Nya projekt på grund av läckage.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1942.JPG
Visningar: 187
Storlek: 241,1 KB
ID: 2375368 Jag hade ju tänkt att försöka hålla akvariumen som olika biotoper med rätt fisk i, detta skulle då föreställa klippbiotopens vågzon vid en brant klippkust.
    jag hade fått för mig att Labeotropheus tewavasae levde där, men jag tog ju fel på fuelleborni och tewavasae......som lever betydligt djupare i den sedimentrika klippbiotopen.....så det blev liksom fel från början....så jag gav upp biotop tänkandet, här blir en stenig brant klippkust med lite rötter och grenar som ramlat i..

    fiskarna blir en grupp Pseudotropheus demasoni 12 stycken med minst fyra hanar, kan vara fler jag har inte lyckats könsidentifiera dessa....demasoni lever ytligt i vågzonen, sedan blir det en grupp Pseudotropheus estherae "Röd zebra" 2+8 som då lever på djupare vatten i den sedimentfria klippbiotopen, och sedan var det ju min grupp med tewavasae 2+6
    Hur man tänkt och hur det sedan blir är inte riktigt samma sak ibland. Den steniga klippkusten ser intressant ut.

    Men du....du håller ju på med modelljärnväg också. Det är ju din projekttråd. Så en lite bildbomb på din modelljärnväg. Vad sägs om det?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #17
      Det här med läckage är nog nästan oundvikligt....ja iallafall om man som jag har kar som är köpta för trettio år sedan och redan då var begagnade... men under trettio år som jag har hållit på har det bara skett tre gånger, två det sista veckorna då och en gång när barnen var små och då rann vattnet från akvariumet ner på vardagsrums golvet och vidare ner i bjälklaget . Parketten klarade sig och jag fick riva lite i källaren för att torka ut. Men alla gånger har jag räddat fisken.....men visst har man ibland mardrömmar där akvarium läcker.... så egentligen skulle någ alla kar bytas eller silikonas om hos mig innan fler läckor....

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #18
        Är inte risken stor att jag blir utesluten från detta forum om jag blandar ihop hobbyn så och skickar foton på tågbanan här????
        får väl se vad jag kan hitta....

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          #19
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1821.JPG
Visningar: 70
Storlek: 450,9 KB
ID: 2375393Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1950.JPG
Visningar: 66
Storlek: 541,1 KB
ID: 2375394Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1945.JPG
Visningar: 75
Storlek: 582,7 KB
ID: 2375392 Vad man nu än tycker om akvariebiotop och hur realistisk man skall vara med sina fiskval är jag nöjd med sammansättningen och karet fungerar bra.
          ja apropå realism, en papegojciklid simmar ju också i detta kar, och hon finns ju inte någonstans naturligt....jag har länge haft ett par, fick de i present någon gång för tio år sedan. Tyvärr gick hanen bort för ett år sedan och har inte hittat nytt hem åt henne, men hon är frisk och lägger rom som zebraciklid hanarna tappert försöker befrukta. Det har inte lyckat ännu och tur är väl det...... Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2011.JPG
Visningar: 98
Storlek: 326,5 KB
ID: 2375391

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Är inte risken stor att jag blir utesluten från detta forum om jag blandar ihop hobbyn så och skickar foton på tågbanan här????
            får väl se vad jag kan hitta....
            Du tycker Bryzells läckra bilder på gitarrer, mina egna bilder på hundar och skog känns som ett akvaristiskt tema? Du styr själv hur du vill hålla dina projekt: strikt akvaristiskt, en dagbok, etc.
            I de rubrikstyrda forumen så anstränger vi oss för att hålla oss tillämnet däremot.

            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              #21
              Akvariumet har nu varit igång i ett par veckor....och alt fungerar som det skall, har flera honor som tuggar.....men eftersom jag tänkt avsluta uppförandet får de gå kvar. Det känns lite svårt fast det får väl bli ett naturligt urval och de starkaste ynglen överlever.. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1956.JPG
Visningar: 87
Storlek: 306,7 KB
ID: 2375399

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                #22
                Egentligen har jag ju inte kommit till mina nya projekt ännu....detta är ju bara ersättnings karet för 540 liters i tvättstugan minus lite fisk som skall till akvariumet i hallen och några flyttas til vardagsrummet. Men eftersom nu 540 är borta från tvättstugan så flyttade jag ut 120 liter akvariumet till vardagsrummet, naturligtvis bara tillfälligt har jag bedyrat för familjen....men hoppas naturligtvis de skall vänja sig och det skall få stå kvar. Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender 24.jpg
Visningar: 77
Storlek: 376,3 KB
ID: 2375405Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender 10.jpg
Visningar: 79
Storlek: 483,9 KB
ID: 2375406 ja, jag får erkänna....jag testade med plastväxter i 375 i vardagsrummet men de är slängda nu, jag lovar...fick med dem när jag köpte 450 liters....

