370l ow

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2879

    370l ow

    Nystartat (ca. en månad sen) och en tanke på att det skall vara ett lättskött akvarium. Inga stängelväxter förutom en Penthorum sedoides, i övrigt Cryptocoryne, Anubias, Bucephalandra, Microsorum, Staurogyne, Sagittaria mfl. Har inte riktigt tagit fart men å andra sidan inga bekymmer i övrigt i nuläget. Hade en kamp med cyano ett tag med dom verkar ha försvunnit totalt.
    Övriga data.
    Bottensubstrat: Soil, sand.
    Hardscape: Seiryustone, redmoor.
    Fiskar: Boliviansk fjärilciklid, Grön neon, Gul fantomtetra, Ottocinclus affinis, Siamensis.
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    Snyggt! Följer för att få veta hur det går för fjärilarna. En favorit utseendemässigt men jag är avskräckt pga deras rykte om svårigheter, Hoppas det går bra för dina!
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Camenius
      • November 2004
      • 180

      #3
      Vad säger ryktet om bolivianska fjärilar?

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #4
        Kortlivade, svåra, camallanus (parasit)... Jag är inte så påläst än, men är väldigt sugen på att prova i mitt snart tomma 240liters. Såg underbart fina gula fjärilar i butik igår.
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          Vackert kar! Var har du köpt ditt OW kar? Sugen på ett mindre, mkt mindre, att leka med. Vet att Cyberzoo har och kanske går det att beställa till lokal butik.
          Stängelväxter kräver en del jobb för att inte ta över, gjort som du, blir så för eller senare. Tyvärr, för de kan vara väldigt dekorativa.
          Senast redigerad av Rufus; 28 December 2017, 15:46.
          // Annicka

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av miiaoo
            Kortlivade, svåra, camallanus (parasit)... Jag är inte så påläst än, men är väldigt sugen på att prova i mitt snart tomma 240liters. Såg underbart fina gula fjärilar i butik igår.
            Emma, blandar du inte ihop Microgeophagus alspinosus (Boliviansk fjärilsciklid) med Microgeophagus ramirezi (vanlig fjärilsciklid?). Boliviansk fjärilsciklid är nog ganska så tåliga, men kanske du har läst i några trådar här på Zoopet, att några av oss för ett par år sedan (däribland jag) fick denna parasit på våra bolivianer? Alla fiskar kan drabbas av denna parasit. Bolivianer är vackra .
            Fint kar Sleaper

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2879

              #7
              Ursprungligen postat av miiaoo
              Snyggt! Följer för att få veta hur det går för fjärilarna. En favorit utseendemässigt men jag är avskräckt pga deras rykte om svårigheter, Hoppas det går bra för dina!
              Har haft dessa fjärilar över ett år, dock dog en hona efter ett halvår eller så. Men kvarstående tre verkar må prima. Den vanliga Fjärilen som Inger nämner är betydligt känsligare och mer kortlivad skulle jag tro.
              Tack för positiva kommentarer!

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2879

                #8
                Ursprungligen postat av Rufus
                Vackert kar! Var har du köpt ditt OW kar? Sugen på ett mindre, mkt mindre, att leka med. Vet att Cyberzoo har och kanske går det att beställa till lokal butik.
                Stängelväxter kräver en del jobb för att inte ta över, gjort som du, blir så för eller senare. Tyvärr, för de kan vara väldigt dekorativa.
                Köpte detta akvarium begagnat, gissar att ursprunget är Majornas glas. Kolla på Godhems zoo´s hemsida, dom har en del ow (inte ADA) till vettigt pris om jag minns rätt. Som du säger är dom väldigt dekorativa så det är det inte hugget i sten, för jag har en del snygga stänglar på gång i ett annat kar :-)
                Senast redigerad av Sleaper; 28 December 2017, 16:30.

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #9
                  Ursprungligen postat av Inger H

                  Emma, blandar du inte ihop Microgeophagus alspinosus (Boliviansk fjärilsciklid) med Microgeophagus ramirezi (vanlig fjärilsciklid?). Boliviansk fjärilsciklid är nog ganska så tåliga, men kanske du har läst i några trådar här på Zoopet, att några av oss för ett par år sedan (däribland jag) fick denna parasit på våra bolivianer? Alla fiskar kan drabbas av denna parasit. Bolivianer är vackra .
                  Fint kar Sleaper

                  //Inger
                  Jojjmensan, visst blandar jag ihop det! Borde väl antagligen inte ha sagt nåt om åt jag inte vet nåt om haha
                  Men kul i alla fall att sleapers fjärilar mår bra. Och jodå, visst vet jag att camallanus går på allt. Har själv haft det på ett finfint killipar för ett antal år sen. Då kollade jag med Janne på Söder men varken han eller jag kunde behandla det på den tiden så tyvärr fick dom simma vidare till fiskhav/himlen...
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sleaper

                    Köpte detta akvarium begagnat, gissar att ursprunget är Majornas glas. Kolla på Godhems zoo´s hemsida, dom har en del ow (inte ADA) till vettigt pris om jag minns rätt. Som du säger är dom väldigt dekorativa så det är det inte hugget i sten, för jag har en del snygga stänglar på gång i ett annat kar :-)
                    Ok det ska jag göra! Blir nog stängelväxter igen här också, när jag känner mig energisk och minnet av snärjet förbleknat
                    Senast redigerad av Rufus; 28 December 2017, 18:36. Anledning: stavfel
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2879

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rufus

                      Ok det ska jag göra! Blir nog stängelväxter igen här också, när jag känner mig energisk och minnet av snärjet förbleknat
                      Jo, det går lite i vågor. Ibland blir man trött på stänglar och ett evigt trimmande och återplantering etc. Men minnet är kort..
                      Karet har ju sett lite olika ut över tid, kan man säga.
                      2015 såg det ut så här:

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #12
                        Duktig du är på att inreda snyggt! Jag är lite försiktig med att lägga om akvariet mer än i lite smådetaljer. De får tuffa på bara. Beställer du växter eller har du en bra butik i närheten?
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2879

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rufus
                          Duktig du är på att inreda snyggt! Jag är lite försiktig med att lägga om akvariet mer än i lite smådetaljer. De får tuffa på bara. Beställer du växter eller har du en bra butik i närheten?
                          Tack för komplimangen! Jag är nog lite mer ombytlig och tycker det är kul att göra om karet och prova något nytt ibland. När det gäller växter så är det lite både och, köper dock det mesta i lokala butiker.

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            #14
                            Lika snyggt då som nu! Gillar verkligen rotens grenar som liksom ligger i utblåsets riktning. Snyggt!
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • hivemindhermit
                              • September 2017
                              • 214

                              #15
                              Skitsnyggt! Hoppas på många foton framöver, är så spännande att se hur akvarier utvecklas med tiden!
                              /Alex
                              375 + 112 liter drömmar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...