Nya projekt på grund av läckage.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2637.JPG
Visningar: 75
Storlek: 332,9 KB
ID: 2377098

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7031.jpeg
Visningar: 58
Storlek: 422,3 KB
ID: 2377100

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2615.JPG
Visningar: 64
Storlek: 402,7 KB
ID: 2377103 Ja, nyårsafton kunde inte vara bättre Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2623.JPG
Visningar: 62
Storlek: 442,0 KB
ID: 2377102

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7025.jpeg
Visningar: 64
Storlek: 395,8 KB
ID: 2377105

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ja sedan efter tolvslaget blev det ju sällskapsspel fram till morgontimmarna ......en tradition vi har...

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2633.JPG
Visningar: 60
Storlek: 384,7 KB
ID: 2377107Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2631.JPG
Visningar: 61
Storlek: 370,8 KB
ID: 2377108 en riktigt god fortsättning på det nya året önskar jag alla.....

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              Tack för att vi får följa med på ditt firande, det ser otroligt gemytligt ut! Å maten ser riktigt smarrig ut! Visst är det roligt att kunna "ärva" ner ett intresse på det sättet. Det är nästan häftigare än att ärva ner gener på nåt sätt. Jag tycker att det är himla kul att smitta av mig med intressen eller stilar. Tex så kör jag 100 % vintage och rockabillystuket på allt i mitt liv (förutom min Golf som jag pendlar till jobbet i) och det drar ju en del uppmärksamhet. Vilket jag tycker är väldigt roligt. Så kan jag med min stil få andra att intressera sig för att köpa tex secondhand eller vintage så känner jag lycka. Det slår ett slag för hantverket, miljön då man inte köper nytt, för arbetet som någon lagt ner för längesen, och för kulturarvet som det faktiskt innebär att låta gammalt få nytt liv igen.
              LIKE it!
              Hmm, ja, du märker säkert att jag har lätt att snurra iväg i tankarna... Men det är kul att släppa efter och låta tankar och ord flöda ibland.
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Låter ju helt underbart, själv tycker jag ju att det är onödigt att slänga något som fungerar.....förstår inte trenden att allt måste vara nytt trots att det gamla fungerade utmärkt.....och du, det är jättekul att få låta tankar flöda.....i min tråd är allt tillåtet. Förutom mina hemma intressen älskar jag teater och går på det mesta i Göteborg , älskar mest alla små fria teatergrupper som finns här. Detta gjorde jag även med barnen när de var små, två av killarna tog teaterutbildning och idag jobbar de med kultur.....känner mig stolt över att fört in dem på den banan.....men inga av killarna briner för fiskar, där har du lyckats bättre om jag minns rätt, tre barn med varsitt akvarium, var det inte så.....

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Vad skönt att det snart är helg igen.....
                  vardagen är alltid lite svår att komma in i igen efter att haft några sköna dagar ledigt.
                  Jag går här hemma och funderar....är sugen på ett nytt projekt samtidigt som alla akvarium går problemfritt. Och jag tycker ju om dem som de är. Att sätta igång ett litet 60-liters känns ju inte riktigt lika lockandesom ett stort. Jag har nu suttit någon timme framför mitt Mbuna kar, funderat på om det ger mig tillräckligt utbyte. Och kommit fram till att det är väldigt fängslande, det händer ju alltid något.... inte lika mycket olikheter mellan individer men en stark gruppdynamik....
                  och det är klart att det är lite svårt att känna igen varje individ..... Nä, jag är inte mogen att avveckla detta ännu.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 6502B6F5-9ADD-45B6-9E58-1D4122F58D5E.jpeg
Visningar: 63
Storlek: 355,4 KB
ID: 2377267Klicka på bilden för större version

Namn: 23E44564-ACD5-40AA-BA41-ABF88BAE711D.jpeg
Visningar: 68
Storlek: 295,3 KB
ID: 2377268Klicka på bilden för större version

Namn: B733EE41-E1CE-41B6-A26A-D0A912320B2D.jpeg
Visningar: 67
Storlek: 273,5 KB
ID: 2377269Klicka på bilden för större version

Namn: 26FFF88C-239F-464E-9778-E700736F5643.jpeg
Visningar: 80
Storlek: 307,1 KB
ID: 2377270Klicka på bilden för större version

Namn: CA812BD6-37DC-423B-95B3-CCE810CE9325.jpeg
Visningar: 67
Storlek: 424,0 KB
ID: 2377271Klicka på bilden för större version

