5 år sedan haveri. Hörnkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbs
    • December 2009
    • 242

    5 år sedan haveri. Hörnkar.

    Tjo. Lika bra att starta ett projekt.
    Lär bli mycket frågetecken som jag behöver hjälp med.

    Slutade med mitt växtakvarium efter att det började läcka ganska rejält och det blev husköp/barn.

    Nu har jag köpt ett begagnat Juwel trigon 190l

    Det som ska göras i första stadiet är att ”gjuta” en platta som bänken ska stå på.
    Har ett gammalt hus med furugolv som har satt sig ganska mycket. Skiljer ca 10mm från hörnet och ut.

    När jag pratat med lite folk om problemet kom jag fram till fiberarmerat flytspackel bör fungera.

    Någon som gjort nåt liknande eller vet hur hållbart det blir?

    Kanske finns något bättre sätt? Bänken har en skiva som den står på, hade det varit ben hade det inte varit några problem.

    Ideerna som det är i nuläget.
    1: flyta en platta KLART
    2:tillverka bakgrund KLART
    3:montera annan armatur
    3;dimmer för att få sol uppgång/nedgång
    4:månljus
    5:köpa co2 system, igen...

    Kommer att bli ett växtkar, tror inte det blir något tema. Har dålig koll på sånt, fiskarna har jag ingen aning om än.

    Karet står med vatten sedan igår i garaget så jag är ivrig att komma igång. Det som stoppar mig är golvet.

    Jag behöver lite hjälp med fiskvalet.
    Gillar färg. Gärna stimm men jag har lite litet akvarie för något ordentligt stimm.
    Skulle gärna haft nån liten fisk som har färg och stimmar hyffsat.
    Ottosar har jag sneglat in på. Vet inte hur många man ska ha i ett 190l.

    Älskade mitt fjärilsciklid par som la rom titt som tätt.

    Kom gärna med idéer och tips.

    Senast redigerad av Robbs; 15 January 2018, 22:46.
    The Flyfishing Man
    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....
  • Robbs
    • December 2009
    • 242

    #2
    Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 326,9 KB
ID: 2376912Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 281,5 KB
ID: 2376937 Där står akvariet i garaget, enda stället där golvet var plant är längst in i ett gatt jag byggde ut för några år sedan. Trångt kan man säga.
    Ena fogen är väldigt ojämn och en liten flisa är av sen original.Syns ganska bra på bilden.
    Spalten från toppen och ner skiljer 3mm.
    Det är tätt iaf.
    Imorgon hoppas jag på att få lite tid innan nyårsfirande till att börja på ramen för flytspacklet.
    Kommer lägga någon form av matta under flytspacklet så det går att få bort igen i framtiden.
    Senast redigerad av Robbs; 30 December 2017, 22:35.
    The Flyfishing Man
    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Hej!
      Vi har en hel del gemensant du och jag!
      Jag hade i många år (23) eller LLI hörnakvarium från Lysekil. Specialbygge. Började läcka i en silikonfog högt upp.
      Gammalt hus, byggt på tidigt 1930-tal, hörnet där akvariet stått hade satt sig ungerfär lika mycket som ditt golv, 10-15 mm...
      Äkta parkettgolv och det är ju inte direkt optimalt att ställa akvarium på, särskilt inte som ytterfilter med slangar och kopplingar läckt litet då och då...
      Det gamla akvariumet hade dessutom 9 stycken 18 watts lysrör... Inte direkt energisnålt. Så i en satsning på mer energiefektiva grejer i hemmet, med ledbelysningar litet här och var och nya vitvaror etc så låg det nära till hands att tänka även på akvarierna...

      Nåväl, jag gjorde en snabblagning av golvet. Sågade till en 12 mm kryssfanerskiva (Plywood är ett varumärke) som var 12mm tjock sågades till 10 mm större än akvariemöbelns bottenskivas profil, limmade några rader av ett överblivet laminatgolv (som nästan ser likadant ut som parketten) på kryssfanerskivan, är nu uppe i 16 mm. Pallade upp med bitar av utfasat laminatgolv och en bit aluminumplåt (bara för att få rätt höjd) under skivan där golvet satt sig. Eftersom jag har trägolv raktigenom gjöt jag aldrig någonting, även om även den idén fanns.

      Kollade Blocket efter Trigon, men fann inget som föll mig i smaken, det fanns en del 190, men jag ville ha större, fanns väl två 350, det ena utan pump och det andra utan belysning... I Skåne och i Stockholmstrakten, långt att åka... Så jag beställde ett nytt med möbel och LED-belysning, 11.000kr tomt. Kompletterade med Juwels bakgrunt och "stödmurar".

      Månljus....
      Eller iallafall nattljus. Trigon 350 både med lysrör och de nya med LED har ju två belysningsramper, dessa är kopplade till varsin elektronisk timer med fem minuters skillnad, tio timmars belysningstid.
      Sedan en självhäftande remsa i den bakersta lilla amaturen, med blåa lysdioder, denna kopplas via USB laddare, och egen timer, som tänder en stund innan amaturerna släcks, och lysdeioderna släcks på morgonen efter det att huvudljuset tänts.

      Jag tänkte på sikt byta ut mina lyseör i det lilla Juwelakvariet jag också har, ett sådant där 125 liters Rio, eller heter dom Lido?
      Har kollat litet på Juwels sådana LED rör, dom passar i lysrörshållarna, men har egen stromförsörjning via adapter, och man kan köpa till en soluppgångsdimmer med tidautomatik för omkring 800kr.
      Jag tittade ockå litet på ett LED rör som Hornbach säljer, Easy Led, finns i olika srorlekar, ett sådant som är 895 mm långt kostade i våras 1749kr.

      Jag har haft växtakvarium sedan 1980-talet, har aldrig haft CO2-system, jag förkastar inte sådant, säkerligen bra, och om jag hade haft ett sådant system kanske jag kunde haft flera anda växter än de traditionella svärdsplantorna, cryptocorynerna, vallisnerierorna, javaormbunken och javamossan, för att nämna några artfamiljer. Jag har ju haft jättemycket ljus i tio timmar, samt näring i botten och löst i vattnet.

