Mitt första akvarium - En nybörjare med stora ambitioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrfabbe
    • November 2017
    • 140

    Mitt första akvarium - En nybörjare med stora ambitioner

    Hej Allihopa!

    Jag vet inte riktigt vart jag skall börja men syftet med den här tråden är väl egentligen att folk som går i samma tankar som jag har gått i kanske ska uppmuntras, slippa begå samma misstag och känna att alla kan faktiskt lösa det här. För när jag väl började grotta mig in så kändes det här med akvarium som en väldigt svår hobby, det kändes som att det krävdes mycket kunskap och att som nybörjare försöka göra ett ''Nature Aquarium'' som första akvarium kändes lite vågat. Det är en ganska stor investering för de flesta och man vill ju vara säker på att man lyckas. Så till dig som kanske sitter i de tankarna jag gjorde säger jag: Kör på, du löser det!

    Lite kort om mig: 25 årig kille från Göteborg, naturintresserad sen barnsben, sportfiske och växtodling är favoritintressena sedan tidigare. Nu också oerhört intresserad akvarium nybörjare. Bor i lägenhet med sambo och två cockerspaniels. Jobbar med inredning och är egenföretagare (=jobbar väldigt mycket).


    Så nu till det som har med Akvarium att göra. Min flickvän hade länge pratat om att hon ville ha ett mindre akvarium med en Kampfisk hane (betta splendens), jag avfärdade idén då jag såg det som ytterligare en sak som tar massor med tid och skötsel. Flickvännen fortsatte sitt intresse dock med löftet från mig att vi någon gång i framtiden kunde skaffa det när vi hade mer tid, tills en dag då jag satt och kollade på Youtube kanalen ''KingofDiY''. Jag började följa kanalen och blev mer och mer intresserad av hela hobbyn. Som sportfiskare har jag sen alltid även haft ett stort intresse för fisken, inte bara att fånga den, så en dag rann det över i huvudet och jag kunde inte längre hålla mig, jag måste ha ett akvarium.


    Under tiden sen mitt intresse började har jag hunnit lära mig väldigt mycket, en hel del på detta fantastiska forum men även på annat håll. Jag var kluven ett tag hur jag ville gå tillväga med just mitt akvarium men då jag gillar idén av att försöka skapa en så naturlig biotop för mina fiskar som möjligt föll det tillslut på att försöka skapa ett ''Nature Aquarium''. Jag hittade ett par olika fiskarter jag tyckte var intressanta för mig både till utseende och efter vad som skulle kunna trivas i mitt framtida akvarium. I detta vimlet av arter så föll det tillslut på Colombiatetran, Odessabarben, någon L-mal och Amanoräkor som städare. Efter en tråd här på forumet bestämde jag mig efter tips / råd att skala ner det lite. Jag återkommer mer till vilka arter det tillslut föll på senare i tråden.

    Nästa steg blev all utrustning och flera kommer säkert tycka att jag köpt för dyra/onödiga saker möjligtvis för en nybörjare men jag valde att köpa kvalitetsprodukter direkt och fick dessutom grymt bra service i butiken vilket gjorde att jag tyckte det var värt att betala för den hjälpen jag fick där. Som jag inte tyckte jag fick i någon av de andra affärer jag besökte.

    Jag inhandlade produkterna på Godhems zoo i Göteborg, som jag tycker har gett mig fantastisk service.

    Jag kommer nedan lista lite kort om produkterna jag kör i akvariet för de som är intresserade.

    Akvarium: NA Aquariums 120x50x50 - 300L
    Filter: Ytterfilter - Oase Biomaster Thermo 600
    Värmare: Inbyggt i filter
    Co2: Godhems zoo Co2 kit Soda Stream
    Bubbelräknare och Diffusor: ADA Glas
    Insug/Utsug till filter: ADA Lily Pipe - ADA insug Glas
    Under substrat: ADA Power Sand Special M
    Substrat: ADA Amazonia Original och ADA Amazonia Powder och ADA La Plata fine grain och ADA Mekong Sand
    Stenar: ADA Ryouh Sten


