Mitt första akvarium - En nybörjare med stora ambitioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Jättekul att träffas, vi måste försöka få igång lite träffar igen, ser ju i tidigare trådar att de haft regelbundna träffar här i väst. Skulle ju vara kul att starta upp det igen. Sedan får jag ju erkänna att jag hänger rätt mycket på Stork zoo, ofta tar jag vägen förbi efter jobbet....ja och sedan en lördagstur, de är fruktansvärt hjälpsamma. Tycker absolut du skall höra om den mal du söker, till mig har de sagt att de tar in det jag vill ha bara det finns att få tag på. De fiskar jag beställer där får ju dessutom gå i kakantänskar hos Patric så att jag får parasitfria fiskar. Underbar affär helt enkelt.
    Kul att du förstått tjusningen med ciklider, börjar man så är man fast.....och det är verkligen starkt beroendeframkallande

    Kommentar

    • Mrfabbe
      • November 2017
      • 140

      Ursprungligen postat av Nando
      Vilken fin kakaduahane!

      Jag har kakaduor i mitt 120 liters och de har frisimmande yngel sedan två veckor tillbaka. Hade två honor på en hane och båda fick yngel ungefär samtidigt. Den dominanta honan hade ca två tredjedelar av karet och den andra honan höll sig i sin lilla del. Tillslut var hennes yngel borta, tror den dominanta snodde dem. Därefter blev den lilla honan snabbt dålig och jag fick sedan avliva henne då hon hängde nästan orörlig under utblåset. Vet att kakaduor är kortlivade men i mitt fall tror jag helt enkelt att akvariumet var för litet för två honors revir. Det var inte så att de slogs utan mer att den andra fick ett för litet utrymme att vara på vilket säkert stressade henne.

      Såg att du i Mats tråd skrev att du skulle läsa bl.a. min tråd och vill bara säga, innan du börjar leta, att jag inte har någon sådan. Om/när 540 liters karet blir verklighet funderar jag dock på att dra igång en!

      Lycka till med kakaduorna nu! Det är verkligen en trevlig och personlig liten ciklid!
      Ja, nu när du nämner det så tror jag faktiskt att den mindre honan har tagit beslag på ungefär 2/3 av karet, trots sina 300L... Hanen är runt henne mest också Får hoppas att mina inte får samma öde, jag är ju lite blödig av mig. Om du inte känner dig manad att redan nu dra igång en tråd så tycker jag att du absolut skall göra det när det större karet blir verklighet, jag är helt säker på att vi är många som hade velat läsa den tråden!

      Hur kortlivade är kakaduor? Detta var inget jag kände till när jag införskaffade dem.

      Apropå din tråd igen, jag får väl nöja mig med att konversera med dig i de olika trådarna vi båda håller hus i tills du väl drar igång din egna tråd

      Kommentar

      • Mrfabbe
        • November 2017
        • 140

        Ursprungligen postat av LoGeek
        Kul tråd. Imponerande att du gått så fullt in i denna nya hobby och att du gjort din research. En liten varning: akvaristik är kraftigt beroendeframkallande. Det borde egentligen sitta en lapp med den texten på produkter i akvariebutiken.
        Tack LoGeek! Jag har gjort mitt bästa och jag har verkligen blivit en ''nörd'' i detta nu, spenderar många av mina timmar med faktatörstande just inom hobbyn, precis som du säger har jag verkligen blivit biten av hobbyn. När jag kan presentera de nya sakerna kommer ni se hur beroendeframkallandet påverkat mig haha!

        Kommentar

        • Mrfabbe
          • November 2017
          • 140

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Du har gjort ett alldeles utomordentligt val!
          Pojken ser toppenfin ut!
          Tack och kul att du tycker jag gjorde ett bra val tillslut, nu blir det mer ciklider i framtiden så kan jag bli en i klubben tillslut, men diskus och altum får vänta tills jag får större kar, men det ska bli en gång det också! Jag har ju grymt fina inspirationskällor här med dig, Thomas och LoGeek bla!

