Mitt första akvarium - En nybörjare med stora ambitioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    Hoppas ytterfiltret är bra då men tog en koll på oase innerfilter och det var helt galet uppbyggt... Finns ingen möjlighet för vattnet att passera genom något filtermaterial förutom den lilla svampen högst upp. När han gör rent det så ser man också det jag menade om man kollar på vattnet i hinken... och väldigt mycket pump och lite filtermaterial https://www.youtube.com/watch?v=DJ2kWbMobOo
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mrfabbe
      • November 2017
      • 140

      Ursprungligen postat av miiaoo
      Jag har också dimma i ett av karen. Men för mig är det bra då jag har yttepytteyngel som äter infusorier.

      Jaså, blidde det garror?? Vad tycker du om dom? Och hur många har du?
      Ja mitt kar är inte riktigt där än och när det väl blir några yngel är jag rädd att mina 40 barber äter upp dem.

      Det blev 8 stycken, handlarn påpekade att de var ovanligt små den här gången. Trots sin storlek tycker jag de är aktiva men samtidigt lite aktsamma för barberna. Ibland när jag kommer till karet kan jag inte hitta än enda, som ett skott kommer fyra stycken ut ur djungeln och lägger sig allihopa bredvid varandra på en sten och ligger blickstilla. Så jag tycker de har ett väldigt unikt beteende att titta på, det går från 0-100 på en sekund och dör av lika fort. Jag tror de kommer bli roligare och mer aktiva desto mer självförtroende och storlek de får

      Kommentar

      • Mrfabbe
        • November 2017
        • 140

        Ursprungligen postat av åheim
        Hoppas ytterfiltret är bra då men tog en koll på oase innerfilter och det var helt galet uppbyggt... Finns ingen möjlighet för vattnet att passera genom något filtermaterial förutom den lilla svampen högst upp. När han gör rent det så ser man också det jag menade om man kollar på vattnet i hinken... och väldigt mycket pump och lite filtermaterial https://www.youtube.com/watch?v=DJ2kWbMobOo
        Hej Åheim, jag har aldrig använt deras innerfilter. Jag har inga problem med något av mina filter vad gäller filtermattan. Sen har jag bytt ut 3/4 av allt filtermaterial mot ADA Bio Rio som är någon slags pellets/grus aktig bio media. Jag kör det största Ytterfiltret Oase säljer, vet inte om det är bättre kvalité vad gäller Ytter kontra Innerfilter. Sen har jag en mindre storlek Ytterfilter Oase till tjejens kar där filtret är av lika hög kvalité och funkar lika bra. Dock har det mindre filtret lite sämre planering vad gäller uppbyggnaden ifall man vill byta ut filter mattan mot bio media, men med lite kreavitet så fixar man det enkelt och grymt!

        Kommentar

        • Mrfabbe
          • November 2017
          • 140

          Ursprungligen postat av jolindse
          Tackar verkligen för utförligt omdömme!

          Då blir det nog ett Oase även för mig. Tycker det verkade väldigt lovande men så nytt på marknaden att det var svårt att hitta annat än promomaterial. Dessutom får jag chansen att köpa det ifrån den lokala handlaren istället (antar att du också köpt det på Godhems). Spännande med UVC-filtret också. Funderar på att köpa ett sådant också - mer eller mindre i förebyggande syfte. Läste också att det rekommenderades att köpa ersättningsförfilter svamparna med grovare porer till Oase samt att kanske lämna den längst ner utanför lådan för att inte drabbas av totalt filterstop om de skulle bli igenkloggade.

          Ska bli kul att se nya bilderna!
          Ja jag tycker de är riktigt bra. Oroa dig inte om filtret låter den första dagen, det är luft som håller på att gå ur filtermattan. Och du kan även hjälpa luften ut genom att tilta filtret åt olika håll.
          Ja det ska bli kul att se om det funkar, men allt vad jag läst verkar det vara en bra pryl. Ja det är mycket möjligt, ni är säkert alla mer pålästa än mig vad gäller filtret, jag har bara använt det men inte läst mycket mer än instruktions manualen. Men vi har börjat lära känna varann iallafall

          Har vi tur och UV filtret gör sin grej kommer det bilder inom någon dag eller två!

