35 års uppehåll, men nu dags igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #16
    Låt filtret vara igång.
    Om du har någon form av bakteriekultur så får den i så fall tillfälle att etablera sig i filtermaterialet.
    Rötterna brukar ju släppa ifrån sig en del humus, som färgar vattnet litet lätt brunt (om de är nya) och det är väl bra att få in även det i filtret.

    Om du skall stapla stenar på varandra kan det ju vara bra att säkra dem med en klick silikon, har inte råkat ut för det själv, men hade en kompis med om det var malavi- eller tanganikaakvarium med massvis av fina stenar som rasade mot en sidoruta, som fick en liten spricka. Blev inga större läckor, men en massa merjobb med tömning, reparation och återstart.
    Det finns ju "syntetiska stenar" också...

    Javamossa brukar bli rätt dekorativt på rötterna.

    Geologiska exekutioner...
    I akvarieböckerna brukar man rekommendera att leta reda på stenar med likande färg och form, samma bergart.
    Det blir ju då enhetligt... Men jag har tänkt en del på det och sett hur det ser ut i den svenska naturen, i naturliga stenhögar och klapperstensfält, de flesta stenarna är ju likadana, men inte alla.
    Det kan väl iofs bero på att våra inlandsisar har flyttat små och stora stenar långväga och mer eller mindre slumpvis bildat klapperstensfält och naturliga stenhögar. Och inlandsisar har kanske inte förekommit i de tropiska områden därifrån våra fiskar kommer?

    Jag tog en gång med en del blankpolerade svarta stenar hem från en badort i Turkiet, gissa om jag fick problem i tullen... Men narkotikahunden (som anlände först efter två timmar) markerade inte så det var lugnt...
    Tänk även på att man inte får plocka stenar (eller annat naturligt material) i naturreservat.

    Kommentar

    • hivemindhermit
      • September 2017
      • 214

      #17
      Om du inte ska göra nåt med det förrän i januari, släng i lite växter och bakteriekultur, och lite fiskmat då och då, så får du igång en "fishless cycle". Om du inte har bakterier på flaska eller från annat akvarium kan du använda jord, det är samma lika. Själv funderat på om en inte skulle typ kunna blötlägga lite jord, sila av den och hälla vattnet i akvariet för att få i jordbakterier utan att skita ned vattnet.
      /Alex
      375 + 112 liter drömmar

      Kommentar

      • mats08
        • January 2006
        • 121

        #18
        Ursprungligen postat av Björn J.
        Låt filtret vara igång.
        Om du har någon form av bakteriekultur så får den i så fall tillfälle att etablera sig i filtermaterialet.
        Rötterna brukar ju släppa ifrån sig en del humus, som färgar vattnet litet lätt brunt (om de är nya) och det är väl bra att få in även det i filtret.

        Om du skall stapla stenar på varandra kan det ju vara bra att säkra dem med en klick silikon, har inte råkat ut för det själv, men hade en kompis med om det var malavi- eller tanganikaakvarium med massvis av fina stenar som rasade mot en sidoruta, som fick en liten spricka. Blev inga större läckor, men en massa merjobb med tömning, reparation och återstart.
        Det finns ju "syntetiska stenar" också...

        Javamossa brukar bli rätt dekorativt på rötterna.

        Geologiska exekutioner...
        I akvarieböckerna brukar man rekommendera att leta reda på stenar med likande färg och form, samma bergart.
        Det blir ju då enhetligt... Men jag har tänkt en del på det och sett hur det ser ut i den svenska naturen, i naturliga stenhögar och klapperstensfält, de flesta stenarna är ju likadana, men inte alla.
        Det kan väl iofs bero på att våra inlandsisar har flyttat små och stora stenar långväga och mer eller mindre slumpvis bildat klapperstensfält och naturliga stenhögar. Och inlandsisar har kanske inte förekommit i de tropiska områden därifrån våra fiskar kommer?

        Jag tog en gång med en del blankpolerade svarta stenar hem från en badort i Turkiet, gissa om jag fick problem i tullen... Men narkotikahunden (som anlände först efter två timmar) markerade inte så det var lugnt...
        Tänk även på att man inte får plocka stenar (eller annat naturligt material) i naturreservat.
        Bra, då får det vara igång. Rötterna lär väl vara naturligt rika på de ämnen som förekommer i vatten och det borde isf vara ok för filtret.

