Mitt första akvarium - En nybörjare med stora ambitioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #91
    2gr. sänkning av temperaturen innebär ingen katastrof om man utgår från att ursprunglig temp ligger på 25-27 gr. Inget ovanligt vid delvattenbyte att tempen skiftar ett par grader. Dom flesta fiskar verkar snarare uppskatta en kortvarig variation av vattentemperaturen. Det kan ju hända att barben på nåt sätt fått problem med simblåsan som gör att den inte klara att " hålla sig på rätt köl". Testa att höja temperaturen i akvariet ett någre grader för att se ifall det blir bättre. Eftersom förändringen verkade ske så snabbt tycker jag inte de låter som någon sjukdom.

    Kommentar

    • Mrfabbe
      • November 2017
      • 140

      #92
      Hej igen allihopa men kanske specifikt björn och sleaper, tack så jättemycket för era svar. Tyvärr så valde min nya kompis att simma vidare här vid 22 tiden Jag har fiskat hela mitt liv och sen tonåringen sportfiskat. Av någon anledning, hur töntigt det än låter över en sån här liten fisk så kändes det så jävla tungt ikväll. Jag bara känner att jag har haft ihjäl den fina fisken. Känns så jävla fel och orättvist, ursäkta språket men så känner jag just nu. Mina andra barber har varit ovanligt lugna idag, de var !OINTRESSERADE! av maten?!?! Sen hittade jag en död räka också. Men de andra räkorna kom fram så fort ljuset släcktes och de verkar vara vid god vigör.

      Tagit ner tempen till 22 igen från 23 då det ska passa mina fiskar bättre, när ljuset gick av blev de genast lite mer aktiva. Jag testade vattnet för allt nu, ingen nitrit, lite för lite nitrat (för växternas del) men annars var allt som det ska, jag får bara inte till vad det kan vara jag gjort tokigt. Eftersom vattenvärdena är bra, tempen är där den ska, cirkulationen och co2 är allt som det ska. Ändå förlorade jag en räka + barb idag, även om det kan ha varit baksmällan från igår så känner jag mig som en jäkligt dålig djurskötare och fiskvän idag. Hoppas jag kan lära mig vad jag gjort fel så jag aldrig behöver göra det igen. Som jag sa, det kanske i era öron låter fjantigt, men idag var för mig en tung dag.

      Återigen, tack Björn och Sleaper det uppskattas till tusen skall ni veta

      Kommentar

      • Robbs
        • December 2009
        • 242

        #93
        Vet inte vad det skulle vara för fel men vad använde du för tejp när du delade upp sanden och soilen? Kan det möjligvis finnas nåt gift i limmet på tejpen som löser upp sig kanske?

        Ser ut som ditt utblås riktas mot rutan? Blir det rörelse på ytan? Simmar nån fisk upp och chippar vid ytan?

        Bara mina funderingar, har ingen aning om det kan vara nåt av det men förstår frustrationen när man inte vet vad som är fel.

        Hoppas du får rätt på det.
        The Flyfishing Man
        Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

        Kommentar

        • Mrfabbe
          • November 2017
          • 140

          #94
          Hej Robbs!

          Ja det gjorde jag, men jag såg till att jag fick med mig all tejp upp när jag tog upp barriärerna efter jag fyllde substratet, de andra stödbarriärerna för substratet tryckte jag ner efter hand när jag byggde upp nivåerna och där använde jag ingen tejp.

          Ja du har rätt det ser ut så men det är faktiskt riktat mot ytan, men jag har höjt det till ytan så det liksom blir som en fontän för att få max syre. Nej de gör det inte men ibland går någon upp och försöker ta något vid ytan, men de gör de på ett sätt som om de försöker ta en bit mat, liksom spurtar dit väldigt fort.

          Jag gjorde ett vattenbyte igår på 50% efter att jag på ett sticktest fick utslag för nitrat, i ren nybörjar stress började jag tömma karet för vattenbyte, innan jag tömt färdigt gjorde jag dropptest och då fick jag 0.0 så jag hade ingen nitrat, provade en ny sticka och den visade ingenting heller, kanske var fel på den första ev. men det blev ett 50% vattenbyte oavsett då jag redan tömt så mycket.