Namn: 224A78A5-0CFB-4510-8F43-287973AD8FFC.jpeg
Visningar: 64
Storlek: 350,7 KB
ID: 2377272Klicka på bilden för större version

Namn: 6C848CA1-9F69-4197-88D2-E7D2210D9FBD.jpeg
Visningar: 53
Storlek: 419,8 KB
ID: 2377273Klicka på bilden för större version

Namn: E26757E9-4A7D-4C61-9D8E-2CE72471CD58.jpeg
Visningar: 62
Storlek: 349,7 KB
ID: 2377274Klicka på bilden för större version

Namn: D5401105-CBEB-4929-8298-0F044CC06917.jpeg
Visningar: 53
Storlek: 422,5 KB
ID: 2377275Klicka på bilden för större version

Namn: B9F03898-FF3E-41B3-8112-6FCD98DDDA7E.jpeg
Visningar: 65
Storlek: 355,3 KB
ID: 2377276Klicka på bilden för större version

Namn: 566CE0F3-8319-4B9E-ACC0-B63A06D5FFDB.jpeg
Visningar: 57
Storlek: 344,8 KB
ID: 2377277Klicka på bilden för större version

Namn: 84D9657A-53AD-4EB1-921A-C2CC47B35F41.jpeg
Visningar: 55
Storlek: 389,1 KB
ID: 2377278Klicka på bilden för större version

Namn: 0D7581F4-5B98-40F9-B2F0-ECB92934EAE9.jpeg
Visningar: 68
Storlek: 259,5 KB
ID: 2377279

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    Det är ju denna typen av kar man ofta blir stående vid i lite ”bättre” akvariebutiker. Den här typen av fiskar är ju så vackra och det är inte stilla i burken precis. Har aldrig haft malawis, strandar på att jag gillar växter i överflöd. Men man vet aldrig.
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      MMM, förstår känslan. MEN tänker att ett 60 liters med en prima räksort och riktigt fina växter som du går igång på utseendemässigt och sten och grenar från vår egen natur och en bra stund med torrinredning på ett bord eller golv eller så kan nog ge en hel del lust. Samla på dig grenar, rötter. stenar och stapla omkring på olika sätt på samma mått som ett 60 liters har och se vad du kommer fram till. Gå sen igenom (eller innan såklart) artlistan på räkor och välj en sort som du går igång på. Jag har haft ett gäng olika sorter och dom är rätt enkla att ha och göra med allihop. Har dock inte testat sulawesi än, kardinalräkor alltså. Dom vill ju ändå bara ha sten så det är inte lika kul att labba med tycker jag.

                      Testa och se om det ger nåt!
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        En skön söndag, nu känns det nästan skönt att vardagen är på väg tillbaka. Bra att komma in i lite rutiner igen och granen har ju ändå börjat barra men luktar ljuvligt ändå. Nåja julen får ju stå kvar här till nästa helg.....tjugo dar knut , då skall julen ut.....

                        har bytt vatten i akvariumen idag, vilket nästan är en heldagsuppgift så mer akvarium skall jag inte ha....hittade tyvärr två döda frontosor i mitt 450 liters. Konstigt, jag tycker att jag har koll, men dessa två har jag inte märkt något på, de måste dött under natten för de var varken svullna eller ätna på. Jag har inte haft sjukdomar i något kar på över sex år och de fiskar som har dött har varit av ålderdom, ja det har jag iallafall förutsatt. Frontosorna är de enda nya fiskar jag har, köptes i samband med att jag nyinredde 450 liters i hallen några veckor före jul. Inga andra fiskar ser lidande ut, inte heller de fyra kvarvarande frontosorna. Jag får hålla ögonen öppna. Tråkigt om man får in något när allt fungerat bra.

                        Japp då var det ju nya projekt och tankar med framtida kar. Var på Tropisk fiskimport här i Göteborg idag, och de köper alla mina yngel. De får växa till sig lite till bara. Men det innebär ju att jag snart har fyra små akvarium tomma inte bara ett. De små, ja de som jag alltid kallat 60 liters, mätte dem idag och de är ju 60x35x35 så de är ju faktiskt över 70 liter..... Ja de står ju i en ställning på varandra idag.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1512.JPG
Visningar: 56
Storlek: 351,3 KB
ID: 2377440

                        Det är det understa som är tomt. Att ha dem så på höjden har ju alltid funkat när det bara varit yngelakvatium. Men om jag nu skall ha det lite mer som akvarium som man sitter och tittar på funkar det ju inte så bra. Att ligga på golvet och studera det undre akvariumet känns inte så lockande. Så nu har jag ängnat kvällen åt att gå runt och mäta olika möbler och se om jag har något som kunde funka som möbel där alla tre akvariumen kunde stå i rad och i lagom höjd.....men har inte hittat något som funkar ännu.....

