Mitt nya Trigon 350

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #31
    Ursprungligen postat av Robbs
    Häftigt med ett stim siameser som du skriver.

    Det är nån electric blue fjäril du har? Såg några i butiken men tänkte att dom kanske är mer känsliga? Såg fina ut.

    Näckros har jag funderat på. Har inte sett några i butikerna här hemma vid men kanske man kan ta en liten från sjön. Även om vissa är fridlysta.
    Vilken butik hade föresten electric blue? Jag funderar på att köpa några till till det mindre akvariet.
    Jag köpte mina på Zootrop, Tommy berättade att det var en lokal odlare som kom in emellanåt med dessa.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #32
      Senast när jag var hos Kent , Nol ciklidhobby, hade han flera......undrar om inte Patrik på Storks zoo också hade denna fjärilsvariant inne, men jag är inte säker.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #33
        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Senast när jag var hos Kent , Nol ciklidhobby, hade han flera......undrar om inte Patrik på Storks zoo också hade denna fjärilsvariant inne, men jag är inte säker.
        Jag har ju promenadavstånd till storken, jag har inte varit inne där sedan Lisbeth och Janne överlät butiken på yngre förmåga, kan ju kanske vara dags... Jag bor ju oförsvarligt nära.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          #34
          Det tycker jag du skall göra, Patric och Marie är precis lika trevliga och det känns verkligen som de driver butiken i samma anda som Lisbeth och Janne.
          de har ju även uppfödning i källaren av Discus och Malar mm, håller på och renovera så att man i framtiden även kan besöka odlingen. Och det känns alltid som man kan stå och prata med dem hur länge som helst, så ett besök är det absolut värt. Tror att Storks zoo fyller femtio år nästa år. Det är grymt kul med både stork och herkules som överlevt så länge...

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #35
            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Det tycker jag du skall göra, Patric och Marie är precis lika trevliga och det känns verkligen som de driver butiken i samma anda som Lisbeth och Janne.
            de har ju även uppfödning i källaren av Discus och Malar mm, håller på och renovera så att man i framtiden även kan besöka odlingen. Och det känns alltid som man kan stå och prata med dem hur länge som helst, så ett besök är det absolut värt. Tror att Storks zoo fyller femtio år nästa år. Det är grymt kul med både stork och herkules som överlevt så länge...
            Kanske dom har överlevt sig själva.... Jag har varit hos Herkules några gånger det senaste, visst välskött affär, bra varor. Men störde mig på att alla växterna fanns i golvnivå, jag är inte längre kapabel att krypa runt på golvet, iallafall inte i offentliga butiker.
            Men jag skall nog ta en promenad bårtåt Ånäsvägen, för storken ligger inte längre kvar på Stokgatan som förr. Men det är himla praktiskt att gatunamnsberedningen namngivit några av stadens gator efter de zoobutikerna som ligger där, Herkulesgatan och Storkgatan då, samt Godhemsgatan.


            Jäkla photoshop, jag ångrar idag att jag valde denna webplats som moln. En massa videoreklam som saktar ned allting. Sedan vill dom ha omkring $ 300 för att man skall kunna länka ut sina bilder... Jag har bortåt två tusen bilder i fotohinken.



            Iallafall, en ny bild på några av mina siamensisar och colombiatetra.
            Senast redigerad av Björn J.; 08 February 2018, 19:06.

            Kommentar

            • Robbs
              • December 2009
              • 242

              #36
              Ursprungligen postat av Björn J.

              Vilken butik hade föresten electric blue? Jag funderar på att köpa några till till det mindre akvariet.
              Jag köpte mina på Zootrop, Tommy berättade att det var en lokal odlare som kom in emellanåt med dessa.
              Det är nere i Helsingborg. Kanske lite långt att köra för ett par fjärilar. Fanns både på hornbach och djurriket.
              Dom var väldigt blå i färgen.
              The Flyfishing Man
              Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #37
                Ursprungligen postat av Robbs

                Det är nere i Helsingborg. Kanske lite långt att köra för ett par fjärilar. Fanns både på hornbach och djurriket.
                Dom var väldigt blå i färgen.
                Ok, men jag kanske skaffar några som tidigare hette Labelo bicolor om jag nu stavade rätt, dom skall tydligen vara väldigt snälla mot varandra....
                Kanske kan gå tillsammans med eldbular, eldstjärt och eldbuk, det hör man ju på namnet att dom hör ihop. Köper man dem dessuotom på lokala Arken så får man väl med dem hem i samma påse....

