Projekt Magiska Skogen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Projekt Magiska Skogen

    Ok, nu är det dags att påbörja en projekttråd känner jag.

    Karet är ett gammalt hörnkar på ca 230lit. Förhoppningsvis är det tätt, annars får jag silicona om.

    Det ska bli en variant av lowtech/walstad med Jordbotten, miljarder växter och förhoppningsvis utan pump och filter men det får vi se.

    Temat ska vara ”Magiska Skogen” och även om 90% av växter, rötter och sten kommer vara naturliga så kommer där finnas detaljer som absolut inte hör akvarier till enligt de flesta...

    Jag har en bild i huvudet med ett berg på vänster sida och lite kullar på höger, en bäck och en sjö på sidan av mitten, ett hus på bergssluttningen och en solnedgång i bakgrunden.

    Vi får väl se hur det går...

    Nu håller jag på att fylla för att se om det håller tätt.

    Wish me luck!
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    I wish u luck!

    Låter väldigt spännande! Älskar fantasy!
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Lycka till
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Ok, första egna lilla prylen gjord. Detta ska bli en sjö när jag är klar... fast det kanske inte syns nu, haha

        Det är en ziplockpåse som jag klippt sönder och sedan målat med nagellack. Den ska sedan siliconas fast på en glasskiva. Får se vilken sida jag tar upp eller ner.... Den är inte riktigt färdigmålad än heller men det får torka innan jag fixar mer.

        Ska göra likadant med ett par st till som ska bli en liten bäck.

        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Nu har förresten karet stått med vatten i ett dygn och än så länge är det tätt (vad jag kan se).

          Jag hittade en liten droppe i nederkanten mellan träkanten och glaset men förhoppningsvis kom den utifrån då jag sölade med vatten där igår. Torkade bort den och hoppas att den inte är där i morgon, för då blir det till att silicona om...

          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #6
            En sak till...

            Jag ska ha ett litet hus på bergssluttningen och tänkte först att använda ett sådant här som jag hade hemma (till gnagare). Men efter att ha lagt det i vatten några dygn så löste limmet upp sig (vilket var väntat) och jag tog isär delarna för att låta dem torka och sätta ihop dem med silicon.

            Men... det är gjort av (obehandlad) björk och det är väldigt mjukt nu när det legat i vatten så jag kommer nog inte använda det ändå, är tveksam på om det håller. Dessutom är jag orolig att gift från limmet spritt sig ut till träet?

            Eller vad tror ni?

            Har ni andra tips på att få till ett litet hus och av vad?
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Robbs
              • December 2009
              • 242

              #7
              Ursprungligen postat av Torreador
              En sak till...

              Jag ska ha ett litet hus på bergssluttningen och tänkte först att använda ett sådant här som jag hade hemma (till gnagare). Men efter att ha lagt det i vatten några dygn så löste limmet upp sig (vilket var väntat) och jag tog isär delarna för att låta dem torka och sätta ihop dem med silicon.

              Men... det är gjort av (obehandlad) björk och det är väldigt mjukt nu när det legat i vatten så jag kommer nog inte använda det ändå, är tveksam på om det håller. Dessutom är jag orolig att gift från limmet spritt sig ut till träet?

              Eller vad tror ni?

              Har ni andra tips på att få till ett litet hus och av vad?
              Tjo. Väntar spänt på vad detta kommer bli.
              Tänkte på huset.. vi köpte en byggsats till nissen som bor i huset till dottern vid jul
              Har för mig att de var clasolsson. Det var lite som glasspinnar man limmar ihop till en timmerstuga. Kanske kan vara nåt? Med silicon istället för trälim.
              Fick även med så man kan göra bord och stol etc.
              Finns ju även mycket hus till modelljärnvägar och liknande.
              The Flyfishing Man
              Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #8
                Hm, frågan är vad det är för trä? Vet du vad det var i det ni köpte?
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #9
                  Låter spännande! Mitt tips är att söka på fairy houses, finns många ideer i olika material som kanske kan fungera.
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Robbs
                    • December 2009
                    • 242

                    #10
                    Ursprungligen postat av Torreador
                    Hm, frågan är vad det är för trä? Vet du vad det var i det ni köpte?
                    Nej tyvärr, ingen aning.
                    The Flyfishing Man
                    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                    Kommentar

                    • Torreador
                      • April 2010
                      • 523

                      #11
                      Nu har karet stått med vatten i tre dygn och det verkar tätt :-D Så nu kör jag igång!

                      Idag tömde jag det och satte in det i mitt "lekrum" och nu ska jag leka med stenar, rötter och substrat tills jag får det som jag vill ha det. Sedan får jag tömma det igen och bära upp det på övervåningen och göra om alltihop igen...

                      Jag kan nämligen inte vänta... Jag har ingen akvariebänk än och jag vet inte när gubben får tid att fixa det till mig och jag måste ju ha något att göra under tiden. Och det här kommer ta tid märker jag så jag kan lika gärna börja.