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Det är lite lustigt....mina 60 liters visade sig vara 70 liters ( 73,5 om man skall vara noga) och mitt 120 liters som jag just nu mätte är ju 100x35x40 vilket ju är 140 liter och dessa akvarium har jag ju haft i minst 25 år, men aldrig mätt förut . Ja det var ju bara en parentes och spelar ju mindre roll för vidare planering..

                          I mitt 120 liters, hm 140 liters akvarium vet jag ännu inte vad jag skall ha..... men det är i detta jag kommer låta ynglen gå kvar i längst, så jag har ett tag på mig att bestämma mig, har lite olika tankar men ingen klar bild ännu.....kanske ett artakvarium, eller snäcklekande .....ja vi får se när det blir tomt.

                          De tre 70 liters skulle jag vilja ha på rad istället för på höjden.... så någon lämplig möbel för detta skulle behövas. Idag är detta rummet vårt blbliotek och alla väggar är klädda med Billybokhyllor förutom där akvariumställningen står så någon form av ommöblering krävs.....frågan är om det inte är dax att sortera böckerna och se vilka man verkligen vill behålla..... kanske jag kan kapa tre Billyhyllor till lämplig höjd, lägga på en ny skiva och placera akvariumen där... hm ja jag får se hur jag löser det....

                          Hittar jag bara en lämplig lösning.....ja då kommer ju det roliga... vad dessa kar kan fyllas med. Jag läser ju allt jag hittar här om räkor just nu, så det lutar lite åt de hållet, ja i ett av små akvariumen iallafall . Idén i huvudet är att dessa tre kar skall stå vägg i vägg så att de uppfattas som ett långt kar. Bakgrunden är idag bara blåmålad, har ju funkat bra som yngel kar, men inte lika kul när man vill skapa en miljö. Så nya bakgrunder får det bli..... i dessa kar skulle jag förutom räker vilja ha dvärgciklider och växter ....

                          Det fina är ju att fast jag inte har platsen i ordning inte har karen lediga så kan jag ju starta med det första karet. Kommer flytta de ungfiskar som är i det översta till det understa så kan jag göra rent det översta och sätta igång.... 70 liter med grenar rötter växter och löv samt något levande. Så kan jag se om detta är något jag trivs med..... nu gäller bara att bestämma sig för vad det levande skall bli. Era råd och erfarenheter tas mer än gärna emot.

                          simma lugnt.....

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Det är många tankar som skall ner ikväll....

                            Hur det nu kommer sig är jag ju också grymt sugen på discus igen.....hade det för trettio år sedan och lovade då att aldrig försöka igen..... mina var då viltfångade och direktimporterade och kostade på den tiden en mindre förmögenhet .....iallafall i förhållande till min ekonomi då... och alla åtta fick hih....

                            Efter att läst hela Johnny " Bluewing" tråd borde jag ju förstå att det inte är den lättaste vägen att bli lycklig akvarist. Läser Inger H tråd nu, sedan skall jag ge mig på Mats " Akvariestugan" och hoppas därefter våga ge mig på discus igen. Ja det är iallafall planen.

                            Har ju suttit och grunnat lite på hur jag skall få till ett tomt större akvarium utan att avveckla något, är ju väldigt förtjust i alla tre....
                            Men så slog det mig....Jag hade ju faktiskt bara två innan läckagen började och ändå ungefär samma antal fisk....visserligen var ett 540 istället för 450 nu, men visst skulle det gå. Fiskarna har ju växt en hel del sedan inköp. Köper alltid smått och lite mycket för att senare glesa ut. Tanken som slog mig är ju att jag helt enkelt glesar ut genom att sälja av.

                            Jag brukar alltid hellre ha lite fler än färre i mina Malawi kar, det blir faktiskt lugnare och mindre mobbning då. Så oftast räknar jag på en fisk på 15 liter vatten. Det är klart att storleken på fisk spelar roll, de flesta jag har brukar ju bli mellan 10-12 cm, är fisken större har jag färre. Det skulle innebära att jag kan ha ungefär 25 st i ett 375 och cirka 30 i ett 450. Idag har jag 8 par Aulonocara samt fyra ensamma hanar, alla av olika familjer eller färgställningar och dessa 20 individer vill jag ju behålla, de går idag i mitt kar i vardagsrummet, men dessa skulle mycket väl kunna delas upp i de övriga vå karen om jag minskade ner på antalet fiskar där.