                Det var inte för långt att att åka till Åled för att köpa en svädsplanta och frysta röda mygg, diesel är billigt! Och den bilen drar bara 0,3l/m....

                Kommentar

                • Robbs
                  • December 2009
                  • 242

                  #38
                  [QUOTE=Björn J.;n2379920

                  Det var inte för långt att att åka till Åled för att köpa en svädsplanta och frysta röda mygg, diesel är billigt! Och den bilen drar bara 0,3l/m....[/QUOTE]


                  Haha ja en roadtrip kan vara skönt ibland
                  The Flyfishing Man
                  Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    #39
                    Bra akvaristiska inköp gör att resan aldrig är för lång!

                    Fråga dom som årligen åker till Tyskland..
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #40

                      Ursprungligen postat av miiaoo
                      Bra akvaristiska inköp gör att resan aldrig är för lång!

                      Fråga dom som årligen åker till Tyskland..
                      Så kan det vara!


                      Några av mina stimmiga siamensisar.
                      Nu via Forumbilder istället för fotohinken.
                      Siamensisarna har vuxit en del sedan bilden exponerades, och vattnet har blivit litet klarare.


                      Senast redigerad av Björn J.; 12 February 2018, 08:22.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #41

                        Lägger ut en bild på mina räkor också.
                        Jag har ju kanske ett föga akvaristiskt tyckande angående sådana här skaldjur.


                        Vi har ju diskuterat inhemska näckrosor, och jag vet inte hur sådana skulle bete sig i ett uppvärmt akvarium.
                        I alla fall är detta en av de lokaler jag känner till med röda näckrosor, på en liten ö i Bohusläns norra del.
                        Jag skulle tro att detta är en naturlig mutant av Nymphaea alba. Och enligt svenska Wikipedia, finns denna mutant på många ställen i vårt land.
                        Senast redigerad av Björn J.; 11 February 2018, 14:17.

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #42
                          Ursprungligen postat av Björn J.

                          Lägger ut en bild på mina räkor också.
                          Jag har ju kanske ett föga akvaristiskt tyckande angående sådana här skaldjur.


                          Vi har ju diskuterat inhemska näckrosor, och jag vet inte hur sådana skulle bete sig i ett uppvärmt akvarium.
                          I alla fall är detta en av de lokaler jag känner till med röda näckrosor, på en liten ö i Bohusläns norra del.
                          Jag skulle tro att detta är en naturlig mutant av Nymphaea alba. Och enligt svenska Wikipedia, finns denna mutant på många ställen i vårt land.

                          Även om jag faktiskt gillar minräkor i burkarna så älskar jag dom som du visar bild p också.

                          Å vilket fantastiskt hällkar!! Ligger platsen ute i havet? Helt otroligt vad Moder natur fixar, näckrosor i hällkar är något jag aldrig har sett förut. Uppvuxen i Gbgs skärgård (åtminstone sommartid)
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #43
                            Ja det är ett stort hällkar, eller med bindemorfem, "hällekar". Det är en bit av Skagerack du ser på bilden. Närmare bestämt Kosterfjorden, minsann!
                            Hällkaret ligger kanske 10 möh, så det är bara regnvatten som hamnar där.
                            Jag känner faktiskt till röda näckrosor nära göteborg också, dock inte i Göteborgs skärgård, inte ens i den norra, eftersom det inte finns någon "Göteborgs norra skärgård" då de flesta öarna utanför Hisingen tillhör Öckerö kommun. Iallafall där, känner jag till ett hemligt hällekar med röda näxkrosor och faktiskt Kabomba... så den tycks då överleva här... kanske var det ändå bra att man försökte hindra artapeidningen med försäljningsförbud inom EU.

