Mitt första akvarium - En nybörjare med stora ambitioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Fin liten ciklid som fått flytta in! Och vilken lycka att ha tillgång till så bra akvariebutiker! Den djuraffär vi har här är inte dålig men inte så spännande. Brukar passa på när jag kommer till en större stad, familjens tålamod är dock begränsad när det kommer till hur lång tid det får ta
    // Annicka

    Kommentar

    • Mrfabbe
      • November 2017
      • 140

      Ursprungligen postat av LoGeek
      Härliga malar Fabbe!

      Det enda sällskapet jag har till mina diskus är två sådana här. Väldigt fina när de spänner upp fenorna mot varandra.

      Ja dom är verkligen super fina! Har inga ancistrus själv än. Eller jag har L-181 vilket är en Ancistrus sp. art.

      Är det ''Super-red'' Ancistrus jag ser på bilden?

      Oavsett så var den väldigt vacker.

      Tack Inger! Jag håller med dig ang LoGeeks Ancistrus!

      Kommentar

      • Mrfabbe
        • November 2017
        • 140

        Ursprungligen postat av Rufus
        Fin liten ciklid som fått flytta in! Och vilken lycka att ha tillgång till så bra akvariebutiker! Den djuraffär vi har här är inte dålig men inte så spännande. Brukar passa på när jag kommer till en större stad, familjens tålamod är dock begränsad när det kommer till hur lång tid det får ta
        Haha jag förstår dig, du får försöka släppa dem på något ställe de kommer vilja spendera en lång stund på innan du drar in på en akvariebutik nästa gång du är på genomresa

        Kommentar

        • Mrfabbe
          • November 2017
          • 140

          Hej alla igen!

          Kort uppdatering, detta blir lite av en spoiler för det kommande akvarierummet - akvariekontoret haha.

          Det är så att jag måste få råd av er ciklid kunniga, då jag är rätt ny på det här.

          Jag har letat länge och tittat oerhört mycket på de olika ciklider som finns och som jag har möjlighet till att hålla. Jag blev förälskad i en art och har nu haft turen att få tag i denna art.

          Jag kommer att hålla ett lekpar i mitt kommande 300L 100L - 60D - 50H. Måtten på karet har ändrats flera gånger då tillverkaren i Japan fått ändra för de inte kunnat leverera medföljande bänk i rätt storlek då deras lev blivit försenade.

          Arten i fråga som jag kommer få ett lekpar av är: Aequidens Metae

          Som jag skrev tidigare blev jag fullständigt förälskad i arten, jag vet inte vad det var som gjorde det men den är för mig bara oerhört vacker. Jag får lekparet i hopp om att jag ska kunna få yngel som jag i senare tur skall kunna bidra med till affären. I och med detta blir mitt första försök att hålla en någorlunda större ciklid och även förhoppningvis kunna få yngel på dem är jag osäker över karets övriga invånare.

          De tänkta invånarna är L-200 Mal och Otocinclus.

          Sen hade jag ursprungligen tänkt mig även Colombiatetra men det är här jag är kluven och jag behöver därför eran hjälp. Tror ni Colombiatetra kan störa leken, ta rom eller äta yngel?
          Ifall det är överhuvudtaget någon risk att något av det kan inträffa vill jag isåfall inte ha arten i akvariet. Mitt huvudmål med karet blir att skapa ett paradis för Aequidens Metae.

          Jag hoppas att någon av er har lust att lämna lite feedback då jag känner att jag verkligen behöver det just nu och inte hittar speciellt mycket på ämnet!

          Vill hylla Stork Zoo lite extra också som fixar det här åt mig och är så jäkla hjälpsamma.

          Go kväll!
          Senast redigerad av Mrfabbe; 15 March 2018, 23:22.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Kan tyvärr inte hjälpa dig, då jag ju själv är helt ny på denna världsdel...... men det är kul att höra att du känner på samma sätt som jag gällande Patric och Marie på Stork. Just den känslan att de verkligen bryr sig och att de vägrar att sälja till de som inte har tillräckliga akvarium eller kunskap för fiskarter. Det är verkligen ett guld korn i Göteborg . Jag kommer ju på mig själv med att försöka hitta på orsaker för att åka dit och prata en timme eller två. Sedan är det grymt kul att de är så aktiva på sin Facebook sida, har man en fråga skickar man den och får nästan alltid svar omgående. Väntar med spänning på att ditt akvarium kommer så att det blir en ny tråd att följa.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2888

              Tetror får man nog generellt se som rom eller framför allt yngeltjuvar. Dom försitter oftast inte en chans ifall föräldrarna är upptagna med annat, så det är ju en risk och man kan nog räkna med en del svinn på yngel. Hur stort svinnet blir beror på hur duktiga förälrdrarna är på att vakta och hur inredningen i karet ser ut osv. skulle jag säga.

