Mitt första akvarium - En nybörjare med stora ambitioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrfabbe
    • November 2017
    • 140

    #76
    Det verkar inte mina vara faktiskt heller, provade som du sa, jag släppte flingorna under vattnet för att det skulle landa hos dem och mycket väl de käka upp det i ett nafs! Tack!

    Ajdå, sländelarver ser lite läbbiga ut precis som du säger och jäkligt rovgiriga vad jag förstått.

    Haha du får gärna gå offtopic! Det är det som gör tråden levande, iallafall enligt mig. Kan inte låta bli att tänka att småbarnslivet har skapat den drömmen nånstans där i bakhuvudet, typiskt att just den skulle vara den du kom ihåg eller hur?
    Men jag håller med dig riktigt flummig dröm haha!

    Nu har firrarna kommit så jag sitter och skriver lite medans jag håller på och koppar i dem. Lite bilder kommer senare och ett längre inlägg! Jag ska ge mig på och läsa din tråd med Miiaoo så fort jag kan

    Kommentar

    • Mrfabbe
      • November 2017
      • 140

      #77
      Hej Allihopa!

      Då var dagen här och allt har gått bra!

      Arterna:
      Sewellia sp. Leopard
      Pethia Padamya

      Alla sewellior hade vackra men olika mönster, en stack verkligen ut speciellt med sitt mönster men han var otroligt kamera skygg så lyckades inte få till ett foto på han idag. De är riktigt snabba. Men tror jag får en bättre chans med min riktiga kamera jämfört med mobilen.
      Jag lyckades dock fota två skönheter, helt kär i dessa. Hade ingen aning om hur ''sp. Leopard'' skulle se ut, de är ljusare än den vanliga men jag hoppas de blir lika fina eller finare när de är utväxta. Lyckades iallafall fota två av fem och självklart bjuder jag på dom här!

      Odessabarben är fortfarande ungfisk och har inte börjat färga ut än. De är aktiva och de verkar må bra, men en sak oroade mig lite, vissa är lite röda vid gälen (inte sår). De fiskarna som är det är det på båda sidor, men det är väldigt lite. Förutom på en fisk som är väldigt röd på båda gälarna, den sticker verkligen ut i mängden. Jag har fotat och bifogat in här, kan någon hjälpa mig med diagnos på detta? Den verkar må precis lika bra som alla andra och den åt precis lika aggressivt som dom andra med. Skulle vara väldigt tacksam för råd på hur jag ska göra med den individen.

      Allting gick riktigt smärtfritt, kändes som jag var gjord för att göra detta.
      Men måste ändå erkänna att jag tyckte Sewelliorna var lite jobbiga att håva upp ur hinken, den sista sög sig fast så envetet så jag fick dra upp honom försiktigt längs med sidan och sen putta han över kanten ner i håven. Men även här det bara gick av sig själv

      Tror när det gäller mig att hobbyn känns ännu roligare när man bara går av sig själv och så blir det super. Men samtidigt behöver man väl dom stunderna där man får dränera sig i motgångarna, gör ju trots allt de lyckade stunderna ack så mycket bättre.

      Så förutom min sjuka Barb kompis är allt gott, ingen kunde vara gladare än mig idag tror jag!

      Hoppas alla har en trevlig och go kväll
      Senast redigerad av Mrfabbe; 04 January 2018, 20:53.

      Kommentar

      • Mrfabbe
        • November 2017
        • 140

        #78
        Jag glömde säga att jag också fick min beställning på 20 Amano idag med. Allt gick fint med dem också, jag lät dem gå i först så de kunde komma undan lite innan jag släppte i barberna då dessa räkorna alla var storleken mindre än de jag fått tidigare. Ville inte riskera att de skulle bli frestade att äta upp dem.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2887

          #79
          Najs! Blir spännande att se hur allt utvecklas. Har aldrig haft Odessabarber men förhoppningsvis är det röda på gälen helt ofarligt. Lurar på varför utblåset på filtret ser så marigt ut? Jag menar slangen går ju ner i karet etc.? Hur verkar prestandan på filtret i övrigt?

