5 år sedan haveri. Hörnkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #46
    När vi i GAF byggt inredningar och målat samt plastat dessa testades nästan alltid akvarierna med billiga fiskar, guppy, som fick gå nån vecka i det nya akvariet, om dom överlevde var det fritt fram att inreda på allvar och plantera, samt då sätta akvariet i drift i det hemmet där det skulle stå.

    Flytande rötter är besvärligt... Jag har lagt sådana i en stor spann och en sten eller annan tyngd ovanpå, och hällt på vatten, jag har en rot som är totalt fel, den tar inte åt sig vattnet, misstänker skarpt att det inte är mangrove, låg i många år i ett terrarium, men nu i en hylla i förrådet...

    Lika bra att köpa en LED-armatur med en gång. Kolla på Juwels hemsida. http://www.juwel-aquarium.de/Produkt...D-Beleuchtung/
    Men det finns ju andra också, kolla om det finns LED-rör som går på 230V och passar direkt i lysrörshållarna och har "juwellängd" och då om det finns sådana i rätt färgspektra, dagsljus.

    Dessa http://www.aquaristikshop.com/aquari...hwater/628500/ finns hos Hornbach, verkar lovande, men har inga själv och har inte hört någon erfarenhet från andra.

    Kommentar

    • Robbs
      • December 2009
      • 242

      #47
      Ursprungligen postat av Björn J.
      När vi i GAF byggt inredningar och målat samt plastat dessa testades nästan alltid akvarierna med billiga fiskar, guppy, som fick gå nån vecka i det nya akvariet, om dom överlevde var det fritt fram att inreda på allvar och plantera, samt då sätta akvariet i drift i det hemmet där det skulle stå.

      Flytande rötter är besvärligt... Jag har lagt sådana i en stor spann och en sten eller annan tyngd ovanpå, och hällt på vatten, jag har en rot som är totalt fel, den tar inte åt sig vattnet, misstänker skarpt att det inte är mangrove, låg i många år i ett terrarium, men nu i en hylla i förrådet...

      Lika bra att köpa en LED-armatur med en gång. Kolla på Juwels hemsida. http://www.juwel-aquarium.de/Produkt...D-Beleuchtung/
      Men det finns ju andra också, kolla om det finns LED-rör som går på 230V och passar direkt i lysrörshållarna och har "juwellängd" och då om det finns sådana i rätt färgspektra, dagsljus.

      Dessa http://www.aquaristikshop.com/aquari...hwater/628500/ finns hos Hornbach, verkar lovande, men har inga själv och har inte hört någon erfarenhet från andra.
      Det verkar inte vara giftigt. Lusläst överallt om färgen/lacken. Fick 5 st glastetror av en kollega som förbereder för flytt. Dom verkar trivas och har varit i akvariet sedan 3 dagar tillbaka.
      Rötterna fick några stenar från trädgården som sänken. Får rätta till rötterna när dom inte flyter längre.

      Jo led får det bli i framtiden, nu fick jag ett bra pris på rör och reflektor så jag satt i det och hoppas att växterna tar sig.
      Har inte planterat så krävande växter nu eftersom att jag varken har bra ljus eller co2 än.

      The Flyfishing Man
      Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

      Kommentar

      • Robbs
        • December 2009
        • 242

        #48
        Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 384,7 KB
ID: 2378051 Såhär ser det ut just nu. Blev inte nöjd med bakgrunden och hoppas på att den ska täckas utav växterna i framtiden.
        Rötterna har som ni ser stenar på sig så att dom stannar nere för tillfället eftersom 1 vecka inte räckte. Dessa ska inte ligga riktigt som dom gör just nu.
        Blev plantor från dom närmsta butikerna, blandat snabbväxande och långsamtväxande.
        Många växter man inte ser just nu vid rötter och bakom.
        5 St glastetror fick flytta in. Dessa lär nog få flytta in i dotterns akvarie i framtiden.
        Nya rör och reflektorer sitter i. Tyvärr gamla rampen med 2x18w.
        Nu låter jag detta vara ett tag innan jag mixtrar vidare.
        The Flyfishing Man
        Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

        Kommentar

        • Robbs
          • December 2009
          • 242

          #49
          Jag är sugen på ottosar... Hur många kan passa i detta karet?
          Även tips på ett fint stim.
          Och ett par större fiskar. Gillar fjärilarna som jag även haft förr.
          Kom gärna med tips vad som passar med ottosarna.
          The Flyfishing Man
          Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #50
            Följer denna tråd med stort intresse, ska själv sätta igång ett hörnkar på 230 lit så fort jag vet att det håller tätt. Annars får jag silicona om...

            Jag har ett stim på 6 Otto i mitt 260lit juwel vision. Superroliga och duktiga små firrar!! De går ihop med 6 Corydoras, 2 fjärilar och ett stim med 15 blodfenstetra. Galet vackra firrar!! Har även 3st påfågelsgoby och 2st Vanliga grå gobys (minns inte sorten).

            Har även massa små räkor av blandade sorter och 5 Amanoräkor som städpatrull
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2879

              #51
              Ottosar kan vara lite känsliga och akvariet bör vara hyggligt incyklat innan man släpper i dessa. Ingen "förstafisk" i ett nytt akvarium alltså.

