5 år sedan haveri. Hörnkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbs
    • December 2009
    • 242

    #31
    Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 921,7 KB
ID: 2377111
    The Flyfishing Man
    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #32
      Bra att hon testar hållfasheten.. Har en liten terriermix själv. Belysningen blir det Juwels Helialux? Jag skulle gärna byta ut iallafall en av ramperna med en controller till. Men mina fungerar och så länge de gör det så får de vara kvar.
      // Annicka

      Kommentar

      • Robbs
        • December 2009
        • 242

        #33
        Ursprungligen postat av Rufus
        Bra att hon testar hållfasheten.. Har en liten terriermix själv. Belysningen blir det Juwels Helialux? Jag skulle gärna byta ut iallafall en av ramperna med en controller till. Men mina fungerar och så länge de gör det så får de vara kvar.
        Haha javisst. Hon är faktiskt ganska lugn, hemma iaf.
        Läste innan vi skaffade henne att dom brukar vara stimmiga. Blir väl som man lär.
        Råttor är hon duktig på. I stallet har hon tagit rejäla råttor:/

        jag blir mer och mer sugen på led. Kanske inte just helialux. Hittade en annan modell på datorn innan som förmodligen går att bygga
        in.
        Har inte läst färdigt om led än. Vet inte hur bra det funkar för växterna.
        Nu original sitter det 2st 18w. Inte mycket att hurra för tyvärr.
        The Flyfishing Man
        Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #34
          Grattis till den lilla nya blivande akvaristen! Och jag håller med dig om att ett kar till 4åringen vore en ytterst bra idé. Den här julen hemma hos oss har verkligen gått i akvariernas anda. Så min tre kottar, 12, 8 och 5 år har alla fått varsitt kar med tillhörande Akvarielagerresa och shopping. 5åringen är såpass biten att hon redan har planen färdig för nästa kar. Dom sköter själva matningen varje dag och håller på att lära sig att fixa vattenbyten med slang. Under min övervakning alltså.

          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #35
            Ursprungligen postat av Robbs
            Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 921,7 KB
ID: 2377111
            Å så fin liten råttjägare ni har!! Älskar terrier, hade en Border tidigare och innan dess växt upp med en Welsh terrier. Numera är det storpudel som gäller, hon fyller 11 den 19e här. Dom blir verkligen vad man gör dom till, dom där jyckarna, det är sant. Jag får medge att jag på sätt och vis saknar terrierpsyket men livet är sjukt mycket enklare med pudel, dom är ju cirkushundar av en anledning liksom.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Robbs
              • December 2009
              • 242

              #36
              Ursprungligen postat av miiaoo

              Å så fin liten råttjägare ni har!! Älskar terrier, hade en Border tidigare och innan dess växt upp med en Welsh terrier. Numera är det storpudel som gäller, hon fyller 11 den 19e här. Dom blir verkligen vad man gör dom till, dom där jyckarna, det är sant. Jag får medge att jag på sätt och vis saknar terrierpsyket men livet är sjukt mycket enklare med pudel, dom är ju cirkushundar av en anledning liksom.
              Storpudel är fina, min mamma var inne på det spåret ett tag.
              Jo det blev lite skillnad att gå från 60kg engelsk bullmastiff till en liten terrier Men det är enklare att ta med och ungarna leker så fint med henne och hon älskar att busa med barnen. Dottern har lärt henna att klättra upp i kojan vi byggt och åka rutschkanan ner igen i somras.

              Nu blir det hornbach igen för att handla delar och prova tillverka en bakgrund. Får se hur detta kommer bli.
              The Flyfishing Man
              Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #37
                Jag hart en 30kg schäfertik, eller mer korrekt "Tysk schäferhund". Hon är bra på att hitta borttappade saker, bortsprungna barn i skogen, vakta fastigheter, eller enskilda "objekt". Väldigt intresserad av simning och bollsporter. Hon visar väl inte direkt några större intressen för akvarierna, men slickar gärna i sig utspillt torrfoder. Jo hon gillar kombibilar också.

                Kommentar

                • Robbs
                  • December 2009
                  • 242

                  #38
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 228,1 KB
ID: 2377317 Kan säga att tillverka bakgrund inte riktigt är min grej. Ska försöka få dit lite mer stenar sen testar jag lägga på fix för att se hur det ser ut.
                  I värsta fall får det bli solfilm...

                  Vet att folk använder epolan-v som lack men jag kan inte hitta någon hemmavid.
                  Hittad den annan sort på bauhaus.
                  Beckers EPX-V , någon som har testat eller vet om det funkar?

                  En bild på bakgrunden som den ser ut just nu.
                  The Flyfishing Man
                  Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #39
                    Kan nog bli bra med litet struktur på de släta ytorna.

                    Kommentar

                    • Robbs
                      • December 2009
                      • 242

                      #40
                      Ursprungligen postat av Björn J.
                      Kan nog bli bra med litet struktur på de släta ytorna.
                      Jag testar så får jag se om jag kan nöja mig. Kommer många växter och rötter så man ser nog inte bakgrunden så mycket när det väl växt upp ändå.

                      Har fortfarande problem med att få tag i rätt lack. Hittar några 2k golvlacker. Googlar för fullt.