      Mot bottenglaset har jag lagt Panduros blomsterlera, sedan ogödslad trädgårdstorv, insektsnät och sedan grovt grus, ibland finare sand närmast frontrutan, men slutat med det, då det bara fastnar i algmagneten.
      Men jag har haft funderingar på CO2, Med sodastreamflaska, som stängs av om natten, via magentventil och timer. Men det får jag se om jag nån gång installerar, känns idag inte angeläget, men jag kanske ändrar mig, om nu lysdiodsljuset i mitt trigon inte räcker till... Eller man kan ju inte ersätta ljus med kolsyra...

      Nåväl, nu är mitt akvarium igång sedan en och en halv månad, tre svärdsplantor har kommit igång, vallesneriorna är en och en halv meter långa, en knöl till näckros (tror jag) har börjat bilda små bruna blad, minns inte vad det är för växt... Javaormbunken växer ju alltid bra, så sådana har redan placerats om till annat akvarium.... Men det växer en del mystiska vita trådalger också, sådana jag aldrig sett förr, och siamensisarna äter inte dessa.
      Jag jag har en hjord av små siamensiar, de går fram som en armé av skördetröskor över växter och inredning, käkar upp grönalger och även penselaljer om de inte är för stora och utvecklade. Har några 15-20 cm monstersiamensiasar också... Dom äter också alger, men inte lika effektivt som deras små artfränder, torrfoder smakar ju också gott!

      Rättstavningsprogram...? Du är lycklig!
      Jag har ett automatiskt och avancerat felstavningsprogram!

      Kommentar

      • Robbs
        • December 2009
        • 242

        #4
        Ursprungligen postat av Björn J.
        Hej!
        Vi har en hel del gemensant du och jag!
        Jag hade i många år (23) eller LLI hörnakvarium från Lysekil. Specialbygge. Började läcka i en silikonfog högt upp.
        Gammalt hus, byggt på tidigt 1930-tal, hörnet där akvariet stått hade satt sig ungerfär lika mycket som ditt golv, 10-15 mm...
        Äkta parkettgolv och det är ju inte direkt optimalt att ställa akvarium på, särskilt inte som ytterfilter med slangar och kopplingar läckt litet då och då...
        Det gamla akvariumet hade dessutom 9 stycken 18 watts lysrör... Inte direkt energisnålt. Så i en satsning på mer energiefektiva grejer i hemmet, med ledbelysningar litet här och var och nya vitvaror etc så låg det nära till hands att tänka även på akvarierna...

        Nåväl, jag gjorde en snabblagning av golvet. Sågade till en 12 mm kryssfanerskiva (Plywood är ett varumärke) som var 12mm tjock sågades till 10 mm större än akvariemöbelns bottenskivas profil, limmade några rader av ett överblivet laminatgolv (som nästan ser likadant ut som parketten) på kryssfanerskivan, är nu uppe i 16 mm. Pallade upp med bitar av utfasat laminatgolv och en bit aluminumplåt (bara för att få rätt höjd) under skivan där golvet satt sig. Eftersom jag har trägolv raktigenom gjöt jag aldrig någonting, även om även den idén fanns.

        Kollade Blocket efter Trigon, men fann inget som föll mig i smaken, det fanns en del 190, men jag ville ha större, fanns väl två 350, det ena utan pump och det andra utan belysning... I Skåne och i Stockholmstrakten, långt att åka... Så jag beställde ett nytt med möbel och LED-belysning, 11.000kr tomt. Kompletterade med Juwels bakgrunt och "stödmurar".

        Månljus....
        Eller iallafall nattljus. Trigon 350 både med lysrör och de nya med LED har ju två belysningsramper, dessa är kopplade till varsin elektronisk timer med fem minuters skillnad, tio timmars belysningstid.
        Sedan en självhäftande remsa i den bakersta lilla amaturen, med blåa lysdioder, denna kopplas via USB laddare, och egen timer, som tänder en stund innan amaturerna släcks, och lysdeioderna släcks på morgonen efter det att huvudljuset tänts.

        Jag tänkte på sikt byta ut mina lyseör i det lilla Juwelakvariet jag också har, ett sådant där 125 liters Rio, eller heter dom Lido?
        Har kollat litet på Juwels sådana LED rör, dom passar i lysrörshållarna, men har egen stromförsörjning via adapter, och man kan köpa till en soluppgångsdimmer med tidautomatik för omkring 800kr.
        Jag tittade ockå litet på ett LED rör som Hornbach säljer, Easy Led, finns i olika srorlekar, ett sådant som är 895 mm långt kostade i våras 1749kr.

        Jag har haft växtakvarium sedan 1980-talet, har aldrig haft CO2-system, jag förkastar inte sådant, säkerligen bra, och om jag hade haft ett sådant system kanske jag kunde haft flera anda växter än de traditionella svärdsplantorna, cryptocorynerna, vallisnerierorna, javaormbunken och javamossan, för att nämna några artfamiljer. Jag har ju haft jättemycket ljus i tio timmar, samt näring i botten och löst i vattnet.

        Mot bottenglaset har jag lagt Panduros blomsterlera, sedan ogödslad trädgårdstorv, insektsnät och sedan grovt grus, ibland finare sand närmast frontrutan, men slutat med det, då det bara fastnar i algmagneten.
        Men jag har haft funderingar på CO2, Med sodastreamflaska, som stängs av om natten, via magentventil och timer. Men det får jag se om jag nån gång installerar, känns idag inte angeläget, men jag kanske ändrar mig, om nu lysdiodsljuset i mitt trigon inte räcker till... Eller man kan ju inte ersätta ljus med kolsyra...

        Nåväl, nu är mitt akvarium igång sedan en och en halv månad, tre svärdsplantor har kommit igång, vallesneriorna är en och en halv meter långa, en knöl till näckros (tror jag) har börjat bilda små bruna blad, minns inte vad det är för växt... Javaormbunken växer ju alltid bra, så sådana har redan placerats om till annat akvarium.... Men det växer en del mystiska vita trådalger också, sådana jag aldrig sett förr, och siamensisarna äter inte dessa.
        Jag jag har en hjord av små siamensiar, de går fram som en armé av skördetröskor över växter och inredning, käkar upp grönalger och även penselaljer om de inte är för stora och utvecklade. Har några 15-20 cm monstersiamensiasar också... Dom äter också alger, men inte lika effektivt som deras små artfränder, torrfoder smakar ju också gott!

