550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Äntligen ledig igen, och nu är det långledig.... 12 dagar tills jag skall till jobbet igen. Underbart.

    Idag har vi ett underbart väder här i gbg, vitt av frost, någon minusgrad och solsken. Det var säkert en månad sedan vi såg solen , grått, grått och åter grått, men nu är det sol. Igår var det julbord med jobbet och vi var på Liseberg så nu försöker jag hålla i julstämning över första adventshelgen med glögg , julmust och pepparkakor..... sedan skall det bli sol och bad i röda havet....

    Har varit ute på långpromenad med min gamla hund, så hon ligger och snarkar i sin fotöljen och jag sitter med en kaffe i fotöljen framför karen och tittar på fiskarna som badar i solsken. De verkar uppskatta solen lika bra som jag. Vad det gäller diskusarna ser allt bra ut, väldigt bra. Men tyvärr ser min Ivanacara adoketa hona inget vidare ut idag. Hon är blek och simmar korta stycken sedan lägger hon sig på botten. Hanen simmar runt henne och vet inte vad som pågår. Vore ju typiskt om något hände henne.... jag har ju visserligen köpt ett till par men skulle kännas väldigt sorgligt om hon dog nu.
    vattenbyte här hemma står ju på schemat idag så det är väl bara och sätta igång och se om det hjälper honan att repa sig. Suck, det är roligare med akvarier när allt funkar.....

    hoppas hoppas

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Fantomtetror har nog en kort livslängd tyvärr.
    Misstänkte att de kunde vara så, de har liksom jag inte blivit sjuka utan bara tacklat av. Men de kommer bli fler, en riktig favorit.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Fantomtetror har nog en kort livslängd tyvärr.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Man ser ju lite skuggfigurer i alla fall . Jättekul med lek! Härligt också att discusarna mår bra och att du verkar ha fått lite förnyad energi.
    Känns riktigt bra på alla fronter . Nu har jag mer lust än tid. Men snart skall jag väl vara i fas. Det känns ju som allt flyter på fint...

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Mycket fina fiskar
    Ja du, det tar sig......men ännu är allt bara på känn. Undra om jag någon gång kommer fatta det här med diskus....eller vattenkemi

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Man ser ju lite skuggfigurer i alla fall . Jättekul med lek! Härligt också att discusarna mår bra och att du verkar ha fått lite förnyad energi.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Nu ligger jag i soffan och tittar på mitt jättefina 540 med tolv fantastiskt vackra diskusar, pigga och glada. Sedan jag satte ihop hela gruppen har det fungerat otroligt bra. Inget bråk ingen mobbing , ingen lek och parbildning heller. Eller ja ett par är det som skall flyttas till sista kuben. Men vågar nästan inte, rädd att förstöra fiskbalansen. Nyckelhålen är en underbar fisk, bara söt och trevlig, ja när de inte leker, för då ställer de diskusarna i ett hörn. Vinkeltetror och rödmunstetror är lyckliga och-element fantastisk kombination till de övriga fiskarna..... men vad som hänt med mina svarta fantomtetror vet jag inte, flera har dött under den senaste tiden och de som är kvar håller sig väldigt mycket inne i växterna, ser allmänt slitna och trötta ut. Är det så att de blivit gamla..... jag har ju bara haft dem i ett och ett halvt år.....blir de inte äldre?

    ja så var det ju adokteka paret. De lekte här alldeles nyss, jag försökte långsamt ta mig närmare karet för att fota. Men precis när jag jag får upp telefonen, ja då är de borta.....frågan är om jag någonsin kommer få dem på bild.... lägger ut några där man skymtar paret långt bort under sin rot.... suck fotograf blir jag aldrig.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 59E3A36C-BF44-43BF-B708-B58DE999C5F4.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 428,0 KB
ID: 2411079
    Klicka på bilden för större version

Namn: D4690790-B575-4E5C-95DD-86CE45809611.jpeg
Visningar: 142
Storlek: 476,6 KB
ID: 2411080
    Klicka på bilden för större version

Namn: 1AE6800D-A9BC-4F99-AEE4-D141EB168A82.jpeg
Visningar: 146
Storlek: 576,1 KB
ID: 2411081

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Mycket fina fiskar

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Sedan har jag ju kvar mina köpta små, de växer och börjar färga bättre och bättre för varje dag. Det är en som är betydligt mindre men nu har jag ju sett både på snoken och på mina första små att den minsta faktiskt kan bli störst , de växer helt enkelt olika.
    Idag lyckades jag få en bild på alla tolv.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 7E22B8FC-E707-4ECB-9C8E-74F05E02A3C0.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 593,0 KB
ID: 2411070

