35 års uppehåll, men nu dags igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats08
    • January 2006
    • 121

    #46
    Ursprungligen postat av Inger H

    ... har läst allt i din tråd mats (tror jag), men för att få till en bra bakteriekultur så behövs fiskar - inte bara växter (bajs + mat), men jag har förmodligen missat något i tråden ang. fiskar?

    //Inger
    Njae, jag har nog inte nämnt det än, men imorgon ska jag till affär'n och se ifall de har några siamesiska algätare (tack för tipset Björn J.) och amanoräkor hemma. Jag skrubbade av rötterna i förrgår och idag ser jag hur de bruna algerna snabbt tar sig fram igen. Jag trodde inte alls det skulle gå så fort innan akvariet togs över av alger, men ack vad man bedrog sig. Det innebär att jag måste planera om. Grejen är att jag kommer vara borta en hel del den närmaste tiden och kommer inte vara hemma på allvar igen förrän i slutet av januari då jag verkligen har tid att ägna all fritid åt akvariet. Tanken var att bara se till att rötterna (red moore) skulle bli sänkta så jag kunde inreda akvariet när allt lugnat ner sig och jag var hemma igen. Men... Det gick ju inte. Jag kunde inte hålla mig. Rötterna sjönk fortare än jag trodde och sanden var ju redan inköpt, och stenar fixade. Så varför vänta...? :-) Ville få igång lite bakteriekultur och köpte därför lite växter och tänkte lämna det så. Nu kom då algerna och slemmet från rötterna mycket snabbare än tänkt, så därför känner jag mig nödgad att skaffa algätande djur redan nu. De lär ju ha mat tills år 2824, så jag kan nog lugnt åka till Thailand ett par veckor i januari. Eller vad tror du/ni?

    Hur många räkor och algätare bör jag köpa tror ni?

    Kommentar

    • mats08
      • January 2006
      • 121

      #47
      Ursprungligen postat av miiaoo
      Snyggt! Gillar också hur du fick till rötterna ovanifrån!
      Eller hur, miiaoo! Jag är också nöjd! Men... Det dumma är att det sticker upp lite rot ovanför vattenytan, och där verkar det bli mögel. Tror jag...? Såg ut att vara en begynnelse till det åtminstone. Så jag har nu pressat ned dem under vattenytan, men den är för hög enligt markeringarna på akvariet, så jag skulle nog behöva kapa av dem ytterligare lite (mer än jag gjorde när jag inredde tanken). Kanske därför man sällan ser rötter på detta viset eller? Delar ovanför vattnet kanske lätt blir mögliga?

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #48
        Ursprungligen postat av Inger H
        Skulle vara intressant Björn hur du har tänkt det ang. bakteriekulturen?

        //Inger
        Tänkt och tänkt... Inte mycket att tänka på.
        Jag vet inte om du läst om mina senaste akvarium, text som jag smugit in i andras trådar..

        Det var så här, jag hade ett 350 liters LLI hörnakvarium som var tjugotre år, samt ett endast sju år gammalt Juwel Lido på 120 liter. Därtill några lek- och yngelakvarium, samt ett 100 liters "bra att ha akvarium" som egentligen bara var ett förråd för överblivna akvarieväxter.

        Det stora hörnakvariet började läcka litet i en silikonfog, omkring tio centimeter uppifrån. Detta upptäcktes då jag höll på att sanera, eller skörda växter som jag lovat bort till en förskola, Detta akvarium tömdes under en vecka, fiskar och kvarvarnade växter samt en hel del vatten hamnade snabbt i "bra att ha akvariet" som nu fick bli ett evakueringsakvarium.

        Så var det under lång tid. I mitten av november hade jag fått hem ett Juwel Trigon 350. När det var inrett tog jag vatten och filtermaterial från evakueringsakvariet och Lido-akvariet. Dels hade jag kramat ur filtersvamparn, och sedan hade jag lagt i de där vita tunna fitermaterialet som ligger överst i Juwels filter, ja jag hade tagit genomsmutiga sådana från Lido och lagt i Trigons filterbehållare, trots att det är olika storlek på dessa.

