Nya projekt på grund av läckage.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ja när jag då travat runt i butiken några timmar fick jag tillfälle att dryfta alla mina frågor med herr butiksägare.... och det vände lite upp och ner på alla mina funderingar.... Börja med Discus, den är mycket lättare än alla olika dvärgciklider.... var hans absoluta svar, du är ju van vid Malawi och vet att vattenbyten är A och O, så kör du på samma sätt med Dicus får det inga problem tänk bara på att ha 29-30 grader, inte mycket växter så är det inga problem.... var hans råd.
    men,men,men vattnet då, via har ju hårt och mjukt vatten, vad skall jag göra med det? Inga problem , de är vana vid Göteborgsvattnet var svaret....
    Ja, än så länge har jag ju alltid litat till 100% på denne mans kunskaper när det gäller alla ciklider så frågan är om jag skall gå direkt på Discus istället..

    Jag tror att det är dax att läsa akvariestugan från början till slut och se vad jag kan hitta för ledtrådar där till framtida beslut...

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      Ja det är något speciellt med Discus..inte precis så att man missar att det är fisk i karet..
      // Annicka

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Håller på att läsa varje tråd jag hittar här med discusar samt en bok om discus....frågan är om det inte är dax igen . Det var trettio år sedan sist då jag hade åtta VF bruna , misslyckades dock med dessa alla fick HIH. Men det är kanske dax att göra ett nytt försök trotts att jag då lovade att inte skaffa discus igen..

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ja vad skall jag säga......jag tillhör den skaran som har lite svårt att skynda långsamt....

          jag gick här och funderade lite... har en ledig fredag, så jag vandrar mellan mina akvarium och funderar på vilka fiskar jag skulle kunna göra mig av med. Eller vilka som ger mig mest....älskar mina Malawi och tycker om alla karen så som de är. Men så tänkte jag göra lite nytta...började klä av granen, en stor en som står i vardagsrummet, vi var tvungna att möblera om när vi tog in den. Ett gammalt skrivbord som stod i det hörnet bars upp till biblioteket istället och det passade rätt bra där. Tänk om jag struntade i att ta ner skrivbordet igen. Då blir ju det hörnet i vardagsrummet helt tomt.......

          hm......förstår ni tankegången.... vad skulle jag kunna ha i det hörnet istället, skulle inte det vara en fantastisk plats för ett 550 liters akvarium???
          Det är klar att det skulle. Glömde allt det där med att skynda långsamt, här gällde det att jobba snabbt, lika bra att köpa ett till akvarium innan man hinner tänka efter lite noga....ja, eller att någon annan familjemedlem talar om att man är galen.

          Så projektordningen har ändrats lite....

          projekt 1

          nyinreda ett 550 liters (2000x50x55 LBH) kar, har ju hela morgondagen på mig att fundera på hur jag bäst gör detta.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Tänk vilken skön fredag det blev...sitter här och myser, tv är på men är inte direkt intresserad.....huvudet är fullt av tankar , idéer , funderingar ....
            Naturligtvis kanske det enklaste och kanske det bästa också att göra det nya karet till ett discuskar. Men är det rätt, att börja något nytt som jag inte är riktigt säker på hur jag kommer att klara av, är det bättre att börja med Discus i ett mindre kar och fortsätta med Malawi i det största istället. Fast det är nog fegisen i mig som talar. Ja ni hör tankarna mal...... kanske någon här kan hjälpa mig på traven?

            fråga ett.
            Är det lättare att hålla discus i ett större kar, 375 kontra 550? Tänker på vattenbalans, spelar storleken någon roll när de är sopas stora?
            fråga två.
            Jag kommer troligen köpa mindre discusar, och har då läst att det är bättre att hålla dem i mindre kar och sedan byta allteftersom de växer, stämmer det och i så fall varför?
            fråga tre.
            Tar jag mig vatten över huvudet nu????

            Här är det nya akvariumet som skall hämtas på söndag.......hm, så gick det med att jag inte skulle ha fler, får väll sälja ett 70 liters så håller jag ju löftet.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0498.JPG
Visningar: 91
Storlek: 58,7 KB
ID: 2377835

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Tänk vilken skön fredag det blev...sitter här och myser, tv är på men är inte direkt intresserad.....huvudet är fullt av tankar , idéer , funderingar ....
              Naturligtvis kanske det enklaste och kanske det bästa också att göra det nya karet till ett discuskar. Men är det rätt, att börja något nytt som jag inte är riktigt säker på hur jag kommer att klara av, är det bättre att börja med Discus i ett mindre kar och fortsätta med Malawi i det största istället. Fast det är nog fegisen i mig som talar. Ja ni hör tankarna mal...... kanske någon här kan hjälpa mig på traven?

              fråga ett.
              Är det lättare att hålla discus i ett större kar, 375 kontra 550? Tänker på vattenbalans, spelar storleken någon roll när de är sopas stora?
              fråga två.
              Jag kommer troligen köpa mindre discusar, och har då läst att det är bättre att hålla dem i mindre kar och sedan byta allteftersom de växer, stämmer det och i så fall varför?
              fråga tre.
              Tar jag mig vatten över huvudet nu????

              Här är det nya akvariumet som skall hämtas på söndag.......hm, så gick det med att jag inte skulle ha fler, får väll sälja ett 70 liters så håller jag ju löftet.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0498.JPG
Visningar: 91
Storlek: 58,7 KB
ID: 2377835
              Fråga 1: 550-liter
              fråga 2: inte hålla på med att byta kar!
              fråga 3: nej då du tar dig inte vatten över huvvet
              Kolla i Mats och Johnnys trådar, där finns mycket matnyttigt både gällande inredning och skötsel.

