Nya projekt på grund av läckage.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    Hur går det? '*Kom du loss från kaffet till slut, eller är det e sån där dag då inget blir gjort?

    Jag fick en smärre chock när jag loggade in på csn och kollade vad jag skulle betala. Det satte liksom stopp för alla glada känslor idag. Blä!
    Hade tänkt åka å spana på regnbågar men så blev det inte. Allt handlar inte om pengar, men när jag väl har börjat fundera på kronorna blir jag alltid så uppgiven.

    Satt en stund med min katt framför 240t och mös istället. Å nu får det bli lite Blue planet på Netflix. Älskar naturfilmer!
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Nä...får inte mycket gjort idag..... fick ny kyl och frys levererat igår eftermiddag, så nu inreder jag dem istället....
      Tror nästan jag behövde en akvariefri ledig dag idag. Men däremot pratade jag akvarium med Mats i säkert en timme i telefon, mycket trevligt.

      Det här med pengar är aldrig roligt....min frys pajade ju i måndags och det är ju lite en sådan pryl man inte riktigt kan vara utan....kylskåp har också gått på halvfart det sista , någon fläkt som är trasig så det luktar lite ofräscht när man öppnar , så på lunchen i måndags åkte jag för att hitta en ny uppsättning, säljarna rekommenderade ju maskiner som var jättebra och gav mig otroligt förmånliga priser.....jag sa att jag skulle se mig om lite själv, och hittade faktiskt ett par maskiner som var betydligt billigare än de rekommendera , ja de kostade faktiskt exakt så mycket mindre som mina discusar kostade, så när jag lyckats övertala säljaren att sälja dessa lite billigare apparater , utan ismaskin kallvatten kran och digitala mätare på dörren....så åkte jag och köpte discusarna för pengarna jag "sparat"

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          Tänka sig! Då blev firrarna gratis! Somliga har verkligen tur! Det är så att man blir avis...
          // Annicka

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Men du menar på fullt allvar att du klarar dig utan en ismaskin men inte diskus? Ha ha! Klokt val ,Thomas.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ojojoj.....hela dagen går och jag gör ingenting.....fastnade helt i tråden " mitt första diskusakvarium " började läsa igår och var bara tvungen att fortsätta idag... precis den bos jag behövde, en tråd där allt flyter på utan problem och fina foton och filmer, samt massor av trevlig informationsöverföring....så även om jag inte fått något gjort har det varit en otroligt trevlig söndag...

              Ja, Annicka och Johnny......jag har ju alltid kört min hobby på en minimal budget, alltid köpt alla kar begagnat, nästan alla pumpar och värmare också, sålt mina yngel hos zoohandlare mot fiskmat, eller bytt yngel mot andra yngel... det var ju därför jag tänkte köpa små diskusar också. Men så blev det ju inte, köpte ju rätt stora och gick inte på pris utan på de jag ville ha, därför är jag faktiskt överlycklig över att ha lyckats välja de billigaste vitvarorna... det var faktiskt just prisskillnade som gjorde att jag åkte och köpte fiskarna, utan den där känslan att jag la alldeles för mycket pengar på mitt intresse... annars får jag alltid en släng av dåligt samvete när jag lägger pengar på mig istället för familjen. Men nu slapp jag den känslan helt. Så jag får försöka leva utan ismaskin

              Kommentar

              • Camenius
                • November 2004
                • 180

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Tycker jag också Inger. Men jag klarar inte det här med att lägga upp foton, de fina skarpa jag tar är alltid för stora för att kunna läggas upp....så de med dålig skärpa och dålig upplösning funkar.....älskar fiskar och akvarium, men tycker varken om fotografering eller datorer.....och det känns lite som det är något man måste ha ett hum om ......så tills jag lär mig får det bli foton av sämre kvalitet....
                Nervärdera inte dina inlägg! såväl inlägg som fiskar är härliga att få ta del av! Mums för exempelvis dina frontosor och framför allt moori. Moorina kommer att bli ännu finare när hanarna utvecklar sin puckel. För mig en av akvaristikens mest givande arter under de år jag haft förmånen att ha firrar.
                Senast redigerad av Camenius; 28 January 2018, 14:12.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Tack Camenius, blir bara lite frustrerad när jag inte klarar lägga upp de bästa fotografierna....men de halvtaskiga funkar....

