35 års uppehåll, men nu dags igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats08
    • January 2006
    • 121

    #91
    Ursprungligen postat av Björn J.
    Det trodde jag var allmänt känt att verksamma algmedel sällan är hälsosamma för lägre djur, allrahelst som dessa äter alger.
    Detta borde försäljaren känt till. Finner man ofarliga algmedel har dessa sällan någon effekt på algerna.
    När större snäckor dör bildas det toxiner, som ett resultat av föruttnelseprocessen. Detta går snabbt. Måhända har jag skrivit det förut, men för många år sedan blev jag avrådd att skaffa snäckor av den anledningen, och de få gånger jag ändå haft sådana har jag maniskt eller kansle mer paranoidt kollat var dag att dom lever.
    Bättre att bekämpa alger med mindre belysningsmängd, 10 timmar per dag, mindre näring i vattet, sparsam matning och mycket snabbväxande växter samt ett stim siamensisar. Men helt algfri blir man aldrig, om man trots det blir algfri, är det något annat fel....
    Platy och svärdbärare äter också alger, om man inte ger dem torrfoder då.... Men siamensiarna är överlägset bäst!
    Det här är inte helt lätt; "ge mer näring så växer växterna bättre och tar över algerna", "ge mindre näring åt algerna". Det finns båda skolorna och man får nog helt enkelt själv hitta sin lösning. Att bli av med alla typer av alger är inte min önskan, jag vill gärna ha lite alger kvar då det ger ett mer naturligt intryck och dessutom ger mat åt allehanda djur. Däremot ville jag bli av med cyanon innan den sprider sig hej vilt i tanken medan jag är och solar min likbleka kropp ett par veckor borta i Thailand med flygstart om 6,5 timmar.

    Jag kommer gå tillbaka till Akvariehobby och snacka med dem om att de kanske borde informerat mig om att man inte ska använda detta medel ifall man har sniglar och räkor och andra algätare, vilket heller inte framgår av förpackningen (också dåligt!!).

    Nåja, av tre neritina finns två kvar. Var nära att slänga ut den ena då jag trodde den kolat vippen, men efter några timmar så hade den i sitt vad jag trodde var döda tillstånd flyttat sig från ena sidan till andra i tanken. Puh! Däremot hittar jag bara hälften av räkorna, så några av dem verkar också ha försvunnit. Eller så gömmer de sig väldigt, väldigt bra. Får se om alla dyker upp igen när jag är återkommit hem, för då kommer jag möblera om lite bland växter och rötter och göra det till det växtakvarium jag tänkte från början.

    So long, så länge!

    Kommentar

    • mats08
      • January 2006
      • 121

      #92
      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Hej Mats. Har just läst din tråd, tänkte själv starta ett mindre kar med växter och kanske räkor. Men blir alltid lite orolig, det värkar ju inte helt lätt att få ett kar i balans....hoppas dina räkor klarar sig och att du hittar dem imorgon igen.
      Hej Ekenberg! Ja, vi får utbyta lite erfarenheter och lära av varandra.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #93
        Då sitter du väl i en flygfåtölj när jag skriver detta, men du kanske kollar forumet när du kommer fram...
        Jag kan förstå att du känner att du får dubbla budskap.
        Men olika akvarister har uppenbarligen olika åsikter om både det ena och det andra. Och det som gör det litet svårt är att allt inte behöver vara fel... eller rätt...

        Min åsikt som grundar sig på mina erfarenheter av växakvarium sedan i alla fall 1982 ungefär.

        1. Gödning i bottenmaterialet, då var det leror och torv, idag finns det modernare grejer.
        2. Mycket ljus, då var det massvis med lysrör, halogenlampor och metallhalogenljus som gällde, idag finns det LED-ljus, kanske...
        3. Ljuset tänt 10 timmar per dygn, vare sig mer eller mindre, i uppstartsfasen tänder man de olika armaturerna stegvis för att undvika algexplosioner.
        4. Mycket växter, börja med robusta kända arter som svärdsplantor och stora vallisnerior, sedan en massa billiga snabbväxande arter, den kan inte bli för mycket växter.
        5. Gödning i vattnet, överdosera inte, när akvariet är igång med en hel del fiskar kan man övermata om man har koll på balanserna.

        A. Alger växer bra om de för mycket näring och ingen konkurrens om näringen, snabbväxande växter ger bra konkurrens!
        B. I växtakvarium skall man ha algätande fiskar x flera, siamensien är en bra sådan.
        C. Ljuset skall ha ett spektra som är så likt solen som möjligt, lysrör Osram Lumnilux DL provade vi ut inom GAF, det ansågs då vara det absolut bästa, Philips TLD 44 ansågs också väldigt bra.
        D. Inte för kraftig cirkulation av vattnet, överdimensionera inte pumpen, men underdimensionera inte heller, välj den storleken av pump som är avsedd för den aktuella vattenvolymen. Vattnet skall inte kavitera, utströmningen strax under ytan och inga bubblor!