              Kommentar

              • Camenius
                • November 2004
                • 180

                Hej och grattis till fiskvalet! Metae är en mycket vacker och intressant art.

                Jag hade ansvaret för ett offentligt akvarium en gång i tiden. Budgeten var minst sagt begränsad och pengarna försvann vid köp av inredning, så slantarna var få när jag skulle skaffa fisk. Fick då som en skänk från ovan en (nästan) fullvuxen grupp på 8-9 individer. I karet lekte flera snabbt. Det var ett stort kar, inrett med många, många rötter och växter. Bakgrunden var fulltäckt med lavasten. Där fanns säkert många större andra stenar samt också lavasten i sanden. Vilka andra firrar som gick i det stora akvariet minns jag inte heller.

                Akvariet blev mycket uppmärksammat och lyckat. Firrarna gjorde succé. Vackert skimrande i (tror jag minns rätt) i grönt och guld. När jag läser texten jag skriver ser ordet guld så fånigt ut men det är så jag minns dem och jag kikar faktiskt då och då på just metae som alternativ til det Västafrika-kar jag snart drar igång. Just orsakat av det positiva minnet. En nackdel nu skulle vara fiskarnas storlek,minns jag rätt kan de bli up mot 20cm. cm. Vilka andra arter som fanns i karet minns jag ej, troligen ”lugna” arter.

                De var substratruvare och tog hand om ynglen bra. Lekte på sten och rötter. Icke speciellt revirhävdande. Inte stirriga såsom exempelvis Malawi, utan lugna.

                Oj, vad positiv jag är. Och jag som i natt (är man gammal är man ibland vaken nån timme på natten, bara mysigt om man bor på landet och kan njuta av tystnad och nattvandrande djur) beslöt att mitt första fiskval om några veckor ska bli N parilus... Nåja, det är en annna historia som knappast intresserar dig.

                somsagt, grattis till fina firrar. Du får många timmar i passivt sittande och njutand framför karet.

                Jo, en sak till... vill du kombinera dem med andra arter är det enkelt, det finns många med samma beteende samt vatten- o födokrav från Sydamerika.
                Senast redigerad av Camenius; 16 March 2018, 07:02.

                Kommentar

                • Mrfabbe
                  • November 2017
                  • 140

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Kan tyvärr inte hjälpa dig, då jag ju själv är helt ny på denna världsdel...... men det är kul att höra att du känner på samma sätt som jag gällande Patric och Marie på Stork. Just den känslan att de verkligen bryr sig och att de vägrar att sälja till de som inte har tillräckliga akvarium eller kunskap för fiskarter. Det är verkligen ett guld korn i Göteborg . Jag kommer ju på mig själv med att försöka hitta på orsaker för att åka dit och prata en timme eller två. Sedan är det grymt kul att de är så aktiva på sin Facebook sida, har man en fråga skickar man den och får nästan alltid svar omgående. Väntar med spänning på att ditt akvarium kommer så att det blir en ny tråd att följa.
                  Ja, jag delar verkligen den känslan med dig och jag har ju dig att tacka för det faktiskt. Hade det inte varit för din tråd där du berättade att du köpt dina vackra diskusar på Stork så finns det en stor chans att det fortfarande hade varit en gömd pärla för mig. Så tack för det Thomas!

                  Sen måste jag säga att det finns ännu fler anledningar för min del att hylla deras hjälpsamhet, kunnighet och kanske Patrics nördighet för sällsynta fiskar som även jag har snöat in på just nu. Han har hjälpt mig fixa en art som jag trodde skulle vara helt omöjlig att få tag i, den har inte ens fått ett L-nummer än. Sjukt nog hade han själv snöat in och lyckats få tag i denna fisk och jag får nu hans yngel, men jag lämnar det där så får ni se vad det är för vacker fisk när jag väl har fått den Räcker med spoilers nu haha!

                  Thomas du har ju mycket erfarenhet kring odling av ciklider överlag, i mitt fall då jag verkligen hade velat lyckas och drömmer lite smått om att få yngel för första gången på en ciklid, hade du skippat ett gäng tetror då kanske?
                  Senast redigerad av Mrfabbe; 16 March 2018, 19:43.

