550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Med dessa första diskus hade också ett gäng pansarmalar inhandlats. Sterbai en helt underbar fisk.....då för mig helt obekant, nu ett och etthalvt år senare en favorit. Har nu cirka hundra av sju olika sorter.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0075.JPG
Visningar: 125
Storlek: 630,4 KB
ID: 2405076

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Diskusarna vande sig snabbt vid miljön. Nästan alla simmade runt och såg ut att må bra. Men tyvärr, två snå stod bara och tryckte i ett hörn, jag oroade mig mycket för dessa. Försökte mata där de stod och tryckte men de vägrade äta. Det var den sista kvarvarande leoparden och den lilla cobolt honan. Ja på denna tiden hade ju alla mina diskusar namn Leopold och Doris hette dessa två. Jag frågade ju på stork vad jag skulle göra, jag skulle bara ta det lungt och vänta, samtidigt läste jag ju allt jag kunde och hörde att det hände att diskusar drog sig undan och helt enkelt blev stående tills de dog. Detta ville jag ju inte. Inga tomma kar att flytta dessa två till, men däremot några vänner som hade sälskapskar och villiga att ta emot dessa två. Detta skedde alltså under de första veckorna jag hade diskus......idag hade jag ju väntat lite till och givit dem mer än en vecka att acklimatisera sig....men jag var jätterädd att de skulle svälta ihjäl.
      Att ta det lungt är något man måste lära sig. Åter åtta diskusar.

      Den 16/2-18 mindre än en vecka efter de flyttat in lägger Indiana Jones och Bridget Jones rom för första gången....många mer skulle komma

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0070.JPG
Visningar: 121
Storlek: 560,7 KB
ID: 2405079

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0082.JPG
Visningar: 147
Storlek: 257,3 KB
ID: 2405078

      Trotts att både Snake och Duke var större än Indiana så tog han sitt revir och höll det stadigt. Det blev aldrig mer än rom men det var nedåt skönt att allt funkade så bra.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Tiden gick, allt funkade rätt bra och jag hade kommit fram till att det här med diskus var ju inte så svårt.....De diskusar jag köpt var i storleken 10-12 cm, utan snoken då som var 8 cm. Min dröm hade ju varit att köpa mindre och vara med när de växte upp men det hade jag blivit avrodd att göra, bättre att köpa dem som kommit upp lite i storlek. Dessutom älskar jag ju de bruna vilda diskusarna men det vågade jag mig ju inte på.
        Men så helt plötsligt......Diskuschampinat i Ullared ..... och vad hittar jag där

        21/4-18

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0135.JPG
Visningar: 128
Storlek: 597,0 KB
ID: 2405081

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0142.JPG
Visningar: 135
Storlek: 397,9 KB
ID: 2405082 Där står ju Stork Zoo med de mest fantastiska 5cm Curilenquer diskus. En odlad diskus som har de vilda färg. Dessa var F3 alltså inte så långt från de vilda men ändå så odlade att jag skulle våga mig på dem. Sagt och gjort, beställde 20 stycken.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Hemma gick mina åtta diskusar....men jag saknade mina leopard. Så när Patric på Stork Zoo undrade om jag ville köpa hans lekgrupp. Jag frågade varför han ville sälja den, jo han hade inte lyckats få någon lek.... fyra stycken runt 14cm och en femte som jag fick på köpet då den var "sotig" svartfläckig helt enkelt.
          priset var bra och detta var ju precis vad jag behövde. Mina fem snakeskin, mina tre cobolt och dessa fem leopard. Gruppen fulltalig, underbart.....

          27/4-18

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0155.JPG
Visningar: 134
Storlek: 327,3 KB
ID: 2405085
          inkoppling......

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0175.JPG
Visningar: 129
Storlek: 489,5 KB
ID: 2405084
          lite osäkerhet i gruppen nu, men den rädslan de var på mina första upplever jag inte alls. Jag var lite rädd för att mina diskusar som var 10-12 skulle kännas små nu när dessa 14-15 cm skulle komma, men inser snabbt att mina var nu minst lika stora, de växer snabbt diskusar.....ja alla utan snoken då som fortfarande är minst.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0177.JPG
Visningar: 115
Storlek: 596,7 KB
ID: 2405086
          Min underbara grupp.....