        Växtakvarium börjar inte alltid som sådana... Vid uppstart av nya akvarium kan det ju därför vara bra att redan från början ha gödning i bottenmaterialet, öka ljuset efter hand som ljusbehovet ökar, experimentera litet med olika växter, man finner snabbt vilken eller vilka som fungerar bra just hos dig. Inte ens säkert att samma växt trivs i dina olika akvarium..
        Starta akvariet försiktigt och under uppstarten hålla kolla på parametrar som pH och nitriten.
        Gröna alger växer bättre i "äkta dagsljus" än i elektriskt ljus, man ser lätt på rutorna där solljuset kommer in dagtid i akvariet, det är där siamensisarna sedan håller fackföreningsmöte...

        När man efter uppstartsfasen ser att växterna rotar sig, fiskarna trivs, parametrarna är ok, då lämnar man akvariet i fred, mata, byt litet vatten, gör rent filtret, men bara då det blir fullt, och byt inte vatten och gör filterrengöring samma vecka, var rädd om mikroorganismerna! Gör små vattenbyten! jag går visserligen längre och ersätter bara det vattnet som dunstat bort.
        Men håll inte på att greja för mycket! Det är nu du skall åka till Thailand eller hellre till Långtbortistan, En resa till Åstol eller Säffle funkar också om man är borta tillräckligt länge.

        Cyanoalger är för det mesta cyanobakterier, orsaken till livets uppkomst strax efter "The Big Bang".
        Mer om sådana kan du läsa om på Wikipedia:

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          #94
          Tack Björn J. Precis alla mina frågor angående uppstart av växtakvarium samlade korta och lättförståeliga ..... jag han ju inte ännu ställa frågorna och tack Mats för din tråd där jag lär av dina erfarenheter.... jag är ju också av den gamla skolan så jag hoppas ju fortfarande att jag kan lyckas utan preparat , önskan är ju att få balans utan dessa.

          Kommentar

          • hivemindhermit
            • September 2017
            • 214

            #95
            Ursprungligen postat av mats08

            Det här är inte helt lätt; "ge mer näring så växer växterna bättre och tar över algerna", "ge mindre näring åt algerna". Det finns båda skolorna och man får nog helt enkelt själv hitta sin lösning.
            Visst finns det olika skolor inom akvaristiken, men framför allt finns det olika alger. En del gynnas av övergödning, andra gynnas när det är näringsbrist, und so weiter. Själv ställer jag mig skeptisk till preparat som säger sig motverka alger, eftersom de flesta alger i slutändan är växter.

            Oavsett - de flesta problem som dyker upp i början är ju av övergående natur. Visst, brunalger eller cyano kan ta över ett tag, innan en har en stabil kvävecykel. Men spontant känner jag att jag själv skulle undvika kraftiga åtgärder, preparat m.m., och i stället satsa på att hitta balans mellan växter och djur på lång sikt. Det är iaf så jag gör med de alger jag har som jag är mindre förtjust i; mestadels cladophora och trådalger. Jag städar manuellt upp det värsta och gör i övrigt mycket få åtgärder utöver att fylla på vatten. Hittills har det funkat väldigt bra. Gäller att ha tålamod bara.
            /Alex
            375 + 112 liter drömmar

            Kommentar

            • mats08
              • January 2006
              • 121

              #96
              Så är vi inne i augusti och det har ju hänt lite sen januari då jag sist skrev något. I våras skaffade jag ett litet 30-liters räkkar. Det blev ett gäng chrystal red som trivdes som räkan i vattnet. I det lilla hade jag redan 10 st amanoräkor som nu fick sällskap av lika många körsbärsräkor. Tillsammans med lite växter från det stora karet följde även ett gäng malaysiska sandsnäckor och skivsnäckor med. Helt okej, de hjälper ju ändå till att hålla ordning på balansen i karet. I stora karet flyttade det in några endlers guppy samt 20 st dyra microdevario kubotai. De sistnämnda var ju sannerligen ett felköp... Otroligt läckra i sin ljust grönglänsande färg, men ack så känsliga. Enligt butiken var dessa viltfångade, vilket var tur för mig eftersom viltfångade alltid är mindre känsliga och klarar sig bättre. Inte för att det skulle spela någon större roll, eftersom de inte var svårare att sköta än andra sällskapsfiskar.
              Jag var ytterst noga med att koppa in dem rejält och det tog nog ett par, tre timmar totalt. Första dagarna var alla så pigga så! De trivdes och käkade och såg allmänt glada ut. Men efter en vecka så dog den första. Okej, lite "spill" får man väl räkna med, en av tjugo, och de var ju ändå viltfångade. Fast vänta, de skulle ju vara mindre känsliga enligt den kunniga personalen på Akvariehobby här i Uppsala...? Nåja, bara inte fler dör. Men det fortsatte, en efter en försvann. Kollade vattnets värden och allt var tiptop. Idag har jag 5 st kvar. Kanske fick jag ett gäng pensionärer, inte vet jag, men när jag tänker efter så tycker jag det är märkligt att viltfångade fiskar skulle vara mindre känsliga än uppfödda. De som föds upp föds ju liksom in i akvarievärlden, tänker jag. Omställningen med alla olika transporter och sen komma in i ett litet begränsat utrymme måste ju vara så oändligt mycket jobbigare för en viltfångad. Eller??