    Klicka på bilden för större version

Namn: 7E5833ED-2DD8-4F11-80AD-6E93B7B2D07F.jpeg
Visningar: 142
Storlek: 478,1 KB
ID: 2411071

    Klicka på bilden för större version

Namn: B0057956-A9FC-414A-83A2-D2E180133D96.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 555,2 KB
ID: 2411072

    Klicka på bilden för större version

Namn: DF1517B3-A80F-4B75-9D8E-80E2C56DAFF5.jpeg
Visningar: 137
Storlek: 510,9 KB
ID: 2411073

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Du har rätt, LoGeek, det var ju du Maths som skickade ett långt inlägg från Lasse ......blandade ihop allt.
    Tack även smajlet . Jag känner mig såpass säker på att jag är alldeles för osäker för att våga sätta igång och mixa med vattenkemin .....

    Allt är fantastiskt bra i alla karen, ingen rom kvar idag men alla fiskar är pigga och glada, äter massor och leker.... men dåligt med yngel, ja utan malawi där det är mycket yngel.....men som sagt, fina färger pigga ögon äter mycket och leker.....bara att luta sig tillbaka och vänta på nästa katastrof

    Ett foto på Duke och Duckface, all rom är ju borta men paret verkar inte så ledsna för det. Båda kommer och hälsar

    Klicka på bilden för större version

Namn: 02FFB9BE-B47F-48EC-BD43-6659AE3D47AF.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 537,3 KB
ID: 2411068

    även hantlarna har blivit helt orädda och äter ur handen. Jordätarna har ju varit totalt orädda hela tiden.
    Jag får se lite hur jag skall hålla dessa, om det kan gå och ha ett par hantlar och ett par jordätare i 720 med diskusarna eventuellt. Härliga fiskar i alla fall. Hantlarna är ju F1:or. Kunde vara kul med avel , ja om jag inte lyckas med diskus.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8197B249-F88F-469C-B4B3-FE284A3945F2.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 551,5 KB
ID: 2411066

    Klicka på bilden för större version

Namn: 7D6D2EFF-5B6A-41D2-B44B-37A1699F9A63.jpeg
Visningar: 139
Storlek: 524,4 KB
ID: 2411067

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Grymt stort tack, LoGeek, inte för att jag blev klok på vad ledningstal var men att stendker föder upp diskusar i ph 8 känns ju bra. Frågan är ju vad gbg tillsätter i vattnet för att höja ph eftersom vi tidigare hade konstant på 7. Jag gissar ju på att tillföra torv i filtermedian och att lägga i alkottar och löv är de biliga varianter som är avråds . Trodde ju att det var säkra väl beprövade metoder att sänka ph .

    jag får väl se om jag får yngel ändå.....
    Jag skrev inte det om Stendker (tror du blandar ihop inläggen), men det kan säkert vara sant.

    Med ledningstalet så menade jag egentligen det som du kanske kallar konduktiviteten...? Som ingenjör glömmer och blandar jag ofta vilka begrepp som används inom akvaristiken och inom jobbet...

    Du har ju fått sprattel utan att mixtra med vattnet förut? Men det kommunala vattnet har förändrats? Generellt är stabila och bra vattenvärden långt viktigare än ett visst pH etc. Men om man provat det under lång tid kan en långsam sänkning av konduktiviteten vara en väg att prova.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Man kan åxå mixa kranvatten och ro för att få fram ett gott resultat, se nedan diskution.

    Question about my water parameters.

    I have a few questions about my water parameters and the best solution to what I should do moving forward.

    I have well water at the house, we also have a water softner but I am able to bypass that and use my well water directly.

    Straight from the well I get:

    PH 7.4
    TDS 200
    GH 12
    KH 10

    After I age the well water my PH climbs to 7.8

    When I mix in RO/DI to well water at a 3:1 ratio I get:

    PH 7.4
    TDS 70
    GH 3
    KH 4

    There a lot of conflicting information out there and I have done a lot of reading on the forums. I currently have a 65 gallon aquarium cycling and plan on getting 6-8 3" sized Discus in the hopes of getting some pairs.

    From what I gather, I should be OK to use my well water to grow them out. With that being said, I would like to start a small breeding project in my basement. I have read that my water will be too hard for the eggs to be able to get fertilized at my current hardness. Will my best course of action be to use RO mixed with my well water for the pairs tank and then grow out the fry with my well water?

    Will the change in PH and hardness be too much from 7.4 to 7.8 for the fry to handle?

