Mitt nya Trigon 350

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #16

    Igår såg jag några yngel, det var förstås någon av cikliderna som lekt, trodde jag....
    Men så var det inte, det är mina colombiatetror som lekt, räknade ikväll in sju stycken som klarat sig.
    Enligt artbeskrivningen är detta en lättlekt fisk, så den ger väl knappast någon odlingsmedalj, men himla kul iallafall.
    Kanske inte syns just på denna bilden, men växterna har börjat ta sig ordentligt, sedan jag började med gödning i vattnet på allvar. Sådant där carbo både vanlig gödning veckovis och kol varje dag. Men man kan se de vita trådalgerna på valisneriornas blad, alger jag aldrig tidigare sett.
    På den andra kanten av akvariet börjar äntligen näckrosorna vakna till liv.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #17
      Tycker alltid det är jättekul när man får yngel, det är liksom ett bevis för att fisken trivs och då har man ju lyckats...

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #18
        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Tycker alltid det är jättekul när man får yngel, det är liksom ett bevis för att fisken trivs och då har man ju lyckats...
        Javisst är det! Och om de nu klarat sig så här långt finns ju chansen att de uppnår "mogen ålder".


        Jag lade in denna bilden i en annan tråd, med frågan vad det är för något, ja växten med de bruna bladen, kan vara någon slags näckros.
        Det var en oformlig rotknöl jag räddade i det sista från det gamla akvariet.

        Jag häller nu i Easycarbo varje dag och samma företags växtgödning varje vecka, och det har ju blivit mer fart på växterna.
        Senast redigerad av Björn J.; 14 January 2018, 15:57.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #19
          Ikväll fann jag ytterligare några nya små colombiatetror, så dom har, vad jag vet, lekt minst två gånger, i sällskapsakvarium med större ciklider och andra fiskar.
          Man skall ju alltid någorlunda vetenskapligt beskriva sina odlingar:
          Temp, omkring 24°
          pH omkring 7 dagtid.
          Övriga parametrar, ingen aning....
          Utfodring, torrfoder.
          Misstänker att de lekt efter ett minimalt vattenbyte.
          Antal överlevande, 9 + 11.
          Antal individer i stimmet: 20.

          Colmbiatetran är väl kanske inte världens snyggaste tetra, men den är trevlig ändå, väldigt stimmig, hålller ihop i stimmet tajt. Pigg, orädd, äter vanligt torrfoder och vad jag än serverat, räkrom, litet torskfilé. Har sett att dess avdlring varit grön ibland också, så litet alger har nog förtärts också misstänker jag.
          Ja så är den då även lättlekt.

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #20
            Så roligt! Yngel är alltid en intresseboost för mig. Även om jag inte drar upp dom enligt konstens all regler så är det ändå kul.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #21
              Ursprungligen postat av miiaoo
              Så roligt! Yngel är alltid en intresseboost för mig. Även om jag inte drar upp dom enligt konstens all regler så är det ändå kul.
              Just det. jag har ju inte gjort något aktivt egentligen, har inte försökt sätta dem till lek, dom fixade det själva. Och jag såg idag senast, att ynglen simmar ogenerat framför hantelcilkiderna utan att bli uppätna, det hade aldrig funkat med skalarer.
              Så om du eller någon annan vill ha synnerligen lättlekta tetror är den colombianska tetran en rekommendation!

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #22

                Här är en sned bild på mitt gamla hörnakvarium.
                Vad jag kan se hade jag ett stim med regnbågsfiskar i detta vid fototillfället. Och som vanligt hos mig, vildvuxet!
                Golvet hade satt sig redan då, en extra bit laminatgolv under benen till höger, en tillfällig lösning som blev permanent.
                Senast redigerad av Björn J.; 18 January 2018, 18:48.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #23

                  Är det någon mer som provat en pelarborrmaskin som inredningsdetalj? ja gör gärna det, det kan aldrig bli fel....

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #24

                    [img=http://www.forumbilder.se/H5LLB/img-2392.JPG]
                    Sjumeters valisneria...

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #25

                      Förstår inte varför jag tagit så kassa bilder... söligt och blixten rakt i rutan...

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #26

                        Ja gamla akvariet någon gång under 2014. Identifiera fiskarna!

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #27

                          Det börjar växa lite bättre nu. Den där rotknölsväxten jag inte vissta vad det var, är en näckros, men den utveclat inga flytblad, ännu, det flytbladet man ser tillhör en annan rotknöl. Jag göder nu med Easycarbo och Profito. Dimman lättar, jag jag lagt på mer grus där jag sett att leran från botten läcker uppåt. Kanske syns på bilden, så har jag satt in ett extra städfilter, sugkopparna till detta fastnade bra på original filterbehållare.

                          se/H5UBD/image][/URL]
                          Det är ett litet bestånd av Alternanthera rosaefolia som inte växer något nämnvärt måhända räcker inte ljuset till.


                          Senast redigerad av Björn J.; 07 February 2018, 16:11.

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #28

                            Jag provar med att länka in från Photobucket då Forumbilder strular.
                            Det är aldrig fel med ett stim siamensisar! Jo jag vet att dom blir stora!
                            De colombianska tetrorna är kanske litet intetsägande, men dom har lekt och det finns några få yngel kvar.
                            Här syns mitt extrainsatta flualfilter.


                            Mera siamensis, dom går i samlad trupp och betar av algerna, här hade jag glömt några alger på frontrutan.
                            Senast redigerad av Björn J.; 07 February 2018, 16:47.

                            Kommentar

                            • Robbs
                              • December 2009
                              • 242

                              #29
                              Häftigt med ett stim siameser som du skriver.

                              Det är nån electric blue fjäril du har? Såg några i butiken men tänkte att dom kanske är mer känsliga? Såg fina ut.

                              Näckros har jag funderat på. Har inte sett några i butikerna här hemma vid men kanske man kan ta en liten från sjön. Även om vissa är fridlysta.
                              The Flyfishing Man
                              Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                              Kommentar

                              • Björn J.
                                • November 2017
                                • 1049

                                #30
                                Ja de heter tydligen electric blue, mina är lokalt odlade någonstans i göteborgsområdet.
                                Hur det är med känsligheten vet jag inget om, de äter iallafall vanligt torrfoder med god aptit.
                                Ja visst är det häftigt med siamensisar i stim, men man måste tänka på att de blir rätt så stora, jag har tidigare sagt att de blir 15 cm långa på två år, men som det ser ut nu har växer mina troligtvis snabbare. Dom är nu inte bara algätare, utan även "allätare" de tar den maten som är mest lättillgånglig, torrfoder. Men eftersom de bajsar grönt bajs så är det lätt att tro att de öven käkar en hel del alger också. Jag har åtta små och tre bjässar i det stora akvariet, sedan några storleksmässigt mittemellan i det lilla akvariet.

                                Ja näckrosor... Jag har ju haft de flesta sedan lång tid tillbaka, men jag köpte en knöl av Godhems zoo.
                                Jag har också funderat på att ta in inhemska näckrosor, jag känner till tre lokaler i norra Bohuslän, alla på små öar, där det växer röda näckrosor, relativt stora populationer. Men det kan ju tänkas vara för varmt för dessa i ett akvarium, och så behöver dessa kanske en kallare vinterperiod, jag har inte läst på så jag vet egentligen inte. Andmat och vattenpest finns det iallafall i en av dessa lokaler, på en liten ö i fjällbackaskärgården, minsann...
                                Vidare finns ju de röda i Fagertjärn, i Tiveden, måhända i Karlsborgs kommun.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...