          Kommentar

          • Mrfabbe
            • November 2017
            • 140

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Jättekul att träffas, vi måste försöka få igång lite träffar igen, ser ju i tidigare trådar att de haft regelbundna träffar här i väst. Skulle ju vara kul att starta upp det igen. Sedan får jag ju erkänna att jag hänger rätt mycket på Stork zoo, ofta tar jag vägen förbi efter jobbet....ja och sedan en lördagstur, de är fruktansvärt hjälpsamma. Tycker absolut du skall höra om den mal du söker, till mig har de sagt att de tar in det jag vill ha bara det finns att få tag på. De fiskar jag beställer där får ju dessutom gå i kakantänskar hos Patric så att jag får parasitfria fiskar. Underbar affär helt enkelt.
            Kul att du förstått tjusningen med ciklider, börjar man så är man fast.....och det är verkligen starkt beroendeframkallande
            Ja verkligen! Jag hade tyckt det var väldigt kul att träffas i verkligheten och snacka med alla er erfarna, finns så mycket att lära från er som sysslat med detta under så många år! Om ni bestämmer något får ni inte glömma att hojta till mig så jag kan dyka upp också

            Jag besökte ju Stork för första gången för två veckor sedan, efter att jag läst om dem i din tråd Thomas. Gud vad glad jag är att jag hittat dem, de är så otroligt hjälpsamma och man märker att de verkligen brinner för det de gör! Och som du säger att de får gå i karantän, bara en sån sak gör ju en lycklig. Ska in imorgon och snacka med honom!

            Men jag tycker verkligen vi skulle hittat på någon rolig träff till sommaren! Detta är ju ett fantastiskt forum för att få träffa nya vänner med samma hobby

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Mrfabbe

              Ja verkligen! Jag hade tyckt det var väldigt kul att träffas i verkligheten och snacka med alla er erfarna, finns så mycket att lära från er som sysslat med detta under så många år! Om ni bestämmer något får ni inte glömma att hojta till mig så jag kan dyka upp också

              Jag besökte ju Stork för första gången för två veckor sedan, efter att jag läst om dem i din tråd Thomas. Gud vad glad jag är att jag hittat dem, de är så otroligt hjälpsamma och man märker att de verkligen brinner för det de gör! Och som du säger att de får gå i karantän, bara en sån sak gör ju en lycklig. Ska in imorgon och snacka med honom!

              Men jag tycker verkligen vi skulle hittat på någon rolig träff till sommaren! Detta är ju ett fantastiskt forum för att få träffa nya vänner med samma hobby
              Vet ju inte om du har fått lov att besöka källaren ännu....de är där de har alla viltfångade diskus samt avelsdjur och uppfödning.....

              Jag funderar allt på att bjuda in till en träff här hos mig, innan våren kommer på riktigt......men vi får se om jag vågar ( och hinner )

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Låter som att ni hittat en bra butik där nere.

                Med diskusfeber så brukar jag direkt i en butik spana efter akvariets konung. Under vintern har jag besökt två välkända butiker i Stockholm och nästan blivit chockad över vilka diskus de säljer. Fiskar som ligger långt efter sin tillväxtkurva (lätt att se med lite erfarenhet. Kvot huvudhöjd/ögonstorlek, tjocklek över panna etc). Vissa ser sjuka ut med dimmiga eller mörka ögon, indragna fenor... och ändå till hutlösa priser.

                En butik som har friska och välmående diskus vet garanterat vad de sysslar med och lär helt säkert sköta de andra fiskarna bra också.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6058

                  Ursprungligen postat av Mrfabbe

                  Ja, nu när du nämner det så tror jag faktiskt att den mindre honan har tagit beslag på ungefär 2/3 av karet, trots sina 300L... Hanen är runt henne mest också Får hoppas att mina inte får samma öde, jag är ju lite blödig av mig. Om du inte känner dig manad att redan nu dra igång en tråd så tycker jag att du absolut skall göra det när det större karet blir verklighet, jag är helt säker på att vi är många som hade velat läsa den tråden!

