Mitt nya Trigon 350

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    #46
    Kul att få följa ditt kars utveckling.
    Jag kanske får fundera lite på den där colombiatetran i alla fall. Verkar ju väldigt trevlig. Dina hantlar är (var?) väldigt vackra med.

    Tycker att ditt akvarium har landat fint sen i höstas.

    Landar PH i ditt kar sen på sju? Även om det kommer ut runt 8 ur kranen? Eller minns jag fel att vi hade ungefär samma PH/KH?
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #47
      Ursprungligen postat av LindaAlgo
      Kul att få följa ditt kars utveckling.
      Jag kanske får fundera lite på den där colombiatetran i alla fall. Verkar ju väldigt trevlig. Dina hantlar är (var?) väldigt vackra med.

      Tycker att ditt akvarium har landat fint sen i höstas.

      Landar PH i ditt kar sen på sju? Även om det kommer ut runt 8 ur kranen? Eller minns jag fel att vi hade ungefär samma PH/KH?
      Tack för omdömmet!
      Jag har ingen aaaaning om vad jag har för vattenvärden nu.... Jag har en digital termometer, den pendlar litet mellan 23,7 och 24,2° celsius.
      När akvariet är i full gång och jag ser att det växer bra och att fiskarna mår bra anser jag inte att man behöver ta en massa vattenprover, men det finns säkert andra åsikter om det. Men pH i akvariet och i badrumskranen brukar inte akilja sig åt. Annat var det i de misskötta lilla akvariet, där jag inte hade bytt vatten på minst tre månader, där blev provet "uringult" när jag droppade i indikatorvätskan, eller reagensen.

      Jodå hantlarna lever, och har hälsan, jag har nog haft dessa i två år nu. De har varit med om ett akvariehaveri, blivit akut flyttade till ett litet evakueringsakvarium, mellanlandade sedan i mitt Lido 120 och fick även se några plasthinkar från insidan...
      Dom har lekt x flera, även i evakueringsakvariet rom läggs på en flat sten, men sedan blir det inget mer. Just nu försöker hanen imponera på den ena honan och båda färgar ut, den andra honan är svart...(av avund?) ja dom signalerar verkligen sin sinnesstämning.

      Ja colombiatetran är väl kanske inte den absolut snyggaste och färggrannaste tetran, och den har än så länge inte så mycket skugga i det stora akvariet. Men å andra sidan, det är en del långa vallesnerior i vattenytan på vänsterkanten, men den skuggan bryr dom sig inte om. Däremot höll ynglen till där, men nu är dom mer "pelagiska"... Nu upptäckte jag idag ett par ännu mindre yngel, så nu verkar det som om det var fyra storlekar. Det blir nog snart dax att ta fram håven och flytta colombiatetrorna någon annanstans. Jag satte in 10 colombiatetra i mitt Lido 120 också, men än har det inte hänt någonting där.

      Svärdsplantorna som jag köpte på Zoomässan i Halmstad har skickat ut utlöpare med skott, tre sådana som hade litet rötter planterades i det lilla akvariet, får se om det blir något av dessa. En slags Ludvigia har dykt upp också, jag hade väl antagligen sådana i det gamla havererade akvariet, och nu såg jag att de hade överlevt i javamossan. Jag tror att Easy-Lifepreparaten är bra!

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #48
        Idag bytte jag plats på filterkuberna, omvänd ordning. Var delaktig i en diskussion i annan tråd, där vi var några som undrade varför den grövsta smutsen skall fastna och täppa igen det finaste filtermaterialet istället för tvärtom. Så nu testar jag omvänd ordning ett tag.

        De colombianska tetrorna fortsätter att föröka sig, nu tappar jag räkningen vid nitton yngel eller ungfiskar . Jag köpte tjugo stycken, dessuom tio till det lilla akvariumet. Man jag har litet planer på att starta upp ytterligare ett "skalarium" där kan det vara bra med litet större tetror som inte äts upp.
        Var inne litet på afrikanska ciklider, har aldrig haft sådana någonsin, men jag kom på det att det kan vara farligt att prova någonting nytt... Alltid lika tryggt att stövla på i gamla invanda fotspår....

        Växterna växer också bra, men inte jättebra, den berömda dvärgvallesnerians blad är nu en meter långa. Och det kommer upp fler näckrosor än vad jag minns att jag ens planterat. Även cryptocorynerna av minst två olka arter tar sig. Men så gjorde jag kanske något överilat, köpte "ciklidgräs" någon typ av Ophiopogon en sumpväxt... Eftersom jag heller aldrig haft någon sådan skulle jag ju låtit bli att köpa en sådan, och sumväxt... Men den ser rätt ok ut, får väl se om den breder ut sig eller om den ruttnar bort.

        Hantelcikliderna leker igen, men det tycks inte bli någonting av det denna gången heller.
        Senast redigerad av Björn J.; 21 March 2018, 18:16.

        Kommentar

        Arbetssätt...