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #80
            Sewelliorna ser ju mysiga ut! Tittat på dessa också, liksom så många andra fisksorter man skulle vilja testa. Det är väl därför vissa av oss har sju, åtta eller ännu fler akvarium . Jag har två och försöker nöja mig med det , även om det är svårt ibland. Speciellt när man är här på Zoopet och läser.. Du får väl se.. Lycka till iallafall med dina nya firrar och räkor!
            // Annicka

            Kommentar

            • Mrfabbe
              • November 2017
              • 140

              #81
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Najs! Blir spännande att se hur allt utvecklas. Har aldrig haft Odessabarber men förhoppningsvis är det röda på gälen helt ofarligt. Lurar på varför utblåset på filtret ser så marigt ut? Jag menar slangen går ju ner i karet etc.? Hur verkar prestandan på filtret i övrigt?
              Hej Sleaper! Ja jag hoppas det är något ofarligt jag med, Filtret känns bra tycker jag, det ser ut så där då jag inte monterat alla delar på utblåset, gjorde en tillfälllig och ful lösning tills mitt utblås i glas från ada kommer, då kommer det se ordentligt ut

              Kommentar

              • Mrfabbe
                • November 2017
                • 140

                #82
                Ursprungligen postat av Rufus
                Sewelliorna ser ju mysiga ut! Tittat på dessa också, liksom så många andra fisksorter man skulle vilja testa. Det är väl därför vissa av oss har sju, åtta eller ännu fler akvarium . Jag har två och försöker nöja mig med det , även om det är svårt ibland. Speciellt när man är här på Zoopet och läser.. Du får väl se.. Lycka till iallafall med dina nya firrar och räkor!
                Ja jag har faktiskt ett till kar på g jag med, innan jag ens fick de första fiskarna

                Ja de är jättefina, hoppas de växer till sig lite ytterligare bara Tack!

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #83
                  Å så snyggt ditt kar är! Eller inredningen alltså. Du har verkligen känsla för hur du ska placera stuffet. Kanske är det trädgårdsinredningskänslan som kommer fram lite där? Så funkar det för mig i alla fall. Inget planterat på raka rader och sällan en ensam av en sort om det inte är en maffig solitär.

                  Sewillorna ser fina ut! Ska bli kul att se dem med mer färg sen när dom boat in sig. Detsamma gäller odessorna. Har själv inte haft dem men har allt sneglat på dem i butiken sen jag läste att du skulle satsa på sånna. Dom är bra snygga och lite udda när dom har färgat ut helt. Väntar på snyggbilder på dom! Gälen ser lite sliten ut. Testat med en aning salt i vattnet för att ge lite extra skydd mot elaka ämnen i vattnet? Jag har aldrig i mer än nån msk men det ger snabbt effekt på irritationer. Använder heller aldrig andra beredningsmedel. Möjligen nitrivec, men det var i förra rundan för sisådär 10 år sen.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Camenius
                    • November 2004
                    • 180

                    #84
                    Grattis till ett jättefint akvarium som verkligen inspirerar!

                    Kommentar

                    • Mrfabbe
                      • November 2017
                      • 140

                      #85
                      Ursprungligen postat av miiaoo
                      Å så snyggt ditt kar är! Eller inredningen alltså. Du har verkligen känsla för hur du ska placera stuffet. Kanske är det trädgårdsinredningskänslan som kommer fram lite där? Så funkar det för mig i alla fall. Inget planterat på raka rader och sällan en ensam av en sort om det inte är en maffig solitär.

                      Sewillorna ser fina ut! Ska bli kul att se dem med mer färg sen när dom boat in sig. Detsamma gäller odessorna. Har själv inte haft dem men har allt sneglat på dem i butiken sen jag läste att du skulle satsa på sånna. Dom är bra snygga och lite udda när dom har färgat ut helt. Väntar på snyggbilder på dom! Gälen ser lite sliten ut. Testat med en aning salt i vattnet för att ge lite extra skydd mot elaka ämnen i vattnet? Jag har aldrig i mer än nån msk men det ger snabbt effekt på irritationer. Använder heller aldrig andra beredningsmedel. Möjligen nitrivec, men det var i förra rundan för sisådär 10 år sen.
                      Tack vad glad jag blir! Det är nog både de gröna fingrarna som spökar och arbetsskada, driver möbel/inrednings butik så seendet kommer väl därifrån kanske. Naturen är kaotisk men harmonisk och det är väl det som gör att vi drar oss så mycket till det och tycker det är vackert. Det är svårt att återskapa och det var ju första försöket, jag är långt ifrån nöjd men när allt börjar växa upp och det börjar ta form hoppas jag att det blir som jag visualiserat. Om det blir så hoppas jag att jag kan visa en vacker biotop som kan inspirera ännu mer.

                      Ja det ska bli riktigt roligt att få se dem växa upp och färga ut, hoppas sewelliorna blir lite större med tiden också

                      Då får jag prova det, funkar himalaya salt tror du? Har bara det hemma förutom ett svindyrt fleur de sel havssalt som jag helst inte använder till det ändamålet haha.