          Kommentar

          • Mrfabbe
            • November 2017
            • 140

            Hej igen.

            Nu tror jag det kan bli bilder imorgon. Dra mig baklänges vad effektivt UV filtret har varit på att klara upp karet, över all förväntan. Samtidigt märkte jag något mindre bra, upptäckte nitrit i karet nu, tror det har att göra med att UV filtret tar död på goda bakterier i vattnet samtidigt som jag fortsatt mata som vanligt. Vilket tyder på att jag inte riktigt har bakteriekolonin än i filtret för att klara det biologiska trycket, antagligen därför det blivit som det blivit. Som tur är det på den lägsta nivån man kan mäta (förutom inget alls) enligt JBLs drop kit, så jag avvaktar med vattenbyte och avstår matning idag. Tror att mitt kar är på smärtgränsen till klart vad gäller bakterieuppbyggnaden för att hantera all fisk jag har i karet.

            Jag eftersträvar att kunna bjuda på några vackra och väldigt spännande bilder imorgon, ni har ju faktiskt inte fått se hur mycket det har utvecklats. Har jag tur kanske någon får lite inspiration och till er kan jag säga, att börja med akvarium var det bästa jag gjort på länge!

            Hoppas några fortfarande hittar in här i tråden och tycker den e latjo och kanske vill tjöta lite. Alltid kul att lära känna nya människor och kanske ännu roligare inom akvaristiken

            Trevlig kväll!

            Kommentar

            • jolindse
              • January 2018
              • 70

              Ursprungligen postat av Mrfabbe
              Hej igen.

              Nu tror jag det kan bli bilder imorgon. Dra mig baklänges vad effektivt UV filtret har varit på att klara upp karet, över all förväntan. Samtidigt märkte jag något mindre bra, upptäckte nitrit i karet nu, tror det har att göra med att UV filtret tar död på goda bakterier i vattnet samtidigt som jag fortsatt mata som vanligt. Vilket tyder på att jag inte riktigt har bakteriekolonin än i filtret för att klara det biologiska trycket, antagligen därför det blivit som det blivit. Som tur är det på den lägsta nivån man kan mäta (förutom inget alls) enligt JBLs drop kit, så jag avvaktar med vattenbyte och avstår matning idag. Tror att mitt kar är på smärtgränsen till klart vad gäller bakterieuppbyggnaden för att hantera all fisk jag har i karet.

              Jag eftersträvar att kunna bjuda på några vackra och väldigt spännande bilder imorgon, ni har ju faktiskt inte fått se hur mycket det har utvecklats. Har jag tur kanske någon får lite inspiration och till er kan jag säga, att börja med akvarium var det bästa jag gjort på länge!

              Hoppas några fortfarande hittar in här i tråden och tycker den e latjo och kanske vill tjöta lite. Alltid kul att lära känna nya människor och kanske ännu roligare inom akvaristiken

              Trevlig kväll!
              Bra med effektiviteten på UV-filtret. Har förstått det som att det skall vara harmlöst mot de goda bakterierna eftersom dessa koloniserar filtermassan och andra ytor och inte flyter runt så mycket i vattnet? Vad blev det för filter och vilken storlek? Har lite svårt att bestämma mig om jag skall beställa ett Eheim Reeflex 500 eller 800 (osäker på hur stor kapacitet jag behöver i förhållande till filtrets genomflöde).

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                Ursprungligen postat av jolindse

                Bra med effektiviteten på UV-filtret. Har förstått det som att det skall vara harmlöst mot de goda bakterierna eftersom dessa koloniserar filtermassan och andra ytor och inte flyter runt så mycket i vattnet? Vad blev det för filter och vilken storlek? Har lite svårt att bestämma mig om jag skall beställa ett Eheim Reeflex 500 eller 800 (osäker på hur stor kapacitet jag behöver i förhållande till filtrets genomflöde).
                Köp större än vad du tror är min erfarenhet. Det blir alltid sämre flöde ju mer mulm det blir i filtret. Detta är ju såklart helt normalt men för att slippa irritationen som kommer av att se flödet/cirkulationen minska så köp större direkt.
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  MrFabbe (kommer inte ihåg om du har presenterat dig med ditt irl namn)