    Jag bestämde mig strax innan jag fick alla varor att jag skulle köra ett asiatiskt akvarium, det är ingen riktig biotop efter en viss art då de två arter av fiskar jag kommer hålla skiljer sig åt en del i biotop, även om båda kommer från Sydostasien. Den ena fisken är Odessabarben, den lever i både små lugna fickor och i mer snabbrinnande delar av vattendraget som med svenska mått hade kallats en Å. Odessabarben lever på en höjd ca 3000m över havet och även fast den kommer från tropiska Burma föredrar den lite svalare temperaturer, precis som min andra art. Odessabarben har en del växtlighet i sitt vatten även om det inte är speciellt mycket. Min andra art är Sewellia Lineolata, denna arten lever i snabbrinnande till forsande vattendrag i bergen i Vietnam där vattendragen ofta rinner på stenbotten med total avsaknad av växtlighet. Detta gör självklart att jag precis som ni ifrågasätter mitt beslut att välja denna arten till ett planterat akvarium, jag har pratat med en del människor som har hållt eller håller arten och fick även kontakt med en person som håller den i de förutsättningar jag kommer ha mina i. Hans sewellior lekte med jämna mellanrum och de stormtrivdes, efter att jag fick det berättat för mig beslöt jag mig att trots mina tveksamheter ge arten ett försök i mitt akvarium. Utöver dessa två arter kommer jag hålla Amanoräkor i akvariet, jag hoppas att inte mina barber ger sig på dom. Jag kommer hålla 4-5 Sewellior, 14-15 Barber och 30 räkor.



    Med detta så började jag min hardscape, jag använde substratvallar som jag tejpade fast i början för att skilja områdena där jag skulle ha jord kontra sand. Detta gjorde jag för att försöka göra en strömfåra och återskapa de bäckliknande miljöer mina fiskarter kommer ifrån och även för att jag tyckte det var estetiskt tilltalande i min scape och miljön jag ville ge mina fiskar.

    Det finns en bild där jag fyllt på powersanden som visar hur jag gjort med substratvallarna. Tanken var att fylla på all amazonia och sen sanden, När jag nästan hade fyllt på all amazonia så började vallarna att röra på sig lite då jag använde rätt små tejp bitar, så jag fick fylla på sanden sen köra det sista av amazonia powder. Efter jag fyllde sanden började jag placera ut stenar innan jag fyllde det sista av amazonia powder, detta för att jag ville använda den gjorde och stötta en del stenar som behövde stöd för att stå stadigt i de positioner jag ville. Sedan slätade jag ut sand och jord så som jag ville att det skulle bli, mer info och uppdateringar kommer i nästa inlägg, jag har planterat och fyllt på akvariet för två dagar sedan. Men mer om planteringen och den pågrund av ivrighet stressade och kaotiska fyllningen av karet som slutade i ren panik i nästa inlägg! Trevlig kväll och God Jul!

    Jag lägger in en bild på det färdiga hardscapet här nere, men bilden togs innan jag slätade ut sand och jord.



    Senast redigerad av Mrfabbe; 25 December 2017, 01:38.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2875

    #2
    Ser riktigt bra ut. Jag hade dock tagit bort stenen i sanden, den känns lite konstigt placerad på nåt sätt. Blir en riktigt intressant tråd att följa detta. Är även intresserad av din upplevelse av filtret, funderat länge på att köpa ett sådant.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Skall bli kul att följa. Fiskblandningen verkar också intressant.
      Lycka till
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Roligt att du skriver om ditt projekt som säkert kommer att bli väldigt bra,långt ifrån din sambos önskan att ha ett akvarium med en kampfisk i

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          Väldigt intressant och ambitiöst projekt. Är nyfiken på hur du gjort när du byggt på höjden. När det gäller stenen mitt i bäckfåran tycker jag att den är bra placerad. Den ger tanken till att den lilla böjen nedströms skapar ett bakvatten där lite växtlighet skulle kunna växa trots strömt vatten.

          Intressanta arter också. Har också funderat på sewilla och andra grönlingar men till sist bestämt mig för garra flavatra istället. Följer tråden. Lycka till!
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Mrfabbe
            • November 2017
            • 140

            #6
            Hej igen och tack för all respons, jättekul!

