75 liter i bokhyllan med sump.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans_Wretfors
    • October 2014
    • 46

    #16
    Jag har mailat en glasmästare för att kolla vad dom tar för att byta rutan.

    miiaoo Jag lovar att ramsan jag drog här hemma när jag upptäckte sprickan var inte lika städad, kapten Haddok hade rodnat.

    åheim Här är en bild på bokhyllan där akvariet ska stå. Sumpkaren ska stå på nedre hyllan när jag fixat ett hyllplan av plyfa. Jag borrar genom hyllplanet för att dra rören, stora karet blir borrat i botten. Eftersom det är en Billy-bokhylla är det lätt att fixa ny delar/sektioner om jag ändrar mig. Ang avdunstning tänkte jag ha täckglas på sumpen och en fuktslukare som tar överkosttsfukten. Dessutom ska jag lacka alla ytor med klar spraylack som extra skydd.

    Jag vet att det här är ett överdrivet krångligt projekt men jag har mina skäl. Det är den enda platset i vardagsrummet jag kan ha ett akvarium, har mycket stora fönster som ger algexplotion på andra ställen i rummet. Dessutom har jag ett stressigt jobb där inte kan slappna av en sekund, operationssjuksköterska, och behöver en plats för avslappning. Där av fåtöljen på bilden och att karet kommer stå ganska lågt så jag ser bra när jag slappar.

    Kommentar

    • Hans_Wretfors
      • October 2014
      • 46

      #17
      Nya planer. Jag ska inte ha ett filter med K-1 media utan jag ska plocka fram mitt gamla fluidiserande sandfilter byggt av IKEA-delar. Problemet är att när jag byggde det så använde jag plaströr och det åts upp av sanden. Jag behöver glasrör, ett med ytterdiameter 16 mm och ett rör med innerdiameter 16 mm som det första röret går in i. Jag hittar inga svenska leverantörer, dock många i England. Är det någon som har ett förslag, det är alltid lättare att handla lokalt.

      Kommentar

      • Hans_Wretfors
        • October 2014
        • 46

        #18
        En liten funderare angående att tjuvstarta filtret. Då jag väntar på leverans av vissa grejer som inte kommer förren slutet av januari, tidigast, så tänkte jag starta upp en bakterikultur tidigare så det går snabbare med mitt stora filter. Skulle det funka att sätta ett litet filter med pump i en hink, mata filterbakterierna med fiskmat och göra regelbundna vattenbyten? När allt annat är på plats sköljer jag ur det lilla filtret i akvariet så bakterierna kan kolonisera det stora filtret.

        Kommentar

        • hivemindhermit
          • September 2017
          • 214

          #19
          Absolut, det är bara att köra!
          /Alex
          375 + 112 liter drömmar

          Kommentar

          • Hans_Wretfors
            • October 2014
            • 46

            #20
            Jag har gjort en "dry run" och inrett karen med kartong-bafflar och övrig utrustning. Ni får ha överseende med kvalitén på bilderna, jag var tvungen att använda blixt för att få fram detaljer.

            kar nummer 1 är inrett på ett ganska basic sätt. 2 bufflar med blå filtermatta i mellan som fungerar som mekaniskt filter. Det fluidiserande sandfiltret fungerar som biologiskt filter.

            kar nummer 2 har jag gjort en specialare med som jag inte har en aning om det funkar eller är en tankevurpa. Anledningen till att baffeln är vinklad är att det kan bli stor höjdskillnad när vattnet ska ner till pumpen och en rak baffel kan orsaka ett litet vattenfall med oljud som resultat. Är baffeln vinklad är min tanke att vattnet "glider" längs den och är tyst.

            Vinkeln på baffeln hjälper även till att blanda vattnet i det första facket då det trycks ner mot botten och inte blir stillastående.

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #21
              Mycket intressant. Förklara lite mer om sanden. Jag fattar den biologiska filterdelen men menar du att vattnet rinner ner i och omsätts för tt sen rinna ut igen? Eller är det öppet nertill på nåt sätt också?

              Jag gillar att du uppdaterar! Jag har fått igång mitt 720 där jag från början hade tänkt mig en sump, sen börjat tänka på filterhörnan som är byggd och nu klurar jag igen på sump.
              Velig!!
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Hans_Wretfors
                • October 2014
                • 46

                #22
                Filtret kommer drivas från returpumpen vars utlopp delas på 2 där en går till huvudkaret och en till filtret via en kran. Fördelen är att sanden ger en mycket stor filteryta i förhållande till volymen.

                Här är en bra video som förklarar principen. Jag kommer bygga mitt på ett litet annat sett.

                Kommentar

                • Hans_Wretfors
                  • October 2014
                  • 46

                  #23
                  Jag har i alla fall nitrit i min tjuvstarts-hink.