                  Kul med garrorna! jag tycker att dom är lite lika ancistrus i sitt sätt. Dom liksom rycker och hoppar fram genom livet och från helt stilla till värsta fartrycken! Dom ser dessutom ut att roa sig kungligt emellanåt, när dom sitter och "kryper" mot strömmen från utblåset. Dom är ju mästerliga klättrare och hoppare så håll koll vid VB. Jag har turen att ha ca 5 cm glaslist på insidan i hela min kub så det är svårt för dom att ta sig runt den och ut, om dom nu skulle försöka. Sen har jag ju en btn modulbakgrund som har stora borrade hål för att den egentligen ska vara filtermassefylld (har inte kommit så långt än...)
                  Och i dessa små och stora hål ser man att dom försvinner in för att "ta sig en tupplur". Rätt vad det är ser jag inte en enda av 10. Men så får man syn på en som ligger i ett av hålen och kikar ut i resten av karet. som ut genom ett fönster liksom. Urgulligt! Där ligger dom och plirar på sin undervattensvärld i godan ro.
                  I helgen fyndade jag 11 corydoras "Gold stripe" som fick komma ner i deras kub trots att dom nte stämmer in biotopmässig. Det är bara att inse. jag älskar corys, fastän dom egentligen inte passar bland alla asiater! Corys och garror har olika beteende men är lika underhållande och gulliga båda två.
                  Garrorna fattade inte riktigt vad som hände när corysarna helt plötsligt kom farande bland löven på botten men det tog inte lång tid innan dm kom överens om att leva sida vid sida. Garrorna är ju dessutom inte utpräglade bottenfiskar utan är högt och lågt hela tiden. Kuben har måtten 70*80*70 så dom har en del rum att spela på.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Mrfabbe
                    • November 2017
                    • 140

                    Ursprungligen postat av jolindse

                    Bra med effektiviteten på UV-filtret. Har förstått det som att det skall vara harmlöst mot de goda bakterierna eftersom dessa koloniserar filtermassan och andra ytor och inte flyter runt så mycket i vattnet? Vad blev det för filter och vilken storlek? Har lite svårt att bestämma mig om jag skall beställa ett Eheim Reeflex 500 eller 800 (osäker på hur stor kapacitet jag behöver i förhållande till filtrets genomflöde).
                    Hej igen! Jag tror inte du behöver oroa dig om storlek direkt, UV filtret har ingen egen pump utan den skapar bara reflektion. Jag köpte JBL 5w UVC filter på hornbach som nödlösning, helt fantastiskt vad det åstadkommit på 3 dagar. Jag kommer plocka bort UV filtret om ett tag då jag inte tror det kommer bli bakterieblomning igen på det sättet. Jag beställde dock faktiskt ett till UVC filter idag, fast av Tobias på Godhemszoo. Han berättade att du hade köpt filtret! Härligt, tycker du har gjort ett bra val. Även jag gick i dina tankar och tänkte beställa Eheim från Tobias, när han frågade varför vill du inte ha Oase UVC filter? Sagt och gjort så gick jag på Oase UVC, som jag kommer använda på nästa kar ifall det händer något likvärdigt. Kände att jag är grymt nöjd med deras pumpar och kvalitén på dessa, så varför skulle deras UVC filter vara sämre?

                    Så om du går i tankarna även du på att köpa ett UVC filter hade du nästan kunnat ta samma beslut som jag gjorde, lite billigare men antagligen lika bra. Och kund på godhems är du ju redan!

                    Kul att du hittat hit, dela med dig lite bilder på ditt kar när du känner dig redo, hade varit kul att se!