        Sedan var nog iallafall 150 liter av vattnet "begagnat". Även gruset från det läckande akvariet återanvändes, men fick sig en ordentlig avsköljning i en murarhink med en högtryckstvätt innan det lades i det nya akvariet. I det gamla skopade jag också upp en hel del lera och gammal torv som legat där i tjugotre år, det mesta av detta återanvändes också. Jag det tog ju ganska lång tid innan vattnet var klart, inte hundra procent klart ännu, men man kan se fiskarna bra...

        Dag tre efter vattenpåfyllnad flyttade tre hantelciklider in, sedan tre mer än välvuxna siamensisar.
        Dag fem kom ett stim tetror och åtta små siamensisar. Dag 15 flyttade fjärilscikliderna. Växter har flyttats eller köpts in nästan varje dag och planterats i det nya akvariet.

        Sammanfattning då, jag tog vatten grus, botensediment och filtermaterial från minst tre redan etablerade akvarium, så jag tror iallafall att jag åtminstånde har några mikroorganismer som jobbar bra.

        Så egentligen, har jag ju fyllt en ny akvariebehållare med gammalt innehåll, så ordet "nystart" kanske inte är riktigt relevant här....

        Evakueringsakvaritet har tömmts och sparats i förråd, en större mängd lek och odlingsakvarier med pumpar, doppvärmare och en massa annat jox som minst ett terrarium, delar till en voljär och delar till en hundgård har också skänkts bort. Likaså det läckande hörnakvariet med benställning och lysrörsamatur har skänkts bort. Känns tommt nu med bara två akvarium igång och ett i reserv.

        Nä, inga mer exotiska husdjur nu, det räcker med hund och en handfull med fiskar.
        Framtida arkeologer som till äventyrs sätter spaden i jorden här kommer att bli förvånade över den stora artrikedomen som finns runt huset i den privata och inofficiella djurkyrkogården...
        Senast redigerad av Björn J.; 15 December 2017, 22:55.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #49
          Ursprungligen postat av mats08

          Eller hur, miiaoo! Jag är också nöjd! Men... Det dumma är att det sticker upp lite rot ovanför vattenytan, och där verkar det bli mögel. Tror jag...? Såg ut att vara en begynnelse till det åtminstone. Så jag har nu pressat ned dem under vattenytan, men den är för hög enligt markeringarna på akvariet, så jag skulle nog behöva kapa av dem ytterligare lite (mer än jag gjorde när jag inredde tanken). Kanske därför man sällan ser rötter på detta viset eller? Delar ovanför vattnet kanske lätt blir mögliga?
          I
          Linda javamossa runt den uppstickade roten, mossan växer lika bra strax ovanför vattenytan som under densamma. Då blir det inget sådant där brunt mögel.
          Samma med javaormbunken, den är nog också en sumpväxt egentligen, det trivs bra med bladen ovanför vattenytan den också, och dess rizom och griprötter fäster då runt roten efter ett tag, hjälp den på traven i början med ett gummiband, eller sytråd.
          Senast redigerad av Björn J.; 16 December 2017, 06:08.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #50
            Angående den siamensiska algätaren, se till att du får rätt fisk!
            Kolla bilderna på denna webbplats artbeskrivning samt på Wikipedia, dessa visar rätt fisk!
            Det finns nämligen några snarlika algätare som inte käkar alger speciellt bra.
            Ur minnet, se så att fenorna är genomskinliga, svarta strecket längs mittlinjen är stark avgränsat och går ända ut i stjärtfenan, inga andra svarta, gråa eller röda streck. Om fisken vilar på botten eller på ett blad med bröstfenorna som stöd, är det fel fisk!
            Siamensisar skall hållas i stim, jag har nu tre jättar och åtta små.... Samt fem halvstora i ett annat akvarium, Med tanke på att de blir minst 15 cm långa efter några år kanske man skaffar sig problem, men en armé av små eller halvstora siamensisar är en självklarhet i växtakvariet, dom går fram i samlad trupp över växter och inredning och äter upp i stort sett alla alger, men där de blir stora äter de visseligen alger då också, men är inte lika effektiva. Dessa äter även torrfoder bra med god aptit, så låt den inte äta sig mätta på sådant. Men siamensisen är i många akvaristers bedömning världens bästa algätande akvariefisk.
            Det står ibland i arbeskrivningar att de kan vara aggressiva mot varandra.... Men det håller jag inte med om, visst de puffar på varandra och simmar runt och busar med varandra mer än bråkar.
            Dom simmar snabbt och är ganska svåra att fånga med håv.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2880