        Rättstavningsprogram...? Du är lycklig!
        Jag har ett automatiskt och avancerat felstavningsprogram!
        Tjena Björn.
        Jag funderade med på att lägga en tjockare träskiva men är lite orolig att den kan svikta om jag bara stöttar den i framkant där golvet har satt sig. Precis som du skriver ska det stå mot en yttervägg och en bärande vägg.
        I hörnan känns golvet stumt.
        Har stenhus och gjutna våningar.
        vad jag kan se i en springa så är det ca 1dm ner till betongen. Ser ut som att reglarna ligger på betongen och furugolvet direkt på reglarna.
        Svårt att se, ligger lite aska eller liknande som isolering.

        Därför tänkte jag på att göra en form där akvariet ska stå och använda fiberarmerat flytspackel ca 30mm på tjockaste stället och 20mm på tunnaste in i hörnan.
        Någon typ av armeringsnät grovmaskig eller finmaskig?
        Vet inte hur bra flytspacklet fungerar, har bara använt betong förr.
        Skulle någon bräda svikta kanske det spricker.
        Man kanske kan minimera risken och lägga en skiva uppe på spacklet. Har för mig att jag har en ekskiva som är 18-20mm men det blir lite kaka på kaka.

        Verkar smidigt med dom nya juwel karen som har allt i sig redan.
        Kanske det finns som passar i ett 190l trigon med. Får titta närmare på det.
        Nu har jag tur att arbeta med elektriker på mitt arbete som har det mest för att bygga som jag vill. Tycker det är vansinniga priser för dimmers och dylikt, det kostar inte många kronor att tillverka.

        Det här med co2,näring och ljus är med en djungel.
        Igentligen skapar det bara mer jobb.
        Jag fick rensa och ansa minst en gång i veckan och rötterna spred sig fort i hela akvariet.
        Jag tror jag gillar det för att jag inte har riktigt tålamod, jag vill ha det färdigt så fort som möjligt.
        Jag börjar fundera nu om jag kanske skulle köra utan massa ljus/co2.
        Använda växter som passar för det jag har och få ett mer lättskött akvarie med tanke på allt annat man ska hinna med.
        Enda problemet jag hade innan co2 och allt det andra var att långsamtväxande växter inte hann få ut nya blad/skott innan dom utväxta bladen började bli tråkiga.
        Det roliga är att man kan välja nästan vilka växter man vill.

        Jag använde mig utav en ombyggd brandsläckare där jag tagit ut stigaröret. Gick bra att fylla som en vanlig släckare.
        350liter och ordentligt med växter kanske blir lite mycket för en sodastreamflaska om man inte bytar ofta.

        Crossocheilus oblongus(siamesisk algätare) hade jag också i lite mindre exemplar. Dom städar riktigt bra fast tofsalgerna gillade dom inte riktigt.
        Jag hade inget täcklock på det akvariet utan lampan hängde från taket.
        En natt vaknade jag av att den största hade hoppat ur akvariet. Efter det fick det bli lock på.
        Det lär bli siameser i detta karet med.


        The Flyfishing Man
        Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

        Kommentar

        • Robbs
          • December 2009
          • 242

          #5
          Rättstavningsprogram.? Jag skriver oftast från mobilen och den gör lite som den själv vill.

          Behöver hjälp med fiskvalet. Har uppdaterat första inlägget.
          Senast redigerad av Robbs; 31 December 2017, 15:36.
          The Flyfishing Man
          Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Siamensis är väl ett självklart var i alla akvarier med växtrer i. Jag har ett stim på åtta små, som växt en cm sedan jag köpte dem i november, och tre jättar, överlevare från gamla akvariet. Dessa är stimfiskar, och blir rikigt underhållande när de stimmar, dessvärre blir de ju ganska stora redan efter två år.

            Alla akavrister har ju olika favoritfiskar. Men i ett 180 Trigon skulle du ju kunna ha ett par av någon lugn mellanstor cilklid. Skalarer är ju väldigt traditionella, kan ju göra sig bra där. Hantlar och nyckelhålsciklider gillar jag, jag har just nu tre stora hantlar, en hane och två honor. Flaggcikliden är ju också trevlig, äter dessutom upp andmat om man får in sådant ogräs. Sedan finns det ju massvis med dvärgciklider och små ciklider.... Allt efter tycke och smak. Jag har två par blå fjärilciklid, som egentligen skulle ha fått stanna kvar i det lilla akvariet. Nästan alla ciklider ser ju små tetror som ett nyttigt proteintillskott till torrfodret. Särskilt är kombinationen skalarer samt neon- och kardinaltetror minst sagt "riskfylld" men kan fungera, sägs det.... Tro det om du vill.
            Jag har rätt stora colombiatetra tillsammans med hantlarna, dom kommer överens, men är litet bleka dom vill väl ha mer skugga, kan tänkas, än vad jag just nu erbjuder.

            Hela Asien är ju fylld med trevliga fiskar också, och Australien, därifrån flera regnbågsfiskar kommer ifrån.
            De afrikanska cikliderna från de stora sjöarna kanske inte är aktuellt då du vill ha en del växter?
            Tilapior är väl lika vanliga i mataffärernas frysdiskar som hos zoohandlarna...?
            Jag hade Tilapia mocanbiqua en gång, sådana skaffar jag aldrig mer, tja kanske som lunch då, men inte i akvariet!

            På botten kan du ju ha pansarmalar, 5-6 stycken, om du stödmatar med sjunkande fodertabletter. Om du har dvärgciklider på botten kanske man skall undvika pansarmalar (corydoras) då de konkurrerar om maten. Jag har haft en del stora malar, plecosar, grenmalar, banjomalar, men har tröttnat på sådana. Grenmalarna är ju iofs väldigt fina.
            Istället för tetror kan du ha rasboror, kilfläcksrasboran är en traditionell, men pigg och livlig fisk som inte har så stora anspråk. Brukar sällan drabbas av sjukdomar och kan bli fem-sex år. Den håller sig nära vattenytan, och kanske 10-15 cm nedåt.
            Praktbotior är ju trevliga också, äter oinbjudna snäckor, det är en stimfisk! Men kostar väl 70-80 kr styck, blir ju dyrt med ett stim om tio ex.

