Mitt första akvarium - En nybörjare med stora ambitioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrfabbe
    • November 2017
    • 140

    #31
    Glömde tillägga, DWC (Deep Water Culture) är enligt mig det effektivaste hydroponiska odlingsmetoden, även om du kör flera växter i ett system eller en container per växt. Det är billigt jämfört med andra system och det är det lättaste systemet för nybörjare. Jag tycker dessutom att man har störst kontroll på slutprodukten och får godast frukt så.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #32
      Ursprungligen postat av Mrfabbe

      Hej Johan och tack!

      Intressant, då kanske jag vet vad som väntar mig, förutsatt att allt går vägen och inget ballar ur. Har du något tips på hur man får det mer under kontroll, är det trimning en gång i veckan eller var tredje dag? hade varit kul att veta lite vad som väntar haha

      Jag har ingen större erfarenhet när det gäller växtakvarium, här finns nog andra som har bättre koll och svar.
      Det kar jag nämnde kom ganska fort till en gräns då de små fina bonsailiknande växterna övergick till att bli för stora och kraftiga och med en mängd rotskott. Men när du har balans i ditt akvarium kan det vara idé att gradvis skall gå över till långsamt växande växter med mindre rotsystem. Växter med kraftiga rotsystem ställer till det med soilen om du blir tvungen att dra upp dem (vilket jag fick erfara). Du kan också avgränsa rotsystemet med plastremsor eller små krukor.
      Fundera på hur mycket tid du vill/kan lägga på ditt akvarium, trist om det blir en börda, då är det lätt att man tröttnar.
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Mrfabbe
        • November 2017
        • 140

        #33
        Ursprungligen postat av Marten64


        Jag har ingen större erfarenhet när det gäller växtakvarium, här finns nog andra som har bättre koll och svar.
        Det kar jag nämnde kom ganska fort till en gräns då de små fina bonsailiknande växterna övergick till att bli för stora och kraftiga och med en mängd rotskott. Men när du har balans i ditt akvarium kan det vara idé att gradvis skall gå över till långsamt växande växter med mindre rotsystem. Växter med kraftiga rotsystem ställer till det med soilen om du blir tvungen att dra upp dem (vilket jag fick erfara). Du kan också avgränsa rotsystemet med plastremsor eller små krukor.
        Fundera på hur mycket tid du vill/kan lägga på ditt akvarium, trist om det blir en börda, då är det lätt att man tröttnar.
        Ja men din input är guld värd den med

        Jag förstår, jag har precis som du nämnde, använt mig av substrat stöd ganska frekvent. Så de kommer kunna hålla tillbaks rötter en hel del antar jag då det är plast. Precis som du säger, det ska helst inte bli en börda. Jag hoppas att det kommer räcka med ett par timmar i veckan på bara ren skötsel med vattenbyten och trimning. Sen vill jag ju ha lite tid att mata fiskarna, njuta av akvariet

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #34
          Ursprungligen postat av Mrfabbe

          Jag vill inte kalla mig proffs men erfarenhet och kunskap om det, det har jag allt! Ett tips, börja med en lätt planta. Jag skulle rekommendera Tomat / Chili, att tänka på är att en hydroponic växt blir större per litermängd kruka kontra jord.

          Jag hade en Chili växt som blev över 2 meter lång och gav över 100 frukter i en 18L DWC (Deep water culture) kruka. de åtog upp ett odlingstält på 120x60x200 själv. Att också tänka på är att vissa växter behöver pollinering, vissa chili gör de själva, jag har märkt att de ofta behöver hjälp på traven. Även de växter som inte behöver pollinering brukar faktiskt få märkbart mer frukt också om man gör handpollinering.

          En av mina favoriter om du är tålmodig, som var min första och är väldigt väl lämpad för nybörjare, är Passionsfrukt. men det tar ett och ett halvt år ungefär från att den gror tills den bär frukt, men sätter du upp ett par tavelspik i ett söderfönster kan du vägleda den som en ram runt fönstret där det sen börjar hänga frukter. Med rätt näring kommer du få dom godaste passionsfrukterna du någonsin smakat på! Du måste även ge stödljus under vinterhalvåret!
          Ja jag måste bara komma igång! Jag har ett tunnelväxthus där jag odlar både tomat och chili bl a, favoritchilin övervintrar jag inne med stödljus, nödvändigt med ljus som du säger. Men hydroponic där man slipper jorden skulle vara ett toppenkomplement. Passionsfrukten är de frö från köpt frukt eller påse? Har ett Granatäpple odlat med frö från frukt som är några år, så ettochetthalvt år låter överkomligt. Använder du den gödning som är framtagen för hydroponic? Testat IKEAS produkter? Vid DWC så fungerar en större hink bra förstår jag. Inte så fiskrelaterat detta men man kan ju faktiskt kombinera också. Odla lite sallat i bakkanten på karet..
          // Annicka

          Kommentar

          • Mrfabbe
            • November 2017
            • 140

            #35
            En kort uppdatering.

