Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Ekenberg
    skapade ett ämne 550 liters Discus - Ett brutet löfte

550 liters Discus - Ett brutet löfte

" Ge aldrig löften du inte kan hålla"

är en bra devis att följa. Jag tillhör tyvärr de som snabbt lovar saker som jag får svårt att hålla, som tur är är dessa brutna löften alltid löften jag ställt till mig själv...... För snart trettio år sedan importerade jag åtta viltfångade discusciklider. Dessa fick alla "hål i huvudet" och trotts mycket omsorg och kärlek lyckades jag aldrig få fiskarna helt friska, varje gång allt såg bra ut och fiskarna verkade ha klarat sig kom sjukdomen tillbaka. Så höll det på under ett års tid, sedan klarade jag inte mer, de kvarvarande discusarna avlivades och jag lovade mig att aldrig mer ha discus.....

Men nu, efter en hel del grubblande och funderande, läsande och studerande har jag kommit fram till att det är alldeles rätt att skaffa discus igen. Har dock haft väldigt svårt att besluta mig för vilket akvarium jag skall avveckla eller vilket jag skall sälja, eftersom jag varken har plats eller tid att klara av ett kar till. Redan nu tar det i princip en heldag i veckan att byta vatten , skrapa rutor, suga botten och göra rent filter på de karen jag har. Så jag har ju lovat mig att inte skaffa fler......men så bara av en ren slump....hittade jag ju ett akvarium på blocket, med en back to nature bakgrund samt i de måtten jag ville ha och dessutom så prisvärt att det var praktiskt taget omöjligt att inte slå till.

Ja, så i söndags var jag och hämtade karet, fy sjutton vad tunga akvarium är även när de är tomma..... Tyvärr så passade inte karet där jag tänkt ha det, eller ja det passade ju, jag hade mätt innan. Men det såg inte klokt ut, det såg helt enkelt för inklämt ut och hela vardagsrummet kändes som det förlorade all balans. Så tyvärr innebar nu det som bara skulle bli placering av ett nytt kar total ommöblering av hela vardagsrummet..... vilket innebär att två andra akvarium skall flyttas innan detta kan komma på plats.

Så här såg karet ut när jag kom för att hämta det.

Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_0498.JPG
Visningar:	68
Storlek:	58.7 kB
ID:     	2378140
    Bifogade filer

• ICC
    svarade
    Alltid kul att följa dina många och roliga projekt. Att tiden inte alltid räcker till förstår nog alla. Skriv inte för att du känner att du måste, bara när du har lusten. Brukar bli bäst då

Kommentera:

• Ekenberg
    svarade
    Tack för alla trevliga kommentarer , och vilka otroliga foton Inger. Jättekul att hör från dig Johnny. Jag ber om ursäkt för att jag varit så dålig på att skriva i era trådar den sista tiden, men just nu har jag svårt att få tiden att räcka till . Jag läser dock allt och njuter av era äventyr.

Tyvärr vill inte diskusarna i storkaret komma igång ordentligt sedan de dominanta paren försvunnit. Konstigt men det jag lärt mig är att det inte är bra att göra förändringar i ett fungerande kar. Nåväl det går ingen nöd på någon, alla äter men för övrigt känns det lite som de väntar på att något skall hända.....
    hoppas det rättar till sig igen. Förövrigt är det underbart att se kerritetrorna, det har blivit ett jättefint stim. Och dolkstickstetrorna blir bara vackrare och vackrare .....

Kommentera:

• Bluewing
    svarade
    Så snyggt och läckert!!!! Den kornblå diskusen tar andan ur mig. så vacker.
    Sedan att det märks verkligen nu att du har hittat ditt eget sätt att hålla diskus. det som känns lättskött är väl att du har landat i en lunk som passar både dig och dina fiskar väldigt väl. Då blir det lätt. Men du har ju märkt precis som jag att bättre lärare än diskus för att hitta en stabil rutin för sina kar som häller, det finns knappt.

Kommentera:

• ICC
    svarade
    Instämmer

Kommentera:

• LindaAlgo
    svarade
    Vilka superbilder!

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Vackra bilder Thomas och Inger!

Kommentera:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H Visa inlägg
    Thomas, jag är helt säker på att du kommer få se dina Dolkstickstetror i en härlig färgprakt dansa för varandra så småningom. Finns nog ingen tetra som slår deras lekbeteende - ingen som jag har haft i alla fall.
    Några bilder på mina i lekdräkt som jag hade tillsammans med mina Diskusar när det begav sig

Namn:	        039.JPG
Visningar:	77
Storlek:	62.2 kB
ID:     	2401983Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        tetra dolkstick.jpg
Visningar:	71
Storlek:	1.016.4 kB
ID:     	2401984
    Åh, harrejävvlarr, Inger. Vilka kanonbilder på tetrornas Rolls-Royce! Huuoah!
    Thomas, dina bilder är givetvis top-notch också - som alltid!

