Nya projekt på grund av läckage.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Det låter nog logiskt , och alla säger ju som du....så naturligtvis vore det ju självklart att följa råden jag får...och det var ju lite det jag tänkte, men sedan har jag ju fött upp Malawi i 30 år, fast det är säkert inte att jämföra med discus, med Malawi är det ju bara vattenbyten och mat.... men på något sätt tilltalar mig tanken att mina discusar växer upp hos mig...så som alla andra fiskar jag har. Men inget är bestämt. Jag fortsätter att lyssna på er alla.
    Sitter nu här med en konjak, alla vatten byten är gjorda, fiskarna simmar lyckligt omkring och jag läsar så mycket jag bara hinner. Imorgon skall karet hämtas, när jag fyllt det med vatten har jag 2,1 kubik vatten i mitt lilla radhus....

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      Det låter härligt!
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Vill du läsa om diverse äventyr där även Discus ingår så kan du plöja igenom den här gamla tråden,



        Kan tillägga att även jag var en förre detta akvarist som startade om 2005.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Kanon, det är en tråd jag inte läst ännu, får bli söndagens läsning. Tusen tack

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Japp, nog om framtiden,nu lite bilder från vardagsrummets akvarium..... bildbomb

            Klicka på bilden för större version

Namn: BE5005C4-D72D-42AA-B702-CCFDC565AA57.jpeg
Visningar: 51
Storlek: 391,2 KB
ID: 2377918Klicka på bilden för större version

Namn: 0805378C-476A-4057-9F6E-DB9E69C83BCA.jpeg
Visningar: 64
Storlek: 281,7 KB
ID: 2377919Klicka på bilden för större version

Namn: 316C6F3E-6E7C-4495-80AA-22293913F9BC.jpeg
Visningar: 65
Storlek: 349,9 KB
ID: 2377920Klicka på bilden för större version

Namn: E50D2D24-4C55-43C5-A3B2-21B974E4DADB.jpeg
Visningar: 57
Storlek: 399,9 KB
ID: 2377921Klicka på bilden för större version

Namn: 5D2F1F9B-1049-47D1-9DC7-0E255AF84A97.jpeg
Visningar: 58
Storlek: 389,4 KB
ID: 2377922Klicka på bilden för större version

Namn: 84D91A70-BAD6-411B-807F-B60CDCEDD6EC.jpeg
Visningar: 55
Storlek: 398,1 KB
ID: 2377923Klicka på bilden för större version

Namn: 337FF080-8408-44F6-A4CB-E386EFBC6579.jpeg
Visningar: 63
Storlek: 355,3 KB
ID: 2377924

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Nu en fråga till......efter att ha läst din tråd Maths, finns det någon här på forumet som har haft discus under en längre tid, ja jag menar då samma individer under flera år. När jag hade mina VF tog det nog ett drygt år innan jag insåg att det var för svårt för mig. Jag känner att jag behöver läsa lite om någon som lyckats hålla sitt kar igång i kanske fem eller sex år, och fått njuta av det. Min äldsta fisk idag är en pappigojciklid som är snart tio, tyvärr gick hennes man bort för ett år sedan, men hon försöker tappert få någon annan hane att befrukta hennes rom, oftast min åttaårige fryei Ahli eller min sexårige placidochromis sp. Electric blue. Nästan alla de fiskar jag har har jag haft sedan de var mycket små, och de flesta är ju runt sex år. Ja om jag inte räknar de hundratalet yngel och ungfiskar som fortfarande går kvar på tillväxt. När jag startar mitt discuskar är ju förhoppningen att de skall följa mig de nästkommande tio åren. Jag har för mig att jag läst någonstans att discusar blir gamla. Men finns det någon här som har erfarenhet av det. Kanske jag är dum som tror att jag skall ge mig på något sådant som discus.....frågan är om Malawi inte är vad jag skall syssla med....

              snälla någon, övertyga mig om valet att ha discus är rätt

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Kunde inte låta bli, några bilder på kelgrisen här hemma...

