Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Ursprungligen postat av Ekenberg Visa inlägg

Bästa meditationen efter stressen på jobbet........
    Mmm. Saknar mina stora kar. Som att titta in i Malawisjön. Som att dyka bland dom.

Kommentera

Ursprungligen postat av smajlet Visa inlägg
      Ja riktigt snyggt =).

Tänkte fråga vilket GH värde du har i ditt vatten som du tillsätter när du gör VB?

Jag ligger på 6 i GH men tänkte sänka ner det till 4 i GH för att minimera kalutfälningarna i mitt duschutrymme..

Hade ju 0 i GH innan jag upptäkte det med justeringen på mitt avjoniseringsfilter =).

Mitt vatten är stabilt sen länge med PH 6,8 KH 6,0 och Gh på 6,0.

Vill ha mindre kalk i sanitetsporslinet samt andra vattenutrymmen =).
      Oj då. Brukar ju bara kolla PH men mitt Gh ligger på 4,0 tror jag.....

Kommentera

Oj då. Brukar ju bara kolla PH men mitt Gh ligger på 4,0 tror jag.....
        Mistänkte det, har kollat flera komunala vatten och då ligger de på ph 8-8,5 och kh 4 samt gh 4

Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av smajlet Visa inlägg

Mistänkte det, har kollat flera komunala vatten och då ligger de på ph 8-8,5 och kh 4 samt gh 4

Mvh
          Så ser mitt vatten ut nu ofta, tyvärr. Tidigare hade vi ett pH på 7-7,2 men sista tiden är det ofta det ligger på 8,4

Kommentera

Ibland funderar jag på om jag skall skriva mindre och lägga in färre bilder så att ni hinner kommentera . Men jag hoppas naturligtvis att alla kommentera de ni vill kommentera och skriver det ni tycker. Jag tar gärna emot alla tips jag får.
            Sluta fundera, bara fortsätt som du hittills gjort. Helt säker på att de flesta uppskattar dina poster

Kommentera

Jag uppskattar verkligen dina inlägg Thomas! Även om jag inte alltid kommenterar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nando Visa inlägg
                Jag uppskattar verkligen dina inlägg Thomas! Även om jag inte alltid kommenterar.
                Du vet hur det är, jag läser allas inlägg men kommenterar bara ibland. Så jag förstår precis .
                Jag märker på mig själv att jag tycker om att skriva ner händelser och funderingar. Sedan är det alltid kul med kommentarer men som sagt. Kag märker ju att jag ofta inte kommenterar andra trådar när jag inte har så mycket att säga. Då det är jättekul att du och andra vill läsa min tråd

Kommentera

[QUOTE=ICC;n2408240]

Sluta fundera, bara fortsätt som du hittills gjort. Helt säker på att de flesta uppskattar dina poster

Tackar . Jag kör på i mån av tid och händelser , funderingar och frågor

Kommentera

Det är hur kul och intressant som helst att följa din tråd Thomas. Dina betraktelser om hur alla dina fiskar beter sig är underbara, trots att det inte alltid går som du vill, men Discus är just Discus och ibland går det upp och ner som en bergochdalbana - så snälla fortsätt som förut! . Jag kommenterar sällan, men läser allt.

//Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentera

Så ser mitt vatten ut nu ofta, tyvärr. Tidigare hade vi ett pH på 7-7,2 men sista tiden är det ofta det ligger på 8,4
                      Ska vi byta vatten? Du hyr en mindre tankbil, jag hyr en mindre tankbil. Vi möts på Hallandsåsen en gång om halvåret och byter vatten. Tar 8,4 alla dagar om året. Här brukar det ligga runt 7,5. Iofs väldigt stabilt vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Inger H Visa inlägg
                        Det är hur kul och intressant som helst att följa din tråd Thomas. Dina betraktelser om hur alla dina fiskar beter sig är underbara, trots att det inte alltid går som du vill, men Discus är just Discus och ibland går det upp och ner som en bergochdalbana - så snälla fortsätt som förut! . Jag kommenterar sällan, men läser allt.

//Inger
                        Underbart att höra Inger. Följer ju din sida också och älskar dina och Mats samtal och funderingar. Men har oftast inte så mycket att tillägga . Glad att du fortsätter skriva på din sida trotts MF inlägg . Jag har ju lärt mig att det ibland blir missförtånd och onödigt hård ton. Har ju haft mina duster mid Maths vid något tillfälle men det är bara art skaka av sig och gå vidare, jag har lärt mycket av dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Malawi_forever Visa inlägg

Ska vi byta vatten? Du hyr en mindre tankbil, jag hyr en mindre tankbil. Vi möts på Hallandsåsen en gång om halvåret och byter vatten. Tar 8,4 alla dagar om året. Här brukar det ligga runt 7,5. Iofs väldigt stabilt vatten.
                          Vi har perfekt Malawi och Tanganyika vatten, men inte det bästa för sydamerikanskt.... tycker vi byter vatten

Kommentera

Vi har perfekt Malawi och Tanganyika vatten, men inte det bästa för sydamerikanskt.... tycker vi byter vatten
                            Allt talar för du ska börja med Malawi igen.

Kommentera

Måste erkänna att det känns skönt med Malawi , får väl se hur det blir med avkommor från din grupp är ju rätt sugen

Kommentera

Underbart att höra Inger. Följer ju din sida också och älskar dina och Mats samtal och funderingar. Men har oftast inte så mycket att tillägga . Glad att du fortsätter skriva på din sida trotts MF inlägg . Jag har ju lärt mig att det ibland blir missförtånd och onödigt hård ton. Har ju haft mina duster mid Maths vid något tillfälle men det är bara art skaka av sig och gå vidare, jag har lärt mycket av dig.
                                Kul att du följer min tråd Thomas, Mats har ju vart mitt "bollplank" under årens lopp, kan bara säga, att han har haft ett jäkla tålamod med mig . Vet inte Thomas, varför jag förtjänade detta tråkiga inlägg av MF, men försöker att glömma det , Det känns fortfarande lite "darrigt", att skriva något i min egen tråd, men det lägger sig så småningom.

//Inger

"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentera

Sparar...
                                X