            Det skrivs en del om olika räkor, jag har väl haft sådana någon gång, men har väl inget genuint intresse förutom om fredagskvällarna för färska räkor på rostat bröd med majonäs och ett gott vitt vin till... Sniglar och snäckor ratar jag gärna också, ävensom dessa kan göra nytta.

            Elgrejer köper man hos elfirman, Claes & Co, Feltema eller på tyska byggvarudöretagen, Hornhaus. Dessvärre har ju Juwel en egen standard för lysrör, jag vet inte riktigt, men det verkar som om dom är ensamma om den udda storleken, fela mig om jag har rätt!
            Man skall göra det lätt för sig, inte krångla till det. Juwels inbygd "allting" är väldigt smidigt, om än med det besväret att man får göra rent filtermaterialet oftare än i ett ytterfilter. Å andra sidan är det enklare att lyfta ur Juwels filterkassetter.... Ja i vanligt rektangulärt akvarium. I Trigon hamnar ju filtret längst in i hörnet och blir ju svårare att nå, en klar nackdel.

            Det finns en uppsjö av små rara vattenväxter jag aldrig lyckats med, än mindre lagt deras namn på minnet, dessa kräver väl i mångt och mycket co2-gödning.
            Annars blir det mycket fiskar, växter och tillbehör som jag erfarenhetsmässigt vet funkar, det kan ju vara farligt att prova något nytt... Jag köper sällan dyra fiskar eller växter, har ju visserligen haft en "diskusperiod" men tyckte väl att diskusarna var rätt tråkiga, och var tvungen att ha ett stim med stora dolkstygnstetror som "framskrämmare" alltså några fiskar som signalerade att "kusten är klar" så att diskusarna vågade sig fram.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Humm, brandsläckare...
              Jag minns de akvarister som hade en dunk med jäst och potäter, och en slang ned i akvariet, eller om slangen leddes någon annastans...?

              -Så du tror att sodastremvarianten är för liten till 350 liter?

              Juwel har ju både för- och nackdelar, en nackdel är att fötterna under möbeln inte går att justera. Jag tänkte mig nån konstruktion med en sådan där mutter med hulligar som fäster i träfiberplattor, i möbelns bottenplatta, sedan en M10 maskinskruv som på något sätt fästes i "pucken" som utgör foten. Men det stannade vid en tanke, som tur var, kanske.

              Som jag kanske skrev, så sitter ju pumpen längst in i hörnet i trigonkaren, bra att den är ur vägen, mer simmutrymme för fiskarna, men svår att komma åt, då man dessutom vanligtvis placerar ett hörnakvarium, i just ett hörne. Här går jag från den ena själklarheten till den andra...
              Jag pallar inte att nå den, utan måste ställa fram en enklare sittmöbel, en pall... att stå på för att nå in i hörnet.

              Många plastlock att lyfta på, jag har väl ett mer i 350 än vad du har i 190.
              Svårt att dra elkablarna till belysning och doppvärmaren, alltså om akvariet redan står på plats i hörnet.
              Jag har en extra förlängningssladd liggnades från min "elcentral" som ligger i det vänstra skåpet ut på vänsterkanten så att jag lätt kan sätta in en extra Fluval inerfilter. Jag har även eluttaget på väggen till vänster. Har en ekplanka med stort antal enkla jordade eluttag från det gamla akvariet, som ligger i vänsterskåpet. Har satt dessa eluttag så att timrarna får plats intill varandra, vilket dom inte gör i färdigköpta lister med flera eluttag. Möjlien skulle en jordfelsbrytare eller helst personskyddsautomat kopplas innan allt, särskilt innan doppvärmaren, då jag för längesedan fått mig en ordentlig kyss då jag hade en doppvärmare med spricka i glaset för en del år sedan.

              Den välvda frontrutan ger ju en del optiska effekter, den har en förstorande verkan, kanske är det så att akvarister har samma uppfattning av fiskarnas storlek som sportfiskare har... "Diskusar blir stora som dasslock och tigerbarberna är minst 20 cm långa..."
              Stora algmagneter funkar dåligt på den välvda rutan, då de har svårt att bottna i den konkava ytan på insidan, små algmagneter har för klen magnet, glaset är så tjockt att magnetismen inte räcker till. Sedan skall man nog egentligen inte ha algmagneter, risken att det fastnar magnetisk eller ickemagnetsik sand i den inre magneten är för stor.

              Sedan är jag lätt tveksam till LED-belysningen, hade gärna fördubblat rören, det finns nu liksom ingen plats till extra LED-rör. Jag har ju haft minst två liter vatten till tillförd elektrisk effekt i watt innan. Vet inte hur många candela det blev i ljussyrka, men även om dessa lysdiodsrör lyser bra, känns det för litet,
              Referensen är ett 375 liters LLI akvarium jag satte upp på en arbetsplats med 3 x 500 watt byggstrålkastare med halogenrör, där växte det väldigt bra..! och jag betalade inte elräkningen. Avdunstningen var väl 15-20 liter per dygn.

              Jag limmade i Juwels bakgrund, "Stone clay" på baksidorna. Det gick åt ungefär 2,5 stycken. Dom är spontade så det gäller att tänka innan man sågar.
              Jag fasade dessa i den ändan som veter mot frontglaset. Här klämde jag in javamossa och javaormbunke.
              Juwel är ordentliga och skickade med bågfilsblad att såga inredningen med, men jag sågade upp mina i bandsågen.
              Bandsågar är bra! I den har jag även skurit till egna filterkuber av en filtermatta från Hornbach. På samma tyska byggvaruhus köptes även torvblock, även detta bearbetades i bandsågen till skivor som passe i filterbehållaren, men jag har inte lyckat sänka pH värdet. VA-verkat buffrar rätt kraftigt, det får bli omvänd osmos för att få bukt med vattnet, då får man ut enbart H2O, inget annat. Akvariet och skåpet köptes inte på Hornbach, även om den firman var någon hundralapp billigare, jag gynnade istället den lokala "fiskaffären".

