Batski på grund av att han har problem och behöver göra en ändring. Alla ni som inte har dessa problem - ändra inte nu eftersom jag (eller någon annan) har skrivit ovanstående. Själva vitsen med vad jag skriver är att man skall försöka ha så stabilt som möjligt. Har ni inte problem så ändra inget förrän de börjar dyka upp!
Jämför inte naturen och akvarium - det går inte. När vi bestämmer oss för att ha fisk i akvarium så måste vi göra kompromisser. Ute i naturen så är ett vatten som Amazonas stabilt även om pH är under 6. I akvarium får man inget stabilt vatten om man mixtrar och försöker hålla det under 7 om man inte använder koldioxid. Jo - man kan få det om man går tillbaka till det akvarieböckerna skrev på 50 talet om vikten av att i n t e byta vatten. Ett vatten skulle på den tiden vara kraftigt gulfärgat och gammalt vatten såldes för dyra pengar.
Vad jag försöker säga är att det är bättre att inte mixtra med vattnet än att gå genvägar och sänka pH med olika syror och fosfatbuffrar. Anser man att pH är oerhört viktigt så skall man köra med koldioxid och en pH givare för dosering.
I de inlägg som har gjorts här så blandas pH begreppet ihop med vattnets innehåll av mineraler och salter. Vad gäller äggskalmembranens känslighet så är de inte pH känsliga men kalciumkänsliga. Det går att ha ett vatten med högt pH utan kalcium - lika dels så går det att ha ett lågt pH med kalcium. Sen är det en sak att i naturen är innehållet av kalcium oftast relaterat till pH eftersom det i naturen oftast är sönderfallet av kalksten i kalcium och karbonater som orsakar det högre pH:t (karbonaterna är ansvariga). Men än en gång - akvarium är inte naturen.
Till frågan om nitrifikationen. Nitrifikationsbakterierna är helt beroende av karbonater i vattnet som kolkälla för sin tillväxt. Än en gång - det är inte pH som styr - utan innehållet av karbonater. Det går att få nitrifikation i pH under 7 om vattnet innehåller karbonater och den enda metoden för att uppfylla båda dessa krav är att använda koldioxid som pH sänkare och buffra upp vattnet med lite bikarbonat först. (karbonatorsakad KH bör vara kring 4) Annars blir det en ansamling av ammonium i vattnet. Så länge pH ligger lågt är detta iofs ingen fara men skulle pH plötsligen stiga över 7 kan livsfarlig ammoniak bildas som slår ihjäl fiskarna. Det var detta som ledde akvaristerna på 40 och 50 talet att helt undvika vattenbyte utan lät fiskarna gå i en soppa av vatten och ammonium (plus lite till)
Än en gång - det är inte pH som är det viktiga utan de ämnen i vattnet som just i ert vatten gör pH till vad det är. Jag vet att detta har sagts på Zoopet i minst 5-6 år och det är märkligt att budskapet inte fastnar.
Ni som är bekymrade och vill ligga nära naturen med ert pH - använd koldioxid och försök inte ta några genvägar.
Till diskusfrågan - drd - om Tropfrog har krökat så har Steinker snott hela systembolagets förråd för han odlar nämligen sina diskusar i pH kring 8 och ett GH kring 10.
550 liters Discus - Ett brutet löfte
Kollaps
X
-
vad är ledningstal, hur mäter jag det och hur förändrar jag det. De trådar, och inlägg jag läst står det bara om hur viktigt ph är inget om ledningstal. När ph i vattnet höjts från drygt sju till åtta har då även ledningstal förändrats?
många frågor....... men som sagt totalt okunnig....Lämna en kommentar:
-
Tacka, alla tre
Mats, jag tar gärna råd av dig eftersom din fiskfilosofi stämmer med mina förhoppningar om framtida kar.
LoGeek du har helt rätt, det var nog en dålig ide med corydoras i lek kar. Min alldeles egna idé för övrigt, tänkte att eftersom de håller botten ren och inte äter rom....hm, det var ju vad jag trodde. Hemma har jag aldrig sett corydorasen gå på diskusrom men i lokalen har jag sett det flera gånger. Tur att jag har plats för corydorasen i övriga kar
Och nando , tack. Diskusar är lätta att fota, värre med övriga fiskar....det är där jag går bet. Gissar att det är mitt tålamod som tryter...Lämna en kommentar:
-
Corydoras i lekkar är ingen bra idé nej.
Du nämnde att du har för högt pH i ett inlägg, men min erfarenhet är att ledningstalet är ett mycket viktigare mått.Lämna en kommentar:
-
Tack Mats , ja just detta paret Duke och Duckface har ju varit med från början så det är extra skojigt om det blev något av det. Föresten är de ju roligt med de andra paren också eftersom jag haft de från fem centimeter .
Blir det inget ny blir det lek kar utan coridoras och med sänkt ph. Jag har flera gånger sett att corydoras försöker ta rommen.
Men, skall du ha lek-kuber bör de nog vara tomma på annan fisk än discusparet.
Lämna en kommentar:
-
Blir det inget ny blir det lek kar utan coridoras och med sänkt ph. Jag har flera gånger sett att corydoras försöker ta rommen.Lämna en kommentar:
-
-
Lämna en kommentar:
-
De små finns ju fortfarande kvar, men de har ju gömt sig efter vattenbytet som vanligt.... skulle fotat innan bytet. Även de stora har ju gömt sig så som de alltid gör vid stort byte, alla små byten funkar bra men det är när man vill göra ett större som allt blir väldigt trist.... fattar det inte riktigt för det funkar ju fint i kuberna och det är ju samma vatten....
Nå det var iallafall några som lät sig fotas
Lämna en kommentar:
-
-
Fint par detta - i senaste inlägget, och tidigare inlägg. Höga och fina pannor, feta och fina!
Snart har du säkerligen yngelvårdande Discusar!Lämna en kommentar:
-
-
-
Lämna en kommentar: