Nya projekt på grund av läckage.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Nya projekt på grund av läckage.......

    Ni vet hur det blir när akvariumen är igång och allt funkar som det skall. Det är liksom inte så mycket mer än vattenbyten och algskrapning, några tuggande honor att ta hand om och lite yngelvård, matning.....ja sedan funkar allt och man är nöjd, men visst saknar man något, en uppstart ja eller ett nytt projekt...

    Men det är inte så lätt, när man är nöjd med det man har och inte har plats för något mer......det är då man behöver en spark i baken, eller en mindre katastrof för att komma igång och förändra, för mig var det en mindre katastrof , ja två gånger dessutom......

    För sex år sedan flyttade vi till ett mindre radhus, från en stor villa......mitt akvarierum fick helt enkelt stryka på foten för att alla barn skulle få plats, flera kar och mycket fisk fick säljas av, men två kar och några yngelbehållare skulle iallafall få plats, flytten gick bra, akvariumen inreddes och livet gick vidare. Ett 375 liters i vardagsrummet och ett 540 liters i tvättstugan tillsammans med tre 60 liters yngelkar, alla fyllda med Malawi ciklider. Ett 450 liters, ett 375 och ett 120 fick stå tomma i garaget, ja utifall jag skulle kunna hitta lite mer plats framöver. Om sanningen skall fram klarade jag helt enkelt inte göra mig av med fler. Och så har det sett ut de senaste sex åren.... tills för några månader sedan då katastrofen kom....

    Jag och minste sonen satt i vardagsrummet och tittade på något på tv, när vi hörde något från tvättstugan. Första tanken var ju att tvättmaskinen börjat läcka, men så var det ju inte.....vatten sprutade i nedre kanten från 540 liters karet.....min son fick börja tumma golvet på allt medan jag sprang ut och hämtade 120 liter karet från garaget. Vatten slangades över och fiskar flyttades, alla fiskar klarade sig och jag var evigt tacksam över golvbrun och våtrumsmatta i tvättstugan. Så egentligen var väl katastrof lite starkt uttryck, missöde är väl mer korrekt och jag hade ju haft akvariumet i över trettio år och köpt det begagnat redan då.....så någon gång skall väl ett kar börja läcka. Och vi skulle ju ändå renovera tvättstugan.....

    ja, det var ju början på sparken i baken jag behövde för att komma igång igen. Fortsättning följer........

    simma lugnt, Thomas
    Senast redigerad av Ekenberg; 03 December 2017, 19:37.
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #2
    Det tog ett par dagar innan jag orkade ta tag i akvariumen igen, men fiskarna i 120 karet såg ledsna ut så det var bara att sätta igång. 375:an hämtades ur garaget och placerades i hallen. Fyllde upp det med vatten en gång, dels för att kolla att det var tätt och dels för att tvätta det ordentligt efter de sex åren i garaget. Det var tätt och blev rent. Flyttade sanden från det gamla och stenar, rötter mm och fyllde på vattnet igen sedan fick både jag och karet vila över natten....nästa eftermiddag fick fiskarna flytta tillbaka, blev lite trångt men acceptabelt och bättre än 120 liter iallafall ....


    Akvariumet på plats i hallen i väntan på fisken....

    Nåväl, inget egentligt projekt kan väl tyckas och det stämmer.....men tyvärr är det inte färdigt än....
    Helgen kom och med den ett mindre släktkalas, inte för att dessa fester brukar bli så stökiga men lite god dricka serverades allt...så när det var dax att slänga ut släkten var det en gamal moster till mig som blivit lite rund under fötterna och tog ett ordentligt tag i akvariumet i hallen för att inte ramla....med hjärtat i halsgropen fick jag iväg gästerna innan jag la mig på alla fyra och letade läckage.....hittade inget. Skönt, vi gick och la oss. Jag sov dåligt, kan bero på intagen dryck kvällen innan eller en föraning av vad som hänt, vaknade vid fem och tänkte att det var lika bra att gå ner och kolla igen.... hallgolvet var blött, suck...

    Fiskarna fick flytta till 120 liters i tvättstugan och 375 liters i vardagsrummet, vatten slangades ut och golv torkades.....kändes som jag gjort det förut.
    Söndagen gick ganska snabbt.....

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #3
      Ett foto på akvariumet i vardagsrummet innan akut flytt av fisk från hallen Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender 47.jpg
Visningar: 179
Storlek: 322,8 KB
ID: 2375242

      375 liter aluminium ram och benställ, armatur med två lysrör ett sylvania aquastar och ett Philips Aqua Relle. Två cirkulationspumpar med filter. En bakgrund som är köpt för cirka tjugo år sedan, typ btn slimline men inte av det fabrikatet. Lavastenar och ett ljust akvariegrus köpt för flera decennium sedan hos en akvariehandlare.

      Invånare i karet är:
      1+1 Aulonocara Hansbaenschi
      1+1 Aulonocara Jacobfrebergi
      1+1 Protomelas Taeniolatus Hinderi
      1+1 Sciaenochromis Fryeri Ahli
      3+4 Cyrtocara Moorii
      3+7 Labidochromis Caeruleus

      Ett fotografi efter flytten av en del av fisken.....här kan man prata om fisksoppa...... Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender 7.jpg
Visningar: 153
Storlek: 204,4 KB
ID: 2375243

      förutom tidigare fiskar har nu mbuna från hallen flyttat in... 11 rödzebra och 12 demasoni.....
      men bara tillfälligt.....

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #4
        Alla fiskar hade överlevt ännu en panikflytt och jag började känna mig lite trött på att torka golv...

        På måndag ringde jag inte mindre än tre olika glasmästeri i närområdet för att höra om möjligheterna att få hem ett proffs som kunde silikona om mitt kar.
        (jag Hr gjort det själv en gång i tidernas begynnelse men blev aldrig nöjd med resultatet...) Två gånger tidigare har jag haft glasmästare hemma som har silikonat om, men denna gång var ingen intresserad. Alla tre rekommenderade mig dock att ta kontakt med Patrik på Storkens zoologiska här i stan, så det gjorde jag. Patrik var mycket trevlig, visade sig vara en man som bygger akvarium på beställning ( kanske finns han redan här på forumet så många akvariumbyggare som håller till här) iallafall visade det sig vara lite dyrare än jag tänkt och dessutom hade Patrik just fått ett stort jobb så han hade inte tid de närmaste tre veckorna......suck. Ja nu har vi väl då kommit fram till punkten då mitt nya projekt startar....ni märker att jag pratar lite mycket...

        Så första delen av Projektet.....att få tag i ett helt akvarium utan att det kostar för mycket pengar. På måndag kväll satte jag mig på det berömda blocket och började....har ju inte köpt akvarium på snart trettio år så häpen över hur billigt man kunde få tag på begagnade kar satte jag igång med att handla. Lite väl snabbt kanske och lite väl impulsivt kan väl tyckas så var jag ägare till två bättre begagnade kar. Ett 375 liters med alu ram och benställ, samt ett 450 liters helglas med möbel, Agua El.

        Nu fick jag börja fundera lite på var jag skulle ha dessa och hur de skulle inredas....projektet är igång. Jag har ju fastnat för Malawi och har ju en hel del redan så tanken var ju inte att byta inriktning snarare lite funderingar på indelning och miljöer i karen. Eftersom jag tills nu har haft om en mycket begränsad uppfödning har ju mina närbesläktade Aulonocara hållits i olika kar för att inte få oönskade korsningar, men då jag tänkt sluta med detta är nog tanken att samla dessa i ett kar, sedan blir det en med mbuna....ja och det tredje får bli happar och lite mbuna. Först tänkte jag mig olika biotoper men har slagit den idéen ur hågen, sätter nog hellre ihop dem som jag tycker de passar....

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          Ojoj dramatiskt värre, tur i oturen med golvbrunn. Kan jag ngn gång få som jag önskar så är golvbrunn och vattenkran bredvid karen högt på priolistan. Vackra kar och fiskar dock. Malawis har jag aldrig haft men ofta tittat på. De verkar lätt bli fler? Och vad gör man då? Det har stupat på sådana funderingar.
          En liten varning, om man vill begränsa hur många kar man ska ha är zoopet inte till ngn hjälp...
          // Annicka

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #6
            Helgen kom, vagn hyrdes och en son med stark flickvän togs till hjälp och det bar iväg, först till tippen med ett par akvarium, snyft kändes allt lite vemodigt då karen har varit i mitt ägo under snart trettio år men så fick det bli, 540 och 375 är nu skrotade och borta.... därefter gick resan till ett radhusområde någon kilometer från mitt radhusområde....närområdet minsann .... lite slit var det allt, ett 450 liters helglas väger mer än man tror. Men vi klarade det trots smal källartrapp. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1825.JPG
Visningar: 138
Storlek: 419,8 KB
ID: 2375270 Akvariumet hemma helt....men inte på plats, tanken var att detta kar skulle upp på övervåningen. Men denna idé har lite slagits ur hågen...det är för tungt och för stort för att jag skall våga bära upp det, spelar ingen roll hur mycket bärhjälp jag får, trappan är smal och brant och sedan vända i en minimal hall innan vi kommer in i tv-rummet . Nä det får bli hallen...

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Alla fiskar hade överlevt ännu en panikflytt och jag började känna mig lite trött på att torka golv...