                  Hur kortlivade är kakaduor? Detta var inget jag kände till när jag införskaffade dem.

                  Apropå din tråd igen, jag får väl nöja mig med att konversera med dig i de olika trådarna vi båda håller hus i tills du väl drar igång din egna tråd
                  Det gör mig glad att du skulle vilja läsa min tråd!

                  Kakaduor, speciellt honor, lever inte längre än att de hinner dra upp en till två kullar. Ca 1,5 år vad jag har förstått. Det var till och med så att kvinnan i akvarieaffären rådde mig att välja någon mer långlivad dvärgciklid. Jag tyckte dock att de verkade ganska lätta och inte i lika stort behov av surt vatten som andra apisar för att må bra och leka. Tänkte att jag testar med dessa först så kan jag ju ta någon svårare sort sedan om de nu skulle dö fort. I mitt 240 liters har jag Bolivianska fjärilsciklider och jag är väldigt förtjust i dem också!

                  Kommentar

                  • Mrfabbe
                    • November 2017
                    • 140

                    Ursprungligen postat av Ekenberg

                    Vet ju inte om du har fått lov att besöka källaren ännu....de är där de har alla viltfångade diskus samt avelsdjur och uppfödning.....

                    Jag funderar allt på att bjuda in till en träff här hos mig, innan våren kommer på riktigt......men vi får se om jag vågar ( och hinner )
                    Nej han har nämnt källaren men ville inte ta ner mig sist jag var där då han sa att han skämdes över hur stökigt det var, får fråga imorgon om jag får komma ner en sväng

                    Det hade varit väldigt roligt Thomas, om du gör slag i saken så får du gärna skriva upp mig på listan

                    Kommentar

                    • Mrfabbe
                      • November 2017
                      • 140

                      Ursprungligen postat av LoGeek
                      Låter som att ni hittat en bra butik där nere.

                      Med diskusfeber så brukar jag direkt i en butik spana efter akvariets konung. Under vintern har jag besökt två välkända butiker i Stockholm och nästan blivit chockad över vilka diskus de säljer. Fiskar som ligger långt efter sin tillväxtkurva (lätt att se med lite erfarenhet. Kvot huvudhöjd/ögonstorlek, tjocklek över panna etc). Vissa ser sjuka ut med dimmiga eller mörka ögon, indragna fenor... och ändå till hutlösa priser.

                      En butik som har friska och välmående diskus vet garanterat vad de sysslar med och lär helt säkert sköta de andra fiskarna bra också.
                      Ja vi har haft den turen, nu kan jag inte alls så mycket som du kan så att jag kan avgöra det lika bra men jag är övertygad om att vi har fler på forumet som kommer från väst som kan göra den bedömningen! Och de verkar verkligen kunna sin grej, både vad gäller sina diskus och sina oerhört vackra altum. Och jag har aldrig varit i en butik där jag sett så vackra och utfärgade malar som de har i sin butik. Det kommer mer om det strax!

                      Kommentar

                      • Mrfabbe
                        • November 2017
                        • 140

                        Ursprungligen postat av Nando

                        Det gör mig glad att du skulle vilja läsa min tråd!

                        Kakaduor, speciellt honor, lever inte längre än att de hinner dra upp en till två kullar. Ca 1,5 år vad jag har förstått. Det var till och med så att kvinnan i akvarieaffären rådde mig att välja någon mer långlivad dvärgciklid. Jag tyckte dock att de verkade ganska lätta och inte i lika stort behov av surt vatten som andra apisar för att må bra och leka. Tänkte att jag testar med dessa först så kan jag ju ta någon svårare sort sedan om de nu skulle dö fort. I mitt 240 liters har jag Bolivianska fjärilsciklider och jag är väldigt förtjust i dem också!
                        Ja jag förstår, det är ju lite vemodigt men det får man ta som akvarist antar jag, får se till att njuta fullt ut av dem så länge jag kan få ha dem med mig!