        Sten och silikon, jo det har jag redan tänkt på. Bättre att ta det säkra före det osäkra. När jag senast hade akvarium så skulle man testa om stenarna var ok genom att dra dem på en glasruta. Om det blev repor var de ok, om inte så skulle man inte ha dem i akvariet. Tror att jag fortfarande har kvar stenarna jag då hade, hemma i barndomshemmet. Minns att jag särskilt gillade en platt, mörk och fin sten som jag använde som tak till en grotta för de egyptiska munruvarna. De älskade den! Och mitt akvarium svämmade nästan över av dessa små fina fiskar tillslut.
        Ska ju till Thailand i januari, vore kul att ta med sig någon sten därifrån. Men att sitta tretton livstider i fängelse ifall man åker fast är kanske inte värt det...

        Mossa på rötterna tänkte jag ha, men är lite inne på att ha christmas moss istället. Tycker den är så fin.
        Senast redigerad av mats08; 01 December 2017, 16:30.

        Kommentar

        • mats08
          • January 2006
          • 121

          #19
          Ursprungligen postat av hivemindhermit
          Om du inte ska göra nåt med det förrän i januari, släng i lite växter och bakteriekultur, och lite fiskmat då och då, så får du igång en "fishless cycle". Om du inte har bakterier på flaska eller från annat akvarium kan du använda jord, det är samma lika. Själv funderat på om en inte skulle typ kunna blötlägga lite jord, sila av den och hälla vattnet i akvariet för att få i jordbakterier utan att skita ned vattnet.
          Man skulle ju kunna köpa lite växter som inte behöver ner i nån sand och slänga i. Och kanske lite matjord i en bit nylonstrumpa eller liknande, så blir det inte så smutsigt i vattnet. Hmm, tål att tänkas på...

          Kommentar

          • mats08
            • January 2006
            • 121

            #20
            Igår var jag ute på landet hos en god vän och plockade lite sten på hans ägor. Jag vet faktiskt inte vad det är för arter jag tagit hem, men de flesta verkar vara gnejs. Ganska mörk sådan, vilket är precis vad jag är ute efter. Ett par av stenarna har jag använt till att tynga ned rötterna med, eftersom det tar sådan tid att de sjunker själva. Om de ens gör det någongång...? Nåväl, sen gick jag på hivemindhermits förslag om växter och köpte mig ett par byttor Bacopa Monnieri, en bytta Ceratopteris Siliquosa och så en som jag inte minns namnet på. Kanske nån här vet? (Bild 2 o 3.) Letade i växtarkivet men hittade inte den. Eller så var jag tillfälligt blind. :-) Har planterat dem i ett par krukor med sand så länge, så kan jag plantera dem riktigt när det väl blir dags bortåt slutet av januari. Då har vattnet hunnit få en god och fin kultur så att jag kan spara lite av det också. Har även haft i lite Tropica Plant Growth grön och en liten slurk EasyCarbo. Får se om det växter något av detta, men enligt handlar'n kommer jag har stora, fina välväxta växter när jag kommer hem från Thailand i slutet av januari. Yay!!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #21
              Hejsan, växten heter Ceratopteris cornuta. Dessa planterade jag för fjorton dagar sedan i mitt nystartade kar. Väldigt snabbväxande så toppen när man startar upp ett kar .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2887

                #22
                Från vänster, Hygrophila difformis, Bacopa ?, Ceratopteris thalictroides. Vanligtvis lätta växter. Kolla så stenarna på rötterna inte kan falla ner på bottenglaset..

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #23
                  Nu är ju inte jag någon växtexpert Sleaper, men jag tycker ändå att det är C. cornuta, C. thalictroides har väl mycket finare blad - eller? Bild1 C.c och bild 2 C. t

                  //Inger

                  Klicka på bilden för större version

Namn: hqdefault.jpg
Visningar: 160
Storlek: 75,5 KB
ID: 2375168Klicka på bilden för större version

Namn: maxresdefault.jpg
Visningar: 131
Storlek: 186,4 KB
ID: 2375169
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • mats08
                    • January 2006
                    • 121