                      Idag har jag varit och köpt lite rötter och lagt i vatten så jag slipper ha flytande rötter när jag väl ska fylla karet sedan.

                      Dessutom har jag plockat ut lite rötter ur mitt andra kar för det börjar bli trångt där nu när alla växterna tar sig och de kändes överflödiga där.

                      Jag har också börjat lite smått med min sjö. Jag ville ha ljus underifrån på sjön vilket innebar att jag var tvungen att få lite höjd på sjön så att jag får plats med en lampa under. Det blev en pastaburk i glas som jag tror kommer funka. Det ser inte klokt ut just nu men jag tror att det kan bli bra när det blir klart.



                      Nu är lampan på högsta styrka på bilden så det ser lite knas ut, men den kan jag justera lätt sedan med en fjärrkontroll. Här är en liten film:



                      Efter att jag hade gjort filmen så satte jag igång med siliconet. Lade ett lager över hela sidan med nagellacket och lade sedan på den över glasburken - ÅT FEL HÅLL!!! Så nagellacket kom nedåt istället vilket gjorde att färgerna blev helt fel. SUCK! Försökte dra bort den igen vilket gjorde att lacket släppte från plasten och allt gick sönder.

                      GAHHH....

                      Pillade loss små bitar och satte fast i siliconet så det blev som ett pussel istället. Sedan silicon över allt en gång till. Jädrar vad det snurrade i ballongen efter det... Jag stod ju liksom direkt över och det tog en jädra tid innan jag fått dit alla små bitar. Dessutom glömde jag (som vanligt) handskarna så nu är hela händerna kladdiga med silicon som inte går bort.

                      Jaja, imorgon får jag se hur det ser ut och om det går att använda ändå. Annars får jag slänga skiten för jag tänker inte stå och försöka karva loss all silicon från glaset igen. No way!

                      Dessutom ska jag åka och köpa kattsand imorgon för det glömde jag idag. Måste ju ha lite att jobba med. Jorden i botten kommer jag inte lägga i förrän jag gör det färdigt. Nu vill jag bara ha så jag kan bygga lite.

                      Tjo för idag.
                      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                      www.bondmoran.nu

                      Kommentar

                      • Torreador
                        • April 2010
                        • 523

                        #12
                        Om ni vill följa projektet från dag till dag så har jag gjort en sida där ni har uppdateringar hela tiden med vad som händer: http://bondmoran.nu/?page_id=17148

                        Men jag kommer skriva här också så klart :-)
                        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                        www.bondmoran.nu

                        Kommentar

                        • Torreador
                          • April 2010
                          • 523

                          #13
                          Nu är äntligen bänken snart klar så imorgon ställs det på plats och jag kör igång från början igen. Men nu vet jag ungefär hur det kommer se ut och bad som ska placeras var.

                          Har gjort ett stenhus till den ljusa Stensidan och ett trähus till den högra mörka skogssidan. Trähuset ska ha ett tak av mossa så det kommer på sedan.
                          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                          www.bondmoran.nu

                          Kommentar

                          • Torreador
                            • April 2010
                            • 523

                            #14
                            Gjorde även några svampar av korallstavar och frigolit. Målade den ena med nagellack vilket gjorde att frigoliten blev deformerad... haha Men ser rätt cool ut ändå så jag sparar den. Den andra svampen målade jag med akrylfärg.
                            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                            www.bondmoran.nu

                            Kommentar

                            • Torreador
                              • April 2010
                              • 523

                              #15
                              HJÄLP!!!
                              Jag sitter helt fast med mitt projekt "Magiska Skogen"....

                              Min tanke är att det ska vara berg på vänstersidan, ljusa grå stenar (förutom den med rött i och hålen), jag har ett ljusgrått grus som ska vara marken på den sidan.
                              Där ska växterna vara taggiga och lite "öken-aktiga" typ bucephalandra velvet black, pogestemon helferi, hygrophilia pinnatifida mm. Även caloglossa beckarii som mossa.

                              Högersidan ska vara svart grus och svarta runda stenar. Mycket frodiga gröna växter typ monosolenium tenerum, lobelia cardinalis mini, javamossa, lysimacia nummuralia mm.

                              Men jag får inte till det. Framförallt vänstersidan där jag mest har rätt små stenar att tillgå (ca 4-6 cm) och jag får liksom inte till ett berg. Jag vet dessutom inte var jag ska sätta det lilla stenhuset.

                              Båda husen har invändig belysning, även sjön i mitten och bakom de två hålen i den rödaktiga stenen.

                              Bäcken som ska gå från sjön och fram mot rutan får jag lägga dit i slutet.

                              Tanken är att ena sidan av sjön är en frodig skog och andra sidan av sjön/bäcken är ett kargt bergslandskap.

                              Hjälp mig!

                              Just nu ser det skit ut....

                              Ignorera den turkosa mattan längst fram, jag har bara lagt den där för att kunna få ner dekorgruset mot rutan sedan.

                              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                              www.bondmoran.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...