          Dagen innan det var det de schemalagda vattenbytet, vilket betyder att jag gjort 50% vattenbyte 2 dagar i rad, vilket kan ha gjort åverkan på bakterierna i filtret tänker jag. Det enda jag kan tänka mig är att Pht blivit högt och fått mindre tid på sig att buffra ner då jag gjort 2 så täta och stora vattenbyten.

          Jag gjorde såhär, då jag gjorde ett nytt vattentest vid 23:30 ungefär, fanns det 0,5 ppm Ammonia vilket inte är bra, detta får mig att fundera om det kan ha varit en tidigare spik under kvällen eller om den var påväg, ovetandes så var jag tvungen att ta ett beslut. Gjorde ett vattenbyte på 25% men tempererat vatten, använde mig av sulfatsyra för att sänka PHt i vattnet. Sänkte Pht för att motverka ammoniaken och det fick resultat direkt, fiskarna blev plötsligt mycket mer aktiva och lika sociala som tidigare dagar. ;äter 0,1-0,2 ppm nu mindre än en timma senare. Jag har satt ett larm varannan timme under natten för att kunna hålla koll åt vilket håll det går. Och jag håller även koll på nitriten vilket hela tiden visar 0. Alla fiskar i karet verkar vara mer som tidigare dagar så jag hoppas att de inte tagit för mycket skada och att vattenkvaliteten inte förvärras.

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #95
            Det låter som att du är väldigt stressad över detta. Lider med dig i din frustration, men det är egentligen inget jätteovanligt att man förlorar någon i början efter köp. Såklart vill man att alla ska överleva men då och då får man med någon so är till synes frisk men som kan ha någon inombords defekt, tex småväxt så den ser ung ut men är äldre än sina polare eller något helt annat som kan vara svårt att se. Det är kanske ingen tröst, men jag tror inte att detta var ditt fel.
            Ta det lite lugnt med vattenbytena så kommer karet att sätta sig sakta men säkert. Om det går att göra så med soilen och det andra, eller släpper det fortfarande ifrån sig för mkt för att karet ska kunna stabiliseras?

            Sen har jag läst mig till att stickor ofta är missvisande men att dropptest är säkrare. Jag har bara använt dropptest innan men har ingea nu. Går helt och hållet efter vad jag ser och luktar mig till. Hur luktar ditt kar?
            Jag kan ta ett konkret exempel. Jag har ett 60liters med Rådasand och en större redwoodrot och lite växter. Inte så mlt nitrat för växterna växer inte superfort. Sannolikt ingen nitrit för firrarna andas normalt och är helt fullfärgade. Men vid ett av de första vattenbytena gjorde jag, som jag gjort innan jag lärde mig att avgöra med lukt och syn, ett 50 % vattenbyte. Vi har egen brunn så inget klor eller buffring och vattenvärden som jag köpt fisk som gillar. Men i alla fall så såg jag efter att jag fyllt upp att fisken flåsade och var superstressad. Något som jag inte visste exakt skapade detta och jag drog snabbt slutsatsen att jag "rört om" för mkt i det relativt nystartade karet. Det blev någon obalans, kanske kemiskt eller biologiskt, men jag drog i alla fall slutsatsen att göra max 25-30% vattenbyten 1-2 ggr varannan vecka ca för att karet skulle få sätta sig.
            Alla fisk lever och frodas fortfarande så jag anser att beslutet var klokt och att man inte bör vara för pigg på ideliga vattenbyten i början. Hade det varit nitrit så hjälper det ändå inte mer än mkt tillfälligt att byta vatten, nitrat hjälper det bättre mot, men jag hade hellre hällt i en större mängd snabbväxare som fått flyta för att reda upp det.Fisken verkar klara sig bättre då också.

