Mitt första akvarium - En nybörjare med stora ambitioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jolindse
    • January 2018
    • 70

    Ursprungligen postat av Mrfabbe

    Hej igen! Jag tror inte du behöver oroa dig om storlek direkt, UV filtret har ingen egen pump utan den skapar bara reflektion. Jag köpte JBL 5w UVC filter på hornbach som nödlösning, helt fantastiskt vad det åstadkommit på 3 dagar. Jag kommer plocka bort UV filtret om ett tag då jag inte tror det kommer bli bakterieblomning igen på det sättet. Jag beställde dock faktiskt ett till UVC filter idag, fast av Tobias på Godhemszoo. Han berättade att du hade köpt filtret! Härligt, tycker du har gjort ett bra val. Även jag gick i dina tankar och tänkte beställa Eheim från Tobias, när han frågade varför vill du inte ha Oase UVC filter? Sagt och gjort så gick jag på Oase UVC, som jag kommer använda på nästa kar ifall det händer något likvärdigt. Kände att jag är grymt nöjd med deras pumpar och kvalitén på dessa, så varför skulle deras UVC filter vara sämre?

    Så om du går i tankarna även du på att köpa ett UVC filter hade du nästan kunnat ta samma beslut som jag gjorde, lite billigare men antagligen lika bra. Och kund på godhems är du ju redan!

    Kul att du hittat hit, dela med dig lite bilder på ditt kar när du känner dig redo, hade varit kul att se!
    Härligt att UVC funkade som förväntat och riktigt kul att se bilder! Är sjukt avundsjuk på din fina gräsmatta - det mesta växer på bra i mitt kar men just gräset (och javamossan) vill inte riktigt explodera. Trodde problematiken med UVC-filterstorleken hade med hur mycket effekt lampan kunde göra i förhållade till genomströmningen. För mycket vatten som passerar för snabbt får inte rätt "dos" UV-ljus vilket försämrar effekten. Har inte plats för ett 800 i skåpet dock märker jag om jag inte gör någon grymt avancerad rördragning som böjer ner en bra bit under filtrets utlopp så klurar vidare på hur jag skall lösa det. Funderar på att skippa slangarna förutom till själva inlopp/utlopp på filtret och göra lite pvc-rörsdragning generellt för att få till det med både det interna Juwel-filtret och Oase ytterfiltret. Men det är ju nästan halva nöjet såhär i början. Planera, läsa på och hitta små förbättringar.

    Har inte så mycket att visa ännu. Kör karet tomt med bara växter och kör en fishless cycle med ammoniak för att få igång alla bakterier. Trots att jag inte alls gick på samma rena snygga aquascape-look som du så är det verkligen inspirerande att se hur snyggt du fått till det. Nästan så man blir sugen på ett kar till...

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Japp, bara att hålla med de övriga.......kanonsnyggt , känns som man ramlat ner i ett magiskt land....otroligt fint .

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        Med tanke på en annan diskussion...
        Hur många mosaikgurami har du och genus på dessa?

        Men det är snyggt! ja alltså inte bara "mosaikstimmet" utan hela helheten!

        Kommentar

        • Camenius
          • November 2004
          • 180

          Mums så fint!

          Kommentar

          • Camenius
            • November 2004
            • 180

            Hej igen! Nu "kapar" jag din tråd igen och ställer några basic-frågor jag egentligen borde skämmas för, men man måste ju fråga för att få klarhet. (Jodå, jag ska starta en egen tråd inom kort, så slipper ni inlägg som dessa.)

            I början av den här tråden ställde jag frågan om i vilken ordning du har botténmaterialet. Vill återvända till detta. Mina frågor i korthet:

            1. Orden soil och substrat används mycket blandat. Har jag fattat rätt om detta är samma sak, det vill säga ett jordliknande sandmateial med näring. (Jag köpte tropica plant growth substrate igår. Något jag utgått från är just den "soil" eller det "substrat" flera av er diskuterar ibland.

            2. Du har en fin inredning med bland annat en "stig". Enbart sand, eller?

            3. Jag trodde att -om man vill satsa på ett växtfokuserat akvarium- skulle ha det näringsberikade mAterialet underst och sedan sand ovanpå. Eventuellt med en slags "powersand" allra underst såsom du skev på den här trådens första sida, alltså UNDER det näringsberikade materialet.
            Men det verkar du inte ha, du har inget sandlager ovanpå det näringsberikade materialet. Eller...? Varför har du inte ett litet skikt med "vanlig sand" överst?

