Mitt nya Trigon 350

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    Mitt nya Trigon 350



    Mitt gamla hörnakvarium började läcka litet. Dessutom hög strömförbrukning med 9 x 18 W lysrör.
    Så jag köpte ett nytt Juwel Trigon 350 LED.
    Det har väl varit igång ungefär fem-sex veckor nu.
    Detta inlägg är mest en test, bilden är tagen med i Ipad, en del reflexer, en del alger på glaset... Ingen vidare fotokvalitet.
    Men då några här uppmanade mig att lägga in bilder (i pluralis) så börjar jag med denna.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Det gick ju bra, om än något omständigt med www.forumbilder.se



    En bild på Hantelcikliderna

    Kommentar

    • David Johansson
      • March 2012
      • 12

      #3
      Tjusigt! Skulle vara kul att se hur det där ser ut om några månader när växterna kommit igång och växa ordentligt. Jag gillar Juwels möbelakvarium.
      Efter att suttit en del framför Youtube och tittat på diverse akvariumfilmer under julledigheten och dessutom själv filmat med iphone/ipad i akvarierna vill jag gärna tipsa om detta som alternativ till foto

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Tack för det!
        Ambitionen är ju att växterna skall växa upp så att de döljer pumpen inne i hörnet. En svärdsplanta som syns på båda bilderna har skjutit i höjden. När dum kommer igång ordentligt gallrar jag bland javaormbunken, javaormbunke blir inte snygg om den blir för stor.
        Sedan tänkte jag väl att vattnet skulle klarna litet till.

        Kommentar

        • Robbs
          • December 2009
          • 242

          #5
          Snyggt. Ser ut som växterna trivs med
          Var en runda på hornbach idag.
          Såg samma bakgrund från juwel, ser bra ut i en hörna.
          Kul att du startat en tråd.
          The Flyfishing Man
          Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #6
            Sådär, det var ju roligt att se. Mina bilder är också tagna med Apple produkter. Liksom många andras. Vi är ju inte med i ngn fototävling så det är roligt att få titta in i andras kar även om inte skärpan är på topp.
            // Annicka

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Jag skall väl ta fram någon av digitalkamerorna en kväll, när det inte kommer in solljus utifrån,
              Jag har kanske litet bilder på gamla akvarium också, som nu inte finns kvar.
              Sedan verkade det som om Forumbilder lät mig lägga upp två bilder, och sedan inga fler...

              Jag tycker att det växer direkt dåligt, javamossan är ju brun, två mindre svärdsplantor har gått in i en nedgångsfas. Ingen fart alls på cryptocorynerna, och den där rödbruna stängelväxten, jag glömt namnet, på till vänster har stått likadan hela tiden. Men den har någ rotat sig iallafall då den inte rycks upp med de stora ciklidernas framfart. Likadnt med vattenpestan, samlar bara på sediment, men inte på alger. En Hygrophila polysperma (tror jag) står till höger, den har börjat att trssla in sig i LED-eören med övervattensblad. Alla mina bruna näckrosor har jag inte sett skymten av ännu.

              Det syns inte på bilden, tror jag, men bland annat längst ut på vallisneriornas blad sitter det långa vita eller gråa trådalger.
              Jag är osäker på om ljuset är av rätt spektra.
              Men sedan har jag inte börjat att övermata med flingfoder ännu, men tycker ändå att antalet fiskar är tillräckligt för gödningen, kanske är det för mycket genomströmning i filtret.
              Jag har däremot hällt i en hel del växgödning i vattnet, samt har lera i botten.

              Bakgrunden var från början mycket ljusare, den heter Juwel Stone Clay, var ljusbrun, men ett tag var den ännu mörkare än vad den är nu. Efter några dagar var det en brun beläggning och sjok med grönalgskolonier på den, men nu ser det bättre ut. Nu framträder strukturen bättre.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8

                Det där hantlarna är linslöss.
                Äntligen en acceptabel bild, ja den är ju iallafall någorlunda. Har en nu rätt gammal Ipad, och det får ju då bli som det blir, när det inte blir som det skall.

                Den rödbruna stängelväxten är en Altherantrea, dessa är tillhör nu inte de lättaste växterna.
                Det står några "små" vallisnerior mitt i och långt fram, kanske trodde jag att dessa var dvärg- eller den lilla spiralis, men det är nog "mellanvalisnerian"

                Colombiatetrorna är litet bleka och intetsägande, men de färgar ut på kvällen då en belysningskrets släcks, dom hade väl gillat litet flytväxter, det har jag nu inga alls. Hade väl tänkt mig några näckrosblad i Ø 10 cm ungefär, men de lär dröja, om nu inte rotknölarna dött. Köpte rotknök hos Godhems Zoo, men den har ännu inte visat några livstecken. Däremot en annat större oformlig totknöl jag fann i bottensedimentet i mitt gamla akvarium, har lagt denna nära frontglaset, och där kommer det nu små bruna blad, men den syns inte på dena bilden.
                Senast redigerad av Björn J.; 02 January 2018, 17:39.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  l

                  Här en bild från mitt Lido 120. Det står i musikrummet. Kunde inte ha tetror i detta då de reagerar kraftigt på ljud.
                  Nu får detta akvarium vila och växa till sig igen. Jag har skattat det på nästan alla cryptocorynerna och lämnade vara en svårdsplanta kvar.
                  Fjärilscikliderna flttade även dom till det stora akvariet, det vara kanske dumt då de gjorde sig bättre här.
                  Så vitt jag vet är det nu bara kilfläcksrasboror och 6cm siamensisar här.