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Det går som sagt rätt snabbt, inser jag nu när jag liksom får datumen klart för mig.....kändes inte alls så när jag var mitt upp i det...

            5/5-18

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0166.JPG
Visningar: 159
Storlek: 231,7 KB
ID: 2405088
            nytt kar ställs i ordning, inte mycket till torrinredning direkt, men nu är det små diskus så nu kör jag utan botten och växter efter råden jag fått

            9/5-18

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0180.JPG
Visningar: 124
Storlek: 469,0 KB
ID: 2405091
            inkoppling igen....

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0162.JPG
Visningar: 142
Storlek: 220,5 KB
ID: 2405090 ikoppling klar....älskar dem redan

            17/5-18

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0213.JPG
Visningar: 122
Storlek: 601,6 KB
ID: 2405089 en vecka senare, redan färg. Kommer man för nära är det tryckt att stå tätt tillsammans .....

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0201.JPG
Visningar: 124
Storlek: 433,0 KB
ID: 2405092 24/5-18 mat fem gånger per dag och dagligt vattenbyte gör susen, de växer så att man nästan ser det.......vem var det som sa att det var svårt med diskus

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Härligt med återblickar! Jag är med, oavsett trådnamn
              Kul, här blir det åka av.....har en riktigt mysig ensam helg....

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Och jag hänger med
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ja dessa månader är lätta att minnas.....visst var jag osäker, visst hade jag ångest och rädsla om att göra fel. Vattenbyten och bakterier diskuteras mycket och allt är inte bara lycka men tills nu har ju allt gott hyfsat bra.....eller riktigt bra egentligen. En död i något som troligen var en transport skade och två som lämnats till bekant för att de inte riktigt vågade vara med...

                  Men efter sol kommer alltid molnen...

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0255.JPG
Visningar: 166
Storlek: 285,7 KB
ID: 2405097 3/6-18 Detta är den sista bilden innan helvetet bryter ut ( jag blir tårögd när jag tänker på den tid som nu kommer) sista bilden på hela gruppen. Vad och varför. Vet inte än idag men nu gick allt fel, vitskit , hål i huvudet, svampangrepp, matta färger, grumliga ögon, bakterier......allt. Så under knappt tre veckor förlorar jag fyra stora fina diskusar bland andra min Indiana Jones ....

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Patric var hemma hos mig flera gånger, hjälpte mig med medicinering . Men inget verkade ta. Vi tar beslutet att flytta fisk till ett helt rengjort kar så att ingen skit skall komma med från gamla karet, ja utan det som då följer med fisken.

                    22/7

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0280.JPG
Visningar: 127
Storlek: 298,2 KB
ID: 2405100
                    Här är de nio som är kvar...det har gått några veckor och alla utan den längst bort i bild har fått tillbaka sin lyster i ögonen och färg. När alla var dåliga tog jag ytterst lite kort. Men alla såg ut som han längst bort. Några dagar efter att detta kort togs dog även han.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Och jag hänger med
                      Kul Maths, känns som du är en av de som varit med på hela min resa..... men en liten sammanfattning...egentligen mest för mig själv. Tid för begrundan och eftertanke....sjutton vilken fart jag haft...

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Här var jag nära att ge upp. Hade jag bara haft Stordiskusarna kar hade jag troligen inte orkat. Men tack vare mina små kändes det ändå som det positiva vägde över.....

                        4/8-18

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0292.JPG
Visningar: 128
Storlek: 325,3 KB
ID: 2405104

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0267.JPG
Visningar: 120
Storlek: 676,3 KB
ID: 2405103 kan det vara vackrare, men fortfarande ser man hur mycket trygghet gruppen ger. Händer något tar det inte lång stund förän alla står i en liten grupp...