              #51
              Ursprungligen postat av mats08

              Eller hur, miiaoo! Jag är också nöjd! Men... Det dumma är att det sticker upp lite rot ovanför vattenytan, och där verkar det bli mögel. Tror jag...? Såg ut att vara en begynnelse till det åtminstone. Så jag har nu pressat ned dem under vattenytan, men den är för hög enligt markeringarna på akvariet, så jag skulle nog behöva kapa av dem ytterligare lite (mer än jag gjorde när jag inredde tanken). Kanske därför man sällan ser rötter på detta viset eller? Delar ovanför vattnet kanske lätt blir mögliga?
              Blir lätt utfällningar mm. på rötterna som ser ut som mögel eller liknande men som försvinner efter ett tag. Man kan ju mekaniskt ta bort det man kan men det är ett övergående problem som sagt. När det gäller algätande fiskar bör man inte ha övertro på deras förmåga att lösa alla ev, algproblem, det viktigaste är fortfarande bra rutiner för skötsel av akvariet och filtret osv. När det gäller Siamensis så kommer det oftast en tid när man kan tycka att dom blir för stora och inte verkar lika hungriga på alger längre.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #52
                Ursprungligen postat av Sleaper

                Blir lätt utfällningar mm. på rötterna som ser ut som mögel eller liknande men som försvinner efter ett tag. Man kan ju mekaniskt ta bort det man kan men det är ett övergående problem som sagt. När det gäller algätande fiskar bör man inte ha övertro på deras förmåga att lösa alla ev, algproblem, det viktigaste är fortfarande bra rutiner för skötsel av akvariet och filtret osv. När det gäller Siamensis så kommer det oftast en tid när man kan tycka att dom blir för stora och inte verkar lika hungriga på alger längre.
                Just det, siamensisarna övergår från algätare till allätare.
                Många olika sorters alger äter dom, men som sagt, inte riktigt alla. pensel- och tofsalger som vuxit till sig ratas. Däremot har jag erfarit att pensel- och tofsalger aldrig utveckas i nystartade akvarium med siamensisar, så gissningsvis äter de upp dessa innan de hunnit växa till sig.

                Rutiner för skötsel... jag är väl mer åt det andra hållet, skit i rutinerna! lämna akvariet i fred!
                Ok, rengör filtret emellanåt när man ser att det börjar gå trögt, rengör rutorna, byt litet vatten då och då, hellre små mängder ofta en större mängder mer sällan.

                Jag skrev i en annan tråd idag att siamensisarna är utpräglade stimfiskar, och med ett stim om tio individer eller mer, får man en livlig och rolig fisk som stimvis simmar runt och betar alger.
                Men på två år växer de till sig och blir rätt stora, jag har nu 15 cm exemplar hemma, men vet att de undantagsvis kan bli större... Att ¨med håv fånga 15 cm snabbsimmande spolformade fiskar i ett tätvuxet akvarium är mindre kul, och att fånga dem med flugspö har jag ännu inte testat...

                Kommentar

                • mats08
                  • January 2006
                  • 121

                  #53
                  Det blev inga siamesiska algätare. Jag kom in i affären och fick se vad jag tror är en Gullan. Det gick inte motstå henne, så jag köpte henne. Dessutom blev jag inte så impad av algätarna. De ser rätt tråkiga ut i mitt tycke. Gullan har ju trots allt ett speciellt utseende kan jag tycka. Ancistrus är sannerligen inga vackra fiskar, framförallt inte när de fått femtielva långa spröt i fejjan. Men Gullan är inte så sprötig. Åtminstone inte än. Får hon långa spröt lär jag väl få döpa om henne, för då är hon väl en han? Oavsett, Gullan gör sitt jobb. Flera av mina Bacopa Monnieri som var nästan helt bruna är nu snart helt gröna. Shit så effektiv hon är! Men det vita gegget och det bruna, ludna grejset på rötterna verkar hon inte bry sig om.