            Jag har jobbat väldigt mycket de senaste två dagarna så har inte hunnit fota något, har skött vattenbytena efter planen. Nu har alla växter börjat växa rötter vilket är positivt, det verkar vara fin harmoni i karet.

            Dag 3 för räkorna och alla 4 räkor lever, men de har alla krypt in i skrevan i den stora stenen till vänster. Jag vet inte riktigt varför, jag lös med en pennficklampa igår och de satt där även när det var mörkt. De ligger liksom bara på hög där inne, men lever gör de allt. Jag provade idag lägga i en liten algtablett, de brydde sig inte ett dugg. Men 30 minuter efter det släckts gick jag dit och lös, då var två räkor på algtabletten men när jag lös på dom simma dom tillbaks kvickt som bara den in i stenen.

            Tror ni de är stressade eller rädda för ljuset? Jag tänker att de borde inte vara skygga egentligen eftersom ingen annan fisk eller levande finns i karet?

            Kommentar

            • Mrfabbe
              • November 2017
              • 140

              #36
              Ursprungligen postat av Rufus

              Ja jag måste bara komma igång! Jag har ett tunnelväxthus där jag odlar både tomat och chili bl a, favoritchilin övervintrar jag inne med stödljus, nödvändigt med ljus som du säger. Men hydroponic där man slipper jorden skulle vara ett toppenkomplement. Passionsfrukten är de frö från köpt frukt eller påse? Har ett Granatäpple odlat med frö från frukt som är några år, så ettochetthalvt år låter överkomligt. Använder du den gödning som är framtagen för hydroponic? Testat IKEAS produkter? Vid DWC så fungerar en större hink bra förstår jag. Inte så fiskrelaterat detta men man kan ju faktiskt kombinera också. Odla lite sallat i bakkanten på karet..
              Det låter härligt, hade med velat ha växthus!

              Granatäpple, spännande. Jag har aldrig odlat det själv faktiskt. Jag har odlat både med köpfrö från USA och från frukt från frukthandlarn. Båda blev fantastiskt bra, fröet från USA var andra gången jag odlade. Det fröet köpte jag för just att den hade finare blommor och fruktens skal blev mer mörkblått än lila.

              Och ja jag har använt ''General Hydroponics'' serie, funkar fint. Det viktigaste nästan att tänka på vid hydroponisk odling är PHt för den växten man odlar, jämfört med jord tar rötterna skada snabbare av fel PH. Och jag har inte testat deras produkter men det funkar säkert! Jag föredrar lite starkare ljus och större byttor än vad jag sett de erbjuder.

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                #37
                Tror att dina räkor upplever att det är otryggt trots att de är ensamma, eller rättare sagt på grund av det. De saknar larmsystemet som fisk bidrar med. Om det hade levt fisk där och fisken hade varit lugn hade de sannolikt inte varit så "skvattiga" och sprätt iväg från tabletten. Sen är de säkert inte vana med så täta VB heller och är hela tiden på sin vakt för nåt nytt läskigt.
                Men det går över, antingen med tiden eller när det kommer i snälla fiskar.
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #38
                  Ursprungligen postat av Mrfabbe

                  Det låter härligt, hade med velat ha växthus!

                  Granatäpple, spännande. Jag har aldrig odlat det själv faktiskt. Jag har odlat både med köpfrö från USA och från frukt från frukthandlarn. Båda blev fantastiskt bra, fröet från USA var andra gången jag odlade. Det fröet köpte jag för just att den hade finare blommor och fruktens skal blev mer mörkblått än lila.

                  Och ja jag har använt ''General Hydroponics'' serie, funkar fint. Det viktigaste nästan att tänka på vid hydroponisk odling är PHt för den växten man odlar, jämfört med jord tar rötterna skada snabbare av fel PH. Och jag har inte testat deras produkter men det funkar säkert! Jag föredrar lite starkare ljus och större byttor än vad jag sett de erbjuder.
                  Tack för svar! Blir att köpa passionsfrukt idag
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2878

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mrfabbe
                    En kort uppdatering.