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #44

                              Nu har näckrosorna kommit igång. Easycarbo varje dag och Profito en gång i veckan, resultatet är tydligt!
                              Det är en tom yta litet längre bak, som blottar pumpen, tänkte att dom svärdsplantorna som står där skulle växa upp mer.
                              i början av februari köpte jag svärdsplantor av Zoomässan i Halmstad, dessa har redan skjutit skott. Det var Echinodorus bleheri från firma Aquafleur. Samma dag köpte jag E "ozelot green" från Tropica, hos Åled, men med den har det inte hänt någonting.

                              Köpte igår en billg "städpump" av Tommy på Zootrop, anbringade denna så att dess utlopp träffar juwelpumpens ytavrinningsgaller, det har nämligen samlats en massa blad där som täppt till. Det blev ett knippe Ludvigia palusttis också.

                              Lilla akvariet fick sig en "liten" uppfräschning. Mätte pH... 5,5. Nitriten mätte jag aldrig... Vattnet hade inte bytts sedan före jul ungefär. Kanske är det så att jag inte gjort något åt detta sedan i november då det nya akvariet startades. Det har gått ett stim med kilfläcksrasboror där, ja dom är kvar, men dom är minst fem år gamla och "börjar ta slut" och med den misskötseln är det kanske inte så konstigt... Iallafall fick dom sällskap av ett stim med nya colomibatetror, jag har ju sådana sedan tidigare, och tänkte att dom kanske kommer till lek i detta akvarium.
                              Har börjar att hälla i Easycarbo och Profito även här, tänkte även att sätta svärdsplanteskott för tillväxt i detta akvarium.

                              Så har jag fått in sniglar, snäckor, i det gamla lilla akvariet har jag haft det länge, men nu även i stora nya. Jag har ju rätt mycket fiskar, så praktbotior som snigeldräpare finns det egentligen inte plats med, men funderar på skunkbotior, som är mindre rill storleken, har haft sådana tidigare, och då var det snigelfritt. Vad tror ni om det?
                              Senast redigerad av Björn J.; 17 February 2018, 09:14.

                              Kommentar

                              • Björn J.
                                • November 2017
                                • 1049

                                #45

                                Nu äntligen har vattnet klarnat.
                                Jag hade provat gamla Flualfilter som extra städfilter, men de små lerpartiklarna i vattnet var så små att dom passerade tvärs igenom filtret.
                                Så köpte jag ett Aqua Flow 400, ett litet billigt innerfilter. Inte heller det hjälpte. Men så för någon vecka sedan kom jag på den briljanta idén att vira Juwels tunna filtermatta "Bioflow" runt den medföljande grovmaskiga filtersvampen, och se, det hjälpte!

                                Nu har jag dessutom yngel av colombiatetran i tre olika storlekar, dom har bildat ett eget stim, räknade idag till femton stycken... Ingen större avkastning, men det är ju dom starkaste, snabbaste och smartaste ynglen som överlever i ett växt- /sällskapsakvarium med ciklider och andra fiskar.

                                Men visst har det vuxit bra sedan i höstas!?

                                Juwels original innerfilter har ju en ytvattenavrinning. Denna är försedd med ett vertikalt galler. Detta funkar inte så bra i ett växtakvarium, spalterna i gallret är för små, det fastnar hela tiden lösa blad och flytväxter i detta.

                                Nu klämde jag fast extrafiltret med sina sugkoppar på innerfitrets vänstra vägg och har riktat dess utströmamrmunstycke mot ytavrinningens galler. Nu spolas växtdelar och flytväxter bort från gallret. Tyvärr fäster sugkopparna halvdåligt på plasten. Att jag satte den där berodde på att jag har juwels inredningsplattor mot bakrutorna och mot den inredningen föster inga sugkoppar.

                                Senast redigerad av Björn J.; 06 March 2018, 16:25.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...