              Funktionen av Juwels innerfilter har jag ännu inte lyckats förstå fullständigt (har haft ett Lido i sju år), vad jag förstått är det två insug, ett långt ned på sidan och en ytvattenavrinning. Med en snabb och en långsam cirkulation. Men var jag märkt i Trigon och i Lido är att mellanväggen bredvid själva pumpen har en öppning i vilken ofiltrerat vatten kan rinna direkt fram rill pumpen, eller möjligen fortsätter detta nedåt mot den lågngsamma cirkulationen? Juwel skckar ju alltid med CD-skivor, men jag har inte lyckats läsa dessa i Mac, ej heller i min gamla dator med Windows 3.1 och Dos... Kanske skulle köpt en ny dator.... Surfar och skriver mest här på en Ipad, med felstavningsprogram...

              Vi kanske skulle starta en ny tråd "Vi som har Juwel" eller "Shine on You Crazy Juwel"... Även om en galen diamant från 1975 är en höjdare.
              Juwel har ju sålt en himla massa nya akvarium i hela jäkla Europa de senaste åren. Dom är väl bra och välbyggda men har en hel del i övrigt att önska, som då justerbara fötter under möbeln. Skall tänka på det, haka gärna på...

              Kommentar

              • Robbs
                • December 2009
                • 242

                #8
                Ursprungligen postat av Björn J.
                Siamensis är väl ett självklart var i alla akvarier med växtrer i. Jag har ett stim på åtta små, som växt en cm sedan jag köpte dem i november, och tre jättar, överlevare från gamla akvariet. Dessa är stimfiskar, och blir rikigt underhållande när de stimmar, dessvärre blir de ju ganska stora redan efter två år.

                Alla akavrister har ju olika favoritfiskar. Men i ett 180 Trigon skulle du ju kunna ha ett par av någon lugn mellanstor cilklid. Skalarer är ju väldigt traditionella, kan ju göra sig bra där. Hantlar och nyckelhålsciklider gillar jag, jag har just nu tre stora hantlar, en hane och två honor. Flaggcikliden är ju också trevlig, äter dessutom upp andmat om man får in sådant ogräs. Sedan finns det ju massvis med dvärgciklider och små ciklider.... Allt efter tycke och smak. Jag har två par blå fjärilciklid, som egentligen skulle ha fått stanna kvar i det lilla akvariet. Nästan alla ciklider ser ju små tetror som ett nyttigt proteintillskott till torrfodret. Särskilt är kombinationen skalarer samt neon- och kardinaltetror minst sagt "riskfylld" men kan fungera, sägs det.... Tro det om du vill.
                Jag har rätt stora colombiatetra tillsammans med hantlarna, dom kommer överens, men är litet bleka dom vill väl ha mer skugga, kan tänkas, än vad jag just nu erbjuder.

                Hela Asien är ju fylld med trevliga fiskar också, och Australien, därifrån flera regnbågsfiskar kommer ifrån.
                De afrikanska cikliderna från de stora sjöarna kanske inte är aktuellt då du vill ha en del växter?
                Tilapior är väl lika vanliga i mataffärernas frysdiskar som hos zoohandlarna...?
                Jag hade Tilapia mocanbiqua en gång, sådana skaffar jag aldrig mer, tja kanske som lunch då, men inte i akvariet!

                På botten kan du ju ha pansarmalar, 5-6 stycken, om du stödmatar med sjunkande fodertabletter. Om du har dvärgciklider på botten kanske man skall undvika pansarmalar (corydoras) då de konkurrerar om maten. Jag har haft en del stora malar, plecosar, grenmalar, banjomalar, men har tröttnat på sådana. Grenmalarna är ju iofs väldigt fina.
                Istället för tetror kan du ha rasboror, kilfläcksrasboran är en traditionell, men pigg och livlig fisk som inte har så stora anspråk. Brukar sällan drabbas av sjukdomar och kan bli fem-sex år. Den håller sig nära vattenytan, och kanske 10-15 cm nedåt.
                Praktbotior är ju trevliga också, äter oinbjudna snäckor, det är en stimfisk! Men kostar väl 70-80 kr styck, blir ju dyrt med ett stim om tio ex.

                Det skrivs en del om olika räkor, jag har väl haft sådana någon gång, men har väl inget genuint intresse förutom om fredagskvällarna för färska räkor på rostat bröd med majonäs och ett gott vitt vin till... Sniglar och snäckor ratar jag gärna också, ävensom dessa kan göra nytta.

                Elgrejer köper man hos elfirman, Claes & Co, Feltema eller på tyska byggvarudöretagen, Hornhaus. Dessvärre har ju Juwel en egen standard för lysrör, jag vet inte riktigt, men det verkar som om dom är ensamma om den udda storleken, fela mig om jag har rätt!
                Man skall göra det lätt för sig, inte krångla till det. Juwels inbygd "allting" är väldigt smidigt, om än med det besväret att man får göra rent filtermaterialet oftare än i ett ytterfilter. Å andra sidan är det enklare att lyfta ur Juwels filterkassetter.... Ja i vanligt rektangulärt akvarium. I Trigon hamnar ju filtret längst in i hörnet och blir ju svårare att nå, en klar nackdel.

                Det finns en uppsjö av små rara vattenväxter jag aldrig lyckats med, än mindre lagt deras namn på minnet, dessa kräver väl i mångt och mycket co2-gödning.
                Annars blir det mycket fiskar, växter och tillbehör som jag erfarenhetsmässigt vet funkar, det kan ju vara farligt att prova något nytt... Jag köper sällan dyra fiskar eller växter, har ju visserligen haft en "diskusperiod" men tyckte väl att diskusarna var rätt tråkiga, och var tvungen att ha ett stim med stora dolkstygnstetror som "framskrämmare" alltså några fiskar som signalerade att "kusten är klar" så att diskusarna vågade sig fram.
                Nu blev det mycket som jag vill svara långt på men vi tar det lite kortare. Tror vi skulle setts istället så vi kunde pratat om alla idéer

                I mitt 250l hade jag just scalarer och neon tetror.
                Tyckte dom stimmade bra båda grupperna. Scalarerna stimmade bra när dom var ute på jakt och neonerna stimmade pågrund av jakten.
                Hade även ett lekpar med fjärilsciklider som hade riktigt fina färger.
                Jag hade även körsbärsräkor som klarade sig väldigt bra med tanke på scalarerna. Förmodligen för att dom förökade sig hela tiden.
                Gillar faktiskt räkor, tycker om att sitta med näsan i glaset och titta hur dom rensar blad och deras ungar som knappt går att hitta.
                Även den röda färgen om man köper ordentliga räkor som syns tydligt på grenar och växter.