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Häftigt att få en komprimerad genomgång av dina discusäventyr!
                          Även jag är med, läsandes och tittandes.
                          Det är ju så med långa trådar (jag vet hur det brukar bli ) att mycket man donat med tidigare i tråden faller i glömska.
                          Jag för min del gillar saftiga trådar som kan tjäna som avkopplande långläsning för den som är hågad.
                          Thomas, du skall ha all heder för ditt enträgna arbete med dina kar!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Häftigt att få en komprimerad genomgång av dina discusäventyr!
                            Även jag är med, läsandes och tittandes.
                            Det är ju så med långa trådar (jag vet hur det brukar bli ) att mycket man donat med tidigare i tråden faller i glömska.
                            Jag för min del gillar saftiga trådar som kan tjäna som avkopplande långläsning för den som är hågad.
                            Thomas, du skall ha all heder för ditt enträgna arbete med dina kar!
                            Kul Mats . Ja , jag gör det egentligen för att själv komma ihåg och lära mig av mitt handlade. Märker ju som sagt att allt går väldigt fort. Försöker nu dra ner lite på farten och tillåta mig att liksom ge mig själv tid.... och det är väldigt kul att göra en sådan här uppsamling.

                            Jag har förövrigt börjat läsa din tråd igen, när jag läste tråden förra gången var jag så inriktad på diskus så jag mycket annat, nu läser jag den liksom på annat sätt. Det är kvällslitraturen nu. Är på sidan 50 så det är ju en bit kvar, sedan har jag ju Ingers också och många mer.....saftig långläsning.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              15/8 Nu äntligen, hopp om bättring . Inget har hänt på drygt en vecka färgerna är tillbaka och leklusten , nu har jag åtta stora diskusar. Så det är ju dax att planera lite nyförvärv.....på något sätt är man besviken men samtidigt försöker jag se framåt igen. Fyra redspotted snakeskin, Duke, Snake, Kaha och Snoken alla killar och jag tror även den som dog var en hane så av fem köpta alla hanar.... sedan är det tre leopard kvar av de fem, Lady, Duckface, Randy och denna grupp på fem var iallafall fyra honor, gissar att även sotis var det så inte så konstigt att inte Patric fick något lekpar av den gruppen....ja och så är det ju Bridget kvar. Hon har stannat i växten så nu har snoken passerat henne. Undra om det beror på att hon fick rom så tidigt. Jag har hört att det kan hämma växten. Hon är alltid först på maten och känns inte sjuk alla men som sagt liten.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0309.JPG
Visningar: 135
Storlek: 560,7 KB
ID: 2405112

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0328.JPG
Visningar: 124
Storlek: 452,7 KB
ID: 2405113

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                24/8-18

                                fortfarande är allt bra, så jag traskar iväg till Stork Zoo. Patric undrar om jag köpa två av hans Blue Diamond , båda hanar. . Egentligen är det ju inte det jag tänkt men när jag träffar dessa herrar smälter jag direkt, så två blue Diamond blir det. Sedan beställer jag ett par cobolt blue XL och ett par rödturkosa XL . Just rödturkosa har varit min favorit av de odlade ända sedan jag första gången såg ett par på nittio talet. Min plan från början var att ha ett akvarium med bara rödturkosa men då denna historia började fanns inga att få tag på. Och Piwowarski som är den mest kända odlaren när det gäller rödturkos hade ett halvår väntetid....och så länge kunde jag ju inte vänta...Nu har det gått ett halvår och Patric lovar att göra allt han kan för att lyckas välja ett par. Patric åker alltid ner till Tyskland och väljer ut de diskusar han vill ha.

                                Här är Blue Diamond herrarna som fick mitt hjärta att smälta, går numer under namnet Bröderna Blå, heter Big Boy och Blue Moon.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0373.JPG
Visningar: 125
Storlek: 470,0 KB
ID: 2405117

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0352.JPG
Visningar: 118
Storlek: 597,0 KB
ID: 2405118

                                Kommentar

                                Arbetssätt...