                        Det låter dessutom som att du redan har riktigt mycket kul där hemma, kanske kan försöka inspirera dig att dra igång en tråd innan det stora karet blir verklighet?

                        Kommentar

                        • Mrfabbe
                          • November 2017
                          • 140

                          Jag skrev till LoGeek tidigare om de vackra malar de har på Stork. Så jag tänkte visa upp lite av de malar jag inhandlat där. Det rör sig om L200 och L128, jag tog tillfället i akt och lyckades fota 2 stycken L200 och 1 L128 på samma foto, det är ju inte ofta man får den chansen. Ni får ursäkta bildkvalitén men de satt i bakdelen av karet så fick zooma lite. Sen får ni en bild på den andra L128 malen jag inhandlat, lite mer närbild.

                          Dessa malar bor endast i karet tillfälligt och de kommer säras på och bo i nya kar i framtiden. L200 för sig och L128 för sig då om jag nu mot alla odds skulle kunna få dem till lek kan de korsa sig och det vill man ju inte.

                          Hoppas ni gillar dem

                          L128 är inhandlad på Tropfisk i Göteborg och L200 på Stork!

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        _20180311_221748.JPG Visningar:	1 Storlek:	544.0 kB ID:     	2381717

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSC_0582.JPG Visningar:	2 Storlek:	512.3 kB ID:     	2381718

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6058

                            Oj, vilka snygga malar!

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Härliga malar Fabbe!

                              Det enda sällskapet jag har till mina diskus är två sådana här. Väldigt fina när de spänner upp fenorna mot varandra.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mrfabbe
                                Hej alla! Längesen igen nu, men nu har min planering börjat lugna ner sig och jag har rett ut hur jag ska göra. Men man får ju mycket tanke spöken så det kanske hinner ändra sig lite innan karen väl anländer. Den 27 mars så ska jag ner till hamnen med företagets leverans bil och hämta karen, hoppas de är hela men jag räknar med det

                                Är så ivrig att få visa er hur det kommer bli, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge (även om jag tycker att jag väntan varit alldeles för lång) haha..

                                Nu vill jag visa er en sak som har gjort mig väldigt glad, den ända som möjligtvis vet om det här är Ekenberg, vi stötte nämligen på varandra på Stork zoo när fisken inhandlades, det var förövrigt väldigt trevlig och kul att träffa dig Thomas!

                                Så nu är det dags att presentera det nyaste tillskottet i familjen, min alldeles FÖRSTA CIKLID!

                                Han har två damer i karet, jag hoppas någon av dem faller för honom men hade jag varit en liten dvärgciklid hona hade jag nog haft svårt att motstå. Jag förstår nu kärleken så många känner för ciklider, detta är trots våran korta vänskap den mest personliga fisken jag har. Han ordagrant tar mat ur min hand och kommer fram och hälsar på mig så fort han ser mig. När jag är vid karet så är han alltid just där jag är och inspekterar vad jag håller på med, lite läskigt när jag sköter trimningen dock haha.

                                Hoppas du tycker jag gjorde ett bra val Mats, för du är ju ändå kanske den som öppnade mina ögon mest just för dvärgciklider!

                                Nu hoppas jag kunna bjuda till lite mer i tråden, ni får leva med att det blir bilder på fiskar ni redan fått bekanta er med. Men jag har ju inget mer att visa just nu!

                                Vilken fin kakdua-hane du har köpt, och kul med lite bilder i din tråd. Malarna är jättefina, och den charmiga ancistrusen som simmar hos LoGeek går inte av för hackor den heller .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...