Nya projekt på grund av läckage.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoveOfBels
    • March 2018
    • 10

    Tack för både trevliga bilder och text. Tråkigt med läckage men intressant hur du tänker kring malawi. Håller på att börja starta upp ett 600l som planen är ska bli Malawi. inte kommit fram till vilka sorter än men är väldigt förtjust i blåa firrar och gula så antingen röd zebra eller gul... Har du något förslag?

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av LoveOfBels
      Tack för både trevliga bilder och text. Tråkigt med läckage men intressant hur du tänker kring malawi. Håller på att börja starta upp ett 600l som planen är ska bli Malawi. inte kommit fram till vilka sorter än men är väldigt förtjust i blåa firrar och gula så antingen röd zebra eller gul... Har du något förslag?
      Hej.

      Vad kul med någon till Malawi vän här, hoppas verkligen du startar en projekt tråd när du kommit så lång. Även om jag har hållit på med Malawi under mer än trettio år hittar man alltid någon ny spännande fisk, det är ju så otroligt färgstarka fiskar både rent utseende mässigt men även också till karaktären. Man tröttnar aldrig påtat studera allt som hela tiden händer i ett Malawi kar.

      sedan finns det ju så vansinnigt många olika arter i Malawi sjön så mitt råd är ju först att du funderar på vilken fisk du har som favorit och sedan bygger upp karets andra invånare på sorter som passar att ha med just denna art. Försök också begränsa dig till att inte ha för många olika arter. Tre , kanske fyra olika arter är lagom om du vill kunna få behållning av varje arts särdrag. Att ha fler arter fungerar men det blit lätt rörigt tycker jag, fast det har också med smaken att göra. Visst kan det vara jättevackert att gå förbi ett kar med massor av olika arter i alla regnbågens färger, så man får nog bestämma säg för vad man är för typ och vad man vill med sit akvarium

      så till antalet, man brukar ju prata om cirka 15 liter vatten per normalstor malawiciklid, jag skulle öka på detta tillsatt räkna runt 20 liter och då ha en grupp av ciklider som är lite större......men det är ju också lite av smak, men det är väldigt lätt att köpa på sig lite fler av fiskar när de är små för att sedan märka att de som fullvuxna blir rätt stora. Så mitt råd är att även om du har ett stort kar kanske ligga närmare 30 individer än 40. Tänk nu bara på att detta är vad jag tycker , du skall naturligtvis göra som du tycker.

      Etta av mina förslag skulle vara, och detta då för att jag älskar just denna kombination av gult och blått, samt dessa fiskarter. Först en grupp Cyrtocara moorii, blå delfinciklid som den ofta kallas. Hanarna blir ofta runt 20 cm och honorna runt 15, med åren får ju hannen också den där stora puckeln i pannan. Detta är absolut en av mina favorit Malawi. Det är svårt att skilja hane från hona när det är små så att börja med kanske sju och sedan när man märker vad som är hanar plocka bort en eller två, om man inte har tur att de blit två olika grupper som tar olika revir och funkar tillsammans , jag har nu sju stycken där jag ser att två är hanar men ännu så länge funkar det bra, de har delat karet mellan sig..... till gruppen med Cyrtocara moorii skulle jag ha ett gäng Labidochromis caeruleus, golden, visst blir det lite stridigheter mellan hanarna men ser man bara till att ha grottor nog är det ju en sort som kommer att trivas och yngla av sig i massor, även om jag nu slutat att ta hand om yngel i mitt kar så överlever alltid tre fyra stycken från varje kull. En trevlig gul färg klick som älskar sina grottor.
      Till detta ett gäng Pseudotropheus sp. acei, Mari gold, en i mitt tycke underbar stim fisk som hos mig inte är så intresserad av grottorna utan oftast simmar i en grupp. Men tänk på att även dessa blir rätt stora...det står ofta att de blir runt tio centimeter men hos mig är hanarna över 15 centimeter och honorna runt 12 . Vill man ha ennu en art tycker jag att Labidochromis sp. Perlmutt är jättefin tillsammans med dessa arter. Hos mig simmar ofta Mari gold tillsammans med perlmutt i ett stort stim, delfinerna glider runt i sina familjer och golden ut och in i grottorna. Hos mig har denna kombination fungerat otroligt bra och ger ett rätt fridfullt kar för att vara Malawi.....

      Vill man ha lite mer fart i karet och lite kraftigare färger så rekommenderar jag en stor grupp Pseudotropheus demasoni, en liten rätt tuff Malawi ciklid med mycket fart, vill ha mycket fart på vattnet i karet också, tillsammans med Metriaclima estherae, röd zebra och tillexempel Labidochromis sp. Hongi vill man ha en art till tycker jag labeotropheus trewawasae passar bra till dessa lite tuffare Malawisar eller kanske Melanochromis cyraneorhabdos, Maningano som också är en vacker och tuff Malawi som älskar grottor och vatten med fart i.....