            I vilket fall, hur du än väljer att göra så var det knappast ditt fel. Jag förstår att du ser fisken och räkorna som dina husdjur/familjemedlemmar. Men som sagt, i början är det lite svinn ibland och om man kan försöka ställa in sig på att man inte alltid förstår naturen så kan det kännas lättare att acceptera än om man tar på sig all skuld.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • hivemindhermit
              • September 2017
              • 214

              #96
              En av de primära anledningarna till att en ska undvika att fylla på akvarier med djur i direkt från kranen är att kranvattnet innehåller mer löst gas (alltså luft) än akvarievattnet på grund av högre tryck. Vatten håller även mer löst gas vid lägre temperatur, så om en måste använda kranvatten ska en hellre ha lite för varmt vatten än för kallt.

              Det här är viktigt för att en annars riskerar att ge sina djur dykarsjuka. Vattnet som forsar in i karet tillför massvis med gas som när temperaturen sedan ökar och trycket sänks inte längre är löslig i vatten utan bildar bubblor. Det är därför det blir en massa små bubblor på väggarna av vattenglas. När såna bubblor bildas inuti djurs vävnader ställer det till en massa problem.

              Hur som helst - bäst är att låta vattnet stå ett tag i hink t.ex.. Samt att undvika att göra stora vattenbyten om det inte är kris och panik. Om en har växter i karet och en fungerande bakterieflora finns egentligen ingen anledning att hålla på och byta ut en massa vatten.

              Vill dock minnas att jag läst att just aquasoil av olika slag släpper ifrån sig en väldig massa kväveföreningar och att vattenbyten krävs i början. Bl.a. därför jag undviker det (och för att det är onödigt dyrt när vanlig jord duger bra ). Men i den situationen skulle jag satsa på tätare byten av max 20% av volymen, snarare än få men stora byten.
              Senast redigerad av hivemindhermit; 09 January 2018, 17:51.
              /Alex
              375 + 112 liter drömmar

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #97
                Beklagar sorgen!

                Det finns en parallell tråd om fiskar som dör en efter en, du kanske läst den? där spekuleras det rätt bra på olika orsaker.
                Animoniumet tycker jag låter som en tänkbar orsak.
                Du hade väl också japanskt soil i botten? Jag var hos Godhems zoo och förhörde mig litet om detta materiel, hade då redan startat mitt nya akvarium, så det kändes inte aktuellt, men förstod att det var inte helt riskfritt och i mina öron en aning omständligt att starta upp med det materialet, lång starttid. hivemindhermit är ju inne på det också.
                Dykarsjukan... javisst, men fiskar tål detta bättre än vad vi människor gör. Tryckkammare är i alla fall inte aktuellt.

                Vem orkar fylla upp 100 liter i hinkar dagen innan, och vem vill bära dessa från duschkabinen till akvariet... ingen! Slang är bra, fråga vilken brandman som helst! Brandmän (och -kvinnor) pratar gärna slang och har lågskor, släkt har dom litet varstans också...

                Men man behöver ju inte brassa på för fullt, man kan fylla långsamt och låta flödet mynna i vattenytan, då slås luftbubblorna sönder snabbare.
                Sedan tror jag personligen att ni alla på detta form gör vattenbyten för ofta, jag har gjort två vattenbyten i mitt nya akvarium sedan mitten av november, det är på 350 liter, bytte omkring 100 liter en gång och 50 liter på nyårsafton, sedan har jag fyllt på då det dunstat några enstaka liter. I mitt lilla Lido har jag inte bytt någonting under denna tid. Men jag är väl extrem åt andra hållet då.
                Klart har man olika toxiner eller nitriter eller annat, så skall man ju byta bort det mot friskt vatten.

                Kommentar

                • Mrfabbe
                  • November 2017
                  • 140

                  #98
                  Hej Miiaoo, Hivemind och Björn! Och alla andra såklart!

                  Här kommer en lite längre uppdatering, eftersom jag varit lite inaktiv de senaste dagarna.