Kommentera:

• Inger H
    svarade
    Thomas, jag är helt säker på att du kommer få se dina Dolkstickstetror i en härlig färgprakt dansa för varandra så småningom. Finns nog ingen tetra som slår deras lekbeteende - ingen som jag har haft i alla fall.
    Några bilder på mina i lekdräkt som jag hade tillsammans med mina Diskusar när det begav sig

Namn:	        039.JPG
Visningar:	77
Storlek:	62.2 kB
ID:     	2401983Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        tetra dolkstick.jpg
Visningar:	71
Storlek:	1.016.4 kB
ID:     	2401984

Kommentera:

• Ekenberg
    svarade
    Idag så, äntligen.....

alla diskusar kom fram och åt, sedan stack två tillbaka till sina gömställen igen. Men fyra är framme och simmar runt, helt utan hierarki och revir, de ser nästan lite vilsna ut. Mycket spännande att se vad som händer nu. Snoken och Kaa är de som fortfarande är gömda och de var de som stod lägst i rang.
    Det glädjer mig mycket att mina kerritetror stimmar bra nu. De började med det när det fanns ungfiskar med i stimmen. Känns som de stora håller enad frånt så de små skall gå säkert i mitten av stimmet. Verkligen kul att se. Ja, och de nya killarna i dolksticks gruppen. De håller mest på att brösta upp sig för varandra. Har inte sätt att de visar tjejerna något större intresse ännu.

Namn:	        E1AA4033-D094-46E6-83E6-93BB0BCAB4C9.jpeg
Visningar:	42
Storlek:	620.8 kB
ID:     	2401968

Namn:	        F7845D51-F7F1-4ED0-B8C5-2EB39BD22851.jpeg
Visningar:	41
Storlek:	499.4 kB
ID:     	2401969

Namn:	        97077C28-094E-4E07-BB16-A6E70D4BE9F4.jpeg
Visningar:	39
Storlek:	570.1 kB
ID:     	2401970

Namn:	        18763D80-49CE-4EFB-8059-BC9CD8A5C846.jpeg
Storlek:	549.6 kB
ID:     	2401971

Namn:	        2A107374-E7E0-4BE9-9013-1ED35EE73E0F.jpeg
Visningar:	38
Storlek:	540.5 kB
ID:     	2401972

ID:     	2401974

ID:     	2401975Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        D8607475-74AD-417E-8423-A72FFC685111.jpeg
Visningar:	40
Storlek:	411.7 kB
ID:     	2401973

Kommentera:

• Ekenberg
    svarade
    Stordiskusarna kar då.....

Jag där är det ingen lycka längre, mer än för alla tetror då förståss. Diskusarna är försvunna, idag kom iallafall Bridget , Kaa, och Snoken fram och pt lite men sedan var de borta igen. De stora blå är helt försvunna. De står verkligen tryckta bakom en växt inne i hörnet och vägrar komma fram. Att det skulle bli så här bara man tog bort några fiskar fattade jag inte. Allt annat är ju precis likadant. Och att fånga och flytta de andra gick ju jättesnidigt men ändå...... undra hur lång tid det kommer ta innan de vågar sätta igång igen.

Kommentera:

• ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg Visa inlägg
    Bauhaus brukar ha dessa, ett lysrör för växter.
    Tack Thomas, ska spana in dem.
    Spännande vad som kommer att hända med den nya gruppfördelningen. Hoppas åt det positiva hållet

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Hoppas de hittar lugnet snart igen.

Kommentera:

• Ekenberg
    svarade
    Idag kanske jag skulle satsa på att fota tetror, diskusarna är puts väck......tänkte att nu blir det roligt att se hur det hela utvecklar sig när de två dominanta hanarna och de två dominanta honorna är borta men tji fick jag, inte en diskus att se....
    De har knöt ner sig bakom de växterna som finns och har inte någon som helst lust att komma fram. Trotts att fångsten av de fyra diskusarna gick smidigt utan att jaga runt märks det att de sex som nu är kvar inte litar på mig, jag har försökt fjäska med mat men inte gick de på den lätta.....nä de står och trycker.
    Nå väl det rättar förhoppningsvis till sig. De sex som är kvar här är nu , Snoken som jag ännu inte fått klart för mig om det är en pojke eller flicka, det är Kaa som jag tror är kille, det är Randy so jag tror är tjej och det är Bridget som jag vet är tjej. Ja och så är det bröderna blå, blue Moon och Big Boy . Har jag tur och Snoken är hona så kan det ju faktiskt vara så att det kan bli tre par, men å andra sidan har ju dessa bröderna blå inte verkat de minsta intresserade av honorna överhuvudtaget. Ja det blir spännande att se. Antingen har jag sabbat gruppdynamiken helt i detta kar eller så löser det sig på bästa sätt.....tror att kommande vecka blir rätt spännande.

Kommentera:

• LindaAlgo
    svarade
    De är verkligen superfina! Men förstår att det inte är så lätt att fota dem.

Kommentera:

Sparar...
X