                  Kommentar

                  • Camenius
                    • November 2004
                    • 180

                    #24
                    Ursprungligen postat av Hans_Wretfors
                    Jag har mailat en glasmästare för att kolla vad dom tar för att byta rutan.

                    miiaoo Jag lovar att ramsan jag drog här hemma när jag upptäckte sprickan var inte lika städad, kapten Haddok hade rodnat.

                    åheim Här är en bild på bokhyllan där akvariet ska stå. Sumpkaren ska stå på nedre hyllan när jag fixat ett hyllplan av plyfa. Jag borrar genom hyllplanet för att dra rören, stora karet blir borrat i botten. Eftersom det är en Billy-bokhylla är det lätt att fixa ny delar/sektioner om jag ändrar mig. Ang avdunstning tänkte jag ha täckglas på sumpen och en fuktslukare som tar överkosttsfukten. Dessutom ska jag lacka alla ytor med klar spraylack som extra skydd.

                    Jag vet att det här är ett överdrivet krångligt projekt men jag har mina skäl. Det är den enda platset i vardagsrummet jag kan ha ett akvarium, har mycket stora fönster som ger algexplotion på andra ställen i rummet. Dessutom har jag ett stressigt jobb där inte kan slappna av en sekund, operationssjuksköterska, och behöver en plats för avslappning. Där av fåtöljen på bilden och att karet kommer stå ganska lågt så jag ser bra när jag slappar.
                    Hans, Man kan ha många och mycket olika nyttor av detta forum. Så tack för din bild, där jag som relativt nybliven pensionär och sedan många år mycket trött på seriemorden i dagens deckare mest läser facklitteratur om snart sagt vad som helst, kan hitta några bra tips på lite läsgodis. Exempelvis omläsning av Mobergs utvandrartrologi. Eller Joyce. Hittar säkert lite fler titlar om jag tjuvkikar lite till.

                    Kommentar

                    • Hans_Wretfors
                      • October 2014
                      • 46

                      #25
                      Camenius , kul att man kan hjälpa till på flera plan. Kan rekommendera Ken Follett och Bernard Cornwell, skriver riktigt bra historiska romaner.

                      Kommentar

                      • Hans_Wretfors
                        • October 2014
                        • 46

                        #26
                        Något som jag har upptäckt när jag läst på om olika filter och filterlösningar är avsaknaden av faktiska siffror/värden. Det skrivs mycket på olika forum om folks upplevelser om hur effektivt deras filter är samt väldigt mycket godtyckligt "det borde vara så här". Jag tycker inte att man ska underskatta folks upplevelser och vad som har funkat för dom, men jag gillar siffror under kontrollerade former. Så jag undrar om det finns någon standard för att mäta hur effektivt ett filter faktiskt är?

                        Kommentar

                        • Hans_Wretfors
                          • October 2014
                          • 46

                          #27
                          Efter att ha behövt ta tag i andra projekt så är det att dra igång akvariet igen, dock med nya planer. Jag har insett att det blir mycket svårt att få till återflödet med det extremt begränsade utrymmet jag har. Jag vill inte höja upp akvariet då det hamnar för högt när jag sitter i fåtöljen, så då måste jag välja. Jag väljer då att skaffa ett ytterfilter istället. Har kollat runt på flera olika men fastnat för detta då det har inbyggd värmare.


                          Ett problem med den är nog höga pumpeffekten men jag funderar om det går att lösa med en kran som "kortsluter" flödet på ett kontrollerat sätt.

                          Tanken är flödet genom filtret skall vara full fart för bästa filtration men flödet i akvariet ska vara lite lugnare så att firrarna inte ska spolas bort. Siffrorna är bara exempel.

                          Kommentar

                          • Hans_Wretfors
                            • October 2014
                            • 46

                            #28
                            Nu har filtret kommit, i atomer. Men det ska väl en karl kunna klara av.....


                            Det är iallafall ingen brist på filtermaterial. Det känns som bara förfiltret, dom 4 runda, skulle kunna vara tillräckligt för mitt akvarium.


                            Gick fort och utan större problem att montera ihop systemet, känns som ingenjörerna har tänkt till lite.


                            Har kopplat upp den mot ett av dom små akvarier som jag skulle använda till sump så det kan stå och jäsa till sig ordentligt innan det kopplas in till den stora tanken.


                            Kan man starta upp kvävecykeln med hundmat istället för fiskmat? Dom innehåller väl ungefär samma sak. Jag tänkte pusha filtret ganska hårt så att jag har en massiv bakterikultur när jag kopplar på det stora karet. Det kommer gå åt en hel del fiskmat så jag tänkte spara lite stålar på att använda hundmat till pushningen. Rutten mat som rutten mat, eller?

                            Kommentar

                            • Hans_Wretfors
                              • October 2014
                              • 46

                              #29
                              Det går inte fort men nu är karet målat och på plats.

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                #30
                                Det ser spännande ut! Kan tyvärr inte svara på dina frågor dock.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...