            4 Jag har räknat med att ha tropia plant growth substrate underst och sedan ett litet sandlager över. (Därtill co2) Eftersom jag kommer att ha ciklider som kanske rotar lite mer på botten än tetror och guramis, bland annat paletter, vill jag skydda näringslagret med ett litet lager sand samtidigt som växterna får sin näring. Är det rätt tänkt eller tänker jag helt åt he-te?

            5 Är det korkat med ciklider, om än så snälla och inte direkt grävande, med ett så kallat "soil-material" i botten, om än med sand över?

            Vill skjuta in att din tråd, liksom flera andra, är mycket stimulerande och folkbildande. Även för en förvirrad pensionär som undertecknad, så tack!
            Senast redigerad av Camenius; 01 February 2018, 19:49.

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              Du tänker rätt, näringssubstratet unders där växter senare ska placeras. Det behövs givetvis inte under stenar och dylikt man tänkt placera i karet. På substratet ett ganska rejält lager grus/sand. Eftersom du köpt Tropicas produkt så kan du ju kolla in deras hemsida: http://tropica.com/en/guide/get-the-...and-substrate/
              // Annicka

              Kommentar

              • Camenius
                • November 2004
                • 180

                Ursprungligen postat av Rufus
                Du tänker rätt, näringssubstratet unders där växter senare ska placeras. Det behövs givetvis inte under stenar och dylikt man tänkt placera i karet. På substratet ett ganska rejält lager grus/sand. Eftersom du köpt Tropicas produkt så kan du ju kolla in deras hemsida: http://tropica.com/en/guide/get-the-...and-substrate/
                Tack för nyttig länk. Så soil, substrate och näringsberikad underlag är samma sak?

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  Ursprungligen postat av Camenius

                  Tack för nyttig länk. Så soil, substrate och näringsberikad underlag är samma sak?
                  Nej, inte riktigt. Soil är en speciell produkt som används som den är eller i olika system för bottenuppbyggnad likt det bl.a. ADA eller JBL har. Ibland används soil i kombination med sand men man täcker inte över soil med sand. Risken är att soil som är lättare än sand ändå kommer att lägga sig över sanden tillslut, precis som ett grövre grus alltid hamnar över ett finare grus ifall man blandar detta. Substrat eller bottensubstrat är ett annat ord för bottenmaterial, kan alltså vara soil, sand, grus etc. Men ibland använder man benämningen substrat även för bottennäring eller näringssubstrat som man lägger som en näringsdepå under sanden eller gruset t.ex. Tropica aquacare eller liknande.

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    Njae inte nödvändigtvis. Näringssubstrat används under grus(jag har alltid använt grus) Men soil kan också användas över näringssubstratet. Men räkor kan ha substrat i sina kar och det ska inte blandas med grus, och det är ngt annat än tropicas näringssubstrat som alltid ska ha ngt över sig för att inte näringen ska komma ut i vattenkolumnen och orsaka . Det är rörigt och jag tror vi behöver hjälp här. Soil är ju jord på ren svenska så det är nog ett importerat uttryck liksom substrat. Bottenlager är mkt enklare....
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      Där han ju Sleaper före medans jag tänkte..
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • Mrfabbe
                        • November 2017
                        • 140

                        Ursprungligen postat av Camenius
                        Hej igen! Nu "kapar" jag din tråd igen och ställer några basic-frågor jag egentligen borde skämmas för, men man måste ju fråga för att få klarhet. (Jodå, jag ska starta en egen tråd inom kort, så slipper ni inlägg som dessa.)

                        I början av den här tråden ställde jag frågan om i vilken ordning du har botténmaterialet. Vill återvända till detta. Mina frågor i korthet:

                        1. Orden soil och substrat används mycket blandat. Har jag fattat rätt om detta är samma sak, det vill säga ett jordliknande sandmateial med näring. (Jag köpte tropica plant growth substrate igår. Något jag utgått från är just den "soil" eller det "substrat" flera av er diskuterar ibland.