                  Det har varit ett par hektiska dagar, haft grymt mycket på firman och jag tror det var därför jag hanterade den första dagen och de problemen, stressat som Miiaoo märkte på mig. Men jag tog det hårt den dagen. Jag märkte att jag hade fått en ammoniak spik i karet. Därav de röda gälarna, jag upptäckte det när den redan var påväg neråt / hade gått ner. Jag har tillagt Nitrit bakterier som sägs funka, för att eliminera den efterkommande nitrit spiken som ni såklart vet kommer efter. Detta verkar ha gjort susen, inget spår av nitrit än sålänge, mina fiskar verkar må bättre. Jag har också tillagt en medicin mot Ammoniak förgiftning som hjälper till att återställa gälarna och även lugna stressen. Jag har också gjort 20% vattenbyte dagligen, förutom idag då jag la till medicinen igårkväll. Jag vill också säga tack till alla era grymma svar som inspirerade mig, man behöver feedback ibland för att hitta kreativa lösningar och få en spark i baken lite. Precis som ni säger, soil är mer segstartat, jag har följt start up schemat precis som jag ska, jag la i räkor för tidigt, fisken 2-3 dagar för tidigt. Detta var antagligen INGA problem, om jag inte hade tillagt så mycket fisk från början, samt gett fisken normala mat portioner vilket jag inte borde gjort med tanke på mängden fisk. Detta blev antagligen en chock för karet, men med tanke på den tidiga starten skulle mycket möjligt karet ha klarat av detta. Men sen så valde jag, en medveten handling, att fortsätta med 50% dagliga vattenbyten (även fast ADA guiden säger annorlunda). Detta gjorde jag för att jag tänkte att det skulle minska risken för en bakterieblomning och dåliga värden i karet. Min handling fick motsatt effekt, jag försvårade för bakteriekulturen att överleva/växa normalt så det förvärrade hela situationen. Amazonia Soil bufflar ner PHt i vattnet till 6.5, men när jag gjort mina täta och stora vattenbyten har den inte fått buffra ner det så långt. Ammoniak kommer enklare i högre PH, med Göteborgs vatten och så stora vattenbyten varje dag kan du säkerställa ett högt PH. Mitt sista inlägg skrev jag 00:32 i förrgår kväll, samma dag som jag upptäckte Ammoniaken (Okej det hade blivit nytt dygn men ni fattar). På morgonen såg jag effekterna av vad den ammoniak spiken, som antagligen började en natt tidigare hade lyckats åstadkomma. Jag orkade inte skriva om det igår, var ledsen över det. 4 Sewellior hade dött, den femte kunde jag inte hitta. Det var jäkligt jobbigt, Sewellian är lite fisken som gjorde att jag blev intresserad av hobbyn för ett par årsedan, kanske var då den blev poppis. Lärde mig rätt mycket om arten och hittade någon tysk studie etc som jag försökte läsa på hackig tyska, men jag kom aldrig till skott då, sen så väcktes iden efter min flickväns akvarier intresse. Man kanske inte får ha en favorit men den är på något sätt det för mig ändå, jag hade aldrig lyckats få någon info eller ens bild på leopard sewellian, och under de dagarna jag haft dom har jag blivit helt förälskad i dem. Så det var bara så jäkla vemodigt att behöva fiska ur dem, kände då och där att jag skulle ha en lavett. Men jag lärde mig en bra och viktig läxa för min framtid inom hobbyn iallafall.

                  Jag fortsatte under kvällen leta efter den 5, gjorde ett genomsök under 1 timma ungefär och kunde inte hitta den. Fortsatte idag, och när jag lyfte lite lätt på den höga stenen i mitten av karet, så flög någonting ut från under stenen, jag hann bara se en skugga så var osäker om det var en räka eller om det var en sewellia. Det var den 5e, livs levande satte han sig långt ner i det nu för höga eleocharisgräset och gömde sig, väldigt bra dessutom. Jag kunde se att han hade två vita märken exakt på samma sida om huvudet, så jag antar det är där hans gälar sitter, vad kan det vara tror ni?