            Christer det blev faktiskt så att hennes önskan blev uppfylld med, hon fick ett ADA cube garden 38 liters i julklapp där hon kan ha en kampfisk


            Okej nu vidare på uppdraget! Jag började med att blöta ner hela ytskiktet i karet, jag använde en blomspruta för detta. Efter det så började jag sakta och försiktigt fylla i lite vatten för att sen börja planteringen. Trots att jag försökte till min bästa förmåga fylla på vattnet så försiktigt som möjligt så flöt en del jord ut över sanden ändå när den blötlades. Jag började sen planteringen och växterna jag använde är följande:

            Eleocharis Acicularis 'Mini'
            Cyperus Helferi
            Pogostemon Stellata
            Bucephalandra 'Wavy Leaf' och 'Red wavy leaf'

            Planteringen gick hyfsat önskat, hade lite problem att få fast vissa bucephalandra och senare när jag fyllde karate lossnade en del Eleocharis och flöt upp, tryckte ner de flesta igen och vissa slängdes. Efter detta fyllde jag karet och allting såg fint ut, vattnet var dimmigt/grumligt men jag oroade mig inte så mycket för det. Min ADA Lily pipe har inte kommit än så jag fick köra utblåset som medföljde pumpen sålänge. När jag startat igång co2n så skulle jag starta pumpen och av ren ivrighet för att få igång allt, så slarvade jag lite. Jag missade en textruta i instruktionsboken till filtret att man INTE fick starta det om det inte var vattenfyllt, jag läste heller inte att filtret skulle vara vattenfyllt. För er som hållt på med ytterfilter förut kanske detta är ren praxis, men för mig slog inte ens tanken ner om det. Jag startar pumpen, utan att ha fyllt den med en droppe vatten, den skramlar och låter högt. Jag klappar till den på sidan några gånger så som man gör ibland när man undrar varför något inte funkar . När jag märker att inget händer drar jag ut sladden försöker ta reda på vad jag gjort fel, hittar textrutan, står en varning om att pumpen kan förstöras och starta därför ALDRIG pumpen torr. Får lite panik att jag pajat mitt nya filter i några minuter sen tänker jag att jag måste få igång det med vatten, hittar inte ''knappen'' som ska starta insuget och tänker att jag får helt enkelt skapa en hävert genom att suga sen snabbt koppla på insuget till filtret, suger till ordentligt i slangen och vips när jag tar slangen från munnen så bara väller det ut kopiösa mängder vatten, jag blir snabbt genomblöt samtidigt som jag försöker koppla på slangen på munstycket medans det sprutar ut vatten. Jag lyckas tillslut, med en akvariebänk och ett nedblött golv/akvariebänk, uppskattade det till ca 30L som åkte ut.

            Efter detta startar jag igång pumpen, ljudet har inte förändrats, den låter likadant i säkert 10 minuter. Efter detta stänger jag av den i ren och skär oro att den ska få kortslutning eller sluta funka helt. Sitter säkert upp till tre på natten och försöker läsa mig till vad jag ska göra, inser att jag ska tilta filtret åt sidorna och försöka hjälpa luften ut, gör detta och låter den stå och bröta på högsta volym i en halvtimma. Sen så kom det, en mega bubbla och filtret blev tyst som en mus, allting löste sig. Jag hade dock ett par stressiga timmar där jag kände mig som världens idiot, men det kunde jag gott ha efter mitt slarv.

            Första veckan kommer jag göra 50% vattenbyte varje dag, andra veckan varannan.

            Det kommer en bild efter jag fyllt akvariet som visar hur dimmigt det var, sen två dagar och två vattenbyten senare hur det har börjat klarna upp, även om det inte är helt klart.
            Min drop checker har blivit ljusgrön och växterna ser iallafall inte ut att vantrivas, även om de inte växt något nytt ännu.

            Kommer säkert en uppdateringen om någon dag - dagar när det börjar hända lite mer.

            Kommentar

            • Mrfabbe
              • November 2017
              • 140

              #7
              Ursprungligen postat av miiaoo
              Väldigt intressant och ambitiöst projekt. Är nyfiken på hur du gjort när du byggt på höjden. När det gäller stenen mitt i bäckfåran tycker jag att den är bra placerad. Den ger tanken till att den lilla böjen nedströms skapar ett bakvatten där lite växtlighet skulle kunna växa trots strömt vatten.

              Intressanta arter också. Har också funderat på sewilla och andra grönlingar men till sist bestämt mig för garra flavatra istället. Följer tråden. Lycka till!
              Hej och kul att du hitta hit! För att få stenarna att stå på det sättet fick jag använda delvis andra stenar som stöd, man märker åt vilka håll det är ostadigt när man försöker sätta den på plats, sen så trycker jag även ner dem i soilen/powersanden, det är väldigt viktigt för mig att stenarna ska vara svåra att rubba för mig, då är det omöjligt för fiskarna även på längre sikt. Jag placerade faktiskt även ut en del fler små stenar i strömfåran för att skapa ett åldrande utseende, stenar som nötts ner så mycket att de knappt är kvar, men det fick hela skapelsen att bli mer naturlig och sammanbunden för mig.

