Nya projekt på grund av läckage.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hivemindhermit
    • September 2017
    • 214

    #61
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Tack själv, lär mig massor i din tråd. Känner ju att allt mina fiskar kräver är mycket vattenbyten för att vara lyckliga och yngla av sig....verkar mycket mer komplicerat med dina fiskar och räkor.....
    Lustigt hur olika perspektiv en kan ha! Jag tycker det verkar jättejobbigt att ha akvarium utan växter, där vattenvärdena kan krascha hur som helst om en inte byter vatten hela tiden och rensar filter och har sig... eller det är vad jag fått för mig i alla fall. Växtakvarier kan sättas upp så att de mer eller mindre sköter sig själva. CO2 och allt det där är ju fullt frivilligt.
    /Alex
    375 + 112 liter drömmar

    Kommentar

    • hivemindhermit
      • September 2017
      • 214

      #62
      Fina foton förresten! Och fiskar! Har du hittat några bra guider?
      /Alex
      375 + 112 liter drömmar

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #63
        Tackar Alex, att foton blivit bättre beror nog på dina tips....
        vattenbyten blir det, salt går det åt och filter får hållas rena, lite därför jag valt att ha flera innerfilter, inte för att de är bättre en ytterfilter utan för att de går så snabbt att göra rent dem när man byter vatten...
        Drömmen är att fixa ett växtakvarium med fisk eller räkor i balans.....och det visste jag inte före jag blev medlem här, tänk vad snabbt man kan fundera på att byta inriktning.....
        sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med guider....har hyllmeter med akvariböcker och de samlade kunskaperna här och på nätet förövrigt....

        Kommentar

        • hivemindhermit
          • September 2017
          • 214

          #64
          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Tackar Alex, att foton blivit bättre beror nog på dina tips....
          vattenbyten blir det, salt går det åt och filter får hållas rena, lite därför jag valt att ha flera innerfilter, inte för att de är bättre en ytterfilter utan för att de går så snabbt att göra rent dem när man byter vatten...
          Drömmen är att fixa ett växtakvarium med fisk eller räkor i balans.....och det visste jag inte före jag blev medlem här, tänk vad snabbt man kan fundera på att byta inriktning.....
          sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med guider....har hyllmeter med akvariböcker och de samlade kunskaperna här och på nätet förövrigt....
          Ja, det är faran med forum, de kan få en att ändra sig om allt möjligt hux flux! Jag trodde aldrig i mitt liv att jag skulle vilja ha scalarer, men här sitter jag nu och drömmer...

          Jag menade fotoguider! Såna som är inriktade just på mobilkameror. De lär vara ännu vanligare än akvarieguider online.
          /Alex
          375 + 112 liter drömmar

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #65
            Aha, fotoguide, nä inte än....tog hjälp av en av sönerna......

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              #66
              Rätt skönt med en förkylning emellanåt....sitta framför något akvarium och bara studera...

              jag var lite orolig över att samla alla mina Aulonocara och andra frisimmande ciklider i ett och samma kar, de var ju tidigare uppdelade i två olika. Dels för att jag inte skulle få lek mellan arter och färgvarianter med korsningar som resultat och dels för att jag var rädd att det skulle bli väldigt bråkigt mellan hanarna och stressigt för honorna.

              Men så blev det ju inte, det har aldrig varit lugnare.....visst kan en hane jaga en annan men snabbt som ögat är flera där och det hinner inte bli något bråk. Jag kan heller inte upptäcka att någon skulle vara extra mobbad eller att någon tagit en stord del av akvariumet sitt revir.

              Jag har tio par, alla av olika art, eller i vissa fall samma art fast från olika platser och med olika färger. Kanske lite väl många i ett 375 liters, men jag hade nog trott att jag skulle bli tvungen att flytta några par.....nu avvaktar jag och ser vad som händer, det svåra blir väl att inte ta till vara på yngel längre.... lite lustigt är det att ännu så längr håller de ihop parvis.

              idag skall jag försöka fota de olika individerna var och en för sig, ja eller med sin partner....en uppgift som inte är helt lätt eftersom alla vill vara med på varje foto...bara att ha tålamod....lite tvärt om mot när man har skygga fiskar. Här gäller det att vänta på att rätt fisk är själv...

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                #67
                Första paret var inte så svårt, Placidochromis sp. "Jalo", de leikte i ett hörn för sig. Jalo är en av mina favoriter och det är svårt att göra hans färg rättvis, börjar i ljus lila på ryggen för att bli neonblå i ett band på mitten och sedan grönskimrande på magen, honan är också väldigt vacker i pärlemovit.
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2098.JPG
Visningar: 64
Storlek: 327,9 KB
ID: 2375718Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2113.JPG
Visningar: 61
Storlek: 379,3 KB
ID: 2375719Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2119.JPG
Visningar: 69
Storlek: 266,4 KB
ID: 2375720Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2125.JPG
Visningar: 65
Storlek: 351,8 KB
ID: 2375721Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2124.JPG
Visningar: 65
Storlek: 396,1 KB
ID: 2375722

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #68
                  Halloj Ekenberg!
                  Kul att du hittat hit till forumet!
                  Det är kanonfina kar du har - och du tar toppenbilder! Bara ös på!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    #69
                    Tack Mats , jag fortsätter och öser på...