                  Barberna ser mycket bättre ut nu, 3-5 st står fortfarande bara och trycker i ena hörnet och saknar fortfarande aptit. Jag matade ingenting igår, så förväntade mig att de skulle vara riktigt på hugget, femton av dem var precis som vanligt och hur pigga som helst, men inte de 5 som stod o tryckte i hörnet. De reagerade inte ens. Mina Danios har tidigare inte visat några symptom på något, de har heller inte uppvisat någon avsaknad av aptit eller mått dåligt på något annat sätt. Men igår i samband med att jag hittade de döda sewelliorna så upptäckte jag även att de hade fått röda fläckar (eller att man ser de röda gälarna genom gällocken). Vilket man inte gjorde tidigare, de beter sig precis som vanligt dock. Får hoppas medicinen hjälper och att de blir bättre med tiden. Jag läste om ett par personer som hade fått väldigt bra resultat med medlet.

                  Oavsett mina förluster är jag på glatt humör och har tagit till mig av mina misstag. Jag kan tänka mig att de flesta har råkat ut för oväntade olyckor, kanske pågrund av just otur men kanske även som i mitt fall av slarv eller ivrighet.

                  God kväll hörrni!
                  Senast redigerad av Mrfabbe; 10 January 2018, 22:31.

                  Kommentar

                  • Mrfabbe
                    • November 2017
                    • 140

                    #99
                    Hej alla!


                    Det har varit dåligt med uppdateringar det senaste... Inte haft tid, ska bli bättre på det snart. Allting fortgår i akvariet bra nu, har inte införskaffat några nya sewellior än men blir till helgen.

                    Nu till en fråga, om en lite konstig kanske. Jag köpte ju 20 odessabarber, av de 20 har jag upptäckt att endast 5 är hannar. Eftersom de färgat mycket nu, så hade det varit konstigt om det gick någon hanne som inte färgat något alls, så det ser ut som att 15 är honor. Tror ni man hade kunnat lämna tillbaks ett gäng till butiken och ev köpa nya? Har inga problem att betala men är tveksam om de skulle ta tillbaks dem. Vill inte ha så få hanar / kontra honor utan hade velat ha det tvärt om då det är hannarna som ger den effekten jag söker. När jag köpte dem hade ingen av dem någon färg alls så var omöjligt att bedöma i butiken.

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      Ursprungligen postat av Mrfabbe
                      Hej alla!


                      Det har varit dåligt med uppdateringar det senaste... Inte haft tid, ska bli bättre på det snart. Allting fortgår i akvariet bra nu, har inte införskaffat några nya sewellior än men blir till helgen.

                      Nu till en fråga, om en lite konstig kanske. Jag köpte ju 20 odessabarber, av de 20 har jag upptäckt att endast 5 är hannar. Eftersom de färgat mycket nu, så hade det varit konstigt om det gick någon hanne som inte färgat något alls, så det ser ut som att 15 är honor. Tror ni man hade kunnat lämna tillbaks ett gäng till butiken och ev köpa nya? Har inga problem att betala men är tveksam om de skulle ta tillbaks dem. Vill inte ha så få hanar / kontra honor utan hade velat ha det tvärt om då det är hannarna som ger den effekten jag söker. När jag köpte dem hade ingen av dem någon färg alls så var omöjligt att bedöma i butiken.
                      Barber är väl de fiskar jag har minst (och sämst) erfarenhet av. Men när det gäller övriga fiskar, som de flesta cilkider och exempalvis tetror och rasboror är det ju en fördel att ha överskott av honor. Alla de gånger jag haft små ciklider har jag haft trior, en hanne och två honor, funkar för det mesta bra. Hade en kompis som odlade massvis med kongotetror, alltd dubbet så många honor som hanar tyckte han att det var bra.

                      Om jag vore akvariefiskhandlare hade jag aktat mig väldigt noga med att ta tillbaka fiskar, man vet ju aldrig om de är smittade med någonting, och en karantän medför extra kostnader.