                  Kommentar

                  • Mrfabbe
                    • November 2017
                    • 140

                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Tetror får man nog generellt se som rom eller framför allt yngeltjuvar. Dom försitter oftast inte en chans ifall föräldrarna är upptagna med annat, så det är ju en risk och man kan nog räkna med en del svinn på yngel. Hur stort svinnet blir beror på hur duktiga förälrdrarna är på att vakta och hur inredningen i karet ser ut osv. skulle jag säga.
                    Hej Sleaper vad kul att ha dig här igen

                    Du har nog rätt och det var det jag oroade mig över, tror du jag behöver oroa mig över L-200 Malarna? Visst de är växtätare och jag kommer hålla de välgödda, men fiskar är ju ofta opportunister. Min förhoppning är att ändå Metae är en tillräckligt stor art för att säga ifrån mot malarna så att de inte skall tycka det är värt det. Men tetror är tetror och de kan ta för sig på ett helt annat sätt precis som du säger när det gäller småyngel etc, föräldrarna hinner inte alltid rädda allt.

                    Malarna är ju mer ett hot mot rommen men som sagt så hoppas jag att de ska kunna säga ifrån och hålla malarna borta. Jag funderade lite på Neontetror men Patric på stork sa att de kommer bli uppätna, så då kanske det inte är lönt heller.

                    Kanske får skippa någon annan omkringsimmande fisk helt, eftersom jag drömmer att lyckas få yngel för första gången?

                    Kommentar

                    • Mrfabbe
                      • November 2017
                      • 140

                      Ursprungligen postat av Camenius
                      Hej och grattis till fiskvalet! Metae är en mycket vacker och intressant art.

                      Jag hade ansvaret för ett offentligt akvarium en gång i tiden. Budgeten var minst sagt begränsad och pengarna försvann vid köp av inredning, så slantarna var få när jag skulle skaffa fisk. Fick då som en skänk från ovan en (nästan) fullvuxen grupp på 8-9 individer. I karet lekte flera snabbt. Det var ett stort kar, inrett med många, många rötter och växter. Bakgrunden var fulltäckt med lavasten. Där fanns säkert många större andra stenar samt också lavasten i sanden. Vilka andra firrar som gick i det stora akvariet minns jag inte heller.

                      Akvariet blev mycket uppmärksammat och lyckat. Firrarna gjorde succé. Vackert skimrande i (tror jag minns rätt) i grönt och guld. När jag läser texten jag skriver ser ordet guld så fånigt ut men det är så jag minns dem och jag kikar faktiskt då och då på just metae som alternativ til det Västafrika-kar jag snart drar igång. Just orsakat av det positiva minnet. En nackdel nu skulle vara fiskarnas storlek,minns jag rätt kan de bli up mot 20cm. cm. Vilka andra arter som fanns i karet minns jag ej, troligen ”lugna” arter.

                      De var substratruvare och tog hand om ynglen bra. Lekte på sten och rötter. Icke speciellt revirhävdande. Inte stirriga såsom exempelvis Malawi, utan lugna.

                      Oj, vad positiv jag är. Och jag som i natt (är man gammal är man ibland vaken nån timme på natten, bara mysigt om man bor på landet och kan njuta av tystnad och nattvandrande djur) beslöt att mitt första fiskval om några veckor ska bli N parilus... Nåja, det är en annna historia som knappast intresserar dig.

                      somsagt, grattis till fina firrar. Du får många timmar i passivt sittande och njutand framför karet.

                      Jo, en sak till... vill du kombinera dem med andra arter är det enkelt, det finns många med samma beteende samt vatten- o födokrav från Sydamerika.
                      Gud vad glad jag blir av att läsa din post Camenius, gör mig ännu mer taggad på denna vackra art.

                      Tror du att jag förlorar en del yngel om jag håller Colombiatetror i samma kar? Tror du L200 malarna är något hot mot rommen?

                      Jag har en liten dröm om att få yngel på dessa skönheter och det gör nu att jag faktiskt dedikerar karet till dem, så om tetror utgör ett hot så skippar jag hellre dem, vad tror du?

                      Förövrigt hade jag tyckt det varit väldigt kul att höra hur du kom in på N Parilus och varför det nu blir ditt första fiskval när du kommit igång igen

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6059

                        Hej! Jag tror att tetror är ett hot mot yngel. Mina Rosentetror är intresserade av både rom och små frisimmande och har ganska stora munnar. Kommer ett yngel för långt bort så tar dem det. När det gäller malar lär de väl främst gå på rommen. Kanske att en större fisk lyckas jaga bort en mindre mal men efter att ha sett mina Bolivianer stå handfallna inför en Ancistrus som bara lade sig på romkakan och käkade upp allt är jag tveksam. Har dock ingen erfarenhet av just de sorter du frågar om men rent allmänt tror jag alltså att både tetror och malar kan utgöra ett hot.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mrfabbe

                          Ja, jag delar verkligen den känslan med dig och jag har ju dig att tacka för det faktiskt. Hade det inte varit för din tråd där du berättade att du köpt dina vackra diskusar på Stork så finns det en stor chans att det fortfarande hade varit en gömd pärla för mig. Så tack för det Thomas!

