Nya projekt på grund av läckage.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Det är bra att få lite kalla fötter eller vad man nu ska kalla det. Eftertanke med andra ord.En bra process är lite som med efterstygn. Du tar ett par steg framåt med hjälp av en dröm eller längtan. Sedan tar du ett steg tillbaka och utvärderar. Nu tror jag väl, om jag får gissa lite, att din tidigare smärtsamma upplevelse av Diskus gör att det också "sköljer runt" lite rädsla inombords som söker fäste på nåt problem eller så. Så om jag får ge dig ett råd (vi känner ju varandra har vi ju kommit fram till) så låt den där osäkerheten få finnas. Slit inte för att få bort den. Båda känslorna är ju du, så det leder bara till ett slags inbördeskrig där man bekämpar sig själv. Men om jag nu släpper det där psykologiserandet av allt här i forumet en stund.
    Varför inte ha några av dina kar efterhand i ett slags coolt slow-flow-läge med få men intressanta fiskar men med få vattenbyten. Eller t o m lite Wahlstadstänk där du bara fyller några kar då det har dunstat? Du behöver inte köra så hårt med alla kar?
    Sedan är iofs vattenbytestid (som pågår just nu) min mysstund på veckan. Sitter och chillar vid karen med en mugg te med Lapsang Chousong eller kanske ett Oolong-te i muggen om det inte nu är på helgen då det blir en IPA eller DIPA i glaset. Så vad beror pressen på som du känner?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Du känner mig så väl.......
      först, du har helt rätt rädslan finns där, samtidigt som en längtan, men så sent som i morse funderade jag på om det inte skulle bli ett Malawi kar till istället. Något som jag kan och som alltid fungerat problemfritt......fast under dagen bytte jag tillbaka till discus igen, längtan......
      Pressen, stressen.......ja du, där tror jag din visdom slår min med hästlängder....bara det här du skrev om balans i livet och att det kunde vara olika saker vid olika tider i ens liv fick mig att reflektera lite, lager på en lök som skalas av...... Jag vill så mycket hela tiden, har alltid massor med saker jag vill ta tag i, det är därför det är så viktigt för mig med mindfullness , att liksom ge mig tid att vara. Även akvariumen har varit ett sätt att varva ner och koppla av..... det är nog därför jag börjar oroa mig för om denna avkoppling inte snart blir ett stressmoment i stället......kan jag klara fyra stora akvarium och fyra små på den tid jag har eller kommer det bli ett nytt projekt som istället för att ge mig lugn och harmoni stressar mig.....

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Du känner mig så väl.......
        först, du har helt rätt rädslan finns där, samtidigt som en längtan, men så sent som i morse funderade jag på om det inte skulle bli ett Malawi kar till istället. Något som jag kan och som alltid fungerat problemfritt......fast under dagen bytte jag tillbaka till discus igen, längtan......
        Pressen, stressen.......ja du, där tror jag din visdom slår min med hästlängder....bara det här du skrev om balans i livet och att det kunde vara olika saker vid olika tider i ens liv fick mig att reflektera lite, lager på en lök som skalas av...... Jag vill så mycket hela tiden, har alltid massor med saker jag vill ta tag i, det är därför det är så viktigt för mig med mindfullness , att liksom ge mig tid att vara. Även akvariumen har varit ett sätt att varva ner och koppla av..... det är nog därför jag börjar oroa mig för om denna avkoppling inte snart blir ett stressmoment i stället......kan jag klara fyra stora akvarium och fyra små på den tid jag har eller kommer det bli ett nytt projekt som istället för att ge mig lugn och harmoni stressar mig.....
        Det riktigt känns att din hjärna testar att varva upp sig lite. Inget i det som händer nu är du tvungen att göra. Så pressen är ju i sig en slags illusion där vi förvränger verkligheten faktiskt. Nu är ju de flesta nuförtiden som du nu beskriver dig själv. Man söker något som man kanske tror man inte har? Lugn och harmoni t.ex. Men hjärnan är så förunderligt konstruerad så vi är egentligen alltid lugna och harmoniska. Är det inte så vi känner oss så är vi just då inte i den delen av hjärnan. Du kan tänka dig ditt lugn som en blå himmel och molnen som täcker himlen som oroliga tankar eller känslor. Bara vetskapen om att någonstans inom mig är det alltid blå himmel kan kännas ganska lugnande. Stressen vi känner är oftast skapade av hur vi tänker. Så knepet är mera att inte försöka tänka sig ur tanketrassel eftersom det är tankarna själv som skapar trasslet. Nåväl är du nyfiken på hur du ska hitta din blå himmel så säg till bara.
        Vill du smygläsa så har jag en annan avsomnad tråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...k-en-bra-kombo
        Men som sagt... du kommer inte att kunna köra Diskus utan att samtidigt möta den rädsla dina minnen lämnat efter sig. Vi är konstruerade så att hjärnan tittar bakåt när den förbereder sig för framtiden. Kan du möta rädslan och släppa den så kommer du att växa en meter. Men gör du inte det kommer du att vara lika accepterad här och omtyckt ändå medans du sitter hemma med dina Malawi och ångrar dig för att du inte prövade
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Alla vattenbyten är gjorda, söndagsmiddagen avnjuten...... nu kommer favoritstunden att bara sitta framför karen och njuta...
          karen har kanske inte riktigt klarnat, mycket luftbubblor ännu, men fiskarna är så glada, så även om jag fortfarande inte kan ta kort kan jag inte låta bli att lägga ut några foton...
          140 med "hungi", 375 med Aulonocara , 450 med lite happar och mbuna, 375 med mbuna ( och min "papegoja" )