                            öppe i tv-rummet har jag det andra 375 med mbuna. 15 rödzebra 3 hanar 12 honor. 8 tewavasae 2 hanar 6 honor och 12 demasoni...... alla dessa fiskar var ju små vid inköp men är nu fullvuxna, så akvariumet är ju redan idag alldeles för överbefolkat.....men fungerar fantastiskt bra.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1942.JPG
Visningar: 83
Storlek: 241,1 KB
ID: 2377452 men frågan är om det inte skulle bli ännu bättre om jag tog bort tio rödzebra, sex demasoni , och fyra tewavasae . Det skulle innebära att jag skulle kunna ha flera Aulonocara par i detta kar utan problem.

                            Tittar jag sedan på hallakvariumet, så skulle jag också kunna minska ner på mina golden, jag har elva, fyra hanar och sju honor. Om jag behåller fem golden, har kvar mina sju delfin, mina tre Acei , fyra frontosa och mina fyra pearlmutt så skulle jag kunna ha de övriga Aulonocara här.....

                            Det bästa med denna ändring är att alla de fiskar jag då tagit bort får bo i vardagsrums akvariumet tills jag är säker på att ändringen blir bra och inte fisksoppa. Skulle jag inte bli nöjd....ja då kan jag flytta tillbaka fiskarna. Ok det blir ju lite stressigt för fiskarna, men alla överlevde ju när jag i panik flyttade runt dem efter alla läckage så borde ju ett lugnt planerat flyttande också fungera...

                            Ja, vad vinner jag nu på allt detta....jo om jag är nöjd med förändringen så kan jag i lugn och ro försöka hitta nya hem för de fiskar som "blir över" och när jag lyckats har jag ett tomt 375 att inreda på nytt.... men jag har lärt av tidigare äventyr....att denna gång blir det att skynda långsamt...

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Hängde ni med på min tankelop......knappt att jag själv gör det....

                              för att sammanfatta min plan.....

                              projekt 1
                              funderat, tänka och planera vad jag skall göra med mitt tomma 70 liters, växter rötter grenar och löv är tanken. Men sedan gäller ju vad som skall leva i detta kar och här tar jag gärna emot alla råd jag kan få. Vill gärna höra om era erfarenheter och vad ni tror är bäst för en nybörjare som mig.

                              projekt 2
                              ja, lite då beroende på hur projekt 1 lyckades och vad jag då tycker om det är ju tanken att de två andra 70 liters skall ha någon liknande inredning och levande varelser. Jag känner mig lockad av dvärgciklider men vem vet det kanske är något helt annat jag skall ha, tetror, barber, malar.... planen är att låta alla vägar ligga öppna tills jag bestämmer mig för vad det skall bli, parallellt med dessa kar är tanken att jag skall lösa möbeln för dessa kar.

                              projekt 3
                              nära alla yngel är klara att säljas, kanske två månader till, så har jag ju 140 liter att fylla med något..... snäcklekare kanske ja eller något annat... det får liksom värka fram...

                              projekt 4
                              ett discus kar igen.....

                              Då har vi ju tidsramen för dessa projekt, ja det är väl det bästa av allt....jag har all tid i världen, denna gången får det ta tid och jag skall njuta av tiden för planering och drömmar , samtidigt som jag kan njuta av karen jag har.

                              Simma lugnt...

                              Kommentar

                              • hivemindhermit
                                • September 2017
                                • 214

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                har bytt vatten i akvariumen idag, vilket nästan är en heldagsuppgift så mer akvarium skall jag inte ha...
                                Hihi, det är ju precis det här jag tycker verkar så oerhört slitsamt med ciklider! Vi har bytt ord om detta någonstans tidigare vill jag minnas... Älskar växtakvarier just för att jag slipper hålla på med vattenbyten.

                                Angående vad som kan passa i ditt 70-liters så ... alltså det är verkligen inte så himla knepigt, bara du skyndar långsamt och inte stoppar i för mycket fisk eller matar överdrivet mycket. Börja med invertebrater, fyll på med fisk, lite åt gången. Gör en sökning på Zoopet på fiskar som går att ha i akvarier av den storleken och som klarar de vattenvärden du har vad gäller pH osv. Titta på fiskar som har svårighetsgrad 1 eller 2.
                                /Alex
                                375 + 112 liter drömmar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...