                          Sen måste jag säga att det finns ännu fler anledningar för min del att hylla deras hjälpsamhet, kunnighet och kanske Patrics nördighet för sällsynta fiskar som även jag har snöat in på just nu. Han har hjälpt mig fixa en art som jag trodde skulle vara helt omöjlig att få tag i, den har inte ens fått ett L-nummer än. Sjukt nog hade han själv snöat in och lyckats få tag i denna fisk och jag får nu hans yngel, men jag lämnar det där så får ni se vad det är för vacker fisk när jag väl har fått den Räcker med spoilers nu haha!

                          Thomas du har ju mycket erfarenhet kring odling av ciklider överlag, i mitt fall då jag verkligen hade velat lyckas och drömmer lite smått om att få yngel för första gången på en ciklid, hade du skippat ett gäng tetror då kanske?
                          Jag har odlat ganska mycket genom åren. Inte bara Malawi , utan också Tanganyika , samt lite olika anda arter men de flesta lättodlade, palettciklider, Nicaragua ciklider, eldbuk, tilapia Marie mm. Bäst har jag alltid lyckats när jag bara haft en art i karet. Men jag har aldrig under min tid som akvarist haft tetror.. så jag vet inte hur mycket dessa tjuvar, inte häller om de kan stressa cikliderna eller störa dem......jag tror faktiskt Patric är rätt man att prata med, ja förutom alla här som vet mer om just tetror med ciklider. Mats har nog mycket kunskap, och även om han inte gärna råder brukar han ju dela med sig av sin erfarenhet.

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2888

                            För att inte riskera för mycket yngel kanske man kan tänka sig en kombo med några pansarmalar och Ottocinclus tillsammans med cikliderna. Men man kanske också får bestämma sig för vad som är viktigt, att få avkomma från
                            Aequidens Metae eller att ha ett akvarium med flera arter för intressantare helhetsintryck.

                            Kommentar

                            • Camenius
                              • November 2004
                              • 180

                              Letar efter någon text där du beskriver hur du får ner co2:t i karet? Jag räknar med att köpa samma ytterfilter som du har och koppla in co2-gasen till filtret utblås. Har du så eller hur gjorde du? Sorry om du skrivet om detta, hittar det inte.

                              Kommentar

                              • Mrfabbe
                                • November 2017
                                • 140

                                Hej Camenius! Ursäkta att jag inte svarat förräns nu.

                                Jag skall förklara min co2 lösning. Co2 Sodastream tub - magnetventil - backventil - Bubbelräknare - glas diffusor. Diffusorn sitter nästan vid botten under mitt utblås. Det funkar fint för mig men det är mycket möjligt att det finns effektivare lösningar om man vill ha så hög upplösning av co2 i vattnet som möjligt.


                                Jag har en fråga till er alla/någon som känner sig manad att svara. I fredags när jag kom hem från jobbet hade 4 (!) stycken av mina ottosar dött. Inga andra fiskar, alla betedde sig helt som vanligt, förutom de andra ottosarna. De 6 ottosar som levde fortfarande verkade medtagna, betedde sig oroligt och såg stressade ut. Tog test för Nitrit, Nitrat och Ammoniak, inga konstigheter. Jag har inte lagt till något i vattnet eller gjort något nytt, så fattar inte vad som kan ha hänt.

                                Igår när jag kom hem från jobbet så hittade jag ytterligare 1 otto död men även 1 odessabarb. Tog tester igen, inget som visar något konstigt. Skall åka och köpa droptest för gh/kh idag också. Gjorde ett 60% vattenbyte igår efter att jag hittat de döda, alla fiskar betedde sig fortfarande helt normalt. Det ända jag har lagt till i karet nyligen (de senaste veckorna) är 4 st Elefant sniglar, kan de vara boven i dramat på något sätt? Måste nog göra mig av med dem oavsett då de är elaka mot mina växter.

                                Efter vattenbytet igår så var de lite stressade som de alltid blir vid vattenbyte men efteråt var allt som vanligt igen, imorse hittade jag en till odessabarb död....


                                Kan någon hjälpa mig att klura ut denna mystiska pågående massdöd? ...

                                Så himla tråkigt när något sånt här händer, hade velat förstå vad som går fel så jag kan åtgärda problemet..

                                Så på dessa 3 dagar har 5 ottosar och 2 odessabarber dött..

                                Ha de gott allihopa!

                                För övrigt, mina kar har varit försenade men har fått nytt datum av DHL den 19 april, håller tummarna att de håller sitt ord denna gången..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...