                    Jag har jobbat väldigt mycket de senaste två dagarna så har inte hunnit fota något, har skött vattenbytena efter planen. Nu har alla växter börjat växa rötter vilket är positivt, det verkar vara fin harmoni i karet.

                    Dag 3 för räkorna och alla 4 räkor lever, men de har alla krypt in i skrevan i den stora stenen till vänster. Jag vet inte riktigt varför, jag lös med en pennficklampa igår och de satt där även när det var mörkt. De ligger liksom bara på hög där inne, men lever gör de allt. Jag provade idag lägga i en liten algtablett, de brydde sig inte ett dugg. Men 30 minuter efter det släckts gick jag dit och lös, då var två räkor på algtabletten men när jag lös på dom simma dom tillbaks kvickt som bara den in i stenen.

                    Tror ni de är stressade eller rädda för ljuset? Jag tänker att de borde inte vara skygga egentligen eftersom ingen annan fisk eller levande finns i karet?
                    Inget ovanligt med Amanoräkor, dom kan "försvinna" i långa perioder för att sen få ett spel vid vattenbyte och fara runt likt galna i karet ett tag. Men oftast är dom rätt anonyma ifall det finns gott om gömställen.

                    Kommentar

                    • Mrfabbe
                      • November 2017
                      • 140

                      #40
                      Hej allihopa igen och tack för alla informativa svar!!

                      Köpte idag fem Amano räkor för att göra dem som kom från kompisen lite tryggare. Tänkte berätta lite vad som hände.

                      När jag släppt i räkorna drog alla fem runt ungefär 3 varv i karet, varpå 4 av 5 sedan hittade sina artfränder inne i den stora stenen, dom gick in och kom aldrig ut igen...

                      Den femte räkan dock är jag orolig för, han har gjort 100 varv i karet och vägrar lugna ner sig. Han bara simmar och simmar, tills för en stund sedan, då han bara satte sig stilla på en sten, såg nästan död ut.

                      Jag kommer tillbaks en stund senare och då ligger han på rygg. Stendöd. Jag tar fram håven tar i han i håven precis innan jag lyfter den över ytan skjuter han iväg som ett skott och ner i vattnet, hamnar på rygg igen och ligger sprattlar med benen men kan inte komma upp. Jag var här tvungen att springa iväg på en grej (blev redan försenad av att mitt hjärta brast i två, ville inte lämna han till sin död).

                      Nu när jag kom tillbaks är han borta, han har antingen krypt in i stenen med de andra, eller så har de väl dragit in honom och har skrovmåltid. Vad tror ni?

                      Varför hände detta honom?

                      Jag har testat vattenvärdena för nitrit och diverse. Allt är bra, inga konstigheter och jag kan inte få runt mitt huvud varför han råkade ut för detta? De andra sitter som vanligt och trycker under stenen, de är så många på sån liten plats där inne att de står på varandra och trycker.

                      Vad gör jag fel?

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2878

                        #41
                        Tror inte du gör något fel. Låt dom ha sin tid att anpassa sig. Men du får nog räkna med att dom gärna gömmer sig och att du kanske rätt sällan ser dom. När jag hade Amanoräkor så kunde man få för sig att dom flesta ev. var döda och försvunnit i allt det gröna. Men när man skulle göra om karet då dök dom upp lite överallt :-). Ibland vid vattenbyte kan dom få fnatt som sagt och komma fram och fara runt.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #42
                          Halloj Mrfabbe!
                          Vill bara "shima" in med Sleaper, och säga att inte heller jag tror att du gör något fel. Sleaper beskriver bra hur det brukar vara med Amanoräkor.
                          Förstår dock din ängslan, det är liksom inte kul när det känns som att man gör något galet.
                          Jag har ett femtiotal Amano i mitt kar, och jag kan säga att det är jädrarimej inte ofta jag ser dom. Oftast ser jag deras skal när de har ömsat.
                          Jag har en hel del Javaormbunke som är fastvuxen på bakgrunden och jag får rensa ganska ofta. När jag gjorde det senast och hade lagt några rejäla plantor som skulle slängas på täckglaset sprätte det fram tio-femton stycken som jag fick svepa ner i karet igen.
                          Bara låt räkorna vara, så får vi hoppas att du ser dom titt som tätt. De gör ett fint jobb i karet.