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  #23
                  I det lilla akvariumet är det yngel från socolofi, hindiri och ahli. De skall växa till sig lite till, sedan är nog tanken att avyttra dessa och låta detta akvarium bli ett nytt projekt.... men först skall de få bli lite större. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0444.JPG
Visningar: 68
Storlek: 655,6 KB
ID: 2375410Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0447.JPG
Visningar: 69
Storlek: 613,3 KB
ID: 2375411Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0269.JPG
Visningar: 65
Storlek: 530,5 KB
ID: 2375412

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    #24
                    Bluewing, det kommer foton på mina tågbanor. Har dock inte några foton på denna platta så det kommer något senare.....naturligtvis skall man ju tillfredställa sin publik. Har just nu ett bondgårdsbygge på gång här på bordet, så när det inte är arbete, familj, hund, båt, sommarstuga, renovering av tvättstuga, akvarium så är det modellbyggande som sysselsätter mig....attans otur att dygnet bara har 24 timmar....

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      #25
                      De övriga yngelakvariumen har åkt upp i bibliotek/arbetsrummet...... när dessa yngel är tillräckligt stora för att lämnas bort funderar jag på att börja med dvärg ciklider igen, hittat mycket inspiration här kan ju erkännas.... Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1512.JPG
Visningar: 92
Storlek: 351,3 KB
ID: 2375415

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        #26
                        Klicka på bilden för större version

Namn: image_74449.jpg
Visningar: 63
Storlek: 423,9 KB
ID: 2375419Klicka på bilden för större version

Namn: image_74448.jpg
Visningar: 78
Storlek: 423,0 KB
ID: 2375418 så nu är det ju bara att sätta igång med akvariumet i hallen.....450 liter, en lite tråkig bakgrund men den får sitta kvar, tänker fylla detta kar med lavasten som täcker det mesta av bakgrunden....fy sjutton vad mycket sand jag tvättat de senaste veckorna..
                        Senast redigerad av Ekenberg; 05 December 2017, 21:33.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #27
                          Lika bakgrund hade jag i början av min "karriär", gillar du den inte kan du ju trolla bort det mesta av den med rötter och höga växter, som jag skrev i min egen tråd ska det bli kul att se vad du hittar på

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            #28
                            Här kommer en avstickare som inte har mycket mer med akvarium att göra än att visa vilken oerfaren fotograf jag är......
                            Bluewing bad mig lägga ut lite foton på mina modelljärnvägar, en av mina andra hobbisar....vilket jag lovade att göra. Inser nu att jag egentligen aldrig fotat mycket av modelljärnvägar heller, precis det samma gäller ju akvarium......har tyvärr aldrig varit intresserad av att fotografera.
                            så efter att snabbt varit uppe i tågrummet (min vind) med plattan har jag hjälpligt tagit några bilder..

                            först H0-banan förebild tysk stad under 70-talet ( mamma är från Tyskland och vi tillbringade alltid somrarna där under min uppväxt, senare jobbade jag i Berlin under en tioårsperiod, hade kontor i siemenstadt, i Berlin och det är ett försök att gestalta denna del av stan) banan är inte på långa vägar klar, har bara hållit på i fem år än och det krävs nog ytterligare tio kan jag tro.....

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0478.JPG Visningar:	2 Storlek:	630.3 kB ID:     	2375467Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0479.JPG Visningar:	2 Storlek:	453.0 kB ID:     	2375468Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0482.JPG Visningar:	1 Storlek:	611.7 kB ID:     	2375461Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0484.JPG Visningar:	1 Storlek:	521.8 kB ID:     	2375463Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0483.JPG Visningar:	1 Storlek:	496.3 kB ID:     	2375464Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0480.JPG Visningar:	2 Storlek:	556.9 kB ID:     	2375469
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Ekenberg; 06 December 2017, 13:43.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              #29
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0488.JPG
Visningar: 69
Storlek: 239,1 KB
ID: 2375486Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0486.JPG
Visningar: 69
Storlek: 358,9 KB
ID: 2375487Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0485.JPG
Visningar: 57
Storlek: 520,9 KB
ID: 2375488 Den andra banan jag bygger är i skala N och Sverige som förebild, en storstad med gammal stadskärna och sedan är tanken att förorten skall smyga sig på, men dit har jag inte heller kommit än.......så många hobbies så lite tid.....men som sagt inget av detta behöver ju gå snabbt
                              Senast redigerad av Ekenberg; 06 December 2017, 13:40.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                #30
                                Sedan har man ju alltid någon modell eller miljö på skrivbordet.....
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0491.JPG
Visningar: 96
Storlek: 555,7 KB
ID: 2375490Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0489.JPG
Visningar: 99
Storlek: 645,7 KB
ID: 2375491Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0490.JPG
Visningar: 86
Storlek: 545,3 KB
ID: 2375492

                                Kommentar

                                Arbetssätt...