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björn J.

                    Det där hantlarna är linslöss.
                    Äntligen en acceptabel bild, ja den är ju iallafall någorlunda. Har en nu rätt gammal Ipad, och det får ju då bli som det blir, när det inte blir som det skall.

                    Den rödbruna stängelväxten är en Altherantrea, dessa är tillhör nu inte de lättaste växterna.
                    Det står några "små" vallisnerior mitt i och långt fram, kanske trodde jag att dessa var dvärg- eller den lilla spiralis, men det är nog "mellanvalisnerian"

                    Colombiatetrorna är litet bleka och intetsägande, men de färgar ut på kvällen då en belysningskrets släcks, dom hade väl gillat litet flytväxter, det har jag nu inga alls. Hade väl tänkt mig några näckrosblad i Ø 10 cm ungefär, men de lär dröja, om nu inte rotknölarna dött. Köpte rotknök hos Godhems Zoo, men den har ännu inte visat några livstecken. Däremot en annat större oformlig totknöl jag fann i bottensedimentet i mitt gamla akvarium, har lagt denna nära frontglaset, och där kommer det nu små bruna blad, men den syns inte på dena bilden.
                    Är man vacker så vill man väl synas antar jag. Jag har också Colombiatetror, några bjässar( om man nu kan säga det om tetror) kvar efter ett stim jag hade. Börjar se lite ålderstigna ut men den enda hanen har riktigt lysande röda fenor och pigga är de ju än.
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      #11
                      Ja, dom verkar vara förtjusta i husses företagssamhet, dom där hantlarna. Så roligt!
                      Kul också att få se karet du skriver om, jag borde verkligen ta tag i att fota lite här hemma också idag.
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Ja dom är rätt sociala de där hantlarna, ett "lyft" om ordvitsen tillåts.
                        Jag har ju haft nyckelhåls-, flaggciklider, urahu, stora skalarer och några enstaka gånger diskusar, och dessa gömmer sig ju bara hela tiden, mindre roliga ur den synpunkten.
                        men hantlarna kommer fram till rutan så fort de ser någon på utsidan.... det kan ju kanske serveras något ätbart. Dom är nästan villiga att bli klappade på ryggen också om man är nere med handen i akvaritet. Om jag inte skrivit det innan har jag tre, två honor och en hane, det är hanen och den största honan på bilden. Flaggcikliderna är väl inte lika försiktiga, men inte de djärvaste fiskarna.
                        Många gånger är det väl så med en del syd- och mellanamerikanska ciklider, och kanske andra cikider och andra fiskar, guramis exempelvis, att det krävs ett stim med "framskrämmade" fiskar som på något vis signalerar att "kusten är klar" för att dessa olika försiktigare fiskar skall våga sig fram ur valllisneriasnåren.

                        Nu är de för mig de mystiska långa vita trådalgerna, jag aldrig tidigare har sett. Nu sitter dessa längst ut på de stora valliseriernas bladspetsar.

                        Jag ger fasiken i vetenskapliga och poulärnamnsförklaringar då det gäller valleserior.
                        Jag anser att det finns följande "arter" eller snarare varianter av vallesnerior (i mina akvarier i alla fall):
                        Jättevallesnerian (över två meter långa blad)
                        Stor vallesneria (1-2 metersblad)
                        Liten vallesneria (20-30 cm)
                        Dvärgvallesneria (max 5 cm)

                        Dessa som jag kallar för "stor-" och "liten-" finns även med skruvade blad eller blomställningar, alltså varianter av; spiralis de andra är väl varianter av americana måhända är den växten jag kallar för "dvärgvallesneria" är någonting som kanske tillhör en helt annan familj, jag tror inte att jag har några sådana just nu. Och jag tror inte att jag har någon fyrameters "jättevallesneria" just nu heller, däremot tvåmetersvarinaten.

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13

                          En bild på en (två) av mina självlysande blåa fjärilsciklider....
                          I övrigt är väl hela artrikedomen representerad, även en hantelhaka.
                          Jag hade innan jag köpte dessa blåa fjärilar aldrig sett sådana i den färgen innan. Kanke nån tokig odlingsmutant som zoohandlaren säljer till icke oanande kunder? Egentligen förkastar jag sådana, slöjstjärtsskalarer, papegojciklider, lyrstjärtssvärdbärare och alla dessa mer eller mindre tokiga varianter av guldfiskar.... Men nu blev det två par blå självlysande fjärilsciklider, kanske någon annan som vet mer om dessa?

                          Idag är vattnet klarare, inte kristallklart, men den grå dimman tycks ha lättat litet.
                          Senast redigerad av Björn J.; 05 January 2018, 12:55.

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14

                            Lägg huvudet på sne!
                            Undrar hur man ställer in bildkvaliteten i en gammal Ipad?

                            Iallafall.... Nu är vattnet klart! Äntligen, det kanske inte syns på den dåliga bilden, men ingen grå dimma i vattnet. Litet humusbrunt, men så vill jag ha det.
                            Här syns ockå litet hur akvariumet står i rummet, i hörnet.
                            Man kan också se skivan som tar upp ojämnheterna i golvet.

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15

                              Nytt försök.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...