                      Sewelliorna och danion skall vara saltkänsliga men en sån liten mängd kan väl inte skada tänker jag? Tack så mycket för tipsen!!


                      Tack Camenius det värmer och vad kul att jag kan inspirera!

                      Kommentar

                      • Mrfabbe
                        • November 2017
                        • 140

                        #86
                        Hej allihopa!

                        Allting rullar på fint, mina barber är väldigt matglada. De är så matglada att de algtabletter jag försökt ge till Sewelliorna/räkorna blir uppätna av dem istället

                        Har någon något tips på hur jag kan mata mina Sewellior och med vad? Just nu har de fått en algtablett men de har inte verkat intresserade av den. Antingen är det att de inte vill ta slagsmål och försöka ta den från barberna (det är det jag tror) eller så är den intresserad av dem. Ska försöka ta lite mer bilder, helt kär i mina nya fiskar. 2-3 Barber har börjat bli lite orange tonade längs med sidorna redan, så de är nog hanar

                        Det här kanske kommer låta dumt, men jag försökte igår mata barberna mätta så de skulle låta algtabletten var ifred, efter en kort stund insåg jag att de kommer nog aldrig bli mätta så jag avslutade hela festmåltiden för att inte skapa obalans i karet!

                        Kommentar

                        • Mrfabbe
                          • November 2017
                          • 140

                          #87
                          Jag skrev förut om att vissa barber börjat färga ut lite, jag lyckades ta några foton på det och även lite annat.

                          Delar även med mig en bild på Kampfisken

                          ursäkta den dåliga zoom skärpan på några av bilderna.
                          Senast redigerad av Mrfabbe; 06 January 2018, 17:59.

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            #88
                            Fina bilder med härliga motiv! Blev väldigt förtjust i sista bilden på sewillan, så fin! Både bild och fisk. Den är speciell på nåt sätt.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Mrfabbe
                              • November 2017
                              • 140

                              #89
                              Hej Allihopa idag skriver jag ett inlägg lite stressigt och i lite panik.

                              Gjorde ett vattenbyte igår, märkte halvvägs igenom att vattnet hade blivit på tok för kallt (kranvattnet alltså inte tempen i karet). Tempen i karet sjönk med 2 grader pga detta innan jag märkte det. TIlläggas kan väl att jag fyller karet under ungefär 40 mins tid så ingen jättesnabb förändring. Märkte att alla barber ställde sig i ett hörn och tryckte, de har delvis stått kvar så idag och varit väldigt inaktiva jämfört mot tidigare dagar. Sen kom det hemska, när jag kom hem idag såg jag att en barb flöt upp och ner vid ytan. Han simmar/andas vid ytan men han flyter upp och ner, är svullen över magen ser det ut som. Vad har jag gjort, hur kan jag rädda han? Vill inte förlora han på grund av att jag gjort ett slarvfel, känns inte rätt

                              Hoppas att jag kan få något snabbt svar så jag kanske kan hinna rädda honom. Det är bara 1 barb som gör detta.

                              Kommentar

                              • Björn J.
                                • November 2017
                                • 1049

                                #90
                                Man skall ju aldrig fylla direkt med en slang från kallvattenkranen, ej heller från varmvattenkranen, eller blandaren... Men det gör ju jag också, vem orkar söla med vatten i hinkar som man hällt upp dagen innan?

                                Jag bor ju i eget hus och vet att inkommande vatten är kallare så här års, konstigt annars. Men man skall nog inte vrida på kranen för fullt. Sedan beror det ju också på hur stor vattenvolym du har innan du fyller på.
                                Vanligtvis gillar fiskarna litet kallare vattenbyte. Jag har ju mest haft sydamerianaks ciklider, malar och tetror, sällan barber, men dom kanske är känsligare? Jag vet att diskusar, kardinaltetror och guramier är känsliga för hastiga temperatursänkningar. Men kanske du utlöst någon vilande sjukdom eller parasit, kanske det inte är tempen utan mer en strsssituation...? Hur ser de andra barberna ut? Är dom pigga?

                                Som vanligt en del spekulationer, men svullen buk! Utåtstende fjäll? Utan att ha sett den avlidna fisken låter det som bukvattensot, googla på det! Vill minnas att exempelbilderna i akvarieböckernas kapitel om fisksjukdomar just visar barber med denna sjukdom, så dom kanske är extra mottagliga?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...