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0499.JPG
Visningar: 63
Storlek: 395,6 KB
ID: 2378442Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0531.JPG
Visningar: 66
Storlek: 304,2 KB
ID: 2378443Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0540.JPG
Visningar: 60
Storlek: 398,4 KB
ID: 2378444Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0551.JPG
Visningar: 60
Storlek: 321,5 KB
ID: 2378445

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Så snygga fiskar!!!!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Så fina bilder och vackra färger

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Har du kört med Malawi någon gång Inger?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Och tänk så enkla.... bara de får vattenbyten, salt och mat så är de lyckliga...

                  men som sagt, lite växter och lugna ciklider.....grymt sugen på att få ordning på discuskaret.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Inlägg 84 finns ett fota på Ingers fantastiska Malawi kar...

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Inlägg 84 finns ett fota på Ingers fantastiska Malawi kar...
                      Tack Thomas. Ska kolla på det.

                      Så där. Nu har jag sett det. Då är min nyfikenhet stillad
                      Senast redigerad av Bluewing; 21 January 2018, 19:10.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing

                        Tack Thomas. Ska kolla på det.

                        Så där. Nu har jag sett det. Då är min nyfikenhet stillad
                        Det här missade jag igår, nu var du inte snäll Ekenberg "Ingers fantastiska malawikar", jo jag tackar jag - hemskt! , sätter på mig glasögonen jag med . Det där var en kort tid i min akvarievärld.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Men Inger.....nu var jag tvungen att gå tillbaka igen och titta på ditt Malawi kar, jag tycker verkligen det är fint , det känns kristallklart,lagom med fisk och sten dessutom lite växter.....något jag tänker ta efter i mina kar som bara är stenhögar...... så jag håller fast vid min åsikt, fantastiskt malawikar för det tycker jag.

                          sitter på jobbet och drömmer lite om mitt discuskar, och där tänker jag hämta insperation från ditt som jag också tycker är helt fantastiskt.....så det så

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Men Inger.....nu var jag tvungen att gå tillbaka igen och titta på ditt Malawi kar, jag tycker verkligen det är fint , det känns kristallklart,lagom med fisk och sten dessutom lite växter.....något jag tänker ta efter i mina kar som bara är stenhögar...... så jag håller fast vid min åsikt, fantastiskt malawikar för det tycker jag.

                            sitter på jobbet och drömmer lite om mitt discuskar, och där tänker jag hämta insperation från ditt som jag också tycker är helt fantastiskt.....så det så
                            Okey okey, men vi är inte av samma åsikt, men andras åsikter respekteras självklart

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Men Inger.....nu var jag tvungen att gå tillbaka igen och titta på ditt Malawi kar, jag tycker verkligen det är fint , det känns kristallklart,lagom med fisk och sten dessutom lite växter.....något jag tänker ta efter i mina kar som bara är stenhögar...... så jag håller fast vid min åsikt, fantastiskt malawikar för det tycker jag.

                              sitter på jobbet och drömmer lite om mitt discuskar, och där tänker jag hämta insperation från ditt som jag också tycker är helt fantastiskt.....så det så
                              Nu är vi ju några som gett komplimanger genom åren precis som du Thomas. Jag ler lite när jag ser ordväxlingen. Det har inte gått bättre för mig. Min tuffa mamma mjuknade en hel del efter det att hon fyllt 80. Så vi får hålla ut. Tids nog så.....
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Nu är vi ju några som gett komplimanger genom åren precis som du Thomas. Jag ler lite när jag ser ordväxlingen. Det har inte gått bättre för mig. Min tuffa mamma mjuknade en hel del efter det att hon fyllt 80. Så vi får hålla ut. Tids nog så.....
                                Japp det är bara att hålla ut

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...