                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1676.jpg Visningar:	2 Storlek:	561.1 kB ID:     	2376840

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1675.jpg Visningar:	2 Storlek:	454.7 kB ID:     	2376841
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 December 2017, 18:34.

                          Kommentar

                          • Mrfabbe
                            • November 2017
                            • 140

                            #43
                            Hej Mats!

                            Jag har varit inne och kikat lite i din tråd, önskar jag med kommer dit en vacker dag, helt fantastiskt och vilken kunskap du har!

                            Jättekul att du hittade hit, jag antar att jag får ta det lite lugnt, jag hoppas att inte han som for runt i karet som en toke har dött även om han verkade dålig
                            Precis som du och Sleaper säger så får jag väl ha is i magen och låta dom leva som dom vill göra, vem vet de kanske blir tryggare om ett tag. Skulle de inte bli det så får dom köra sitt race, jag kommer ju trots allt ha fiskarna snart och då kan jag njuta av dem. Jag satt en 30 minuter och tittade i karet, då såg jag en räka ta sig ut ur klippan till en närliggande sten i strömmen, han satt där en stund sen drog han tillbaks in igen. Matbiten jag la ner igår och den jag la ner idag är borta nu, tror ni de tar med sig den in i skrevan?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #44
                              Ursprungligen postat av Mrfabbe
                              Hej Mats!
                              Jag har varit inne och kikat lite i din tråd, önskar jag med kommer dit en vacker dag, helt fantastiskt och vilken kunskap du har!
                              Jättekul att du hittade hit, jag antar att jag får ta det lite lugnt, jag hoppas att inte han som for runt i karet som en toke har dött även om han verkade dålig
                              Precis som du och Sleaper säger så får jag väl ha is i magen och låta dom leva som dom vill göra, vem vet de kanske blir tryggare om ett tag. Skulle de inte bli det så får dom köra sitt race, jag kommer ju trots allt ha fiskarna snart och då kan jag njuta av dem. Jag satt en 30 minuter och tittade i karet, då såg jag en räka ta sig ut ur klippan till en närliggande sten i strömmen, han satt där en stund sen drog han tillbaks in igen. Matbiten jag la ner igår och den jag la ner idag är borta nu, tror ni de tar med sig den in i skrevan?
                              Åh, ja den jädra tråden är lång, men det finns lite smått och gott att kika på.
                              Svårt att säga om räkorna liksom tar med sig käket, de går ju och bökar runt hela tiden - men, visst kan de ta små bitar och sätta sig någonstans för att äta.
                              De far runt sådär ibland. Jag tror jag har någon film på det långt bak i min tråd.
                              Som sagt, bara chilla med räkorna nu så skall de nog dyka upp med jämna mellanrum. Kommer att bli kanon!

                              Edit; vill bara tillägga att ditt kar är vrålfint - ren aquascape, ju!
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 December 2017, 19:13.

                              Kommentar

                              • Mrfabbe
                                • November 2017
                                • 140

                                #45
                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Åh, ja den jädra tråden är lång, men det finns lite smått och gott att kika på.
                                Svårt att säga om räkorna liksom tar med sig käket, de går ju och bökar runt hela tiden - men, visst kan de ta små bitar och sätta sig någonstans för att äta.
                                De far runt sådär ibland. Jag tror jag har någon film på det långt bak i min tråd.
                                Som sagt, bara chilla med räkorna nu så skall de nog dyka upp med jämna mellanrum. Kommer att bli kanon!

                                Edit; vill bara tillägga att ditt kar är vrålfint - ren aquascape, ju!
                                Haha ja den är ett par sidor! Men den är fylld med massa fint!

                                Ja det är svårt att avgöra, men det är nog som du säger. Jasså? Känns som att det måste slita på dom små krabaterna att flänga runt på det sättet så länge.
                                Men jag ska ta och chilla nu så de får ta det i sin takt. Den 4 januari kommer 25 räkor till, tror du det funkar med 35 räkor i mitt 300L? Kanske kan be han på affären behålla några av de jag beställt ifall det inte funkar isåfall.

                                Tack så mycket! Jag gjorde mitt bästa och jag lärde mig lite som jag kan göra annorlunda nästa gång, för att göra det ännu bättre. Men om det blir vackrare nästa gång vet jag inte, det karet är ett 270 liters 90x60x50 (B-D-H) som antagligen blir ett sydamerikanskt kar och sydamerika känns krångligare än asien på nått vis.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...