              På måndag ringde jag inte mindre än tre olika glasmästeri i närområdet för att höra om möjligheterna att få hem ett proffs som kunde silikona om mitt kar.
              (jag Hr gjort det själv en gång i tidernas begynnelse men blev aldrig nöjd med resultatet...) Två gånger tidigare har jag haft glasmästare hemma som har silikonat om, men denna gång var ingen intresserad. Alla tre rekommenderade mig dock att ta kontakt med Patrik på Storkens zoologiska här i stan, så det gjorde jag. Patrik var mycket trevlig, visade sig vara en man som bygger akvarium på beställning ( kanske finns han redan här på forumet så många akvariumbyggare som håller till här) iallafall visade det sig vara lite dyrare än jag tänkt och dessutom hade Patrik just fått ett stort jobb så han hade inte tid de närmaste tre veckorna......suck. Ja nu har vi väl då kommit fram till punkten då mitt nya projekt startar....ni märker att jag pratar lite mycket...

              Så första delen av Projektet.....att få tag i ett helt akvarium utan att det kostar för mycket pengar. På måndag kväll satte jag mig på det berömda blocket och började....har ju inte köpt akvarium på snart trettio år så häpen över hur billigt man kunde få tag på begagnade kar satte jag igång med att handla. Lite väl snabbt kanske och lite väl impulsivt kan väl tyckas så var jag ägare till två bättre begagnade kar. Ett 375 liters med alu ram och benställ, samt ett 450 liters helglas med möbel, Agua El.

              Nu fick jag börja fundera lite på var jag skulle ha dessa och hur de skulle inredas....projektet är igång. Jag har ju fastnat för Malawi och har ju en hel del redan så tanken var ju inte att byta inriktning snarare lite funderingar på indelning och miljöer i karen. Eftersom jag tills nu har haft om en mycket begränsad uppfödning har ju mina närbesläktade Aulonocara hållits i olika kar för att inte få oönskade korsningar, men då jag tänkt sluta med detta är nog tanken att samla dessa i ett kar, sedan blir det en med mbuna....ja och det tredje får bli happar och lite mbuna. Först tänkte jag mig olika biotoper men har slagit den idéen ur hågen, sätter nog hellre ihop dem som jag tycker de passar....
              Nu är vi flera som gillar att du tar ut svängarna i text, så brassa på bara. Körde själv med mbunas i 10 år innan karet (ett 460) sprack och vi fick lite jobb så att säga. Kul med dina fiskval och planer.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                #8
                Hahahaha.... du Rufus, det har jag förstått, här blir det bara mer habegär ju mer man läser....vi får se vad det här slutar....
                Malawi är lättodlade, ja iallafall de sorter jag haft..... man får helt enkelt sälja av eller ge bort..... Men en enkel kravlös fisk att hålla om man inte slarvar med vattenbyten...och mycket färg för pengarna...

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Ett foto på akvariumet i vardagsrummet innan akut flytt av fisk från hallen Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender 47.jpg
Visningar: 179
Storlek: 322,8 KB
ID: 2375242

                  375 liter aluminium ram och benställ, armatur med två lysrör ett sylvania aquastar och ett Philips Aqua Relle. Två cirkulationspumpar med filter. En bakgrund som är köpt för cirka tjugo år sedan, typ btn slimline men inte av det fabrikatet. Lavastenar och ett ljust akvariegrus köpt för flera decennium sedan hos en akvariehandlare.

                  Invånare i karet är:
                  1+1 Aulonocara Hansbaenschi
                  1+1 Aulonocara Jacobfrebergi
                  1+1 Protomelas Taeniolatus Hinderi
                  1+1 Sciaenochromis Fryeri Ahli
                  3+4 Cyrtocara Moorii
                  3+7 Labidochromis Caeruleus

                  Ett fotografi efter flytten av en del av fisken.....här kan man prata om fisksoppa...... Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender 7.jpg
Visningar: 153
Storlek: 204,4 KB
ID: 2375243

                  förutom tidigare fiskar har nu mbuna från hallen flyttat in... 11 rödzebra och 12 demasoni.....
                  men bara tillfälligt.....
                  Du tar ju bra bilder med mobilen....
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    #10
                    Nja, vet väl inte det.....mina närbilder blir gryniga och missar ofta det med reflexer i glaset....men jag övar. Ett stativ skall det bli...

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      #11
                      Då så, Bluewing, jag hoppas du har rätt så fortsätter jag att ta ut svängarna.....