              Köp kvalitetsdiscus hos någon seriös handlare!

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Tack Inger. Jag har läst johnnys tråd, var nog den som väckte drömmen.... läser nu din och mats tråd lite parallellt. Hos dig har dina discusar just fått smått. Spännande .....
                sedan läser jag en bok också och det är där det står att man skall inte skall ha diskusarna i för stora kar under växtperioden utan istället byta flera gånger......vilket ju låter väldigt stressande.... därav min fråga.
                Mest här med uppfödare känns ju väldigt svårt. De jag har tittar på här i Göteborg tar in dem små från Asien och föder upp dem här, säger att de har de bästa odlarna i Asien . Nät jag läser på Tonys sida verkar det som han också gör så. Den fördelen som jag ser är ju att köper jag av en uppfödare i Göteborg så är fisken van vid vårt vatten. De var alla uppfödda i ph 8 och mjukt vatten KH 1 vilket ju borde vara en stor fördel för vidare skötsel.

                jag får läsa vidare och se vad jag lyckats klura ut, fler råd och erfarenheter upskattas,

                skön helg nu,,,,

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Hej på er alla akvarister.
                  Ni som läser min tråd......förhoppningen jag har är att ni skriver något nu, ja om discus, erfarenheter, råd, vad jag behöver tänka på, vad ni gjorde rätt och tycker jag skall göra......ja ni förstår, allt som kan vara till nytta för mig i mitt nya projekt. Så, alla råd emottages varmt. Skön lördag på er

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Hej
                    Om du köper Discus i storleken 6 - 7 cm måste du ha dem i ett kalt kar och mata 3 - 5 gånger om dagen för att få upp dem i storlek, därmed också dagliga vattenbyten.

                    Även om det kostar en slant, så köp fullvuxna fiskar av bra kvalité, det tjänar du på i längden.

                    En film att ta upp på din stora TV och njuta av! Den är gammal. men då det begav sig så kunde man inte ladda upp så här stora filer, tack vare dig kom jag på tanken att försöka igen, Tack

                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Hej Maths !

                      Tack för råden, jag har hört just detta om små discusar nu flera gånger så det är värt att tänka om. Jag har haft akvarium länge och brukar alltid köpa all fisk som små, inbillar mig att det är lättare att acklimatisera och vänja fisken vid mina förhållanden, men har ingen erfarenhet gällande just discus. Har förstått att det är mycket matning och vattenbyten mm, och nu tänker jag ju lyssna på råden jag får..... 6-7 cm är alltså för litet, 10-12 räknas fortfarande som unga, 18- 20 är väl vuxen..... skall man köpa dem så stor. Jag inbillade mig att de var känsligare då än när de var mindre för förändringar .

                      Superskönt film, är väldigt svag för de bruna discusarna. Tusen tack.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        Undrar bara, måste man dra upp små diskus likt man drar upp en broiler? Kan man inte mata dem som vanliga unga fiskar och även ha dem i inredda kar...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ska försöka svara på bägge frågorna ovan.
                          Jag är ingen expert utifrån egen erfarenhet, men jag läste på ordentligt innan jag skaffade Discus och även därefter.

                          När det gäller mindre Discus och "mata dem som vanliga ungfiskar" så verkar det inte fungera tyvärr. Orsaken är att de behöva väldigt mycket protein för att växa till sig, i naturen lever de på insekter och har man tillgång till ett konstant flöde på levande foder, så är det kanske möjligt. Men ersätter man detta proteinbehov med typ oxhjärta, då blir det svårt att hålla vattenkvalitén i ett inrett kar.

                          Sen tonåringar 10 - 12, problemet är att du blandar hanar och honor och då börjar de tänka på annat än tillväxt. De börjar leka, jag var helt fascinerad första gången mina Discus lekte, sen blev det bara jobbigt eftersom det hände alltför regelbundet och då tänker de inte på mat i första hand.

                          Odlarna håller hannar och honor åtskilda för att de ska växa till sig, i naturen bildar de stim och äter upp sig innan de parar ut sig.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Tycker åhiems fråga var bra, och även ditt svar Maths. Men bara för att leka med tanken, om man köper ung fisk, 6-8 cm i ett litet stim, ja eller grupp på 10-12 individer, sedan har man dem i inrett kar fast kanske sparsamt så att man fortfarande kan hålla botten ren , matar ofta och kör vattenbyten tätt, då borde ju dessa discusar få en bättre uppväxt än de som föds upp i tomma kar med bara lika kön.... hm......vad är bäst för fisken?

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Jag har inget facit.

                              Antar att det personliga tyckandet bestämmer, jag ser inga problem med att man köper mindre fiskar och jobbar med en fin uppväxt.

                              Alternativet att köpa vuxna fiskar är en genväg för att få det där fina karet med fina fiskar, vilket kan kännas som lite fusk.

                              Så svaret är att bara du kan bestämma vad som är rätt för dig.

                              Mitt första svar att köpa fullvuxna fiskar är baserat utifrån mina preferenser baserat på andras erfarenheter.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Om du läser på forumet så kommer du att se att jag har ägnat mycket tid och energi på Apistogramma. Även här kan jag konstatera att detta med att blanda hannar och honor för tidigt gör att fiskarna stannar i växten. Kommer ihåg när min lokala akvarieaffär hade fått hem ett antal AP som var vildfångade bifångster, har aldrig sett så stora och magnifika fiskar. Mina planer jag hade innan jag la ner mina kar var att köpa in AP och sätta upp kar för hannar och honor för uppväxt och bara låta dem träffas i lek kar.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...