Mitt första akvarium - En nybörjare med stora ambitioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrfabbe
    • November 2017
    • 140

    #16
    Ursprungligen postat av Rufus
    Hej Mrfabbe!
    Roligt att läsa om dina funderingar. Jag tycker att du har lyckas väl med din inredning. Var nu försiktig med din växtgödning bara så växterna hinner komma igång lite först.
    Jag förstörde min första pump en gång i tiden genom att aldrig stänga av den när jag gjorde vattenbyten. Alla är vi barn i början men med din inställning tror jag du kommer passera nybörjartiden snabbt.
    Hej Rufus! Tack vad kul och ja jag hoppas med jag kan passera tiden som grön fort! Haha ja vem vet, jag kanske förkortade livstiden på min pump även om jag inte förstörde den.

    Jag har faktiskt gjort så att jag har använt näringar som ligger under powersanden och soilen innan jag hällde på det andra så jag kör inga näringar alls nu under ett par månader. Så vatten/filter bör acklimatiseras rätt fort.

    Kommentar

    • Mrfabbe
      • November 2017
      • 140

      #17
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Tja... välkommen in i hobbyn!
      Nja det är ingen komplicerad husdjurshobby, i allmänhet, men man kan ju göra det svårt för sig om man vill.
      Det är betydligt mer komplicerat att hålla komodovaraner, giraffer, dronter och tyrannosaurusar som husdjur!

      Pumpar skall ju inte köras torra, men den typen av motordrivna pumpar som är avsedda till akvarium är till 100% (iallafall de jag känner till) så kallade "impellerpumpar".
      Ett "pumphjul" alltså en impeller med olika antal vingar beroende på fabrikat och kapacitet, vanligtvis fyra. Impellern är fäst på en rund permanentmagnet och uppträdd på en axel, axeln är antingen rostfritt stål eller något keramiskt material. Axeln är fixerad i över- och underkant i två bussningar av någon plast/gummimaterial. Den runda, eller snarare cylindriska permanentmagneten roterar inne i pumphuvudet, där det finns en ingjuten spole av många meter tunn koppartråd, denna är ansluten till nätsladden och stickkontakten. När du ansluter kontakten i vägguttaget bildas det ett magnetfält inne i pumphuvudet, som påverkar magneten med ömsom attraktion och ömsom repellation, det vill säga att den vill rotera. Rotationshastigheten bestäms i första hand av vår växelspännings frekvens, 50 Hz, men så klart den mekaniska trögheten såsom filtrets täthet och sådant påverkar ju också.
      Impellern roterar då i den lilla cylindriska filterkammaren, vanligtvis med inlopp i centrum, och utlopp i periferin. Om där finns vatten pumpas detta ut, om där bara finns luft händer det egentligen ingenting, egentligen finns det inget som kan skadas, men kopplingen mellan magneten och impellern är litet flexibel, och det är detta som orsakar oväsen om pumpen går torr eller kaviterar, ja kavitation är när det blandas luft i vattnet, det kan förekomma på vissa modeller (Fluval och Juwel) om filtermaterialet är för tätt, då kan luft sugas ned vid sidan om...

      Nej kortslutning kan inte ske om pumpen väsnas eller går torr, och egentligen kan inte pumpen gå sönder heller. Men man kan ju vara försiktig ändå.
      Med tiden slits axeln och bussningarna, brukar väl hålla omkring 4-5 är (Eheim håller i allmänhet i 10 år) men dessa finns som reservdelar vanligtvis i ett kit, kostar väl omkring 100-150 kr.
      En enda gång har jag råkat ut för att den ingjutna spolen fått ett avbrott, det var på en Juwelpump, men den separata pumpen fanns att köpa som reservdel.
      Vanligt är att bussningarna ändrar form, blir stela, och då glappar hela axeln och magnet med impeller i pumpkammare och pumphuvud, och då börjar det väsnas.
      Då de delar som är elektriskt anslutna till ditt eluttag är helt ingjutna i pumphuvudet kan det tekniskt sett aldrig uppstå någon kontakt med vattnet, å andra sidan kan man ju inte komma åt att laga spolen heller.

      Doppvärmare däremot, sådana av glas, kan vara känsliga, en liten spricka i glaset kan förorsaka att vattnet kan bli (elektriskt-) strömförande. Jordfelsbrytare är bra, men jag känner ingen akvarist som har en sådan kopplad innan doppvärmaren. "Personskyddsautomat" är en jordfelsbrytare som är mycket känsligare, och sådana har jag litet varstans, men ännu ingen i akvariernas elkopplingar.