                      På söndag gav jag mig iväg igen, denna gång till Borås där ett 375 liters alu rams akvarium med benställ skulle hämtas, ett kap för 500:- . Efter en lyckad resa fick jag hjälp av en annan av sönerna att bära upp karet till tv-rummet ...... nu var det ju bara att sätta igång

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1872.JPG
Visningar: 178
Storlek: 335,4 KB
ID: 2375282 Den skarpsynta ser nu hur mycket mitt hus lutar....men akvariumet står i våg efter lite upp pallning. En ordentlig rengöring av karet och en provfyllning för att se att det var tätt, vilket det visade sig vara, de bästa femhundra kronor jag använt. Bakrutan var svartmålad redan vid köp men jag är inte riktigt förtjust i det utan tänker sätta in en annan bakgrund, drömmen hade varit btn men den investeringen har jag inte råd med idag. Det är dock en dröm att alla mina kar skall ha i en framtid. Nu får det bli en billigare variant inhandlad på hornbach av fabrikat juvel.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1873.JPG
Visningar: 136
Storlek: 468,7 KB
ID: 2375283 bakgrunden var lätt att såga i, sågbladet låg med i paketet, inte illa.....det jag inte tycker om med dessa bakgrunder är ju upprepandet av mönster. Jag har försöker att förskjuta mönstret lite för att det inte skall vara så uppenbart att mönstret går igen. En gammal konstgjord rot döljer en av skarvarna, den andra kommer jag försöka dölja med ännu en rot. En liten skarvbit får sitta på gaveln för att rama in det lite. Jag hade en fundering på att placera bakgrunden i vinkel i hörnen för att dölja pumpar och filter. Men jag avstod från detta . Möjligtvis gör jag om det....eller så blir det en btn bakgrund inom kort.....
                      Så kommer ju det som är vårt att uppskatta, sandtvätt, får erkänna att senaste gången jag tvättade denna sand var för sex år sedan när jag flyttade hit.... men som sagt det skall göras emellanåt. I detta kar är det snarare ett grus än sand jag har lite granit färgat, funkar bra till stenen som skall fylla karet

                      Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender 49.jpg
Visningar: 132
Storlek: 506,6 KB
ID: 2375284 Akvariegrus, vet faktiskt inte om någon använder detta nu för tiden, men eftersom jag vill ha en klippbiotop tycker jag gruset passar bättre här. Det skall försöka efterlikna den sedimentfattiga branta klippkusten vid Tanzania. Där jag hade förmånen att få snorkla i min ungdom, ja det var väl då jag bestämde mig för malawiciklider.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender 50.jpg
Visningar: 117
Storlek: 511,5 KB
ID: 2375285 Nu får vattnet ligga till sig under natten, pumparna är igång med smutsiga filter för att få igång vattnet ordentligt innan fiskarna flyttar in....

                      simma lugnt, Thomas

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #12
                        Jag håller med Johnny, skriv på du. Skriva är du bra på så lite långt gör inget, tvärtom. Nu får jag sitta på händerna! Att starta ett till akvarium är otroligt frestande när man läser alla projekt! Ett litet, litet bara , 60-80-liter sådär, inredningsplaner är ju så kul!
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • hivemindhermit
                          • September 2017
                          • 214

                          #13
                          Vilken mardröm med de läckande akvarierna, tur att det gick bra till slut! Lycka till med det nya
                          /Alex
                          375 + 112 liter drömmar

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            #14
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1942.JPG
Visningar: 187
Storlek: 241,1 KB
ID: 2375368 Jag hade ju tänkt att försöka hålla akvariumen som olika biotoper med rätt fisk i, detta skulle då föreställa klippbiotopens vågzon vid en brant klippkust.
                            jag hade fått för mig att Labeotropheus tewavasae levde där, men jag tog ju fel på fuelleborni och tewavasae......som lever betydligt djupare i den sedimentrika klippbiotopen.....så det blev liksom fel från början....så jag gav upp biotop tänkandet, här blir en stenig brant klippkust med lite rötter och grenar som ramlat i..

                            fiskarna blir en grupp Pseudotropheus demasoni 12 stycken med minst fyra hanar, kan vara fler jag har inte lyckats könsidentifiera dessa....demasoni lever ytligt i vågzonen, sedan blir det en grupp Pseudotropheus estherae "Röd zebra" 2+8 som då lever på djupare vatten i den sedimentfria klippbiotopen, och sedan var det ju min grupp med tewavasae 2+6

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              #15
                              Snyggt! Och jag uppskattar och lååånga tanketrådar. Det är dom som ger stoff åt planer och fantasier. På gott och ont.

                              Hjälp, vilka läckor du har haft! Mostern hade blivit portad hos mig haha
                              Nä, skämt åsido, ficklätt läckageångest när läste dina målande beskrivningar. Själv har jag bara haft ett 112 som plötsligt gav vika i en skarv under en natt. Alla räddades, även lägenheten, men alla ancistrusbebbar som var helt nya kolade i asylen sen.
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...