                      Har gjort två stycken insug som är 40mm st. Räcker det tro? Ska skära till filtermatta och lägga i hela hörnan. Pumphuvudet tänkte jag bara lägga löst på detta och slang till utblåset. Med någon vinkel som går att justera.
                      The Flyfishing Man
                      Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2881

                        #41
                        Ursprungligen postat av Robbs

                        Jag testar så får jag se om jag kan nöja mig. Kommer många växter och rötter så man ser nog inte bakgrunden så mycket när det väl växt upp ändå.

                        Har fortfarande problem med att få tag i rätt lack. Hittar några 2k golvlacker. Googlar för fullt.

                        Har gjort två stycken insug som är 40mm st. Räcker det tro? Ska skära till filtermatta och lägga i hela hörnan. Pumphuvudet tänkte jag bara lägga löst på detta och slang till utblåset. Med någon vinkel som går att justera.
                        Att bakgrunden inte syns blir ofta resultatet ifall man har flyt med växterna, då undrar man varför man jobbade sig med detta. Ofta blir det nog en inredningsdetalj som tar plats men inte syns :-)

                        Kommentar

                        • Robbs
                          • December 2009
                          • 242

                          #42
                          Ursprungligen postat av Sleaper

                          Att bakgrunden inte syns blir ofta resultatet ifall man har flyt med växterna, då undrar man varför man jobbade sig med detta. Ofta blir det nog en inredningsdetalj som tar plats men inte syns :-)
                          Lär väl bli så =) Tror inte jag kommer lägga så mycket mer tid med bakgrunden. Ska ringa runt och jaga lack. Ingen zoobutik i närheten har lack heller. Vill ju ha det i handen nu så jag kan bli klar...
                          The Flyfishing Man
                          Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #43
                            I GAF använde vi Internationals eller Hempels båtlacker, tvåkomponents.
                            Jag skulle kunna tänka mig att en epoxilack kan funka, den blir hård när den härdat. Men du får kolla upp att dom är giftfria då de härdat. Iofs så växer det massvis med alger och havstulpaner på båten om bara dessa lacker hamnar under vattenytan, utan giftig bottenfärg.
                            Men dessa lacker löster upp cellplasten, det gör alla lösningsmedelbaserade färger och lacker, så du måsta har betongspackel eller husfix emellan.

                            Kommentar

                            • Robbs
                              • December 2009
                              • 242

                              #44
                              Ursprungligen postat av Björn J.
                              I GAF använde vi Internationals eller Hempels båtlacker, tvåkomponents.
                              Jag skulle kunna tänka mig att en epoxilack kan funka, den blir hård när den härdat. Men du får kolla upp att dom är giftfria då de härdat. Iofs så växer det massvis med alger och havstulpaner på båten om bara dessa lacker hamnar under vattenytan, utan giftig bottenfärg.
                              Men dessa lacker löster upp cellplasten, det gör alla lösningsmedelbaserade färger och lacker, så du måsta har betongspackel eller husfix emellan.
                              Jag köpte lacken och ska googla lite till. Vet inte vilka ämnen som är farliga eller kan vara farliga när det härdat ordentligt.
                              Jo jag har husfix på bakgrunden och precis målat den. Väntar med lacken tills jag vet om jag vågar använda den.
                              Blir vatten på fredag när jag är ledig. Lackar jag imorgon är den ordentligt härdad på fredag iaf.

                              Farliga beståndsdelar : epoxiharts (mv < 700) epoxiharts (bisfenol F mw<700)
                              benzylalkohol
                              1-metoxi-2-propanol
                              The Flyfishing Man
                              Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                              Kommentar

                              • Robbs
                                • December 2009
                                • 242

                                #45
                                Dåligt med uppdateringar här... har iaf varit iväg och köpt allt jag skulle ha för uppstart idag.
                                Började med att jag köpt fel lysrör. Jag tittade bara på paketet att det var till trigon 190. Vad jag inte visste var att jag hade den gamla rampen med T8 rör. 18w är max. Lär behöva fixa ny armatur. Någon som har en liggandes? Annars får det kanske bli led.


                                Började med att hälla i understa lagret med näring, vad den heter kommer jag inte på.
                                Tvättade sanden och hällde i denna.
                                Rötterna som legat i blöt en vecka placerades ut samt två nya dragon Stones.
                                Såg ok ut.
                                Fyllde upp 1dm med vatten.
                                Fixade filtret och värmaren bakom bakgrunden med biobollar i botten och två filtermattor över.
                                Planterade dom växter jag kunde få tag på idag. Började fylla igen.

                                Nu! Märkte jag att två av dom mindre rötterna som givetvis ska ligga under dom andra fortfarande hade flytkraft. (Hade tryckt ner dom i spannen och utgick från att dom redan hade sugit upp tillräckligt med vatten).

                                Så nu har jag ett kar med 1,5dm vatten och växter som sträcker sig över vattenytan.

                                Lägger ner för ikväll. Ev lägger jag stenar över som tyngder imorgon.

                                Jag som ville ha ett fint akvarie imorgon att titta på.
                                The Flyfishing Man
                                Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...