550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Kul Mats . Ja , jag gör det egentligen för att själv komma ihåg och lära mig av mitt handlade. Märker ju som sagt att allt går väldigt fort. Försöker nu dra ner lite på farten och tillåta mig att liksom ge mig själv tid.... och det är väldigt kul att göra en sådan här uppsamling.

    Jag har förövrigt börjat läsa din tråd igen, när jag läste tråden förra gången var jag så inriktad på diskus så jag mycket annat, nu läser jag den liksom på annat sätt. Det är kvällslitraturen nu. Är på sidan 50 så det är ju en bit kvar, sedan har jag ju Ingers också och många mer.....saftig långläsning.
    Det finns några grejer att gå igenom. Läs långsamt och kolla in alla olika ciklider och inredningsidéer. Kanske får du lite inspiration tills vi drar igång inredandet i några av dina burkar.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      26/8-18

      Ideerna för nästa steg börjar ta form, jag köpte ju tjugo små fem centimeters diskus och hoppades på att jag skulle lycka få upp hälften, jag har ju hört hur svårt det skulle vara. Men nu är ju alla 20 runt 12 cm och större.....så nu börjar det ju bli dag att hitta större boende för dem.
      Samtidigt som detta sker i en parralell värd håller jag på att sälja mina Malawi och det går faktist bättre än förväntat, får mer betalt än jag trott var möjligt. Så precis nu sålde jag mitt juwel 450 med rak framruta och den gamla möbeln , visserligen med fisk värmare och filter för 4500:-,
      Så för första gången i mitt liv funderar jag på att köpa nya kar...efter lite funderande bestämmer jag mig för att köpa två små istället för ett stort....ja, små och små. Två 540 istället för ett 960. Vis av erfarenhet när det gäller sjukdom kom jag fram till att två kar halverar risken för att mista hela gruppen.
      Tankar blir till idéer och idéer till skiss

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0355.JPG
Visningar: 156
Storlek: 316,4 KB
ID: 2405121

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

        Det finns några grejer att gå igenom. Läs långsamt och kolla in alla olika ciklider och inredningsidéer. Kanske får du lite inspiration tills vi drar igång inredandet i några av dina burkar.
        precis min tanke, att läsa på innan man träffar läromästaren

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Så var det dax igen......säg den lycka som varar för evigt

          26/8-18

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0367.JPG
Visningar: 130
Storlek: 432,9 KB
ID: 2405125
          då var det dax igen.....

          30/8-18

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0366.JPG
Visningar: 123
Storlek: 623,4 KB
ID: 2405127
          Hål i huvudet medicin hjälper inte och förloppet går snabbt.....precis samma förlopp som jag förlorat de andra fyra... funderar på att göra pinan kort och avliva henne. Men eftersom hon trotts detta sår är med och äter mat, de övriga gick undan och ställde sig i ett hörn innan jag tog bort dem så jag bestämmer mig för att vänta.

          2/9-18

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0347.JPG
Visningar: 122
Storlek: 458,8 KB
ID: 2405128
          det känns som det stoppat upp. Håller tummarna

          3/9-18

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0354.JPG
Visningar: 116
Storlek: 531,6 KB
ID: 2405126
          Det ser bättre ut. Känns som hon kommer att klara sig.

          14/9-18

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0380.JPG
Visningar: 113
Storlek: 722,2 KB
ID: 2405129
          Får jag presentera fröken Duckface, idag syns det knappt och hon har Duke som partner och just nu rom igen. Dena gång gick det bra......
          Men det blir ytterligare minst en månad i karantän, först en 14-dagars medicineringskur igen, tredje i ordningen sedan minst en månad utan symtom och sen en till i reserv.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            12/9-18