              Oavsett, nu har jag 5 st kvar och innan året är slut räknar jag lugnt med att de också är borta. Endlers däremot, de är mycket riktigt värre kaniner än vanliga guppys. DET hade de rätt i, de i affären. (Som för övrigt brunnit ned och är under återuppbyggnad. Nej, det är INTE jag som lekt med tändstickor som kubotai-hämnd. Det var ett frysskåp som förmodligen hade ett elfel.) Nåväl, dessa endlers... H-e-r-r-e-g-u-d vad de förökar sig!! Det verkar som om honorna är könsmogna efter några timmar ju, hur annars kan det gå så himla fort? De är värre än de malaysiska sandsnäckorna!!
              Nej, nu överdrev jag. De snäckorna är verkligen ena riktiga invaderande rackare, och allra bäst trivs de i filtret. Jösses vad man kan hitta snäckor där! Tillslut kände jag mig nödgad att införskaffa ett gäng helenor, vilket nu är gjort. De håller god koll på populationen. I det lilla karet tog de bort alla och nu är det bara de kvar. Filter ja, har någon en bättre lösning på detta än Juwels egna inbyggda? Nu har jag i.a.f. satt finmaskigt nät framför alla insug, så nu slipper jag även ha en massa körsbärsräkor som fastnar där. Detta problem finns inte i lilla karet med sitt lilla filter.

              Apropå det lilla karet... I sommar har jag - liksom många andra, antar jag - haft problem med för varma kar. Jag var borta i 12 dagar när det var 30+ typ alla dagar. När jag kom hem visade rumstermometern 34 grader och i båda karen 33... I stora karet var allt ungefär som vanligt. Endlers hade blivit ännu fler, liksom snäckorna. Kubotaierna hade minskat med två och var nu då alltså bara 5 st. Jag var helt klart beredd på utbredd djurdöd, men av räkorna verkar inga vara borta. I lilla karet däremot... Av mina 14 chrystal red jag räknat till innan jag åkte fanns inte ens så mycket som ett skal kvar. Alla var puts väck! Jag vet att de kan klättra ur om tempen blir för hög, det har ett par st gjort tidigare under sommaren, men det hade jag sett till att förhindra. Jag antar att helenorna helt enkelt ätit upp dem efter att de kolat vippen av värmen. Lustigt dock att alla räkor var kvar i det stora? Är chrystal red så mycket känsligare än amano och körsbär?

              Hur som helst, nu får det lilla karet stå tills hösten då jag åter ska försöka få tag i chrystal red. De finns aldrig i de två akvarieaffärer vi har här i Uppsala, de är alltid slut. De jag hade köpte jag på akvarieföreningens stora auktion tidigt i våras. Vill dock inte vänta tills nästa igen, så jag får väl söka mig runt och se om och var jag kan få tag i några igen. Jag funderar även på att byta ut bottenmaterialet i det lilla karet, har idag ECS vilket är ganska värdelöst. Det är så poröst att det knappt vill ligga kvar på botten. Att ha växter i det gör det också svårt när materialet är så flyktigt, jag har fått sätta små stenar på rötterna till vissa plantor för att de ska hålla sig på plats. Så nu vill jag byta ut det mot något annat. Förslag emottages tacksamt!!

              Nu får vi se hur länge det dröjer innan ännu ett räkkar införskaffas, kanske lite större då. Tänker mig ett 50-60 liters kar. Behöver dock bara hitta plats för det först...

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                #97
                Vilken tråkig utveckling med microdevario kubotaierna. Tråkigt med räkorna med.
                Vet inte exakt var du bor och jag antar att du har koll på det. Men Västerås har ju akvarieauktion nu den 26 augusti? Det kanske hade varit något?

                Har inte så många tips att ge men ändå.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • mats08
                  • January 2006
                  • 121

                  #98
                  Ursprungligen postat av LindaAlgo
                  Vilken tråkig utveckling med microdevario kubotaierna. Tråkigt med räkorna med.
                  Vet inte exakt var du bor och jag antar att du har koll på det. Men Västerås har ju akvarieauktion nu den 26 augusti? Det kanske hade varit något?

                  Har inte så många tips att ge men ändå.
                  Jo, jag läste det nyligen att Västerås har auktion snart. Hade varit ok att åka dit, bor i Uppsala. Dock vågar jag inte köpa redan, jag litar inte på att 30-gradersvärmen är borta för den här säsongen än...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...