                Klicka på bilden för större version

Namn: 9BEF3954-2C66-4043-A627-8EA49F0BD444.jpeg
Visningar: 50
Storlek: 473,0 KB
ID: 2377928Klicka på bilden för större version

Namn: 031C6AF2-5A5D-4584-87EA-EB52DD79987F.jpeg
Visningar: 55
Storlek: 487,2 KB
ID: 2377929Klicka på bilden för större version

Namn: FDE6FFCB-0693-49F2-82A6-E9F3AE45E644.jpeg
Visningar: 47
Storlek: 443,9 KB
ID: 2377930Klicka på bilden för större version

Namn: 93039608-685E-442E-B266-7BB2A55B8CF1.jpeg
Visningar: 63
Storlek: 381,5 KB
ID: 2377931Klicka på bilden för större version

Namn: 9F3BFD74-0CDA-4C01-8F1F-64AD9B163797.jpeg
Visningar: 62
Storlek: 389,2 KB
ID: 2377932Klicka på bilden för större version

Namn: A024F707-40D4-4D4C-87D9-76F9C5113798.jpeg
Visningar: 60
Storlek: 334,4 KB
ID: 2377933

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Så härliga bilder! Jag har aldrig provat malawi själv, är lite "rädd" för aggressiviteten. Och s älskar jag ju växter. Men faktum är att jag antagligen har perfekt vatten direkt ur kran numera men jag har så mycket annat att prova före. Eller prova och prova, många har jag haft förr, som danio margaritatus, dvärgkardinaler, räkor, blåögon, olika tetror.. Men alla asiatiska, nästan, är nya för mig nu. Men jag har fler som jag vill ha och det enda tomma karet ska få bli nya hemmet åt dom i 60liters i sovrummet och några nya. 60liters ska sen säljas, gillar inte det karet.
                  Sen får jag nog ta det lite lugnt med fler kar för gubben här hemma. Han är inte så positiv just nu...

                  Men om jag senare, kanske efter sommaren, kan ha ett till i hyfsad storlek kanske det blir malawi.
                  Jag ska nog lägga ner mina tankar om SA ciklider som jag funderat på. Jag har ju egentligen inte rätt förutsättningar för dom och jag vill väldigt gärna att dom fiskarna jag väljer att ha ska få det som passar dom bäst. Inte försöka få dom att överleva med värden som inte finns naturligt i deras habitat. Men det är svårt, för man får ju så hemska habegär och vill testa ALLT! haha

                  Jag är själv min största påhejare för att skaffa fler kar med mer fisk och så vidare. Jag får ta mig i kragen och sätta stopp innan jag bor i vatten själv...
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Det är sant, man vill ju bara pröva fler......jag får nästan lite vånda nu, jag kan Malawi och allt funkar....mitt kar i hallen har jag lite problem med bråk just nu, de är två delfin hanar som är på varandra lite, försöker bestämma rangordning samt en golden hane som gärna vill bestämma i hela karet. Men oftast är det lugnt. Alla mina kar är det rätt mycket fisk i och det motverkar att någon blir utmobbad. Har du bra vatten redan som det är tycker jag absolut du skall pröva Malawi , det finns flera väldigt lugna sorter som inte bråkar. Har man inte bra Malawi vatten är det ju lätt att ordna med salt och kalk, nu gäller det ju att se om jag kan klara discusvatten.....det blir spännande att se. Har hämtat MIT nya akvarium idag, precis kommit hem faktiskt....fy sjutton vad tungt det är...

                    nu blir det bara att ta det lugnt resten av kvällen....men först en kvällspromenad .

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Så kom då äntligen vintern till Göteborg , snön är här, kunde ju vara skönt om den låg kvar någon vecka.....
                      Tänk inatt drömde jag mardröm om sjuka discusar i alla mina akvarium, kändes som jag sprang och bytte vatten hela natten.....men nu är det lite lugnare igen

                      Efter jobbet åkte jag och tittade på jättefina discusar, det var nog tur att jag inte hade något kar färdigt hemma för då hade det nog blivit handlat också. Fick tillfälle att prata med uppfödaren också, mycket skönt. Har bokat in ett möte med en annan uppfödare på onsdag och en på lördag, sedan är planen att även besöka Trollhättan och Varberg . Denna gång skall det göras ordentligt....

                      annars har det varit en sådan där skön måndag då alla akvarium har klarnat efter helgens vattenbyte och fiskarna är glada och lyckliga. Jag har tillochmed tyckt det varit roligt att tvätta allt filtermatrial i till det nya akvariumet, ja, jag kom bara halvvägs men är iallafall på gång igen, målet är att få igång det så att jag eventuellt kan börja handla lite växter i kommande helg. Det skall bli jättekul att börja med ett discuskar .....

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Idag har jag just varit och köpt medicin till fiskar för första gången på trettio år......och då har jag ju inga discusar än....