            Ja , vi hoppar tillbaka några dagar. Mina beställda fiskar från Piwowarski har kommit. Mitt i sjukdom och elände måste jag ju åka och hälsa på dem.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0364.JPG
Visningar: 126
Storlek: 555,5 KB
ID: 2405132
            De har precis anlänt och är redan intresserade av av lek konen.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0369.JPG
Visningar: 108
Storlek: 524,8 KB
ID: 2405134
            lycka äntligen har jag fått i mitt tycke den vackraste odlade formen av diskus.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0377.JPG
Visningar: 118
Storlek: 520,4 KB
ID: 2405133
            cobolt hanen är lite orolig, konstigt vore det annars. Storleken på denna hane är snudd på 20 cm, de jag beställt och betalt för skulle vara 16-18, synd att klaga.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0375.JPG
Visningar: 120
Storlek: 643,6 KB
ID: 2405135
            honan är drygt 16 och i mina ögon så perfekt en odlad diskus kom bli.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0379.JPG
Visningar: 114
Storlek: 539,5 KB
ID: 2405136
            och så var det ju bröderna blå, inte att förglömma . Nu skall nykomlingarna få gå hos Patric lite, tills det lugnat ner sig hemma.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Så var det dax att bygga bänk, min vana trogen använder jag mig av Ikea köks stommar. Jag har gjort det förr och kommer göra det igen. Jag vet att många suckar och skakar på huvudet. Men fakta är att det är tjockare spånskivor i dessa stommar än i juwels möbler och av erfarenhet är dessa mycket stabilare. Men man får inte fuska, skruva dem ordentligt i varandra och dessutom skruva bänkskivan underifrån. Sedan är det ju så att det finns olika modeller av stommar även på Ikea , jag väljer dem med mycket trä. Inga förstärkningar behövs.

              24/9-18

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0402.JPG
Visningar: 147
Storlek: 275,4 KB
ID: 2405138

              7/10-18

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0385.JPG
Visningar: 126
Storlek: 219,0 KB
ID: 2405139
              japp, det tog ett tag men det var för att jag hade för mig att jag hade ett par bänkskivor hemma, men de hittade jag inte, så det blev Ikeas här också.

              8/10-18

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0411.JPG
Visningar: 125
Storlek: 226,6 KB
ID: 2405141
              måste erkänna att det känns lyxigt med splirans nya.

              14/10-18

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0393.JPG
Visningar: 124
Storlek: 263,1 KB
ID: 2405140
              efter lite mäckande är jag nöjd.

              2/12-18

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0426.JPG
Visningar: 120
Storlek: 402,3 KB
ID: 2405142
              ja, här hoppade jag lite, under en månads tid har jag fyllt på med tetror. Valet av dessa hjälpte mig Maths med, hans erfarenhet var värdefull. Så nu var det dax för små diskusarna. Nu är de delade men det tog allt ett par dagar innan de vågar sprida ut sig.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Så var det dax, efter ordentlig rengöring av smådiskusarnas kar fick mina nya The Big Six så äntligen flytta hem

                16/12-18

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0458.JPG
Visningar: 106
Storlek: 634,1 KB
ID: 2405145
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0468.JPG
Visningar: 105
Storlek: 662,0 KB
ID: 2405147
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0459.JPG
Visningar: 115
Storlek: 288,2 KB
ID: 2405146

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  23/12-18

                  Mitt första år som diskusägare har minst sagt varit turbulent. Att allt detta hände på bara ett år, det känns som mycket längre. Julhelgen var fantastisk och alla fiskar känns friska och krya, ta i trä. Små diskusarna verkar triva och fortfarande blir det bara vackrare och vackrare....

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0457.JPG
Visningar: 126
Storlek: 335,6 KB
ID: 2405150

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0471.JPG
Visningar: 115
Storlek: 368,9 KB
ID: 2405151

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0453.JPG
Visningar: 108
Storlek: 1,14 MB
ID: 2405149
                  en av mina absoluta favoriter. Kvällen före julafton och jag minns hur lycklig jag var över att vara diskusägare. Ett par problemfria månader och allt känns bra.
                  Vi diskusägare är nog ett udda släkte.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Det går som sagt rätt snabbt, inser jag nu när jag liksom får datumen klart för mig.....kändes inte alls så när jag var mitt upp i det...

                    Har man ingen planering, så vet man inte när det går fel.

                    Inte mina ord utan ett mantra man får lära sig...

                    En till

                    Om du inte har någon planering, så blir du en del i någon annans plan.