                        2. Du har en fin inredning med bland annat en "stig". Enbart sand, eller?

                        3. Jag trodde att -om man vill satsa på ett växtfokuserat akvarium- skulle ha det näringsberikade mAterialet underst och sedan sand ovanpå. Eventuellt med en slags "powersand" allra underst såsom du skev på den här trådens första sida, alltså UNDER det näringsberikade materialet.
                        Men det verkar du inte ha, du har inget sandlager ovanpå det näringsberikade materialet. Eller...? Varför har du inte ett litet skikt med "vanlig sand" överst?

                        4 Jag har räknat med att ha tropia plant growth substrate underst och sedan ett litet sandlager över. (Därtill co2) Eftersom jag kommer att ha ciklider som kanske rotar lite mer på botten än tetror och guramis, bland annat paletter, vill jag skydda näringslagret med ett litet lager sand samtidigt som växterna får sin näring. Är det rätt tänkt eller tänker jag helt åt he-te?

                        5 Är det korkat med ciklider, om än så snälla och inte direkt grävande, med ett så kallat "soil-material" i botten, om än med sand över?

                        Vill skjuta in att din tråd, liksom flera andra, är mycket stimulerande och folkbildande. Även för en förvirrad pensionär som undertecknad, så tack!
                        Hej Camenius och välkommen tillbaks, du får låna tråden hur mycket du vill och jag skall försöka svara på dina frågor så gott jag kan utifrån hur jag gjort.

                        1. Substrat är ett samlingsord kan man väl säga för det man väljer att ha som bottenunderlag i akvariet, det kan vara sand, grus eller soil tex.

                        2. Du har helt rätt, för att undvika att växterna sprider sig in lika lätt i sanden så markerade jag ut detta med små väggar så att inte de olika substraten skulle blanda sig. En bra sak att tänka på här är att du INTE använder Mikronäringar (pulvernäring) och Powersand som du gör under all soil, även detta för att förhindra spridningen av växter in på sanden.

                        3. Du tänker rätt även här, men jag tänker att jag kan beskriva exakt hur jag gjorde för att göra det tydligare för dig, det är en hel djungel det här innan man gjort det själv. Jag började med att märka ut sandstigen, fäste dessa med tejp (tejpen och även väggarna drogs sedan bort när allt var klart). Efter det så använde jag en mikronäring från ADA, de vill gärna att du använder alla deras produkter men jag ser inte att du behöver det. Denna mikronäringen lägger man överallt i ett väldigt tunt lager (du skall fortfarande se glas) överallt där du kommer att ha din soil. Förutom att utsöndra näring under lång tid så är den främsta anledningen att denna mikronäring motverkar uppkomsten av farliga anaerobiska bakterier. Detta är viktigt enligt mig då när man kör med soil så gör du ALDRIG rent bottensubstratet, vilket man gör med grus/sand. Efter mikronäringen så fyller du på med powersand. Efter det så tog jag bort powersand från alla 3 rutor som man kan se in i så att det inte syns någonsin. Efter det kommer soilen. I mitt fall använde jag även substrat väggar för att ge stöd så att jorden skulle stanna där jag ville när jag började fylla på vatten, det är nödvändigt att göra det om du vill bygga höjd med soil. En design mässig fråga att ta i tu med är också att abnormaliteter som höjdskillnader eller färgkontraster ofta fångar våra ögon och därför skapar intresse.

                        4. Jag tycker att du skall tänka lite annorlunda här, du hade kunnat göra en del i akvariet där det faktiskt bara är sand, kan bli riktigt snyggt. Gärna någonstans längstfram då fiskarna kommer vara här och gräva och vara aktiva. Det kan absolut vara en bra ide att ha en substrat vall emellan sanden och jorden, så akvariet inte blir rörigt när de gräver utan sanden stannar där den ska oavsett om dom gräver. Om du gör som du först tänkt finns en risk att det blir ganska huller om buller med tiden och att resultatet inte blir som du tänkt, vilket kan skapa en tråkigare känsla över hela hobbyn, men det är mitt mynt och vi är alla olika men ta dig en funderare!

