370l ow

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2886

    #31
    Ursprungligen postat av Camenius
    Det är väl själve f-n! Här sitterjag vecka efter vecka i min väntan på en detalj så jag kan fortsätta mitt projekt. En enda sak är jag klar över och det är ungefär jag har tänkt mig inredningen. Inget har fått mig at tveka på den saken.

    Inget!

    Iinte förrän jag ser din fina inredningen. F-n åxå! Nu känns allt osäkert. F- n ta dig sleaper!
    Oj då! Det var ju inte meningen . Vet hur det är när idéerna trängs i huvudet. I detta karet är det t.ex. för många sorter av växter just nu, var inte alls tanken. Men jag väl ta fram en plan för hur jag skall reducera antalet, beroende på hur dom utvecklas osv. Är iofs. intressant att låta växternas utveckling i akvariet styra och inte alltför envetet hålla fast vid en strikt plan.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2886

      #32
      Det växer på, så nu är det väl dags att bestämma vad som skall bort och vad som skall vara kvar. Tanken var ju ett lättskött och egentligen något mer minimalistiskt. Men en växt som jag fastnat för är Penthorum sedoides, ny för mig men har ett väldigt trevligt växtsätt och växer relativt långsamt med har en förmåga att se fräsch och friskt grön ut. Alger verkar inte "bita" på denna trevliga planta (ses högre upp och nästan mitt i bild). Annars finns den att se här: http://tropica.com/en/plants/plantde...ides(138)/4764

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2886

        #33
        En liten uppdatering. Har startat en upprensning av växter för att få tillbaka ö-känslan som var tänkt från början. Tar det i omgångar för att inte riska ett algangrepp, vilket kanske kan inträffa ifall växtmassan minskas radikalt och alltför snabbt, inbillar jag mig. Annars väldigt fritt från alger och lättskött i dagsläget. Har även dykt upp yngel från Corydoras Panda, grymt trevligt att en del kan klara sig i ett sällskapsakvarium.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #34
          Så himla fint tycker jag

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            #35
            Jättevackert!

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2886

              #36
              Ursprungligen postat av Inger H
              Så himla fint tycker jag

              //Inger
              Tackar

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2886

                #37
                Ursprungligen postat av Nando
                Jättevackert!
                Tack! Kruxet är att klara trimning och försöka hålla sig till den ursprungliga planen

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  #38
                  Det är verkligen superfint!
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2886

                    #39
                    Ursprungligen postat av LindaAlgo
                    Det är verkligen superfint!
                    Tack! Får anstränga mig att få till lite bättre bilder bara, bättre skärpedjup osv. är på g.

                    Kommentar

                    • hambli
                      • December 2004
                      • 508

                      #40
                      Riktigt fint och växterna ser väldigt välmående ut. Om man ska komma med lite amatörmässig feedback så tycker jag "ön" är väldigt väl komponerad och snygg men att delen till vänster ser lite spretig ut. Men det är bara små detaljer.

                      Ska snart dra igång ett eget växtakvarium inom kort och alla tips mottages tacksamt, har även några frågor. Vad har du för ytterfilter till ditt akvarium och hur löser du ditt co2? Vilken typ av växtnäring kör du med och hur ofta doserar du? Vilken typ av sten har du i ditt kar? Ser riktigt snygg ut!

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2886

                        #41
                        Ursprungligen postat av hambli
                        Riktigt fint och växterna ser väldigt välmående ut. Om man ska komma med lite amatörmässig feedback så tycker jag "ön" är väldigt väl komponerad och snygg men att delen till vänster ser lite spretig ut. Men det är bara små detaljer.

                        Ska snart dra igång ett eget växtakvarium inom kort och alla tips mottages tacksamt, har även några frågor. Vad har du för ytterfilter till ditt akvarium och hur löser du ditt co2? Vilken typ av växtnäring kör du med och hur ofta doserar du? Vilken typ av sten har du i ditt kar? Ser riktigt snygg ut!
                        "Gräset (Sagittaria) på vänster sida skall bort, samt en lite annat. Men jag får ta det i omgångar som sagt. Som ytterfilter har jag ett Hydor Professional https://www.aquaristikshop.com/aquar...al-600/540803/ Bra filter med bra tryck och och stor filterbehållare 12,2l. Gillar även formen på dessa. För att lösa CO2 använder jag JBL ProFlora https://www.aquaristikshop.com/aquar...ffusor/127963/ Finns för slangdiam. 19-25 vilket passar filtret.
                        Stennen är seiryu stone elle minilanskap som den också kallas. Nu kör jag med PMDD som växtnäring, tidigare Tropica. Dosering fulldos varje vecka vid vattenbyte samt halvdos däremellan.

                        Kommentar

                        • Mrfabbe
                          • November 2017
                          • 140

                          #42
                          Älskar hur det blivit en djungel! Känns som en fantasivärld, hade varit så kul att stå och spana in det live

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2886

                            #43
                            Ursprungligen postat av Mrfabbe
                            Älskar hur det blivit en djungel! Känns som en fantasivärld, hade varit så kul att stå och spana in det live
                            Tack! Ett besök kan vi säkert ordna ifall det skulle vara intressant, kanske inte i närtid. Mycket med annat nu och akvarierna går väl så smått in i "semestermode". Minskar på belysning och låter det gå lite längre mellan vb osv. Rensar också ut och trimmar lite hårdare.

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2886

                              #44
                              En liten uppdatering. Tänker att rensa ut vallisneria nana på högersidan och placera ett litet bestånd av
                              Penthorum intill "ön". Sen blir det bara att hålla sommarläge i karen. Minskning av ljus, näring och delvattenbyte. Intresset och fo hamnar ju mera utanför huset nu..

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                #45
                                Vad vackert du har det i karet!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...