                Har fått för mig att malar smutsar ner betydligt mer än dom gör nytta?
                Kanske pågrund av att man matar dom för mycket.
                har dålig koll på fiskar över lag, ska lusläsa nätet och komma fram till vad jag vill ha.
                Rasboror gillar jag men vill inte att några andra fiskar ska föröka äta upp dom. Vet inte vad jag kommer ha för större fisk.
                Iof kommer det bli gott om växter och grenar som dom kan gömma sig runt.

                Sen är det det här med hur många av varje.
                Man kan ju läsa här hur stort akvariet helst ska vara för olika arter men inte hur många man kan ha tillsammans.
                T ex rasbotian, hur många trivs i ett 190l? Och jag har sett exemplar som är väldigt stora.
                tyvärr är detta akvariet i minsta laget men jag fick ta vad som fick plats i huset och vad ekonomin tillåter just nu.
                Iof hade ett 1000liters passat bra i källaren

                discusar har jag aldrig tyckt passar mig. Visst är dom fina att titta på men det händer inte mycket. Kanske om man har ett rejält akvarium runt 750l så det blir lite mer ”simyta”.

                Om jag bytar armatur tillverkar jag förmodligen något eget. Jobbar med maskinbearbetning/svetsning/mekanik och gillar projekt.
                The Flyfishing Man
                Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                Kommentar

                • Robbs
                  • December 2009
                  • 242

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björn J.
                  Humm, brandsläckare...
                  Jag minns de akvarister som hade en dunk med jäst och potäter, och en slang ned i akvariet, eller om slangen leddes någon annastans...?

                  -Så du tror att sodastremvarianten är för liten till 350 liter?

                  Juwel har ju både för- och nackdelar, en nackdel är att fötterna under möbeln inte går att justera. Jag tänkte mig nån konstruktion med en sådan där mutter med hulligar som fäster i träfiberplattor, i möbelns bottenplatta, sedan en M10 maskinskruv som på något sätt fästes i "pucken" som utgör foten. Men det stannade vid en tanke, som tur var, kanske.

                  Som jag kanske skrev, så sitter ju pumpen längst in i hörnet i trigonkaren, bra att den är ur vägen, mer simmutrymme för fiskarna, men svår att komma åt, då man dessutom vanligtvis placerar ett hörnakvarium, i just ett hörne. Här går jag från den ena själklarheten till den andra...
                  Jag pallar inte att nå den, utan måste ställa fram en enklare sittmöbel, en pall... att stå på för att nå in i hörnet.

                  Många plastlock att lyfta på, jag har väl ett mer i 350 än vad du har i 190.
                  Svårt att dra elkablarna till belysning och doppvärmaren, alltså om akvariet redan står på plats i hörnet.
                  Jag har en extra förlängningssladd liggnades från min "elcentral" som ligger i det vänstra skåpet ut på vänsterkanten så att jag lätt kan sätta in en extra Fluval inerfilter. Jag har även eluttaget på väggen till vänster. Har en ekplanka med stort antal enkla jordade eluttag från det gamla akvariet, som ligger i vänsterskåpet. Har satt dessa eluttag så att timrarna får plats intill varandra, vilket dom inte gör i färdigköpta lister med flera eluttag. Möjlien skulle en jordfelsbrytare eller helst personskyddsautomat kopplas innan allt, särskilt innan doppvärmaren, då jag för längesedan fått mig en ordentlig kyss då jag hade en doppvärmare med spricka i glaset för en del år sedan.

                  Den välvda frontrutan ger ju en del optiska effekter, den har en förstorande verkan, kanske är det så att akvarister har samma uppfattning av fiskarnas storlek som sportfiskare har... "Diskusar blir stora som dasslock och tigerbarberna är minst 20 cm långa..."
                  Stora algmagneter funkar dåligt på den välvda rutan, då de har svårt att bottna i den konkava ytan på insidan, små algmagneter har för klen magnet, glaset är så tjockt att magnetismen inte räcker till. Sedan skall man nog egentligen inte ha algmagneter, risken att det fastnar magnetisk eller ickemagnetsik sand i den inre magneten är för stor.

                  Sedan är jag lätt tveksam till LED-belysningen, hade gärna fördubblat rören, det finns nu liksom ingen plats till extra LED-rör. Jag har ju haft minst två liter vatten till tillförd elektrisk effekt i watt innan. Vet inte hur många candela det blev i ljussyrka, men även om dessa lysdiodsrör lyser bra, känns det för litet,
                  Referensen är ett 375 liters LLI akvarium jag satte upp på en arbetsplats med 3 x 500 watt byggstrålkastare med halogenrör, där växte det väldigt bra..! och jag betalade inte elräkningen. Avdunstningen var väl 15-20 liter per dygn.

                  Jag limmade i Juwels bakgrund, "Stone clay" på baksidorna. Det gick åt ungefär 2,5 stycken. Dom är spontade så det gäller att tänka innan man sågar.
                  Jag fasade dessa i den ändan som veter mot frontglaset. Här klämde jag in javamossa och javaormbunke.
                  Juwel är ordentliga och skickade med bågfilsblad att såga inredningen med, men jag sågade upp mina i bandsågen.
                  Bandsågar är bra! I den har jag även skurit till egna filterkuber av en filtermatta från Hornbach. På samma tyska byggvaruhus köptes även torvblock, även detta bearbetades i bandsågen till skivor som passe i filterbehållaren, men jag har inte lyckat sänka pH värdet. VA-verkat buffrar rätt kraftigt, det får bli omvänd osmos för att få bukt med vattnet, då får man ut enbart H2O, inget annat. Akvariet och skåpet köptes inte på Hornbach, även om den firman var någon hundralapp billigare, jag gynnade istället den lokala "fiskaffären".