                  Håller med, både Frontosa och cyrtocara moorii är otroliga fiskar, mycket personlighet och ett intressant familjeliv , nästan att jämföra med Diskus. Storleken gör ju också att de blir rätt majestätiska när de långsamt glider fram.

                  Så, tills jag lär mig hur jag gör med bildhanteringen kommer foton fortsätta att läggas ut av lite sämre kvalitet....

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    När du kommer på hur man lägger in från mobilen så kan du gärna säga det, jag har visst glömt hur man gör..kan inte minska ner storleken på bilden.
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Vi har nog samma problem Annicka, tyvärr är jag en sådan där anti tekninker som tycker det är jättesvårt....nu tar jag foto med mobil, mailar dem till mig själv, då kan man ju ändra MB sedan lägger jag ut dem, tyvärr med mycket sämre kvalitet än det ursprungliga kortet hade.....så detta måste vara helt fel väg att gå, misstänker att ett fotoredigerings program i datorn löser det, men då blir allt så mycket jobbigare.....men när jag sätter igång diskuskaret måste jag lära mig

                      Kommentar

                      • Camenius
                        • November 2004
                        • 180

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Tack Camenius, blir bara lite frustrerad när jag inte klarar lägga upp de bästa fotografierna....men de halvtaskiga funkar....

                        Håller med, både Frontosa och cyrtocara moorii är otroliga fiskar, mycket personlighet och ett intressant familjeliv , nästan att jämföra med Diskus. Storleken gör ju också att de blir rätt majestätiska när de långsamt glider fram.

                        Så, tills jag lär mig hur jag gör med bildhanteringen kommer foton fortsätta att läggas ut av lite sämre kvalitet....
                        För mig som inte alls delar det stora diskus-intresset, är moori och frontosa så enormt fina och spännandé. Moorina har en extra fördel jämfört med frontosorna, de gräver inte! Ändå är det Västafrika jag ska satsa på i mitt kar som nu snart är på G. Fattar inte varför va-intresset är så lågt. Kanske för att det verkar vara en svår region att exportera fisk från, vem vet?

                        Trots mitt låga intresse för diskus, är de aktiva trådarna i detta forum,d mycket givande och kompetenshöjande.

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Vi har nog samma problem Annicka, tyvärr är jag en sådan där anti tekninker som tycker det är jättesvårt....nu tar jag foto med mobil, mailar dem till mig själv, då kan man ju ändra MB sedan lägger jag ut dem, tyvärr med mycket sämre kvalitet än det ursprungliga kortet hade.....så detta måste vara helt fel väg att gå, misstänker att ett fotoredigerings program i datorn löser det, men då blir allt så mycket jobbigare.....men när jag sätter igång diskuskaret måste jag lära mig
                          Ja jag är en lugn person, känd som sådan, men tekniskt strul gör mig vansinnig. Dock väl medveten om att problemet är en halvmeter från datorn/iphonen/plattan..
                          Jag tar datorn sen när bredbandet är igång igen. Tror det var så jag gjort innan.
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Klicka på bilden för större version

Namn: A1703AFD-1760-4FD2-8866-E95E449DFFBF.jpeg
Visningar: 57
Storlek: 418,3 KB
ID: 2379114

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Äntligen....ja, jag menar ju inte att förra bilden var toppen....men nu har jag äntligen lärt mig hur man skall få rätt storlek på sina kort. Och svaret fanns ju här på zoopet hela tiden, det var bara att läsa lite. Har installerat pixlr på telefon och platta så nu kan jag redigera fotografi så att de blir rätt....nu gäller det bara att lära sig fota

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 54CA5B62-0D25-440C-AB58-5683868F5F55.jpeg
Visningar: 48
Storlek: 365,8 KB
ID: 2379118

                                Kommentar

                                Arbetssätt...