      Du, jag kan fortsätta hur länge som helst....det finns ju alla möjliga kombinationer , just nu är jag vansinnigt förtjust i mitt kar med olika Aulonocara varianter så det är ju också en möjlig väg att gå..... det absolut bästa tipset är att lägga några dagar på att åka och titta på alla varianter som finns, ser att du bor i Västergötland , så har du möjlighet att åka till Göteborg och en sväng till Nol så finns det tropakvarifisk import, herkules zoo och Nol ciklidhobby som har massor med malawiciklider och otroligt bra kunskap...... efter det har du garanterat hittad dina favoriter. lycka till, och du en projekttråd här önskas.......

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ja, nu är det ju sådär lugnt och fridfullt i Malawi karen så det är ju inte direkt något att rapportera. Allt går fridfullt , ja så fridfullt det nu kan gå i ett malawikar, full fart nästan jämt.....vad jag menar är nog att det inte hänt något särskilt direkt. Massor av honor som tuggar dock, känns lita ovant att inte ta till vara på ynglen utan låta moder natur ha sin gång. Men det är ju alltid några små som överlever. De yngel jag har är fortfarande kvar hemma, jag kan ju visa lite foton på dem....men att fota yngel är inte lätt. Någonstans runt hundra yngel går här hemma.

        Alla går i de tre 70 liters jag har i ställningen i biblioteket .

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0605.JPG
Visningar: 107
Storlek: 293,3 KB
ID: 2382004

        Överst går Sciaenochromis fryeri födda 12 oktober 2017 och Protomelas taeniolatus födda 23 september 2017..... det svåra med nästan alla ciklider men framförallt Malawi är ju att man aldrig vet namnen på dem eftersom de ändras så ofta.....föräldrarna till dessa yngel har jag haft i massor med år och när jag köpte dem hette de Haplochromis Ahli, ja pappan till dessa yngel är min gamla Ali som dog nyss så några yngel i just denna kull kommer jag behålla. Den andra arten hette då jag köpte dem Haplochromis Hinderi....

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0606.JPG
Visningar: 76
Storlek: 380,4 KB
ID: 2382008
        Dessa yngel är nu mellan fem och sex centimeter och Hinderi hanarna börjar färga ut, så nästa vecka kan de nog säljas. Ahli får nog vänta någon månad till kan jag tro.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0607.JPG
Visningar: 79
Storlek: 245,5 KB
ID: 2382006
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ja, i karet under går nog ett sextio tal yngel....lite mycket men så snart de andra är solda blir det lite mer plats.... dessa är ungefär 2 centimeter nu, födda i slutet av december och är golden, röd zebra och tewavasae . Dessa brukar jag kunna sälja när de är cirka fyra centimeter eftersom de redan från början har sina färger.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0608.JPG
Visningar: 75
Storlek: 360,2 KB
ID: 2382012

          Ja, dessa kar är kanske inte de mest välstädade....jag satsar på vattenbyten och matning men låter nog karen vara ifred för övrigt under ynglens uppväxt, skrapar bara hjälpligt alger....

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0609.JPG
Visningar: 68
Storlek: 367,3 KB
ID: 2382013

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            så var det de understa....där är det Ahli och Hinderi, samma kull som översta, jag brukar ju inte ha det så här, men det var en snabb lösning när jag köpte diskuskaret och fick med 20 sjuka Hongi . Jag var tvungen att då flytta över de yngel som gick i 160 liter för att de Hongi skulle få ett karantän kar...... ibland blir det rörigt. Hongi är friska men jag har inte bestämt om jag skall behålla dem eller sälja dem ännu....
            ja sedan går de ett gäng socolofi här också, som någ kan ses som vuxna snart, 5 centimeter är de, hm också några som jag kanske behåller....

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0610.JPG
Visningar: 76
Storlek: 394,9 KB
ID: 2382015Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0611.JPG
Visningar: 74
Storlek: 440,8 KB
ID: 2382016
            Så det var mina yngel det, ja eller ungfiskar... cirka, det är för jobbigt att räkna exakt 25 av varje sort utan tewavasae som det bara är tio av, vet inte varför de blev så få.. och socolofi som också bara är tio.....


            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Visst är det så att när allt bara funkar av sig själv funderar man lite på vad man skall hitta på du, sätta sig på händerna och bar låta allt gå, eller har man plats för ett nytt projekt och tid. För mig är det ju så att jag har haft Malawi hur länge som helst och nyss började med diskus.....så nu funderar jag ju på om jag skall minska ner med Malawi och öka p med sydamerikanskt, finns ju massor av spännande ciklider där också.