                  Funktionen av Juwels innerfilter har jag ännu inte lyckats förstå fullständigt (har haft ett Lido i sju år), vad jag förstått är det två insug, ett långt ned på sidan och en ytvattenavrinning. Med en snabb och en långsam cirkulation. Men var jag märkt i Trigon och i Lido är att mellanväggen bredvid själva pumpen har en öppning i vilken ofiltrerat vatten kan rinna direkt fram rill pumpen, eller möjligen fortsätter detta nedåt mot den lågngsamma cirkulationen? Juwel skckar ju alltid med CD-skivor, men jag har inte lyckats läsa dessa i Mac, ej heller i min gamla dator med Windows 3.1 och Dos... Kanske skulle köpt en ny dator.... Surfar och skriver mest här på en Ipad, med felstavningsprogram...

                  Vi kanske skulle starta en ny tråd "Vi som har Juwel" eller "Shine on You Crazy Juwel"... Även om en galen diamant från 1975 är en höjdare.
                  Juwel har ju sålt en himla massa nya akvarium i hela jäkla Europa de senaste åren. Dom är väl bra och välbyggda men har en hel del i övrigt att önska, som då justerbara fötter under möbeln. Skall tänka på det, haka gärna på...
                  Ja en brandsläckare för kolsyra blir perfekt,räcker längre och kostar inte mycket att fylla.
                  sodaflaskan kan räcka om man inte har för mycket växter/ljus/näring. Räcker säkerligen några veckor.

                  Jag funderade med på att tillverka fötter till bänken men jag tycker bänken är lite klen. Och det hade nog fått vara ganska många fötter.
                  Kommer börja på projektet imorgon om butikerna är öppna.
                  Såfall blir det flytspacklat imorgon.

                  Tyvärr har jag inte jordade uttag det rummet men man kan väl kanske sätta dit en jordfelsbrytare i uttaget?
                  vet inte om det kan strula som på terrassvärmare. Hade problem att den löste när värmarna startade vilket var vanligt enl elektrikern.

                  Funderade med på detta med det välvda glaset och algborttagning. Det får bli en skrapa.
                  Filtrer sitter/satt iaf i hörnan. Tror inte det är nåt problem, inte ofta de ska rengöras och jag är ganska lång.
                  Såg med att där var insug både nere och uppe. Har inte luskat vidare i detta än.
                  Vet inte om det är positivt eller negativt med den förstorande effekten. Kanske blir lite förvrängd bild?

                  Ledbelysning har jag ingen koll på men 1500w till 375 liter lär ju räcka. Haha.

                  Har för mig att jag använde juwels bakgrund till ett annat akvarium. Var helt ok och bättre pris.
                  Fast jag vet inte än om jag är för snål för ett back2nature eller om jag ska ha det. Iof kan det inte gå för djupt in i karet. Då försvinner så mycket yta.

                  Ja en bandsåg hade varit nåt. Har iaf en på arbetet. Tyvärr är min verkstad lite trång just nu med projekt som bilar,mc och alla maskiner/verktyg.


                  Ja det kanske hade varit nåt med en grupp för juwel eller hörnakvarium. För att bolla idéer och liknande.
                  Jag gillar att läsa om ombyggnationer och förbättringar.

                  Nu är det snart dags för fyrverkeri och den 6 dagars gamla bebisen sover. Får ta en öl och titta över byn.

                  Gott nytt år på er.
                  The Flyfishing Man
                  Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                  Kommentar

                  • Robbs
                    • December 2009
                    • 242

                    #10
                    Puh, blev visst långa texter i denna tråden. Undra om någon annan än vi orkar läsa
                    kommer iaf bilder och uppdatering så fort jag fått handlat vad jag behöver.
                    The Flyfishing Man
                    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      #11
                      Jodå jag orkar läsa..en ”Juwelklubb” skulle nog bli rätt stor, jag har två, men kanske en bra tråd att bolla eventuella problem, förbättringar osv i.? I mitt 350 liter Rio har jag co2 från sodastream. När man snålar räcker det precis i tre veckor.(dropcheckern är inte riktigt grön) Rusta är absolut billigaste jag hittat för byte av flaska. Men vill man satsa på växter med allt vad det innebär är ju en större flaska att föredra. Men man klarar sig bra utan också om man väljer växter för det och då behöver man inte brassa på med ljuset och ” elda för kråkorna” Dagens belysningsmöjligheter är annorlunda än gårdagens glödlampor och t8 rör. Eller hur?! Dvs man får anpassa lite.
                      Måttligt ljus, ingen Co2 och försiktig gödning till ”rätt” sorts växter blir ofta lättskött som sagt.
                      Men pansarmalar är ju så rara, finns så många olika och lite varierande storlekar. Inte smutsar de ner så mkt heller tycker jag
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Jordfelsbrytare:
                        Skall försöka att hålla texten kort.
                        Det är en vanlig missuppfattning att jordfelsbrytaren är inkopplad till eluttagets skyddsjord, det låter ju så på namnet.
                        MEN, det är den inte!

                        Jordfelsbrytaren är en elektronisk krets som känner av skillnaden i inkommande ström och utgående ström mellan fasen och nollan, om där finns liten skillnad så bryter den strömmen snabbare än omedelbart! Alltså om du har en trasig doppvärmare, där det "läcker ut" ström i vattnet och du stoppar ner armen i akvariet leds då en elektrisk ström genom vattnet. armen, passerar hjärtats retledningscentrum, vidare genom kroppen och golvet och mot en lägre potential. Jorden, skyddsjorden, den gul/gröna kabeln är inte alls inblandad i detta!
                        När jordfelsbrytaren känner av denna läcka så bryter den på någon enstaka mikrosekund, innan du känner något eller du får hjärtarytmi. Personskyddautomaten funkar på samma sätt, men är ännu snabbare.