                        5. Nej jag tycker inte det, jag tycker bara det är ett alldeles för outforskat ämne, jag är av högt intresse att gå på ciklider och göra det andra drar sig för att göra. Är helt övertygad att man kan skapa något fantastiskt. Men du bör ändå fundera över vilka jordätare du vill ha och sen hur du bör skapa det bästa för dem. Ibland är det att tex skapa en bakgrund med klippor och soil under där växter frodas, men nedanför går en sandbank i strömfåran. Nu snöar jag iväg men har massor av idéer så försök skapa det just du vill, då blir det roligast och bäst det är jag övertygad om. Sen skall man självklart lyssna på råd och input från alla de proffs som finns här på forumet (som hjälpt mig jättemycket med). Jag är en nybörjare men har läst på mycket iallafall, någon får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar vad gäller mina åsikter. Kul att du ska köra soil!

                        Kommentar

                        • Mrfabbe
                          • November 2017
                          • 140

                          Ursprungligen postat av Björn J.
                          Med tanke på en annan diskussion...
                          Hur många mosaikgurami har du och genus på dessa?

                          Men det är snyggt! ja alltså inte bara "mosaikstimmet" utan hela helheten!
                          Hej Björn! Det huserar nu 7 Mosaiker, 3 hanar och 4 honor. Det funkar otroligt bra och de kommer överrene med varandra och de andra fiskarna. De är oerhört sociala, vilket jag inte förväntade mig, de gör det väldigt svårt att ta bra närbilder då de är framme och hälsar konstant. De är även rätt roliga med sina små ''armar'' som de känner på allt och alla med. Kan även ge informationen om att det svider till lite att bli biten av dem, även om de inte ser ut så.

                          Kommentar

                          • Mrfabbe
                            • November 2017
                            • 140

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Japp, bara att hålla med de övriga.......kanonsnyggt , känns som man ramlat ner i ett magiskt land....otroligt fint .
                            Tack Ekenberg! Jag har smygläst din tråd utan att ge mig in i den än, jag har mycket att lära av så erfarna akvarister som dig själv, så orden värmer verkligen!

                            Kommentar

                            • Mrfabbe
                              • November 2017
                              • 140

                              Ursprungligen postat av jolindse

                              Härligt att UVC funkade som förväntat och riktigt kul att se bilder! Är sjukt avundsjuk på din fina gräsmatta - det mesta växer på bra i mitt kar men just gräset (och javamossan) vill inte riktigt explodera. Trodde problematiken med UVC-filterstorleken hade med hur mycket effekt lampan kunde göra i förhållade till genomströmningen. För mycket vatten som passerar för snabbt får inte rätt "dos" UV-ljus vilket försämrar effekten. Har inte plats för ett 800 i skåpet dock märker jag om jag inte gör någon grymt avancerad rördragning som böjer ner en bra bit under filtrets utlopp så klurar vidare på hur jag skall lösa det. Funderar på att skippa slangarna förutom till själva inlopp/utlopp på filtret och göra lite pvc-rörsdragning generellt för att få till det med både det interna Juwel-filtret och Oase ytterfiltret. Men det är ju nästan halva nöjet såhär i början. Planera, läsa på och hitta små förbättringar.

                              Har inte så mycket att visa ännu. Kör karet tomt med bara växter och kör en fishless cycle med ammoniak för att få igång alla bakterier. Trots att jag inte alls gick på samma rena snygga aquascape-look som du så är det verkligen inspirerande att se hur snyggt du fått till det. Nästan så man blir sugen på ett kar till...
                              Du har helt rätt, det är halva nöjet med all planering och pill. Man saknar det faktiskt när karet börjar bli självgående som nu. Gräset hittar du hos Tobbe på godhems, Eleocharis Accilaris Mini tror jag namnet var, men det står nog i början av tråden Ta en titt på Oase UVC filter och storleken på det, kanske hade passat?

                              Kommentar

                              • Mrfabbe
                                • November 2017
                                • 140

                                Ursprungligen postat av Sleaper
                                Tjusigt! Har tagit sig riktigt bra. Hoppas att det rullar på snällt nu. Har jag själv ett kar nu med Fembandsbarb och Marmorgurami. Trevliga firrar det oxå.
                                Tack så mycket Sleaper det värmer från en Aquascaper som dig! Ja jag håller tummarna för det. Ja det kan man verkligen säga, marmorgurami står nog näst på listan för mig vad gäller guramis, även bandguramin kan vara fin men honorna är dock rätt tråkiga. Ska in och kolla på ditt kar snart och få lite inspiration

                                Kommentar

                                Arbetssätt...