550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Tar lite foton i pausen, smådiskusarna först.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 25915C04-3B50-4562-B5BF-7CC98EDA0593.jpeg
Visningar: 132
Storlek: 562,8 KB
ID: 2412153
    alla tolv....

    Klicka på bilden för större version

Namn: ADE90C95-4C47-484F-ADCB-FE5EED43199F.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 506,4 KB
ID: 2412151
    en redspotted green och en som känns som Curilenquer bakom

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2783847F-60E5-49B1-AD63-45C8EBFA3DEB.jpeg
Visningar: 136
Storlek: 520,7 KB
ID: 2412152
    och några blandade, de är snart tio månader så jag tycker ju de borde ha färgat ut bättre men just rödturkos brukar visst vara sena.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Projekt silikona om 540 fortgår....sjutton vad jobbigt det är att få bort all silikon, står med rakblad nu och gnider....

    så en liten vattenpauser är jag värd tycker jag. Det är ju inte bara silikonen som är jobbig utan även måtten på karet, 60 är djupt att komma ner i, antingen är armarna för korta eller magen för stor när man hänger sig över.......hoppas bara det blir rätt denna gång.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Så roligt att se ditt lilla barnbarn! Förstår att du är stolt!
    Ja, vet inte om stolt är rätta utrycker , snarare lycklig och lite avundsjuk..... saknar faktist tiden med små barn. Vi tog en av juldagarna och tittade på gamla filmer på barnen när de var små........och efteråt kände jag att jag längtade efter mina barn som små fast de satt brevid mig som stora.....känslan har inte släppt jag längtar efter mina barn som två till tolv fast de är tjugo till trettio nu......

    Bara ett kar kvar, malwikaret och lite silikon kvar att ta bort.....sedan åker jag förbi pizzerian på vägen hem tror jag

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Om allt går som det skall så är 540 tätt imorgon sedan får du bara tala om när du har lust att komma
    Topp!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Fint att se!
    Om allt går som det skall så är 540 tätt imorgon sedan får du bara tala om när du har lust att komma

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Så roligt att se ditt lilla barnbarn! Förstår att du är stolt!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Sicken goseklimp, varmt grattis Thomas

    //Inger
    Tack Inger, och som jag älskar honom

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Fint att se!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Men idag och imorgon är det bara akvarium

    Det blir iallafall två eftermiddagar i lokalen.
    Idag vattenbyten i karen. Allihop. Samt flytt av Snake och lady till det stora karet. Snake är på lady hela tiden nu och hon står mest i ett hörn. Duke och Dukeface hade ju rom för ett par dagar sedan så de får gå kvar lite till.
    De övriga fyra paren får gå kvar som de gör eftersom de inte bråkar.

    inget nytt att säga om smådiskusarna, de växer men väldigt ojämnt men de är ju från olika kullar, det jag köpte var fyra redspotted green och åtta rödturkos. Men ännu så länge är det svårt att se, gissar på att jag fått någon curilenquer istället för rödturkos men som sagt, de färgar fortfarande dåligt. En är betydligt mycket minsta men jag ser inget fel på henne så jag hoppas att det blir som med snoken och hon växer ikapp.

    I stordiskusarna kar funkar allt, få se vad som händer när Snake och Lady kommer tillbaka. Jag hoppas det kommer funka då alla är rätt jämnstora i karet, ja förutom lilla Bridget men hon är en av de tuffaste ändå.

    Den 24 januari 2018, snart två år sedan valde jag ut mina första diskusar hos stork zoo. Tänk att det inte är mer än snart två år sedan. Två leopard, två cobolt och fyra redspotted snakeskin ( lilla snoken fick jag med på köpet) Nu två år senare är bara fem av dessa nio kvar , men vilken resa. Av de fem jag köpte i nästa vända klarade jag tre. Så åtta av mina tolv stora diskusar har varit med så gott som hela tiden. Och dessa har varit friska nu i drygt ett år....

    vilken resa......men av de 20 små som flyttade in sommaren 2018 är det idag 18 kvar. Och alla känns stabila, hade jag bara haft dessa 20 hade jag nog sagt att diskusar är en grymt lätt fisk att ha.

    I slutet av juli fick ytterligare 12 små diskus flytta in av de är ju alla tolv kvar dock mindre i storlek än de borde vara men det tror jag beror på en dryg månad av kämpande med gälparasit. Det köns som de mår bra nu, ja och sedan är det ju de elva nya från december. Sista diskusarna från piwowarski. Och fyra av Patrics egenodlade. För tillfället är det alltså 53 diskusar på mindre än två år. Hur gick det till......

    Oj, ja det blev åter en tillbaka blick. Man hinner tänka en del när man byter vatten.
    snart är det bara hantlarnas kar och malawi karet kvar. Hos hantlarna har jag lagt ner lite rötter, samt anubis, får se om de blir lämnade ifred. Skall använda kommande vecka att få lite fason på detta kar. Ja och malawikaret går ju lika problemlöst som malawi brukar funka. Gör man bara lite vattenbyte var 14 dag så funkar allt.

    Nu är ju planen inte att sitta här och skriva hela dagen utan att passa på och göra rent 540 från all silikon och sedan silikona om det imorgon. Så det är väl bara att sätta igång.

    skön fortsatt helg nu vänner

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Sicken goseklimp, varmt grattis Thomas

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Som sagt var......lång ledighet men mycket annat än akvarier, jul nyår trettondagsafton och inte minst öva på det här med att vara farfar, gud vad jag älskar den lille ”klimpen”

    Klicka på bilden för större version

Namn: A3A71DB8-BFED-4543-AD0F-5F2CE0189330.jpeg
Visningar: 146
Storlek: 303,5 KB
ID: 2412094
    stolt farfar

    Klicka på bilden för större version

Namn: 458C8AAD-9045-46C3-A9F0-3FF3B8E73633.jpeg
Visningar: 134
Storlek: 399,5 KB
ID: 2412096
    tre generationer Ekenberg
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2A03CEEC-25ED-4D78-9070-B70C04FE1AAC.jpeg
Visningar: 121
Storlek: 422,6 KB
ID: 2412095
    fyra generationer Ekenberg

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Härligt att kardinalerna kommit till sin rätt! Berätta mer! Om allt! Jag vill läsa!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Rufus
    En riktigt trevlig berättare är du. Tack för att du låter oss följa med och vara delaktiga i dina erfarenheter, med som motgångar.
    Jag har sex kar just nu, men de ryms alla i ett av dina..
    Tack Annicka. Vad jag mins var du också en duktig berättare på tiden det begavsig

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    En riktigt trevlig berättare är du. Tack för att du låter oss följa med och vara delaktiga i dina erfarenheter, med som motgångar.
    Jag har sex kar just nu, men de ryms alla i ett av dina..

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Jo det är klart, mina kardinaltetror är ju ett par år nu och är nog sa vackra dessa kan bli.
    vad jag menade var att just kombinationen med blå och brunblå diskus gjorde att kardinaltetrorna kom mycket mer till sin rätt.
    Det är ju detta som gör det så spännande . Att har man rätt kompisar till sina fiskar funkar de betydligt bättre. Mina kardinaltetror kom plötsligt helt till sin rätta

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...