                    Gäller kanske mer i affärsvärlden.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      12/2-19

                      nu är det dax. Mina ursprungsdiskusar skall få flytta tillbaka till sitt kar. Detta kunde vara gjort tidigare men då de funkade fint i det andra karet så ville jag helt enkelt inte göra flytten under jul, jag var rädd att något skulle gå fel. I 600 har all sand byts ut allt filtermatrial bakom bakgrunden är ny och karet har gott med tetror nu i nästan två månader. Rätt lustigt egentligen. Nu när jag sitter och skriver detta ser jag att min nystart exakt ett år och en dag efter det att mina första diskusar flyttade hem. Hoppas nu att det skall funka hela vägen....

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0516.JPG
Visningar: 125
Storlek: 309,5 KB
ID: 2405154

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0521.JPG
Visningar: 98
Storlek: 771,8 KB
ID: 2405155
                      det känns bra det här. Visserligen är de bara åtta nu men de är större och fyller ut karet på ett helt annat sätt. Tillochmed Corydoras sterbai verkar lyckliga, fast de känns ju alltid. Under hela året jag haft dem lägger de ständigt rom. Känns iallafall bra nu.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Det går som sagt rätt snabbt, inser jag nu när jag liksom får datumen klart för mig.....kändes inte alls så när jag var mitt upp i det...

                        Har man ingen planering, så vet man inte när det går fel.

                        Inte mina ord utan ett mantra man får lära sig...

                        En till

                        Om du inte har någon planering, så blir du en del i någon annans plan.

                        Gäller kanske mer i affärsvärlden.
                        Tror absolut du har rätt. Väldigt ofta kommer jag i den situationen att jag liksom försöker skapa planen efteråt. Alltså att på något sätt rättfärdiga mina spontana beslut som om det vore planerat......hm, och oftast blir det bra ändå. Ibland tror jag att mitt liv inte kunnat bli bättre om jag haft en plan. Jag säger nog alltid ja till allt utan att tänka vad det innebär....och ännu så länge har jag ju surfat på en räkmacka genom livet

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          20/2-19

                          Allt funkar bra med diskusarna i 600 liters baljan, fiskarna är friskförklarade så nu skall bröderna blå få göra dem sällskap så att paren kan få syssla med sitt utan att bröderna blå är där och stör. Dessa två bröder är otroligt charmiga, de har liksom inget ont i sig. Men de är liksom med överallt lite som snoken alltid varit. Bara att han var minst och dessa är ju rätt stora, mellan 18-19 cm. Men de är liksom ändå med. Jag har aldrig sett dem göra en ansatts till att intressera sig för honorna. De verkar liksom så säkra på att de är snyggast så de nöjer sig med det.... nu skall de iallafall få träffa mina gamla....

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0545.JPG
Visningar: 115
Storlek: 319,2 KB
ID: 2405159

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0539.JPG
Visningar: 114
Storlek: 702,1 KB
ID: 2405161 allt funkar kanon, det ända konstiga är att mina är lika stora.......mina 10-12 cm är nu uppe i 16-18 cm utan att jag märkt det.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0537.JPG
Visningar: 107
Storlek: 379,1 KB
ID: 2405158
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0540.JPG
Visningar: 103
Storlek: 541,5 KB
ID: 2405160
                          och paren verkar nöjda med att få vara själv ett slag.

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Intressant läsning och snabbspolning av din tid som discusägare

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av smajlet
                              Intressant läsning och snabbspolning av din tid som discusägare
                              Gör ett försök, främst för mig själv men även för de som känner att de vill få en liten resumé .
                              Hur går det för dig, funkar det med mat och automat. Hos mig fungerar det dåligt med torrfoder tyvärr. Känns som det bara blir liggande och försämrar vartnet.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Som säkert framgått är jag inte mycket för planer.....jag är drömmare och tänkare , men inte planerare . Jag låter livet ha sin gång och nöjer med att hålla mig på livets väg och se vart det för mig.....

                                Nu ett år efter start har jag 14 fantastiskt fina stora diskusar och tjugo små lika fantastiskt fina. Nästa steg var naturligt, se om man kunde dra upp en eller annan kull. Akvarier har jag ju, plats är lite värre. Redan nu känns radhuset lite överbelamrat av dessa kar.
                                Så när Bosse, en medlem i GCAS (Göteborg Ciklid- och Akvariefisk Sällskap) undrade om några ville dela en lokal med honom hoppade jag på direkt.
                                Åter igen löste sig allt utan att jag planerat något....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...