                    #24
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Från vänster, Hygrophila difformis, Bacopa ?, Ceratopteris thalictroides. Vanligtvis lätta växter. Kolla så stenarna på rötterna inte kan falla ner på bottenglaset..
                    Det verkar stämma med Hygrophila Difformis. Växer den från mitten uppåt, som vanliga växter gör? För det gör denna. Plantan i mitten är det enligt den lilla skylten som följde med en Bacopa Monnieri och den till höger är en Ceratopteris Silicuosa/Thalictroides. (Och stenarna tog jag bort redan direkt efter bilden togs av just det skälet du nämnde. Dumt att bli ovän med grannen under, hon gillar säkert inte regn inomhus...)
                    Inger H, det är nog ändå inte en C. Cornuta, för på den verkar bladen veckla ut sig som på en ormbunke. Iaf ser det ut så när jag googlar på den. Det gör inte den jag har.
                    Senast redigerad av mats08; 03 December 2017, 21:54.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2887

                      #25
                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Nu är ju inte jag någon växtexpert Sleaper, men jag tycker ändå att det är C. cornuta, C. thalictroides har väl mycket finare blad - eller? Bild1 C.c och bild 2 C. t

                      //Inger

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        hqdefault.jpg Visningar:	1 Storlek:	75.5 kB ID:     	2375168Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        maxresdefault.jpg Visningar:	1 Storlek:	186.4 kB ID:     	2375169
                      Titta på växten till höger i Mats bild, tycker den ser ut som en Thalictroides. Du kanske kikade på Difformis?

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2887

                        #26
                        Ursprungligen postat av mats08

                        Det verkar stämma med Hygrophila Difformis. Växer den från mitten uppåt, som vanliga växter gör? För det gör denna. Plantan i mitten är det enligt den lilla skylten som följde med en Bacopa Monnieri och den till höger är en Ceratopteris Silicuosa/Thalictroides. (Och stenarna tog jag bort redan direkt efter bilden togs av just det skälet du nämnde. Dumt att bli ovän med grannen under, hon gillar säkert inte regn inomhus...)
                        Inger H, det är nog ändå inte en C. Cornuta, för på den verkar bladen veckla ut sig som på en ormbunke. Iaf ser det ut så när jag googlar på den. Det gör inte den jag har.
                        H.Difformis växer rätt upp som andra stängelväxter, men den grenar också av sig och kan bli som ett "träd". Behållningen med den här växten är själva "kronan" som blir väldigt fin. Kan tappa dom nedre bladen ifall ljusförhållande etc. inte är bra. Planteras i grupp.

                        Kommentar

                        • mats08
                          • January 2006
                          • 121

                          #27
                          Det inte bara ser ut som en Thalictroides, det ÄR en Thalictroides, eller Silicuosa som det stod på lappen (den har många namn har jag upptäckt). Denna hade jag en lapp på. På samma bild, vänstra bilden med tre krukor, var det växten längst till vänster jag var osäker på då det inte följde med en lapp och jag minns inte vad han kallade den. Denna växt tog jag två närbilder på, bild nr 2 och 3. :-)

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #28
                            Ursprungligen postat av mats08
                            Det inte bara ser ut som en Thalictroides, det ÄR en Thalictroides, eller Silicuosa som det stod på lappen (den har många namn har jag upptäckt). Denna hade jag en lapp på. På samma bild, vänstra bilden med tre krukor, var det växten längst till vänster jag var osäker på då det inte följde med en lapp och jag minns inte vad han kallade den. Denna växt tog jag två närbilder på, bild nr 2 och 3. :-)
                            Ok, jag ger mig jag ger mig

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2887

                              #29
                              Ursprungligen postat av Inger H

                              Ok, jag ger mig jag ger mig

                              //Inger
                              Lätt att bli förvirrad annars när det gäller namn på växter som ibland ändras. T.ex. Hygrophila Difformis hade namnet Synema Triflorum förr i tiden..

                              Kommentar

                              • mats08
                                • January 2006
                                • 121

                                #30
                                Ursprungligen postat av Sleaper

                                Lätt att bli förvirrad annars när det gäller namn på växter som ibland ändras. T.ex. Hygrophila Difformis hade namnet Synema Triflorum förr i tiden..
                                Jag har ju hunnit förstå att många (alla?) akvarieväxter har bytt namn genom åren, men behåller fortfarande gamla namn. Kolla exempelvis på nämnda Ceratopteris Thalicitroides som har inte mindre än 17 olika synonymer...!!! Men C.T. verkar vara det allmänna tilltalsnamnet numera.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...