                  Utöver Gullan kom jag även hem med 5 st amanoräkor. En av dem är enögd, men hen verkar ändå trivas lika bra som de andra.

                  Jag kunde heller inte låta bli att köpa några snäckor, det blev två prickiga nerita och en zebra. Märkte även att det smitit med en fjärde, en malaysisk sandsnäcka som jag aldrig behövde betala för. Blev lite orolig att den kanske inte var bra att ha, men efter att ha läst på så var det ju inte alls så dumt verkar det som. Man tackar och bockar för den! :-)

                  Lite växter till blev det också, Vallisneria (minns inte det efternamnet men denna har spiralformade blad), boliviansk svärdsplanta och limnophila sessiflora. Nu har det blivit lite liv i tanken och det känns bra. Det känns lättare att åka iväg och kunna lämna det ett tag nu.

                  Kommentar

                  • hivemindhermit
                    • September 2017
                    • 214

                    #54
                    Intressant det där med hur folk ser på bakteriekultur... Att det behövs fiskar är inte "sant" överallt. Googla "fishless cycling" får ni se. Det som behövs är kväverikt "skräp" som bakterier kan äta. Dvs t.ex. fiskbajs - eller fiskmat. Eller lite urin; det vi vill åt är trots allt ammonia! Det är ju nedbrytandet av just ammonia vi har dem till. Nedbrytare är inte särskilt noga med vad de äter.

                    Kul att du kommit igång med inreda det, hoppas Gullan trivs! Funderar själv på nåt liknande till mitt stora kar framöver.
                    /Alex
                    375 + 112 liter drömmar

                    Kommentar

                    • mats08
                      • January 2006
                      • 121

                      #55
                      Ursprungligen postat av hivemindhermit
                      Eller lite urin; det vi vill åt är trots allt ammonia! Det är ju nedbrytandet av just ammonia vi har dem till. Nedbrytare är inte särskilt noga med vad de äter.
                      hivemindhermit Så jag ska pinka lite i akvariet alltså? :-)
                      ______

                      Så har julhelgen gått och jag kommer efter 6 dagar tillbaka till ett akvarium där allt fortfarande är vid liv, förutom att det troligen saknas en amanoräka. Av 5 inköpta kan jag bara få det till 4 st nu. Men Gullan (ancistrus) lever och har hälsan, liksom alla sniglarna. Det första jag såg när jag kom hem var att brunalgerna nu även börjat bosätta sig på gruset. Innan jag åkte var jag lite orolig att det inte skulle räcka med alger som mat till djuren, då Gullan rensade järnet på växter och rötter! Men så var icke fallet. Algerna tog överhand ändå. Sen såg jag dessutom att några av mina Bacopa Monnieri fått gröna alger, vilken sort vet jag inte.

                      Det första jag gjorde var ett vattenbyte på 50 %. I samband med det tog jag upp alla rötter (som fortfarande såg lite ludna ut av brun sammetsslem) och rengjorde dem. Jag passade även på att flytta på en del plantor och sätta dem där jag ville ha dem. Men så fick jag ett infall och lät bli att sätta tillbaka rötterna, jag inbillade mig att de var en bidragande orsak till algerna. Samtidigt så rengjorde jag det översta filtret som såklart var helt brunt, vilket gjorde susen för pumpen.

                      Idag upptäckte jag att belysningen har gått i 12 h istället för 10 som jag trott. Jag hade helt enkelt ställt in timern fel. Den är nu ändrad. Jag upptäcker också att vattenytan är full av prickar av gröna alger. Det gick snabbt! Hur kommer det se ut om några dagar...?