                        Jag fick med en grupp Labidochromis sp. Hongi i det kar jag köpte. Ville ju inte ha dem då jag redan har en liten fungerande grupp bestående av en hane och två honor. Så tjugo till av en i och för sig trevlig fisk behövde jag inte.... men vad gör man , han hade inte gjort sig av med dem så det var bara att ta med, tyckte dock att de var lite vita om nosen och frågade om han lagt märke till detta. Nä de var nog bara att några hanar bråkat..... frågade också om vilken salthalt de var van vid, och vilken tepratur.....det visste han inte...

                        Trotts att Jag var trött när jag kom hem Gjorde jag iordning ett eget kar till de nya fiskarn, vilket var riktigt tur. När jag satt och tittade på dem lite noga idag ser jag ju att det är svampangrepp på nosarna på sex stycken, så det var bara att köpa medicin.....vad glad jag är att jag inte släpet ner dem till mina andra fiskar..
                        Så visst går det att få sjuka malawisar också om man inte kan grunderna till att hålla fisk, rätt vatten, rätt temperatur, rätt mat....

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Klicka på bilden för större version

Namn: FEDFE544-C04F-4245-883A-CD4D15B1A387.jpeg
Visningar: 51
Storlek: 378,8 KB
ID: 2378106Klicka på bilden för större version

Namn: 1368736D-8C0E-4012-874D-0EDD6E316A4F.jpeg
Visningar: 58
Storlek: 384,0 KB
ID: 2378105

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Japp, medicinering av mina 20 hungi har påbörjats, alla fiskar uppför sig dock som friska och jag ser inte att någon är påverkad mer än den vita nosen, noväl bäst att vara på den säkra sidan. I mina andra tre malawikar är det egentligen inget nytt att rapportera , allt flyter på som säg bör. Så jag kommer att låta den här tråden ligga kvar och bara skriva här när jag har något nytt på gång gällande dessa tre kar. Startar en ny projektredovisning gällande det nya projektet, då jag känner att det blir för uppblandat att jobba med olika saker i en och samma tråd.

                            Hoppas ju på all er hjälp med mitt nya projekt.

                            simma lugnt....

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Hängde ni med på min tankelop......knappt att jag själv gör det....

                              för att sammanfatta min plan.....

                              projekt 1
                              funderat, tänka och planera vad jag skall göra med mitt tomma 70 liters, växter rötter grenar och löv är tanken. Men sedan gäller ju vad som skall leva i detta kar och här tar jag gärna emot alla råd jag kan få. Vill gärna höra om era erfarenheter och vad ni tror är bäst för en nybörjare som mig.

                              projekt 2
                              ja, lite då beroende på hur projekt 1 lyckades och vad jag då tycker om det är ju tanken att de två andra 70 liters skall ha någon liknande inredning och levande varelser. Jag känner mig lockad av dvärgciklider men vem vet det kanske är något helt annat jag skall ha, tetror, barber, malar.... planen är att låta alla vägar ligga öppna tills jag bestämmer mig för vad det skall bli, parallellt med dessa kar är tanken att jag skall lösa möbeln för dessa kar.

                              projekt 3
                              nära alla yngel är klara att säljas, kanske två månader till, så har jag ju 140 liter att fylla med något..... snäcklekare kanske ja eller något annat... det får liksom värka fram...

                              projekt 4
                              ett discus kar igen.....

                              Då har vi ju tidsramen för dessa projekt, ja det är väl det bästa av allt....jag har all tid i världen, denna gången får det ta tid och jag skall njuta av tiden för planering och drömmar , samtidigt som jag kan njuta av karen jag har.

                              Simma lugnt...
                              Låter som en riktigt bra plan som andas lugn och en öppenhet för hur saker och ting utvecklar sig. Följer gärna och ser hur det går.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Det hedrar mig om du följer med på min resa....men som alltid när det gäller mig följer jag inte planen......jag började ju på projekt fyra....
                                mitt tomma 70 liters har jag fyllt med yngel som är på tillväxt, köparen till alla dessa är min Zoo handlare, men de måste växa lite till, så projekt 1 och 2 och 3 kommer när mina nuvarande yngel är sålda.....så projekt fyra är det som gäller....håller på att tvätta och fundera på filterlösning till mitt nya 550 liters kar, förhoppningen är att få det vattenfyllt under de närmaste veckorna. Ja sedan får vi se när jag hittar rätt discus som får flytta in.

                                Fast frågan är ju om jag tagit mig vatten över huvudet...... håller fortfarande på med dagens vattenbyten i akvariumen som är igång, när skall jag hinna med ännu ett.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...