75 liter i bokhyllan med sump.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans_Wretfors
    • October 2014
    • 46

    75 liter i bokhyllan med sump.

    Jag har upptäkt att nano-akvarium inte är något för mig utan jag vill ha ett större akvarium i bokhyllan. Jag ska måttbeställa en 75-liters tank och ställa in. Mina två 19-liters nano-akvarium ska jag använda som sump för att öka på volymen, kunna gömma utrustning samt för att det är kul med ett projekt.

    Tänkte köra det via forumet för att få lite feedback och råd på vägen.




    Vattnet ska komma ner via 2x25mm från en överrinningsbox i ett herbie overflow system. Första karet ska fyllas med K-1 media och blir ett fluidiserat filter. Går över till kar 2 via ett 25 mm rör med en nedåtriktad 90 graders krök så att vattnet blandas ordentligt i första facket. Vattnet rinner sedan över en tandad baffel till pumpfacket. Höjden på insuget till pumpen, eheim compact 2000, kan justeras så att om det blir stopp i rören från akvariet kan pumpen bara pumpa upp så mycket vatten som ryms i stora tanken. Returen delas upp på 2 med en del till stora karet och den andra tillbaka till karet med K-1 media för att öka på cirkulationen av vattnet då stycken plasten snurrar ordentligt.

    Kom gärna med kommentarer om ni ser någon uppenbar tankevurpa eller andra saker jag behöver tänka på. Ni får självklart kommentera annars också.
    Senast redigerad av Hans_Wretfors; 15 December 2017, 13:07.
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Oj så många svåra ord, intressant att se hur det kommer att bli när det blir verklighet.
    // Annicka

    Kommentar

    • Hans_Wretfors
      • October 2014
      • 46

      #3
      Jag tycker om svåra ord. Då känns det som att jag är bättre än alla andra.

      Kommentar

      • hivemindhermit
        • September 2017
        • 214

        #4
        Lite oklar över vad det första facket i pumpkaret är till för. Vad gör det för skillnad om du skippar baffeln?
        /Alex
        375 + 112 liter drömmar

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          Låter klart intressant men det finns en del att googla på känner jag. Baffel till exempel.
          Varför just 75 liters med en så schysst sump? Anpassning efter bokhyllan?
          Hänger med på tråden för jag har tänk i liknande banor själv, men inte lika långt kommen eller avancerad.
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Hans_Wretfors
            • October 2014
            • 46

            #6
            Min tanke med baffeln är att om det blir tvärstopp i rören från akvariet av någon anledning så begränsas mängden vatten som pumpas upp till akvariet av baffeln i kombination med det justerbara insuget. Jag är även ute efter att vattnet ska luftas ordentligt då jag ska ha flytvästar och ytrörelserna kommer begränsas.

            Måtten på akvariet blir 25x75x40 cm och är anpassade efter bokhyllan.

            Kommentar

            • hivemindhermit
              • September 2017
              • 214

              #7
              Ah, okej. Hur högt hamnar pumpens insug och var sitter baffeln? Jag tänkte först att du menade att den första kammern in pumpkaret skulle vara väldigt liten, och då såg jag inte riktigt poängen med den. Att vattnet ska få luft är inget jag personligen skulle oroa mig för med två sumpkar... skulle nog hellre experimentera med att ha olika media i de olika karen.
              /Alex
              375 + 112 liter drömmar

              Kommentar

              • Hans_Wretfors
                • October 2014
                • 46

                #8
                Höjden på insuget och placeringen av baffeln är något jag måste räkna på. Ska bara komma på hur jag ska räkna...

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #9
                  Imponatorfaktorn sjönk något där...
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Hans_Wretfors
                    • October 2014
                    • 46

                    #10
                    Rufus, nu har imponatorfaktorn stigit lite.

                    Hålet

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      #11
                      Nice med bild! Fler av det slaget tack!
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Hur har du tänkt kring avdunstningen i bokhyllemiljö? Vart exakt ska du ha sumpen? Rördragning i bokhylla? Jag antar att du hade tänkt att det ska vara en bokhylla i framtiden också och se snyggt ut...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          #13
                          Ursprungligen postat av hans_wretfors
                          rufus, nu har imponatorfaktorn stigit lite.

                          hålet


                          // Annicka

                          Kommentar

                          • Hans_Wretfors
                            • October 2014
                            • 46

                            #14
                            Urin och fekalier!!!!

                            Har fått en spricka i glaset som troligtvis uppstått under hantering när jag borrade. Den sitter i frontglaset, inte i botten. Hur hade ni mer erfarna gjort? Chansat eller skrotat karet och fixat ett nytt?

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              #15
                              Gillar dina skällsord. Hade inte chansat. Detta säger trots att jag inte har provat det du nu håller på med för det vore ju för j-t om det ledde till värsta vattenfallet från hyllan pga en skada som uppkommit innan vattnet ens kommit i.
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...