                      I början av januari kommer jag åka bort i två veckor och har ingen som kan ta hand om akvariet under den tiden. Alla djuren är ju algätare, så jag är inte orolig för tillgången på mat. Dessutom lär de väl äta växter om algerna tar slut, men jag är rädd för att de inte tar slut. Tvärtom. Jag är lite nervös för att jag kommer hem till en tank som är helt full av gröna och/eller bruna alger.

                      Vad är era råd? Bör jag minska ned belysningstiden ytterligare? Bör jag skaffa fler räkor? Fler ancistrus? Kanske ett gäng siamesiska algätare? Fler sniglar? Mer växter?

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #56
                        Ja, om du frågar mig så får du dessa svaren:
                        Låt akvariet vara i fred! Håll inte på och greja för mycket, du skulle låtit rötterna vara som det är, och inte bytt lika mycket vatten.
                        Snäckor skulle jag aldrig ens kommit på tanken att köpa, om de ligger nånstans och dör bildas det en massa nitrit. De få gånger jag har haft sådana har jag med jämna mellanrum petat på dem för att se om de lever.
                        Ansistrusar är ju trevliga, om än litet känsliga, men jag har aldrig haft några problem med sådana, och de blev ganska gamla.
                        Den siamensiska algätaren ser ju rätt tråkig ut i försäljningsakvariet, men betydligt trevligare och roligare hemma i mindre stim om 5-10 stycken.
                        Fritt flytande gröna alger beror på ljuset, kommer det in solljus i akvariet? 10 timmars belysningstid är optimalt.
                        Men på bilderna ser det litet tomt ut, det får plats fler växter som då tar upp överksottsnäring.
                        Om du sätter in fler fiskar får du ju mer näring till växterna också. Men du kanske skall vända att sätta in ny fisk tills du kommer hem igen.

                        Kommentar

                        • hivemindhermit
                          • September 2017
                          • 214

                          #57
                          Lägg tillbaka rötterna och låt naturen ha sin gång! De fungerar som filter, det bor massvis med bakterier i dem. Tror inte de bidrar till algerna, och algerna kommer ändå ge med sig så småningom. Dra ned på ljustimmarna till typ 6h om de stör för mycket - det verkar inte vara något som görs så ofta i Sverige men internationellt är "lower the photo period" typ alltid första rådet vad gäller alger. Samt förstås att skaffa massvis med växter, helst snabbväxande sådana. Flytväxter är särskilt praktiskt, de blockerar ju ljuset också samt är lätta att flytta på när en inte vill ha dem längre. Andmat är inte ett ogräs! Men "water lettuce" funkar också bra - finns i en riktigt söt dvärgvariant som inte får fullt så hiskeligt långa rötter.
                          /Alex
                          375 + 112 liter drömmar

                          Kommentar

                          • hivemindhermit
                            • September 2017
                            • 214

                            #58
                            ... Och fem till amanoräkor skulle inte skada
                            /Alex
                            375 + 112 liter drömmar

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2880

                              #59
                              Det som växer på Bacopan verkar vara cyano eller blågröna alger om man vill. Jag hade satt belysningen på 6tim/dag under frånvaron. Tycker inte du behöver bekymra sig alltför mycket om algerna i nuläget. Vänta och se hur det ser ut efter resan. Räkor och snäckor klarar sig garanterat i 2-veckor utan tillsyn eller tillsats av mat.

                              Kommentar

                              • Björn J.
                                • November 2017
                                • 1049

                                #60
                                Sex timmars ljustid gynnar de bruna och svarta algerna.
                                Andmat är bra, växer snabbt, tar hand om överskottsnäring och ger som sagts skugga. Men är ett helsike att bli av med när man tröttnat på den. Jag vet att flaggciklider äter andmat med god aptit, om de inte ätit sig mätta på torrfoder.
                                Vattenpestan, Elodea densa (om den nu inte hamnat nån annanstans inom taxiomin) är bra. Hygrophila polysperma är en annan växt som växer snabbt, känner inte till något svenskt populärnamn på den.
                                Dra även ned persienner eller rullgardiner, solljus som smiter in om förmiddagarna, även nu under årets mest nattsvarta dagar, kickstartar grönalgerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...