              Ja så går tankarna här när jag sitter i soffan smuttande på ett glas rött och sneglande på de tre akvarium jag ser från min favoritplats. Förutom mina cirka hundra yngel så har jag ju hundra vuxna..... i fyra olika kar.... jag leker lite med tanken att minska ner detta antal med trettio stycken. Då skulle jag helt plötsligt fått ett 450 liters akvarium tomt.......och tänk vad mycket kul man kunde gjort med det...

              lite lördagstankar under rödvinets inflyttande.....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Efter en fantastisk ciklidhelg i Kungälv där det var många Malawi vänner och flera spännande föredrag om dessa fiskar.....ja då väcktes mitt intresse lite till liv igen. Blev riktigt sugen att fortsätta med uppfödningen av dessa färgklickar....men efter att igår eftermiddag (kunde ju inte köra igång vattenbyten när det var sommar ute) och idag kört vattenbyten på alla kar. ( riktigt tur att det är mulet idag) Kom jag fram till att mitt beslut att trappa ner antalet Malawi är rätt. Så nu försöker jag komma fram till vilka individer jag skall behålla och vilka som skall säljas. Men det är inte lätt. Idag har jag cirka hundra vuxna Malawi och målet är att minska med minst trettio.....helst fler. Men det får ta lite tid, man vill ju inte ångra sig när man sålt......

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ja, det är ju sällan jag är inne i den här tråden och skriver nuförtiden ......allt tuffar på, mina kar går lite av sig själv, får de bara sina vattenbyten och salt, mat och lite algskrapning så är det fortfarande kar jag är grymt nöjda med, men har jag tröttnat på Malawi ....efter att varit det mest spännande som fanns sitter jag ju mest framför diskuskaret .... Idag gick iallafall en leverans med ett trettiotal ungmalawi iväg , ett gäng Hinderi och ett gäng soccolofi har fått nytt hem. Imorgon är det yttterligare ett trettiotal som skall lämna mig, min fina grupp rödzebra och alla demasoni . Förhoppningen sedan är att min stora grupp hungi och mina tewavasae också skall hitta nya hem. Sedan är det nog ett sextiotal yngel kvar som får gå på tillväxt fram till september då de är klara för att flytta hemifrån. Om allt funkar som jag tänkt har jag därefter bara ett kar med Malawi ciklider kvar.

                  Gissar på att denna tråd då så småningom får dö ut.....eller ännu mer sällsynt få inlägg....lite tråkigt känns det, lite som jag sviker malawi cikliderna, de har varit en stor del av min hobby de senaste 30 åren. Nåväl det blir ju ett 450 liters kvar med mina favoritindivider så alldeles ensamma blir ju inte diskusarna.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    Fast sviker dem gör du ju inte eftersom du sett till att ordna bra hem åt dem och försökt att inte splittra grupperna. 30 år är en lång tid och att du nu blivit tillfälligt, eller permanent, mer intresserad av en annan art är inte konstigt alls tycker jag. Det är kul att hobbyn kan utvecklas!

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Fast sviker dem gör du ju inte eftersom du sett till att ordna bra hem åt dem och försökt att inte splittra grupperna. 30 år är en lång tid och att du nu blivit tillfälligt, eller permanent, mer intresserad av en annan art är inte konstigt alls tycker jag. Det är kul att hobbyn kan utvecklas!
                      Kan inte tillägga så mycket mer än vad Nando skrev.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Så rätt, men på något sätt har det varit en stor del av mitt liv, idag har jag blivit av ytterligare 40 stycken. Detta har medfört att jag nu har ett tomt 375 att sätta igång att inreda på nytt. Ja nytt och nytt, det blir ett Malawi kar för de Malawi som jag vill behålla Men denna gång skall jag nog ha med några växter och försöka lägga lite tid på inredning. Och fortfarande är det ett hundratal Malawi som skall hitta nytt hem.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Ska bli roligt att se inredningen sedan!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Kanske en sista uppdatering i denna tråden. Jag har ju fått sålt rätt mycket av mina Malawi , till ett bättre pris än jag vågade hoppas på, imorgon skall ytterligare ett trettiotal lämna mig. Men det känns rätt ok, Malawi ciklider har funnit här i trettio år, nu är det dags för diskus......så nu är tanken att ha tre 540 liters och 125 kuberna om det behövs..... men det är väl ytterligare ett 70 tal Malawi som skall ha nytt hem. Men det är ju ungfisken och den blir jag ju av med snart...... Så denna epok är slut för nu, men det kan väl hända att Malawi kommer tillbaka i framtiden

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Gick upp sju i morse, började tömma akvarium och fånga fisk....
                              en annons på blocket mitt i sommaren och jag blev av med allt, fick ta bort annonsen så att folk skulle sluta ringa....

                              så nu är jag flera akvarier fattigare och mycket fisk, men fick vad jag ville i pris, ingen prutade och de som kom och hämtade var snarare förvånade över hur stor och vilka fina färger fisken hade. Så pengarna jag fått in kommer oavkortat gå till två nya akvarium 540 liter helglas. ( räcker precis)

                              Och nu kommer denna tråd gå i graven då malawicikliderna har nya hem och flera av dessa akvarier är sålda....

                              Men jag fortsätter med nya äventyr, sydamerikanskt med betoning på diskus

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Gôtt att höra!
                                Om du känner dig lite pysslig och händig kan du få ett Jagefeldt 540 av mig. Bottenglaset behöver bytas då det finns en spricka i detta, men i toppskick för övrigt.
                                Bara att hämta.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...