      Jo det ser bra ut!
      Sällan man ser sådana nybörjarakvarier. Nybörjarambitionerna brukar ju främst av okunskap vara annorlunda, du tycks ju tagit reda på en himla massa först och handlat sedan!

      Jo, att vattnet fortfarande är lätt grumligt beror antagligen på att du har jättesmå partiklar i vattnet som passerar filtret, (lera i botten?) det finns olika klarvattenpreparat som klumpar ihop dessa små partiklar så att de fastnar i filtret, men direkt när man hällt i dessa preparat brukar det se ut som om du hällt i mjölk i akvariet, brukar klarna på några timmar, något dygn, sedan blir det rätt tjockt i det första filtermaterialet där skräpet fastnar.
      Idoga vattenbyten är sällan bra, ha is i magen!
      Hej igen Björn och tack!

      Du är som vanligt påläst, betydligt mer än jag, dina år som akvarist märks av

      Tack för toppen info och kul att du gillar det, även fast jag oftast är väldigt impulsiv lyckades jag ta mig i kragen och efterforska mer än vad jag brukar innan jag begav mig med plånboken haha!

      Kommentar

      • Mrfabbe
        • November 2017
        • 140

        #18
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Soilen grumlar ju vattnet ett tag men med vattenbyten och lite tid så klarnar det, som du redan märkt. Soilen påverkar också pH i början vilket gör att droppcheckern ljuger lite ang. CO2-nivån. Men det är också ett övergående problem. När det gäller Amanoräkor är dom fenomenala på att flytta soil så det blir ett jobb att hålla sanden hyggligt ren. Soilen har ifs. en förmåga att vilja lägga sig på sanden ändå ;-). Den släpper också från sig en del ammonium i början, men det verkar du kollat med tanke på dina planerade vattenbyten. Kul att se ett projekt där man går all in.
        Tjenare Sleaper, ja precis som du skriver så gjorde de det, men skillnaden efter varje vattenbyte var märkbar, idag dag 6 så var vattnet i stort sett helt klart, riktigt fint. Tyvärr han jag inte ta några bilder innan karet gick av men det kommer imorgon! Ja jag vet att den gör det, men det verkar gynna mina växter nu, idag så har jag börjat se nya rötter längs med glasen vilket betyder att växterna verkar trivas. Nu med mitt vattenbyte schema är tanken att det inte ska bli volatila förändringar i varken ammonium eller senare nitriter/nitrater. Vilket det blir om man inte gör denna sortens vattenbyten i början av starten, det är iallafall vad jag kunnat läsa mig till både från ADA och många som använt Amazonia. Hoppas jag ska kunna få till en fin mix sen med fiskarna med så det blir något vackert att titta på

        Kommentar

        • Mrfabbe
          • November 2017
          • 140

          #19
          Ursprungligen postat av Inger H
          Jag följer också med spänning, tycker det är väldig skoj med alla nya projekttrådar som kommer till

          //Inger
          Kul Inger, hoppas jag kan komma att hålla det intressant!

          Kommentar

          • Mrfabbe
            • November 2017
            • 140

            #20
            Dag 6 idag för akvariet och nu är det första inlägget som är helt i real tid med akvariet!

            Idag införskaffade min flickvän en Betta splendens orange half-moon som skall flytta in i hennes kar om en dag eller två. Hoppas få till någon bild på den imorgon när det är tänt, den bor nu i sidan på mitt kar i en egen plastbytta med sitt helt egna system helt avstängt från mitt kar, förutom temperaturen. Tills den flyttar in så kommer jag genomföra vattenbyten varje dag i dens tillfälliga residens. Jag vill också ställa en fråga åt mitt flickvän, kan man hålla en eller två honor med en betta hanne i ett 38 liters kar eller blir det bråk då?

            Sen hände en oväntad sak idag, jag kom över 4 stycken Amano av en vän som avvecklar sitt kar pga av en mindre läcka, det var spola dom eller till mig. Jag valde att ta dom, jag kom till sist till slutsatsen att de kan lika gärna få en chans att överleva hos mig. Vad tror ni, kan de överleva i karet redan nu? Jag har inte haft tillgång att få tag i vattentester då jag jobbat idag, min flickvän skall iväg och köpa det till mig imorgon, de är just nu i karet och efter en halv dag/kväll verkar allt OK. Karet är släckt, det finns i stort sett inga alger i karet och jag har därför släppt i lite mat nu innan det blev kväll och karet gick av. Alla 4 räkor var snabbt på maten och allt var slut rätt fort men väntar med att mata mer tills imorgon.

