75 liter i bokhyllan med sump.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans_Wretfors
    • October 2014
    • 46

    #46
    Tack.

    Har byggt "äggkläckaren" (6-åringens benämning) för artemia, hade allt utom luftslangen hemma.


    https://photos.app.goo.gl/dC5DXEkqEaruVvE76

    Kommentar

    • Hans_Wretfors
      • October 2014
      • 46

      #47
      Snälla, säg att det inte är tofsalger.










      Kommentar

      • Hans_Wretfors
        • October 2014
        • 46

        #48
        Det är tofsalger, massor med tofsalger.
        Jag har försökt med det jag kunnat hittat på nätet. Minskat ljustimmarna, minskat växtnäring med järn i och sprutat Easycarbo direkt på algerna. Det enda som funkat någorlunda är Easycarbo men jag inser att det är ett slag jag kommer förlora.

        Ni som har haft tofsalger hur har ni gjort för att bli av med det. Finns det något bra sätt eller är det bästa att bara tömma karet, skrubba allt och börja om från början?

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          #49
          Har tyvärr inga bra råd att ge men puttar upp din tråd så kanske någon ser din fråga.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #50
            Tofsalger är värsta sorten. Det som jag gör är att ha ett par siamesis i från start i princip. Ta ut allt som går att ta ut utan att fördärva scapet och skrubba sen lägg i klorin/vatten 50/50 Klipp bort alla drabbade växter/blad. Bekämpa med att spruta easy carbo eller väteperoxid 3% direkt på algerna. Men effektivast är att hindra uppkomst av tofsarna från start genom att ha små siamesis.
            Senast redigerad av Sleaper; 22 April 2019, 07:08.

            Kommentar

            • Hans_Wretfors
              • October 2014
              • 46

              #51
              Jag ger upp. Jag har tömt karet och skall starta om till hösten. En liten fråga bara. Jag har massor med kalk i vattnet och har beläggningar i karet och i slantarna, kan jag hälla i ättika och låta det snurra några dagar för att lösa upp kalket utan att karet/fogarna tar skada?

              Kommentar

              • Hans_Wretfors
                • October 2014
                • 46

                #52
                Jag tar inte illa upp men du slår verkligen huvudet på spiken. Dock vill jag verkligen ha ett akvarium så jag ska ge det 1, endast 1 försök till. Sen ska jag byta till någon lättare hobby, kanske satsa på formula 1, eller dressera dansade björnar i Sibirien...

                Kommentar

                Arbetssätt...