              Garra flavatra, inte läst om den arten men det ska jag gå och göra på momangen! Tack för allt intresse allihopa

              Kommentar

              • Lilla Damen
                • February 2008
                • 2649

                #8
                Hej... garran är en rolig liten gynnare.
                Ett tips för att inte röra upp bottnen allt för mycket när man fyller i vatten kan vara att lägga en plastkasse på bottnen som ett skydd. Man kan oxå använda en uppochnervänd tallrik som man ställer på bottnen, och en tekopp, typ... på den, som man sedan låter vattenstrålen landa på.

                Kommentar

                • Camenius
                  • November 2004
                  • 180

                  #9
                  Oj,din tråd kommer som hand i handsken för mig. Här kan jag få många svar på mina funderingar och härlig, kunnig inspiration.
                  Jag börjar med frågan om underlaget, ett område jag inte kan något om alls, mina många tidigare år som akvarist till trots. (Planerar en återkomst till hobbyn)

                  Är jag fräck om jag ber dig förklara i vilken ordning de olika materialen ligger (ja, jag är nog lite trög)? Gärna också vilka syften som finns med respektive lager.
                  Jag har googlat de namn du skrivit under "substrat" och "under substrat", men får inte riktigt ihop det.

                  Ber om ursäkt til alla som redan fattar dessa grundläggande fakta i scaping.

                  Kommentar

                  • Camenius
                    • November 2004
                    • 180

                    #10
                    Förlåt, skulle naturligtvis även skrivit att det du planterat ser mycket fint ut!!!

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      #11
                      Hej Mrfabbe!
                      Roligt att läsa om dina funderingar. Jag tycker att du har lyckas väl med din inredning. Var nu försiktig med din växtgödning bara så växterna hinner komma igång lite först.
                      Jag förstörde min första pump en gång i tiden genom att aldrig stänga av den när jag gjorde vattenbyten. Alla är vi barn i början men med din inställning tror jag du kommer passera nybörjartiden snabbt.
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Tja... välkommen in i hobbyn!
                        Nja det är ingen komplicerad husdjurshobby, i allmänhet, men man kan ju göra det svårt för sig om man vill.
                        Det är betydligt mer komplicerat att hålla komodovaraner, giraffer, dronter och tyrannosaurusar som husdjur!

                        Pumpar skall ju inte köras torra, men den typen av motordrivna pumpar som är avsedda till akvarium är till 100% (iallafall de jag känner till) så kallade "impellerpumpar".
                        Ett "pumphjul" alltså en impeller med olika antal vingar beroende på fabrikat och kapacitet, vanligtvis fyra. Impellern är fäst på en rund permanentmagnet och uppträdd på en axel, axeln är antingen rostfritt stål eller något keramiskt material. Axeln är fixerad i över- och underkant i två bussningar av någon plast/gummimaterial. Den runda, eller snarare cylindriska permanentmagneten roterar inne i pumphuvudet, där det finns en ingjuten spole av många meter tunn koppartråd, denna är ansluten till nätsladden och stickkontakten. När du ansluter kontakten i vägguttaget bildas det ett magnetfält inne i pumphuvudet, som påverkar magneten med ömsom attraktion och ömsom repellation, det vill säga att den vill rotera. Rotationshastigheten bestäms i första hand av vår växelspännings frekvens, 50 Hz, men så klart den mekaniska trögheten såsom filtrets täthet och sådant påverkar ju också.
                        Impellern roterar då i den lilla cylindriska filterkammaren, vanligtvis med inlopp i centrum, och utlopp i periferin. Om där finns vatten pumpas detta ut, om där bara finns luft händer det egentligen ingenting, egentligen finns det inget som kan skadas, men kopplingen mellan magneten och impellern är litet flexibel, och det är detta som orsakar oväsen om pumpen går torr eller kaviterar, ja kavitation är när det blandas luft i vattnet, det kan förekomma på vissa modeller (Fluval och Juwel) om filtermaterialet är för tätt, då kan luft sugas ned vid sidan om...

