75 liter i bokhyllan med sump.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #31
    Det går kanske med hundmat men du kan ju tillsätta startkultur och ammoniumklorid istället om du inte har fiskar i
    Senast redigerad av stefant; 22 September 2018, 22:29.

    Kommentar

    • Hans_Wretfors
      • October 2014
      • 46

      #32
      Jag starta upp filtret med hundmat och det funkade fint, jag håller jag det vid liv med gammal fiskmat 2 ggr i veckan.

      Jag gjorde en miss när jag beställde akvariet, glömde täckglas.... Hyllorna som täckglaset vilar på ska man använda expoylim eller silikon för att fästa dom?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #33
        De ska limmas med silikon! För att hålla listerna på plats när du limmar och under torktiden så kan jag tipsa om att ta ett par klossar och sätta fast med en tving som listerna vilar på, det gör det hela väldigt lätt.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Hans_Wretfors
          • October 2014
          • 46

          #34
          Nu sitter shunten på plats.



          Ska fixa insuget men vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Har funderat på att låta 3-D printa ett insug eftersom jag inte lyckas hitta något som passar på/i 25 mm rör, kan dock dra iväg en del i pris. Eller om man ska göra en ghetto-lösning. Endcap på röret och gå bananas med en borr.
          Hur hade ni gjort?

          Kommentar

          • Hans_Wretfors
            • October 2014
            • 46

            #35
            Det tar sig som pyromanen sa.



            Planerar att koppla in filtret nästa vecka efter att jag fått täckglasen till karet så får det stå mörkt och jäsa till efter nyår. Väntar även på att min lokala djuraffär ska få svar från sin leverantör angående priset på fluval 3.0 LED belysning.


            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              #36
              Ursprungligen postat av Hans_Wretfors
              Det tar sig som pyromanen sa.



              Planerar att koppla in filtret nästa vecka efter att jag fått täckglasen till karet så får det stå mörkt och jäsa till efter nyår. Väntar även på att min lokala djuraffär ska få svar från sin leverantör angående priset på fluval 3.0 LED belysning.

              Det som en god plan!
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Hans_Wretfors
                • October 2014
                • 46

                #37
                Nu har det stått och jäst sedan innan jul med tetras långtidsmat, köttpucken. Dock har något dykt upp som jag inte förstår. När jag kollar vattenvärden så har jag inget nitrit, dvs filtret fungerar. Men jag har ingen nitrat, slutprodukten från filtret. Jag har inga växter eller alger, då det mörklagt, som kan ta upp nitraten. Jag vet inte om jag fått något om bakfoten med kvävecykeln eller om jag gjort något fel. Tankar och förlags mottages mer än gärna.

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #38
                  Kanske avger den där köttpucken för lite mat för att det ska bli mätbart? Annars är ju denitrifikation något som kan ske i naturen, dvs. att kväve avges som kvävgas och återgår till atmosfären. Det kräver anaeroba förhållanden. Vet ej om det kan bli denitrifikation i akvarier, kanske om det finns ett djupt substratlager där det blir låg syrehalt.

                  Kommentar

                  • Hans_Wretfors
                    • October 2014
                    • 46

                    #39
                    Kanske skulle hänga över kanten och värpa en snickers.

                    Kommentar

                    • Hans_Wretfors
                      • October 2014
                      • 46

                      #40
                      Ljus, vatten och lite växter på plats, det tar sig. Tyvärr hade dom inte så mycket av den valiseneria jag ville ha så det ser lite skralt ut men dom ska väll sprida sig. På lördag blir det 15 amanoräkor som får gona till sig i några veckor innan det blir dax för fiskar.



                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #41
                        Ytterfiltret ser ju väldigt stort ut för det lilla akvariet. Blir det mycket kraftig cirkulation? Vad har du tänkt ha för fiskar?
                        Jag tror att du måste ha mer växter för att motverka alger. Helst snabbväxande. Flytväxter kanske? Vad är det för substrat som du har?
                        Jag undrar också varifrån du beställde akvariet? Skicka gärna pm om du inte vill skriva det i tråden.
                        Senast redigerad av stefant; 30 January 2019, 19:02.

                        Kommentar

                        • Hans_Wretfors
                          • October 2014
                          • 46

                          #42
                          Ingen fara stefant, jag kan förklara här.

                          - Ytterfiltret är massivt överdimentionerat, gjord för 350 liter och akvariet landade på ca 85 liter. Anledningen till det är att jag kan belasta karet hårt utan att riskera nitrit med den extra filtermassan. Jag vet att nitrat kan bli ett problem så jag kan ju inte belasta hur hårt som helst men det kan jag parera lättare om jag sköter mina vattenbyten.

                          - Om du tittar på tidigare bilder så ser du att jag kopplade på en shunt på slantarna så jag skulle kunna reglera flödet. Men i och med att jag kör 25mm rör så blir hastigheten på vattnet inte för hög utan det blev faktiskt så bra att jag kopplat bort shunten. Jag resonerade som med ventilation, stor diameter med långsamt flöde men ger stora volymer.

                          - Idag fick 15 Amanoräkor nytt hem här. Sen blir det Iriatherina Werneri, liten regnbåge med aktivt liv och hanarna spelar väldigt mycket för honorna.

                          Blir ett långt inlägg det här.

                          -Runt rören har jag planterat någon variant av hög Vallisneria samt 2 Anubias nana på roten och Andmat som flyter runt på ytan. Jag vet att det ser väldigt tunn ut men tanken är att jag ska vänta 1 månad med fiskarna så att växterna tar sig och förökar sig, även ekonomiskt då fiskarna inte är gratis.

                          - Substratet är Oliver Knott, Kristianstadsvatten är inte att leka med, funkar obehandlat till stort sett bara Malawi. Alternativet är att blanda med osmosvatten men jag har inte utrymme för att producera eget.

                          - Karet är måttbeställt via Kristianstad Zoologiska, vart han sen beställer ifrån vet jag inte. Men det var tillskuret i exakt dom måtten jag ville ha och silikonet är felfritt.

                          Det enda jag ångar så här i början är att jag inte målade rören svarta så dom försvann lite mer.

                          Kommentar

                          • stefant
                            • January 2009
                            • 783

                            #43
                            Tack för svaren. Har substratet ändrat vattnets pH?

                            Kommentar

                            • Hans_Wretfors
                              • October 2014
                              • 46

                              #44
                              Ja, det buffar till ca 7 samt sänker Kh en del.

                              Har för övrigt invigt min nya tömmning/påfyllning som kopplas till avloppet/duschslangen. Tömde och fyllde 40% av karet på mindre en 7 minuter.






                              En fråga, har fått proteinhinna men har ju flytväxter. Har något ett bra förslag hur man får bort hinnan, har alltid använt hushållspapper på ytan tidigare men är svårt nu med växterna.

                              Kommentar

                              • stefant
                                • January 2009
                                • 783

                                #45
                                Du kan ta upp hinnan med en bringare.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...