                    Kommentar

                    • Mrfabbe
                      • November 2017
                      • 140

                      Ursprungligen postat av miiaoo
                      MrFabbe (kommer inte ihåg om du har presenterat dig med ditt irl namn)

                      Kul med garrorna! jag tycker att dom är lite lika ancistrus i sitt sätt. Dom liksom rycker och hoppar fram genom livet och från helt stilla till värsta fartrycken! Dom ser dessutom ut att roa sig kungligt emellanåt, när dom sitter och "kryper" mot strömmen från utblåset. Dom är ju mästerliga klättrare och hoppare så håll koll vid VB. Jag har turen att ha ca 5 cm glaslist på insidan i hela min kub så det är svårt för dom att ta sig runt den och ut, om dom nu skulle försöka. Sen har jag ju en btn modulbakgrund som har stora borrade hål för att den egentligen ska vara filtermassefylld (har inte kommit så långt än...)
                      Och i dessa små och stora hål ser man att dom försvinner in för att "ta sig en tupplur". Rätt vad det är ser jag inte en enda av 10. Men så får man syn på en som ligger i ett av hålen och kikar ut i resten av karet. som ut genom ett fönster liksom. Urgulligt! Där ligger dom och plirar på sin undervattensvärld i godan ro.
                      I helgen fyndade jag 11 corydoras "Gold stripe" som fick komma ner i deras kub trots att dom nte stämmer in biotopmässig. Det är bara att inse. jag älskar corys, fastän dom egentligen inte passar bland alla asiater! Corys och garror har olika beteende men är lika underhållande och gulliga båda två.
                      Garrorna fattade inte riktigt vad som hände när corysarna helt plötsligt kom farande bland löven på botten men det tog inte lång tid innan dm kom överens om att leva sida vid sida. Garrorna är ju dessutom inte utpräglade bottenfiskar utan är högt och lågt hela tiden. Kuben har måtten 70*80*70 så dom har en del rum att spela på.
                      Hej igen Miiaoo, det har jag kanske inte gjort och jag kallar dig Miiaoo sålänge för jag vet inte/minns inte om du presenterat ditt namn heller (pinsamt) haha. Mitt namn är Fabian, men om det inte klingar kan du kalla mig möbelhandlarn, som mina vänner så glatt gör för att pika lite (de tycker jag jobbar för mycket). Ja jag ser verkligen fram emot att se dem växa upp, tycker redan på 1-2 veckor de lagt på sig lite, kan det stämma tror du? Känns så iallafall och om det nu är så måste de vara väldigt snabbväxande. Kul att alla individer har rätt olika mönster och färgning med tycker jag

                      Åååh va fubbigt, i mitt nästa kar skall jag garanterat ha Corys, de är helt underbara. Jag håller med dig om att både garror och corys har väldigt unika och intressant beteenden om än olika. Ja mina far runt lite som de vill, men de passar sig för att gå för långt in o barb stimmet Vet inte om det är för att barberna ser läskiga ut med sin röda färgning eller om de helt enkelt är för ettriga.

                      Märkte även en rolig grej idag, mina barber lekte. Tre hanar flög efter en supertjock hona så såg jag små genomskinliga korn trilla ur henne. Tror dock varken ägg eller yngel överlever när barbflocken drar runt. Och det barberna missar städar nog Pärlrasbororna upp.

                      Kommentar

                      • Mrfabbe
                        • November 2017
                        • 140

                        Hej alla, 3 dagar efter införskaffat UV filter så vart det bra i karet, grymt bra resultat.

                        Som lovat kommer här bilder och det blev ett par stycken.

                        Jag vill bara säga att jag har en tredje Mosaikhane i karet som är svenskodlad, men han är inte lika vass som de jag fotat. Lyckades inte få någon bra bild på honom.

                        Och sist men inte minns, jag är så nöjd över att jag valde Odessabarber, vilken fantastisk fisk. Fredlig men grymt aktiv och så oerhört vacker.

                        Jag håller detta inlägget kort men lämnar lite info till alla bilder så får jag hoppas att själva fotona talar åt mig istället. Hoppas ni ser hur mycket som hänt och att ni gillar det!

                        Trevlig kväll!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Stor applåd! Karet är toppenfint!

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            Riktigt snyggt!
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              Väldigt snyggt, Fabian/Fabbe/Möbelhandlarn!
                              Så himla coolt att soilen och co2 är så effektivt om man jämför med sand och bara näring. Fantastiskt! Å jag är inte så lite avis, vill också!

                              //'Emma allias Miiaoo
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2875

                                Tjusigt! Har tagit sig riktigt bra. Hoppas att det rullar på snällt nu. Har jag själv ett kar nu med Fembandsbarb och Marmorgurami. Trevliga firrar det oxå.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...