                    Aulonocara jacobfreibergi är en av de som jag har flera par av i olika färgvarianter från olika platser i sjön, dessa hanar är lite på varandra och färgar upp sig rätt ordentligt när de vill imponera på honorna eller visa sig lite tuffa mot de andra hanarna. Det är bland dessa jag kan tänka mig att det kan bli lite stridigheter och kanske måste jag dela upp dem i olika kar, men ta i trä, ännu går det riktigt bra.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #70
                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Tack Mats , jag fortsätter och öser på...
                      Aulonocara jacobfreibergi är en av de som jag har flera par av i olika färgvarianter från olika platser i sjön, dessa hanar är lite på varandra och färgar upp sig rätt ordentligt när de vill imponera på honorna eller visa sig lite tuffa mot de andra hanarna. Det är bland dessa jag kan tänka mig att det kan bli lite stridigheter och kanske måste jag dela upp dem i olika kar, men ta i trä, ännu går det riktigt bra.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        #71
                        Min favorit är nog Auloncara jacobfeibergi från Otter Point. Färgen varierar så att den ibland ser blå ut och ibland gul, med sina röda fenor med vitt är den en ordentlig färg klick. Min är cirka tio centimeter idag men de blir upp till 15cm. Har lyckats få med fru Otter Point, hon är mer brun men har lite antydan till rött på fenorna. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2148.JPG
Visningar: 74
Storlek: 337,6 KB
ID: 2375739Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2163.JPG
Visningar: 58
Storlek: 367,3 KB
ID: 2375740Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2168.JPG
Visningar: 65
Storlek: 320,8 KB
ID: 2375741Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2188.JPG
Visningar: 75
Storlek: 330,9 KB
ID: 2375742Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2178.JPG
Visningar: 72
Storlek: 350,6 KB
ID: 2375743Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2166.JPG
Visningar: 63
Storlek: 387,6 KB
ID: 2375744Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2159.JPG
Visningar: 57
Storlek: 447,7 KB
ID: 2375745

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #72
                          Wow! Vilka bilder!! Inte utan att jag blir sugen själv.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            #73
                            Hej igen...
                            och igår som jag siktar på att bara ligga här i soffan och läsa ikapp mig på alla spännande trådar....men det gick ju inte, skönt att forumet fungerar igen.
                            fast jag är ny här har jag redan vant mig att besöka zoopet så ofta det finns en stund över......blev nästan lite desperat när sidan log nere...

                            Idag har söndagsnöjet, ja förutom andra adventsfikat, varit vattenbyten på de stora karen och även om det inte tar hela dagen är det ju tar de ju ändå en stund. I vanliga fall så försöker jag vara lite effektiv och göra andra saker medansvar man slangar vatten men idag blev det zoopet för hela slanten.

                            Roade mig med att lägga in mina akvarium i bildbibliotek, så nu finns mitt vardagsrums akvarium där, ja som det såg ut innan alt flyttande började och mitt hallakvarium och även det i tv-rummet . Så känner ni för att få lite ordning på dem....istället för denna röriga tråd kan ni göra det. Just nu ligger alla längst ner på hemsidan, om ni vill söka dem heter de, 375 liters Malawi-Mbuna, Malawi i vardagsrummet -375 liter och 450 liter - Malawi och Tanganyika ciklider.

                            Närjag själv ser dem så inser jag att alla mina kar är ganska lika varandra, men trots det är det mycket varierande när man sitter och tittar in i dem. Alla fiskarter beter sig ju på olika sätt och även individerna i ett stimm kan ju vara väldigt olika varandra.....man tröttnar aldrig...

                            simma lugnt...

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              #74
                              Hej hopp, nu har jag lästikapp här med, vilket elände det började med .Men en sådan utvckling å vilka foton =D hälsa på i tantens galna akvarievärld så kan du se att det visas foton som inte alltid är det bästa...men man ser fiskar i vart fall =D ibland får man titta noga för att se dom ;-)
                              Skall bli kul å se vad det blir mer här och välkommen till zoopet =D

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                #75
                                Hej Eva.
                                inget ont som inte har något gott med sig, ibland behöver något hända för att ge liv i hobbyn igen.....och jag behövde liksom starta om.
                                jag kommer snart läsa din tråd också, men allt är ju så spännande här och det finns massor att läsa, började ju med Bluewing och hans epos tar ju ett tag att blöja igenom.... tack för berömmet för foton, jag håller på att lära mig, men i minna akvarium vill ju alla ciklider fotograferas. Det räcker ju att jag passerar så är ju alla frame och undrar vad som händer. Det är väl inte riktigt samma sak med dina fiskar kan jag tänka.

                                tack för välkomnandet och jag är mycket spänd själv var detta kommer föra mig......

                                Kommentar

                                Arbetssätt...