                        Man kan alltså ansluta en jordfelsbrytare efter ett vanlig ojordat eluttag.
                        Utomhusanpassad jordfelsbrytare som löser ut vid 30 mA och bryter strömmen inom 30 ms. Brytaren har nollspänningsutlösare samt test-/återhämtningsknapp, o...

                        Men i ett akvarium skulle jag nog bara ha den inkopplad till doppvärmaren, mindre bra om belysning och pumpen stannar av misstag.

                        Nu var kanske en trasig doppvärmare ett mindre bra exempel, då en jordfelsbrytare troligtvis bryter innan du vidrör akvariet, eftersom vattnet och akvariet i sig samt den bänken det står på kanske leder bort strömmen innan du hinner dit.

                        Nu kan du sluta läsa om texten blir för lång...

                        Jag har permanent inkopplade jordfelsbrytare i hemmet, i badrum, verkstad, garage, köket samt uttagen på husets utsida. Men INTE till kylskåp och frys. Blir dumt om jordfelsbrytaren löser ut av blixtnedslag etc (det händer) om man inte är hemma, då förstörs ju alla infrysta mygglarverna, oxfilén och all hummer som ligger där....

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rufus
                          Jodå jag orkar läsa..en ”Juwelklubb” skulle nog bli rätt stor, jag har två, men kanske en bra tråd att bolla eventuella problem, förbättringar osv i.? I mitt 350 liter Rio har jag co2 från sodastream. När man snålar räcker det precis i tre veckor.(dropcheckern är inte riktigt grön) Rusta är absolut billigaste jag hittat för byte av flaska. Men vill man satsa på växter med allt vad det innebär är ju en större flaska att föredra. Men man klarar sig bra utan också om man väljer växter för det och då behöver man inte brassa på med ljuset och ” elda för kråkorna” Dagens belysningsmöjligheter är annorlunda än gårdagens glödlampor och t8 rör. Eller hur?! Dvs man får anpassa lite.
                          Måttligt ljus, ingen Co2 och försiktig gödning till ”rätt” sorts växter blir ofta lättskött som sagt.
                          Men pansarmalar är ju så rara, finns så många olika och lite varierande storlekar. Inte smutsar de ner så mkt heller tycker jag

                          Juweltråd... ja skall fundera litet till på det.
                          Ja Rusta är billigast på sodastrembyte, men jag byter på Ööb. Jag anser att Rusta är en så himla tråkig affär, som bara säljer en massa krimskrams.
                          Som jag skrev tidigare, så har jag i mångt och mycket planterat sådant som jag vet funkar, i huvudsak olika svärdsplantor, två olika vallesnerior, två eller möjligen tre olika cryptocoryner, en Hygrophila, vattenpest (som inte tycks växa något alls) en rotala som också ser vissen ut.... Samt näckrosor som är på gång, men de är långsamma i starten.
                          Ja så då "grönt från Java", ormbunke och mossan.

                          Jag har nu Juwels medskickade lysdiodsrör, nature och day, två av varje, men är osäker på om natureröret ger rätt sorts ljus, men dom får sitta kvar.
                          Hela akvariet drog igår mellan 0,3 och 0,4 ampere. bara lysrörsrampen till mitt gamla akvarium med nio lysrör drog omkring 3 A.
                          Men det går nog inte att jämföra rättvist, då jag inte vet ljusflödet i varesig det gamla eller nya akvariet. Hursomhelst så blir elräkningen billigare.
                          Lysarörstiden är förbi, i mitt 125 Lido sitter det fortfarande lysrör med reflektorer, men när dom är slut blir det LED även där, och då kanske det finns bättre LED med färgspektra för växterna.

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            #14
                            Måste säga att jag verkligen uppskattar er diskussion. Älskar att läsa långa funderingar!

                            Tyvärr kan jag inte hänga på i en Juweltråd för trots 7 kar igång så har jag inget Juwel där här gången.Hade ett gammal för sisådär 10 år sen, det sprang läck i en fog en natt och både ancistusyngel och finfina corydoras lekresultat sket sig totalt trots evakuering. Små syrebehövande klarade inte flytten till supertrång litet med dålig pump. Som väl är vet jag bättre nu, om olyckan skulle visa sitt gräsliga ansikte.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Robbs
                              • December 2009
                              • 242

                              #15
                              Ursprungligen postat av Rufus
                              Jodå jag orkar läsa..en ”Juwelklubb” skulle nog bli rätt stor, jag har två, men kanske en bra tråd att bolla eventuella problem, förbättringar osv i.? I mitt 350 liter Rio har jag co2 från sodastream. När man snålar räcker det precis i tre veckor.(dropcheckern är inte riktigt grön) Rusta är absolut billigaste jag hittat för byte av flaska. Men vill man satsa på växter med allt vad det innebär är ju en större flaska att föredra. Men man klarar sig bra utan också om man väljer växter för det och då behöver man inte brassa på med ljuset och ” elda för kråkorna” Dagens belysningsmöjligheter är annorlunda än gårdagens glödlampor och t8 rör. Eller hur?! Dvs man får anpassa lite.
                              Måttligt ljus, ingen Co2 och försiktig gödning till ”rätt” sorts växter blir ofta lättskött som sagt.
                              Men pansarmalar är ju så rara, finns så många olika och lite varierande storlekar. Inte smutsar de ner så mkt heller tycker jag
                              Byta flaska var tredje vecka är iof helt ok men med mitt minne lär jag ha glömt bort att köpa en ny/byta flaska med grönt vatten som följd antagligen

                              jag är mer och mer inne på ett lättskött akvarie. Finns många växter som fungerar ändå. Tycker bara det är synd att växterna blir lite klenare och inte lika täta som jag hade med co2. Kanske är jag som gjort fel innan.

                              Pansar malar gillar jag och dom blir inte så stora. Tänkte mer på liknande l021 som man brukar se i många akvarium. Kan inte namnen på dom. Dom flesta matar nog lite för mycket så att malen struntar i algerna kanske.?

                              Tycker siameserna funkar bra och är ganska livliga. Dom jag hade stimmade ganska bra med.

                              Nu håller jag på med formen till gjutningen.
                              Alla butiker är stängda idag så det bör inte mycket mer.
                              The Flyfishing Man
                              Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...