                        Nej kortslutning kan inte ske om pumpen väsnas eller går torr, och egentligen kan inte pumpen gå sönder heller. Men man kan ju vara försiktig ändå.
                        Med tiden slits axeln och bussningarna, brukar väl hålla omkring 4-5 är (Eheim håller i allmänhet i 10 år) men dessa finns som reservdelar vanligtvis i ett kit, kostar väl omkring 100-150 kr.
                        En enda gång har jag råkat ut för att den ingjutna spolen fått ett avbrott, det var på en Juwelpump, men den separata pumpen fanns att köpa som reservdel.
                        Vanligt är att bussningarna ändrar form, blir stela, och då glappar hela axeln och magnet med impeller i pumpkammare och pumphuvud, och då börjar det väsnas.
                        Då de delar som är elektriskt anslutna till ditt eluttag är helt ingjutna i pumphuvudet kan det tekniskt sett aldrig uppstå någon kontakt med vattnet, å andra sidan kan man ju inte komma åt att laga spolen heller.

                        Doppvärmare däremot, sådana av glas, kan vara känsliga, en liten spricka i glaset kan förorsaka att vattnet kan bli (elektriskt-) strömförande. Jordfelsbrytare är bra, men jag känner ingen akvarist som har en sådan kopplad innan doppvärmaren. "Personskyddsautomat" är en jordfelsbrytare som är mycket känsligare, och sådana har jag litet varstans, men ännu ingen i akvariernas elkopplingar.

                        Jo det ser bra ut!
                        Sällan man ser sådana nybörjarakvarier. Nybörjarambitionerna brukar ju främst av okunskap vara annorlunda, du tycks ju tagit reda på en himla massa först och handlat sedan!

                        Jo, att vattnet fortfarande är lätt grumligt beror antagligen på att du har jättesmå partiklar i vattnet som passerar filtret, (lera i botten?) det finns olika klarvattenpreparat som klumpar ihop dessa små partiklar så att de fastnar i filtret, men direkt när man hällt i dessa preparat brukar det se ut som om du hällt i mjölk i akvariet, brukar klarna på några timmar, något dygn, sedan blir det rätt tjockt i det första filtermaterialet där skräpet fastnar.
                        Idoga vattenbyten är sällan bra, ha is i magen!
                        Senast redigerad av Björn J.; 26 December 2017, 09:57.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2875

                          #13
                          Soilen grumlar ju vattnet ett tag men med vattenbyten och lite tid så klarnar det, som du redan märkt. Soilen påverkar också pH i början vilket gör att droppcheckern ljuger lite ang. CO2-nivån. Men det är också ett övergående problem. När det gäller Amanoräkor är dom fenomenala på att flytta soil så det blir ett jobb att hålla sanden hyggligt ren. Soilen har ifs. en förmåga att vilja lägga sig på sanden ändå ;-). Den släpper också från sig en del ammonium i början, men det verkar du kollat med tanke på dina planerade vattenbyten. Kul att se ett projekt där man går all in.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Jag följer också med spänning, tycker det är väldig skoj med alla nya projekttrådar som kommer till

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mrfabbe
                              • November 2017
                              • 140

                              #15
                              Ursprungligen postat av Camenius
                              Oj,din tråd kommer som hand i handsken för mig. Här kan jag få många svar på mina funderingar och härlig, kunnig inspiration.
                              Jag börjar med frågan om underlaget, ett område jag inte kan något om alls, mina många tidigare år som akvarist till trots. (Planerar en återkomst till hobbyn)

                              Är jag fräck om jag ber dig förklara i vilken ordning de olika materialen ligger (ja, jag är nog lite trög)? Gärna också vilka syften som finns med respektive lager.
                              Jag har googlat de namn du skrivit under "substrat" och "under substrat", men får inte riktigt ihop det.

                              Ber om ursäkt til alla som redan fattar dessa grundläggande fakta i scaping.
                              Hej Camenius, vad härligt!

                              För att svara på din första fråga: ADA Amazonia är en ''Soil'' alltså mer en jord än sand, den efterliknar flodbottnars lera så den är väldigt näringsrik och släpper ut näring under längre tid, detta betyder dock att man får göra fler vattenbyten när man startar karet. Powersanden som ligger under är småsten som blivit näringsberikad och även den innehåller långtidsverkande näringspreparat. Så du börjar med powersand och sen häller du på Amazonia jorden. Du ska inte be om ursäkt vi är alla här för att lära oss!

                              Och tack vad kul att du gillar det!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...