            Har ni några råd på hur jag skall hantera läget förutom att fortskrida mitt planerade vattenbytes schema. Kan jag få dem att överleva?

            Imorgon skall jag ta lite bilder för att visa hur karet har fortskridit och förutsatt att räkorna lever ska jag försöka fota dessa efter bästas förmåga, de är mycket snabbare än vad jag någonsin trodde.

            Och så ska jag självklart fota Bettan! Jag har aldrig varit intresserad av arten men nu när jag har en hemma, gud vad vackra och interaktiva de är med en, enastående fisk!

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #21
              http://tropica.com/en/guide/algae-control/ kan nog gå finfint med de planerade vattenbytena. Beror ju också på hur gamla de är räkorna hur länge till de klarar sig.
              // Annicka

              Kommentar

              • Camenius
                • November 2004
                • 180

                #22
                Hur viktig är soilens näringsinnehåll för växtenas rötter och växtens välmåga?

                För flera år sedan, under den period som en kunnig man som kallade sig deftac, de flesta av er känner säkert till honom och hans kunnighet, kom ett inlägg (vad jag minns var det just deftac som stod för det) där uppgifterna för växternas rötter var att fästa växten vid ett underlag, inte så mycket att ta upp näringen. Näringsintaget svarade bladen för. Minns ej om det gällde alla växter, många, en del eller ett fåtal, men tror det skulle gälla de flesta. Påståendet förvånade mig, men resonemanget i inlägget hade stor trovärdighet.

                Vilken erfarenhet har ni om hur stor skillnad berikad soil gör, jämfört med ett akvarium med "enbart sand/grus"? Så som du Mefabbe gjort verkar ju annars mycket vettigt.

                Vad vet ni om detta?

                Kommentar

                • Mrfabbe
                  • November 2017
                  • 140

                  #23
                  Hej igen Camenius!

                  Jag tror att det mycket väl stämmer vad gäller många växter överlag. Jag har i 8 år odlat växter i hydroponiska odlingar. Min specialitet är träd och vi har varit ganska få på denna jord som kanske provat ett så brett spektra växter i hydroponisk odling som jag tex har gjort. Min erfarenhet är att egentligen alla växter kan leva utan ett substrat. Sålänge de sitter still och får tillgång till näring. Sen skulle jag ändå vilja säga att näringsupptaget på de flesta växter är starkare genom rötterna än genom bladen, även tomater kan du nära genom löven men näringsupptaget är inte alls lika starkt som genom rötterna.

                  När du odlar tex en Ek eller en gran så kan de inte överleva genom bara ytlig gödning utan där måste man förse vattenmediat med flytande näringar. Fördelen med Soil är att du inte behöver tilllägga lika mycket och till en början egentligen ingen näring alls, då den släpper ut det i vattnet. En vanlig praxis med soil verkar också vara att när man sen ger näring, då ger man det genom pimpett och släpper ut näringen under mediat. Nu 7 dagar in så är det enda jag kan bekräfta att växterna trivs och att de har börjat växa en hel del rötter. Så sätt har de etablerat sig snabbare än vad växterna gjorde i mitt akvarie när jag var yngre och använde grus. Men jag är övertygad om att de flesta vattenväxter precis som du beskriver överlever genom att bara vara i vattnet och bli matade flytande näringar, det skulle de flesta växter göra.

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mrfabbe
                    Hej igen Camenius!

                    Jag tror att det mycket väl stämmer vad gäller många växter överlag. Jag har i 8 år odlat växter i hydroponiska odlingar. Min specialitet är träd och vi har varit ganska få på denna jord som kanske provat ett så brett spektra växter i hydroponisk odling som jag tex har gjort. Min erfarenhet är att egentligen alla växter kan leva utan ett substrat. Sålänge de sitter still och får tillgång till näring. Sen skulle jag ändå vilja säga att näringsupptaget på de flesta växter är starkare genom rötterna än genom bladen, även tomater kan du nära genom löven men näringsupptaget är inte alls lika starkt som genom rötterna.