                      Kommentar

                      • jolindse
                        • January 2018
                        • 70

                        Läst hela din tråd med stor fascination. Jag har precis startat ett eget kar (ett 200L) med ADA soil från Godhemszoo (om än inte alls så scapeat som ditt oerhört snygga) så det är bra att ha din tråd som en referens. Även om mitt akvarium har en inbyggd filterlösning, det är ett Juwel, så funderar jag på att köpa ett externt filter som komplement. Har velat fram och tillbaka mellan att köpa ett Eheim Pro 4+ 250t eller ett Oase Biomaster thermo. För mig är ljudnivån väldigt viktig så det skulle vara grymt om du hade lust att kort ge ett litet omdömme om hur du upplever Oase filtret?

                        Ser med spänning fram emot mer uppdateringar!

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2883

                          Min bild av hela förloppet är att det handlar om dom problem man får när man starar från noll. Då krävs tålamod (vilket inte är lätt när man är inspirerad) och avvaktar med fisk en vecka eller så för att se hur det funkar, sen testar med ett fåtal tåligare firrar som man kan mata varannan dag ytterst sparsamt. Jag har startat upp med både ADA och Tropica-soil men det har aldrig skapat några bekymmer så länge jag haft ett inkört filter. Det har varit samtliga fiskar i från dag ett alltså. Det enda jag gjort är några delvattebyten den första veckan just med tanke på soil etc., sen kört enligt rutinen ett vb i veckan och väldigt sparsamt med mat i början som sagt. Hoppas det stabiliserat sig i Odessa-karet :-)

                          Kommentar

                          • Mrfabbe
                            • November 2017
                            • 140

                            Hej alla och hej Jolindse,

                            Jag är grymt nöjd med mitt Oase Biomaster thermo, både till det stora karet och mitt lilla. De är så tysta de möjligt kan bli, skulle jag säga. Det ända jag kan vara lite skeptisk till när det gäller filtret är konstruktionen på förfiltret, när du drar upp det för snabbrengöring är det lätt att den sista biten vadd stannar kvar i filtret, så då får man ner med armen och dra upp den. Men det är ju en bagatell, så jag rekommenderar filtret varmt! När det gäller ljudnivån som du beskriver har jag inte tidigare stött på ett bättre filter, men då har jag aldrig använt märket Fluval och det är inte något fel på Eheim heller. Jag vill tillägga att jag tycker utformningen på filtret i övrigt är väldigt bra.

                            Tja igen Sleaper, ja nu är det ordning på grejerna! Ett gäng barber till har flyttat in för att jämna ut hane/hona ration, samt att jag skippade att köpa fler sewellior och det blev en annan art istället: Garra Flavatra. Sen har även 2 par Mosaik Gurami flyttat in.


                            Jag har dock ett nytt problem (en jäkla massa problem på mig?). Jag har fått Infusorer i karet, så har idag inhandlat ett UVC filter att koppla på mitt ytterfilter. Får se om det gör susen


                            Ska lägga upp lite bilder så fort jag blivit av med denna dimman i karet! Hoppas allt är gott med er alla

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              Jag har också dimma i ett av karen. Men för mig är det bra då jag har yttepytteyngel som äter infusorier.

                              Jaså, blidde det garror?? Vad tycker du om dom? Och hur många har du?
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • jolindse
                                • January 2018
                                • 70

                                Tackar verkligen för utförligt omdömme!

                                Då blir det nog ett Oase även för mig. Tycker det verkade väldigt lovande men så nytt på marknaden att det var svårt att hitta annat än promomaterial. Dessutom får jag chansen att köpa det ifrån den lokala handlaren istället (antar att du också köpt det på Godhems). Spännande med UVC-filtret också. Funderar på att köpa ett sådant också - mer eller mindre i förebyggande syfte. Läste också att det rekommenderades att köpa ersättningsförfilter svamparna med grovare porer till Oase samt att kanske lämna den längst ner utanför lådan för att inte drabbas av totalt filterstop om de skulle bli igenkloggade.

                                Ska bli kul att se nya bilderna!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...