    Ideally I would just like to be able to use the same water for consistency through my breeding setup, but I dont think I will be able to due to the hardness.

    And while on the subject of breeding. What will it take tank wise to handle 1 breeding pair. As in how many and sizes of tanks to rais fry to 2"-3". Say 1, 20 gallon tank for a pair, to maybe a 40 gallon to 120, for say 100-150 fry?
    __________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ ___

    Daniel
    Default Re: Question about my water parameters
    You water parameters look good. As you mentioned the WW/RO mix would be best for your breeding tank to get the best hatch rates, and your straight WW will work for your growouts.
    I would recommend a 29gal min for your pair/s though.
    Providing you age your water before wc's and you acclimate your fry slowly when you move them to the growout tanks they will be fine. For instance if you fill your fry tank with the WW/RO mix initially and throughout the 1st day do a series of 10% wc's and hour or 2 apart throughout the day, by the day's end you should have them at 7.8. With your subsequent larger daily/bi-daily wc's your aged water will match the water you're replacing.

    __________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ ___

    With a TDS of 70 your water should be fine for successful breeding. But the kH of 4 makes in iffy. There is only one way to find out for sure and that's to try it and see what happens.

    The size of grow out space required is a function of how heavily you cull, at what age you start selling, and how many you sell.

    MVH Nicklas

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Hej Tomas

    Jag har inte läst alt ovanför, men på min Jakt efter bästa ledtalet för mitt akvarium och större diskus läste jag många inlägg på simplydiscus.com om att födda upp discus på bästa sättet.

    Dom som föder upp discus i staterna kör med RO vatten för att få ett surt vatten med ph under 7. Och ett ledtal på mellan 40-80 PPM dock inte över 100 PPM

    Ett ledtal mäter man med en tds penna eller ennu hellre en tds penna som kan mätta både PPM och microS/cm.

    Jag har en penna som bara mäter PPM, dock vet jag nu att en PPM motsvara 1,56 microS/cm.
    så det som min tds penna visar ggr jag med det.

    På dena sidan omvandlar man lätt viseversa.
    https://www.easycalculation.com/unit...conversion.php

    Jag kör med 140 PPM (218 microS/cm) PH 7,2 GH 5 och KH 3 i mitt RO vatten.
    Åldrar det i min tunna ett par dagar för att få dessa värdena med tillsatta saltmineraler.

    Med det här vill jag inte på något sätt säga att det inte är möjligt med kranvatten för det fungerar beviserligen.

    Men alt mitt letande på rätta parametrarna för just ett Planterat akvarium med stora diskusar, lede mig bara till hur man gör för att lyckas bäst med diskusaveln

    På denna länken diskuteras mycket om vatten kemi och att föda upp diskus:
    Questions and information regarding water and water quality.


    Jag berättar gärna mer om vi träffas någon gång

    Mvh Nicklas
    Senast redigerad av smajlet; 24 November 2019, 20:49.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Grymt stort tack, LoGeek, inte för att jag blev klok på vad ledningstal var men att stendker föder upp diskusar i ph 8 känns ju bra. Frågan är ju vad gbg tillsätter i vattnet för att höja ph eftersom vi tidigare hade konstant på 7. Jag gissar ju på att tillföra torv i filtermedian och att lägga i alkottar och löv är de biliga varianter som är avråds . Trodde ju att det var säkra väl beprövade metoder att sänka ph .

    jag får väl se om jag får yngel ändå.....

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Skönt. En hel dag med fiskar och jag har väl inte direkt varit grymt effektiv men jag har tagit mig tid att titta på alla fiskar och allt ser ju förvånansvärt bra ut trotts minimal skötsel under senaste månaderna....

    Men framförallt känns det skönt att lusten är tillbaka, även om jag skall göra allt jag kan för att skynda långsamt nu .... Ja i mina mått mätta.

    Tänk om det är så enkelt att det är corydorasen som bär skulden till att diskusromen försvinner. Skall börja tömma kuberna på corydoras imorgon. Det blir först albino versionen på grönfläckiga corydoras som får flytta hem och dela kar med pandorna som går i 540 här hemma. Jag börjar med dem för att de bor i karet med san Merah paret som inte har rom. Just detta par har ju lagt mycket befruktade ägg som bara försvunnit.

    Ja, det kommer att bli spännande att se om det är så enkelt. Men som sagt, Patric har ju haft exakt samma problem i sina kuber utan att ha corydoras i karen och där var ju ph boven i dramat så jag skall väl inte ge corydorasen skulden riktigt än.

    En skön dag har det varit. Lusten är tillbaka

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...