                    När du odlar tex en Ek eller en gran så kan de inte överleva genom bara ytlig gödning utan där måste man förse vattenmediat med flytande näringar. Fördelen med Soil är att du inte behöver tilllägga lika mycket och till en början egentligen ingen näring alls, då den släpper ut det i vattnet. En vanlig praxis med soil verkar också vara att när man sen ger näring, då ger man det genom pimpett och släpper ut näringen under mediat. Nu 7 dagar in så är det enda jag kan bekräfta att växterna trivs och att de har börjat växa en hel del rötter. Så sätt har de etablerat sig snabbare än vad växterna gjorde i mitt akvarie när jag var yngre och använde grus. Men jag är övertygad om att de flesta vattenväxter precis som du beskriver överlever genom att bara vara i vattnet och bli matade flytande näringar, det skulle de flesta växter göra.
                    Sjukt intressant!!! Tack för att du delar med dig! (utomhusväxtnörd som inte ännu har fattat det där med verkliga aquascaping med växter och co2)
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Mrfabbe
                      • November 2017
                      • 140

                      #25
                      Härligt Miiaoo, då är vi två växtnördar här i tråden Och jag har inte heller fattat det här med Aquascaping än, jag har bara gjort ett försök på det! haha!

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mrfabbe
                        Härligt Miiaoo, då är vi två växtnördar här i tråden Och jag har inte heller fattat det här med Aquascaping än, jag har bara gjort ett försök på det! haha!
                        Kul!! Vet att vi är fler ändå, fast några kanske är lite hemliga..
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • Marten64

                          • July 2012
                          • 1020

                          #27
                          Intressant och spännande tråd. Ditt kar ser mycket fint ut. Jag gjorde ett ”nybörjar aquascape” för ca två år sedan, med Co2, soil och näring, det blev ganska vackert. Det jag lärde mig då var att det växer som bara den och det blev fort en ”ganska jobbig” kamp mot rötter och växter.
                          En stor det av de fantastiska aquascapingkar man ser på nätet är toppade och framtagna för just det fototillfället.
                          Nu har jag åter kört igång det karet med Co2 och bra belysning men med grus, minimalt näringstillskott och långsamt växande växter. Jag hoppas nu få till ett vackert och långsiktigt fungerande kar, en svår balans.

                          /Johan
                          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            #28
                            Du är ju proffs på hydroponic, så du har ju koll! Det är ett område jag är i inläsningsstadium på, och har varit en tid, tilltalar mig mkt. Bara att hinna med allt man vill! Det som är problemet.
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • Mrfabbe
                              • November 2017
                              • 140

                              #29
                              Ursprungligen postat av Marten64
                              Intressant och spännande tråd. Ditt kar ser mycket fint ut. Jag gjorde ett ”nybörjar aquascape” för ca två år sedan, med Co2, soil och näring, det blev ganska vackert. Det jag lärde mig då var att det växer som bara den och det blev fort en ”ganska jobbig” kamp mot rötter och växter.
                              En stor det av de fantastiska aquascapingkar man ser på nätet är toppade och framtagna för just det fototillfället.
                              Nu har jag åter kört igång det karet med Co2 och bra belysning men med grus, minimalt näringstillskott och långsamt växande växter. Jag hoppas nu få till ett vackert och långsiktigt fungerande kar, en svår balans.

                              /Johan
                              Hej Johan och tack!

                              Intressant, då kanske jag vet vad som väntar mig, förutsatt att allt går vägen och inget ballar ur. Har du något tips på hur man får det mer under kontroll, är det trimning en gång i veckan eller var tredje dag? hade varit kul att veta lite vad som väntar haha

                              Kommentar

                              • Mrfabbe
                                • November 2017
                                • 140

                                #30
                                Ursprungligen postat av Rufus
                                Du är ju proffs på hydroponic, så du har ju koll! Det är ett område jag är i inläsningsstadium på, och har varit en tid, tilltalar mig mkt. Bara att hinna med allt man vill! Det som är problemet.
                                Jag vill inte kalla mig proffs men erfarenhet och kunskap om det, det har jag allt! Ett tips, börja med en lätt planta. Jag skulle rekommendera Tomat / Chili, att tänka på är att en hydroponic växt blir större per litermängd kruka kontra jord.

                                Jag hade en Chili växt som blev över 2 meter lång och gav över 100 frukter i en 18L DWC (Deep water culture) kruka. de åtog upp ett odlingstält på 120x60x200 själv. Att också tänka på är att vissa växter behöver pollinering, vissa chili gör de själva, jag har märkt att de ofta behöver hjälp på traven. Även de växter som inte behöver pollinering brukar faktiskt få märkbart mer frukt också om man gör handpollinering.

                                En av mina favoriter om du är tålmodig, som var min första och är väldigt väl lämpad för nybörjare, är Passionsfrukt. men det tar ett och ett halvt år ungefär från att den gror tills den bär frukt, men sätter du upp ett par tavelspik i ett söderfönster kan du vägleda den som en ram runt fönstret där det sen börjar hänga frukter. Med rätt näring kommer du få dom godaste passionsfrukterna du någonsin smakat på! Du måste även ge stödljus under vinterhalvåret!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...