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #52
                Oj, då hade jag nog tur för de var de första fiskar jag släppte i mitt när det var nystartat. Men bra att veta, då ska jag inte börja med dem i det nya projektet jag håller på med.
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • Robbs
                  • December 2009
                  • 242

                  #53
                  Ursprungligen postat av Torreador
                  Följer denna tråd med stort intresse, ska själv sätta igång ett hörnkar på 230 lit så fort jag vet att det håller tätt. Annars får jag silicona om...

                  Jag har ett stim på 6 Otto i mitt 260lit juwel vision. Superroliga och duktiga små firrar!! De går ihop med 6 Corydoras, 2 fjärilar och ett stim med 15 blodfenstetra. Galet vackra firrar!! Har även 3st påfågelsgoby och 2st Vanliga grå gobys (minns inte sorten).

                  Har även massa små räkor av blandade sorter och 5 Amanoräkor som städpatrull
                  Jaså, kul att nån tittar in
                  ja ottosarna verkar ganska livliga och att dom stimmar lite är ju trevligt.
                  Räkor har jag haft fundering på men mina raster är lite väl grova. Får bli amano såfall.
                  The Flyfishing Man
                  Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                  Kommentar

                  • Robbs
                    • December 2009
                    • 242

                    #54
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Ottosar kan vara lite känsliga och akvariet bör vara hyggligt incyklat innan man släpper i dessa. Ingen "förstafisk" i ett nytt akvarium alltså.
                    Jo jag har läst det.
                    Men hur länge ska man köra som jag har det nu med 5 tetror?
                    Vågar man köpa 5 st direkt eller man ska börja med två och fylla på?
                    Har inte matat nåt än, tänkte vänta med vattenbyte nån vecka också.
                    Kan jag lägga i 2st ottosar efter en vecka om värdena är bra och 2 till veckan efter?
                    The Flyfishing Man
                    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                    Kommentar

                    • Torreador
                      • April 2010
                      • 523

                      #55
                      Jag har för mig att Ottosarna ska vara minst 7st?
                      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                      www.bondmoran.nu

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #56
                        Ja bakgrunden är ju homogent grå, litet meleingar i svart och brunt hade kanske gett den litet mer liv. Men nu är der som der är...
                        Skaffa javamossa, den kan färsta på bakgrunden, och för övrigt tror jag du får en brun algbeläggnig på bakrunden om några dagar, det fick jag.
                        Lyft växterna litet, man skall se det översta på rottrådarna ovanför sanden, vid behov säkra med en sten så svärdsplantan inte släpper bottenfästet.
                        Nästa vecka kan du sätta in ett mindre stim med siamensisar, det är aldrig fel att ha sådana då algerna kommer igång.

                        Kommentar

                        • Robbs
                          • December 2009
                          • 242

                          #57
                          Ursprungligen postat av Björn J.
                          Ja bakgrunden är ju homogent grå, litet meleingar i svart och brunt hade kanske gett den litet mer liv. Men nu är der som der är...
                          Skaffa javamossa, den kan färsta på bakgrunden, och för övrigt tror jag du får en brun algbeläggnig på bakrunden om några dagar, det fick jag.
                          Lyft växterna litet, man skall se det översta på rottrådarna ovanför sanden, vid behov säkra med en sten så svärdsplantan inte släpper bottenfästet.
                          Nästa vecka kan du sätta in ett mindre stim med siamensisar, det är aldrig fel att ha sådana då algerna kommer igång.
                          Jo det skulle vara lite fler färger. Såg ut att vara det innan allt torkade men det blev mörkt alltihop.
                          Tror du mossan fäster fast det är lack som är blank?
                          Har satt en anubias i bakkanten mellan några stenar i bakgrunden som inte kommer någonstans. Undrar om den kan växa fast med?

                          jo jag vet att rötterna skulle varit längre upp men dom var så himla korta så då får jag lägga växten på sanden med en sten över.

                          Tror att jag ändrat mig om siameserna. Blir nog Ottos istället. Om dom inte tar algerna som uppkommer blir de definitivt siameser.
                          The Flyfishing Man
                          Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                          Kommentar

                          • Robbs
                            • December 2009
                            • 242

                            #58
                            Ursprungligen postat av Torreador
                            Jag har för mig att Ottosarna ska vara minst 7st?
                            Vet att det är en stimmfisk men inte hur många man ska ha?
                            Tycker 7 st blir lite mycket i 190l kanske.
                            The Flyfishing Man
                            Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                            Kommentar

                            • Torreador
                              • April 2010
                              • 523

                              #59
                              Jag har för mig att jag fick rådet att ha minst 7 st. Jag har iof 6 eftersom jag förlorade en när jag möblerade om i karet och tappade en sten på stackaren :-(
                              Men 7 tror jag inte är något problem i ett 190 lit. Men jag är ingen expert! De är ju små rackare.
                              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                              www.bondmoran.nu

                              Kommentar

                              • Torreador
                                • April 2010
                                • 523

                                #60
                                Appropå alger så äter de inte svarta alger, men det kanske du vet?
                                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                                www.bondmoran.nu

                                Kommentar

                                Arbetssätt...